Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

Re: De woestijn vruchtbaar maken

We kunnen het onderhand beter “het grote alternatieve waterbronnen” topic noemen.
Des te meer reden om zo zoetjes aan eens komaf te maken met een ecologie/duurzaam/klimaat forum (hint, hint)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

stefanvannoord

Ik ben maar een simpele leek, maar toch wil ik weten wat de negatieve gevolgen zijn van het gebruik van ontzilte zeewater? Behalve het zout dit zou je(voor mijn gevoel) kunnen opslaan en andere dingen mee kunnen doen.( Wat weet ik nog niet precies, misschien suggesties?) Daarnaast vraag ik me af als je woestijn constant op grote schaal irrigeert, bestaat er dan de mogelijkheid dat het meer regent in de woestijn en misschien het klimaat veranderd? Zodat de mogelijkheid bestaat dat er een regenwoud-klimaat zou kunnen ontstaan? Ik meen me te herinneren dat de sahara dat vroeger ook had.

Natuurlijk levert dit meer vragen op dan antwoorden. Maar ook ik loop al een tijdje met dit idee rond. Met het verschil dat je vanaf de zeekust langzaam aan naar het binnen gaat werken. Zonder mest weliswaar, want ik meen me ook te herinneren dat woestijngrond vruchtbaar is. En uit de posts die ik in dit onderwerp lees wordt dit ook bevestigd.

Met de zouten had ik zelf wel een suggestie, alleen denk ik dat dat ver gezocht is.

Idee is namelijk door elektrolyse de metalen uit te filteren.

Zoals ik in de eerste zin al zei ben ik een leek, maar heb wel het gevoel dat er iets aan het milieu/klimaat moet gaan gebeuren. Heb nog een paar kleine suggesties. Maar zal eerst kijken of op dit forum al daar iets over geschreven wordt
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

Daarnaast vraag ik me af als je woestijn constant op grote schaal irrigeert, bestaat er dan de mogelijkheid dat het meer regent in de woestijn en misschien het klimaat veranderd? Zodat de mogelijkheid bestaat dat er een regenwoud-klimaat zou kunnen ontstaan? Ik meen me te herinneren dat de Sahara dat vroeger ook had.
Dat had de Sahara vroeger inderdaad. In de paar duizend jaar na de laatste ijstijd. Niet direct een regenwoudklimaat, maar ruim voldoende regen in een groot deel ervan :

http://www.livescience.com/history/060720_...hara_rains.html

Helaas krijg je dat met irrigeren ook theoretisch niet terug (laat staan praktisch) Uiteraard komt een deel van je verdampte irigatiewater wel eens ergens als regen terug naar beneden, maar je zult het nooit terug op gang brengen zó dat het zichzelf op gang houdt.

En nogmaals, al eens de energie-implicaties van het idee overdacht? Die energie en dat geld moeten, als het over leefbaarheid van deze wereld gaat, beter te besteden zijn dan in de Sahara.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
stefanvannoord

Je kunt op vrij eenvoudige manier deze grond irrigeren, denk hierbij wel dat het water eerst moet worden ontzilt zoals ik zei ben ik daar een absoluut keek in. Maar stel dat het op eenvoudige wijze mogelijk is. Vervolgens loopt dat water door een kanaal. De boer/agrarier pompt het op met zijn voetpomp. Hoeft het geen oppompen geen energie te kosten. Dit laatste wordt al gedaan in derde wereld landen.(Gezien op discovery)

IK blijf me wel afvragen wat het doet voor het klimaat. IK bedoel hiermee door onze uitstoot van CO2 is de aarde ook sneller aan het opwarmen dan dat het normaal zou doen.

Wat zou er gebeuren als er meer vegetatie zou komen in de wereld. Zou dat op de langere

termijn ook beter zijn. Ik zelf ben geneigd dat dat zeker een effect moet geven.
Onverlaat

Ook in de woestijn is 's ochtends waterdamp te vinden.

De oplossing ligt in het opvangen van de waterdamp en dit terug laten sijpelen de grond in.

Maar hoe doe je dit met de middelen die je in de buurt van de woestijn voor handen hebt ?

Tja, er is een hoop zonlicht en een hoop zand. Ik bijna zeggen bijna de ideale situatie voor een natuurlijke glasfabriek.

Als je bijvoorbeeld met een grote spiegel (van riet met stukken blik ertegen) een laag vies glas maakt bovenop het zand dan kan het vocht minder makkelijk weg.

Laat ze wel een bril van beroet glas maken anders word men blind als je in het focuspunt kijkt.

Wacht je een jaar dan zal je zien dat er plantjes gaan groeien, je kan als je wilt hier een boomgaard van maken. Al het vocht gaat dan naar de bomen toe.
Jan van de Velde

Wat zou er gebeuren als er meer vegetatie zou komen in de wereld. Zou dat op de langere termijn ook beter zijn. Ik zelf ben geneigd te denken dat dat zeker een effect moet geven.
Inderdaad, vegetatie houdt warmte vast.
soren

De vraag is , waarom wil je van de woestijn een vruchtbaar gebied maken ?

Er is een natuurlijk ecosysteem met aangepaste levensvormen die uitgeroeid zouden worden , en de woestijn zanden zijn zeer rijk aan mineralen. Deze zanden worden enkele keren per jaar met de wind mee gevoerd over de atlantische oceaan naar het amazone woud , waar door het amazone woud nieuwe grondstaffen krijgt die essentieel zijn voor de groei van planten , en het leven van dieren .

Dus , als de woestijn vruchtbaar is , zullen deze zand stormen niet meer voor komen en zal uiteindelijk het amazone woud dood gaan .
Mechanieker

Dus , als de woestijn vruchtbaar is , zullen deze zand stormen niet meer voor komen en zal uiteindelijk het amazone woud dood gaan .
Mwah, dat zul je niet snel zien. Stel dat je een areaaltje van 500 bij 500 kilometer in de Sahara vruchtbaar zou maken. Dat is 2% van de woestijn. En dan hebben we het alleen nog over de Sahara.

Het schijnt dat je met CSP het water goedkoop genoeg kunt maken om rendabel te irrigeren.
Cycloon

Mechanieker schreef:Mwah, dat zul je niet snel zien. Stel dat je een areaaltje van 500 bij 500 kilometer in de Sahara vruchtbaar zou maken. Dat is 2% van de woestijn. En dan hebben we het alleen nog over de Sahara.

Het schijnt dat je met CSP het water goedkoop genoeg kunt maken om rendabel te irrigeren.
En stel nu dat dat areaaltje van 500x500km in orde komt, en veel investeerders plots het nieuwe goud ontdekken? Ik denk niet dat diesel bij het ontwerpen van zijn motor ooit kon denken dat het zo'n effect zou hebben op de hele planeet. Het kan allemaal sneller gaan dan je denkt wanneer iets economisch rendabel is. Voor je het weet staat de hele woestijn volgeplant met graan (wat waarschijnlijk eerder koolzaad zou zijn om er nog wat meer geld uit te halen).

Ik heb ook wel vaker zitten denken om de woestijnen te gaan irrigeren, maar als je er dan aan denkt hoeveel zaken de mens heeft stukgemaakt door goede bedoelingen te hebben...
Mechanieker

Lijkt me heerlijk om aan zo'n project te werken. Je huurt de woestijn van het nationale en lokale gezag. Je haalt de boeren uit de buurt erbij om te onderpachten tegen scherpe tarieven. Later verkoop je de mineralen verkoop je of lever je aan lokale chemiebedrijven. Je kunt van alles met de woestijn. Dat weten we ook al jaren natuurlijk.
Jan van de Velde

Lijkt me heerlijk om aan zo'n project te werken.
Mij lijkt het uitermate zinloos. :P

Je bent al met waterzuinige teelten bezig als je het in dat klimaat redt met 5 mm water per dag, dan nog loop je enorme risico's met verzilting van je bodem.

Da's 5000 m³ water per km² per dag. Voor de genoemde 250 000 km² (6 x Nederland) is dat 1 250 000 000 m³ water. PER DAG.

Zou nét kunnen lukken als je héél de Mississippi :D omlegt naar je woestijngebiedje.
Mechanieker

Jan van de Velde schreef:Mij lijkt het uitermate zinloos. :P

Je bent al met waterzuinige teelten bezig als je het in dat klimaat redt met 5 mm water per dag, dan nog loop je enorme risico's met verzilting van je bodem.

Da's 5000 m³ water per km² per dag. Voor de genoemde 250 000 km² (6 x Nederland) is dat 1 250 000 000 m³ water. PER DAG.

Zou nét kunnen lukken als je héél de Mississippi :D omlegt naar je woestijngebiedje.
Zo heb ik het niet gezegd.

Ik heb het over dit: Concentrating Solar Power for Seawater Desalination

Dit is de toekomst, althans een deel van de toekomst. En ik zou zo een of twee vingers van mijn linker hand opofferen om er aan mee te kunnen werken (betaalt, natuurlijk).
Elske15

Heey iedereen!

Ik moest dit weekend een verslag maken voor school.

De titel van het verslag was: Hoe kun je de groeiende wereldbevolking in de toekomst blijven voeden.

Dus ik dacht: misschien kan je de woestijnen vruchtbaar maken. Dus ik ga even op google "woestijn bevruchten" en voila! Kom ik zo ineens op dit forum terecht!

Echt super bedankt voor alle informatie die jullie hebben geschreven!

Doegdoeg!

groetjes Elske
Phillip

ik zie dat niet de enigste ben met zoiets gigantisch in mijn gedachte. sta mij toe om mijn kant van het verhaal te doen :P

het probleem is idd water maar ook de temperatuur!

in de woestijn kan de temperatuur schommelen tss 60 à 70°C bij dag en 's nachts kan het daar vriezen tot -30°C.

dan zeg ik 'ladies & gentlemen', whe find the problems! want welke mens zal er zich wagen aan zo'n temperatuur?!!!

mss zullen sommigen zeggen we bouwen speciale airco - graafmachines (met alles erop en eraan) euh... als ik kijk naar Paris/Dakar, dan zie ik dat er veel (vracht-)wagens vast te komen zitten. en met rupswielen in de Sahara 'woestijnzandbak', denk ik dat je het mag vergeten. (anders had Allah rupswielen aan een kameel/drommedaris z'n voetjes geplakt. niet voor niets dat men dat dier noemt als het "woestijschip").

en daar wegennetten leggen zie ik helemaal niet meer zitten. ( beton / asfalt is gewoonweg niet weerhoudbaar voor zo'n temperatuurschommeling).

dan nu het hoofdstuk water:

volgens mij is het zinloos om kleine kanaaltjes te baggeren. het zal vlug verdampen. nee, ik zeg u "systeem Brunel": groot denken! hoe groter, hoe beter. bouw (bagger) een gigantische Meer (of Meren) zoals bv de Victoriameer.

kijk, zo zie ik het voor mijn ogen: ge bouwt een gigantisch sluis-ontzouter complex ter hoogte van Canarische eilanden, bij de grens tss Marokko en Mauretanië, Western Sahara. via deze sas laat je de gigantische Meer met minstens een diepte van 10meter vollopen en in die Meer plaats men ook waterzuiveringsstations. gevolg:

-we hebben drinkbaarwater, gevolg er kunnen vissoorten erin leven = voeding

-we kunnen via destilaties & elektrolyse zuurstof alsook waterstof verkrijgen = de nieuwe "witgoud" van de toekomst!

-we hebben een werk economische werkgelegenheidsbeleid = da's ook goed voor de economie als voor de mensen

****belangrijk****

-aangezien het waterpeil van de Zeeën/Oceanië stijgen door de afsmelting van het Ijs, zou het wel eens kunnen gebeuren binnen 500jaar dat Nederland en de rest het water tot over hun oren zullen hebben. het water moet ergens kunnen stromen, hé. wel, liefst naar die Grote meren. en zeg niet " Phillip, dat zal niet veel uitmaken" want dan zeg ik u: de Sahara is 2/3 zo groot als Europa. (bon, wie het kleine niet heerst,...)

de grote problemen, na zo'n gigantisch werk:

uiterraad het kostplaatje, ... meer zal ik daar van niet vertellen. nee, het grote probleem is "wat doen we met dat zand????" ettelijke tonnen (géén biertonnen, maar honderdduizenden kilo's) woestijnzand. kan je daarmee iets doen, buiten het opsturen naar Dubai voor kunsteilandjes. kan je daar glas mee maken? nieuwe soort bakstenen??? zit erdaar wel mineralen in? silicium? voor de elektronica?....

vraagtekens waar ik helaas geen antwoord weet. u mss?

en ook een ander probleem: zullen de plaatselijke Nomaden dat goed vinden? beeld de Nederlanderkes eens in dat de Belgen zeggen: "we komen hier om uw land om te ploegen/woelen." :D een bedenking dat je niet mag onderschatten, gezien hun structuren, geloof enz. diplomatie vereist(!)

grtz
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

andries

Even iets heel anders.

Sommige hobytuiniers gebruiken een zogenaamd Google naar "mulchlaag".

Dat is een soort bedekking van de bodem die werkt als een soort deken. ( bijvoorbeeld houtsnippers oid. )

Daardoor wordt de temperatuur die de planten moeten weerstaan 'gemiddelder'. ( minder koud/heet pieken )

Bovendien verminderd zo'n laag de verdamping uit de bodem.

Misschien een idee om dit ook toe te passen bij de woestijn-boerderij?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!