Des te meer reden om zo zoetjes aan eens komaf te maken met een ecologie/duurzaam/klimaat forum (hint, hint)We kunnen het onderhand beter het grote alternatieve waterbronnen topic noemen.
Moderator: jkien
Des te meer reden om zo zoetjes aan eens komaf te maken met een ecologie/duurzaam/klimaat forum (hint, hint)We kunnen het onderhand beter het grote alternatieve waterbronnen topic noemen.
Dat had de Sahara vroeger inderdaad. In de paar duizend jaar na de laatste ijstijd. Niet direct een regenwoudklimaat, maar ruim voldoende regen in een groot deel ervan :Daarnaast vraag ik me af als je woestijn constant op grote schaal irrigeert, bestaat er dan de mogelijkheid dat het meer regent in de woestijn en misschien het klimaat veranderd? Zodat de mogelijkheid bestaat dat er een regenwoud-klimaat zou kunnen ontstaan? Ik meen me te herinneren dat de Sahara dat vroeger ook had.
Inderdaad, vegetatie houdt warmte vast.Wat zou er gebeuren als er meer vegetatie zou komen in de wereld. Zou dat op de langere termijn ook beter zijn. Ik zelf ben geneigd te denken dat dat zeker een effect moet geven.
Mwah, dat zul je niet snel zien. Stel dat je een areaaltje van 500 bij 500 kilometer in de Sahara vruchtbaar zou maken. Dat is 2% van de woestijn. En dan hebben we het alleen nog over de Sahara.Dus , als de woestijn vruchtbaar is , zullen deze zand stormen niet meer voor komen en zal uiteindelijk het amazone woud dood gaan .
En stel nu dat dat areaaltje van 500x500km in orde komt, en veel investeerders plots het nieuwe goud ontdekken? Ik denk niet dat diesel bij het ontwerpen van zijn motor ooit kon denken dat het zo'n effect zou hebben op de hele planeet. Het kan allemaal sneller gaan dan je denkt wanneer iets economisch rendabel is. Voor je het weet staat de hele woestijn volgeplant met graan (wat waarschijnlijk eerder koolzaad zou zijn om er nog wat meer geld uit te halen).Mechanieker schreef:Mwah, dat zul je niet snel zien. Stel dat je een areaaltje van 500 bij 500 kilometer in de Sahara vruchtbaar zou maken. Dat is 2% van de woestijn. En dan hebben we het alleen nog over de Sahara.
Het schijnt dat je met CSP het water goedkoop genoeg kunt maken om rendabel te irrigeren.
Mij lijkt het uitermate zinloos.Lijkt me heerlijk om aan zo'n project te werken.
Zo heb ik het niet gezegd.Jan van de Velde schreef:Mij lijkt het uitermate zinloos.![]()
Je bent al met waterzuinige teelten bezig als je het in dat klimaat redt met 5 mm water per dag, dan nog loop je enorme risico's met verzilting van je bodem.
Da's 5000 m³ water per km² per dag. Voor de genoemde 250 000 km² (6 x Nederland) is dat 1 250 000 000 m³ water. PER DAG.
Zou nét kunnen lukken als je héél de Mississippiomlegt naar je woestijngebiedje.