Puzzel Puzzels
doemdenker
Artikelen: 0

Re: De vierde dimensie

Zoals hierboven al door iemand opgemerkt 4D op een 2D computerscherm is hetzelfde als een brandweerauto projecteren op een lijn

Ik vind dit wel zoooooooo´n slechte vergelijking. :shock: Dit om de volgende reden: We tekenen in lijnen (1D), dus als we een 3D object projecteren op een lijn wordt het inderdaad een zooitje. Dit gaat niet op bij een 3D projectie van een 4D object, als we nog steeds in lijntjes tekenen!
How will it end?

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

ikkeikkeikke

Waarom maakt het iets uit of we tekenen in lijnen of niet? Het maakt niet uit waarmee we tekenen. Of ik mis iets heel fundamenteels hier...?!

Anyway, als je (en daar ben ik het mee eens) stelt dat 3D op 1D een zooitje wordt, dat dat betekent dat een platlander zich geen voorstelling mag maken van 3D door een projectie op 1D (brandweerauto op lijn).

Als een lijnlander zich een voorstelling wil maken van 2D kan hij dat alleen doen door een tekening te maken van een punt. Dat wordt dus ook een zooitje.

Maar als wij ons een voorstelling van 4D willen maken, dan mag dat plotseling wel op 2D?

Dus

2D -> 0D is zooitje

3D -> 1D is zooitje

4D -> 2D mag plotseling wel!?

Onlogisch lijkt me.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

doemdenker

Onlogisch lijkt me.

Stel ik ga nu in vlakken tekenen i.p.v. met lijnen. Dat betekent dat ik de vlakken moet inkleuren om ze weer te geven. Als ik nu een 2D projectie geeft van een 4D kubus krijg je ook een zooitje... Zie je de overeenkomst met een 1D projectie getekent met lijnen?

Afbeelding
How will it end?
ikkeikkeikke

Ik zie de logica niet. Als ik een 2D projectie van een 3D afbeelding helemaal volkleur met zwart zie ik ook niet meer wat het geweest is.

Ik zie dus niet waarom je 4D op 2D mag afbeelden, mits je alleen lijnen gebruikt.

Waar heb je dat dan vandaan? (boek/site?)
zeveraar

Geen enkele moderne wetenschapper of filosoof kan 4D inschatten, want onze hersenen zijn er niet voor gemaakt, wat we wel kunnen doen is ze langzaam trainen zodat we toch maar een glimp opvangen.

We weten niet hoe het eruit ziet, maar we weten wel hoe we er moeten komen.

De truc is dezelfde truc om kwantum meganica te kunnen verstaan, dat is alles achterwege laten wat je denkt dat logisch is aan deze wereld.

Het plattelandsmens zou het ook totaal onlogisch en bizar vinden dat hij plots een 3D object tegenkomt in zijn 2D-wereldje, dat zou tegen al zijn wetten en logica ingaan.

Stel: Je bent in het universum, en overal rond je zie je sterren die exact evenver van je verwijderd zijn. Nu moet je proberen te bewegen door het universum zonder dichter of verder te komen bij een ster. Het is mogelijk, want dat is 4D

Door middel van zulke raadseltjes en veel braincrackin' zal uiteindelijk wel een iemand het plots door hebben. Dan is nog de truc om het te kunnen uitleggen aan andere mensen.

Misschien moeten we onze universum zien als 2D, dan zouden we idd kunnen bewegen zonder we verder of dichter gaan bij de sterren.
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."
Anonymous

Het is mogelijk, want dat is 4D

Je wacht, tot alles weg is. Tijd.
Anonymous

Volgens mij kan (nog) niemand 4d tekeningen of 4d figuren maken (wegens de reden dat diegene 2 posts boven mij zij)

kijk bv eens naar deze site:http://www.fi.uu.nl/toepassingen/02006/test.html

Het is zeer mooi, maar ik denk niet dat het klopt.

Ik geloof wel dat we in een 4d wereld leven. De bron van mijn geloof komt door plato(ik denk toch dat hij het was): hij had een verhaaltje over mensen die al hun hele leven lang in een grot vastgebonden lagen, ze konden alleen maar voor zich kijken. In het midden van de kamer was een vuur. Voor dat vuur passeerden allerlei voorwerpen. De mensen zagen echter enkel hun schaduwen(2d), hoewel ze dus in een 3d wereld leefden konden ze zich alleen maar 2d figuren voorstellen.

Ik denk dat wij hetzelfde meemaken: wij zijn als het ware vastgebonden in de tijd. Daardoor kunnen wij ons ook geen 4d figuren voorstellen.

Volgens mij moet je de 4de dimensie van bv een boom dus voorstellen als alle 3d figuren die hij in een bepaalde tijd vertoont heeft, op de een of andere manier tegen elkaar "geplakt".

Willen jullie eens je mening geven op mijn theorie?

PS. Plato zij ook nog dat alleen bepaalde mensen (filosofen) de ware aard van de voorwerpen konden voorstellen. Wijs zijn dus zij die geloven in de 4de dimensie. (En nog wijzer als je ook 4d figuren kunt voorstellen :wink:)
Anonymous

Er is me nog iets te binnen geschoten: de enige manier om je in die ruimte te bewegen(zie 3 posts hierboven) is tijdreizen (en liefst van al dan nog met een soort bovennatuurlijke krachten en niet door een machine).

Alhoewel: we kunnen ons vrij in de eerste 2 dimensies bewegen (als je de hoogte als de 3de neemt). De 3de is dus al wat moeilijker: je wordt telkens terug getrokken (of je moet een vliegtuig of zo gebruiken). In de vierde dimensie echter (de tijd dus) kun je je al helemaal niet bewegen, mss mogen we dus toch een machine gebruiken.
Anonymous

Ik vind het niet echt logisch om de 4e dimensie tijd te noemen. Een wezen in de 1e dimensie (lijnlander) heeft toch ook al tijd. Hij doet er bijvoorbeel misschien een minuut over om 1000 km in een richting te verplaatsen. Overigens ben ik het idd eens dat wij dit probleem proberen op te lossen met ons 3-dimensionaal denken. Dat kan niet. Wij kunnen een 4e dimensie niet zomaar voorstellen als een extra as in een assenstelsel. Wij hebben met onze luttelle 3 dimensietjes al het idee dat alle imaginaire plaatsen die zouden kunnen bestaan kunnen worden gedefinieerd met die dimensies. oftewel: wij kunnen alles bevatten met deze 3 dimensies. Maar juist die extra dimensie(s) verbergen misschien een veel 'grotere' ruimte! (die wij nogsteeds niet kunnen bevatten jammer genoeg).

En over de 'oneindige ruimte' also known as: het heelal heb ik ook een idee maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Toevallig staat wat ik erover denk al in een post eerder in dit forum.

Wij hebben nog geen einde kunnen ontdekken in het heelal om ons heen. Als we nu gaan kijken naar een lijnlander (1D), die kan vooruit en achteruit verplaatsen in de tijd. Als de lijn waarop hij zich verplaatst in ee n 2D vlak ligt en het einde vast zit aan het begin van de lijn (hoeft niet een cirkel te zijn , kan ook vierkant ofzo want de lijnlander heeft toch niet door dat ie de hoek om gaat...) dan kan de lijnlander denken dat zijn wereld oneindig is, ookal komt hij ooit weer op dezelfde plek al dat hij begon met verplaatsen. Als we nu naar een platlander gaan kijken (2D), die kan zich vooruit, achteruit, naar links en naar rechts verplaatsen in de tijd. Als het 2-dimensionale vlak waarop hij zich verplaatst eigenlijk de oppervlakte is van een 3-dimensionaal voorwerp (ook hier: hoeft geen bol te zijn, kan elk willekeurig 3d voorwerp zijn, want een platlander heeft toch niet door dat zijn vlak inneens onder een andere hoek staat als waar die begon... bij kubus en balk bijvoorbeeld 90 graden) dan denkt ook dit wezentje dat zijn wereld oneindig is. Ookal komt ook hij een keer weer terug op de postitie waar hij begon, waarschijnlijk uit een ander richting vandaan. Dan nu: een wezen in een 3-dimensionale 'wereld'. Wij vragen ons af: is ons heelal oneindig? waar stopt het? Maar: Misschien is ons veronderstelde oneindige ruimte wel het 'oppervlak' van een 4-dimensionaal voorwerp! Een voorwerp die wij 3d'ers weer niet kunnen voorstellen waarschijnlijk. En geldt deze redenering dan ook voor eventuele verdere dimensies??

Graag opmerkingen/reacties op deze post... en veel plezier met verder filosoferen over dit interresante onderwerp.
Anonymous

...vervolg...

toevoeging: Als ons oneindig veronderstelde heelal dus eigenlijk het oppervlak is van een 4D 'voorwerp' dan is het wel zo dat als we in een bepaalde richting de ruimte in blijven gaan en die richting niet veranderen, dat we dan in theorie ooit weer op het zelfde punt terecht komen. Het kan zelfs zo zijn dat we inneens op een punt komen waar we tijdens onze lange reis al eerder zijn geweest. Hoe kan ik dat goed uitleggen...

Dit is ook zo ongeveer bij een platlander die dus verplaatst in een voor hem oneindige oppervlak van een eindig 3d voorwerp. Als een platlander zich verplaatst over het oppervlak van een cilinder bijvoorbeeld, en hij start ergens in het midden van de lengte van de cilinder. als de platlander gaat verplaatsen in de richting loodrecht op de zij-vlakken van de cilinder, dan komt hij relatief snel weer op het beginpunt uit en vanuit in dezelfde richting. maar de kans is veel groter dat de platlander onder een bepaalde hoek gaat verplaatsen. Dan kan het een heel stuk langer duren voordat hij weer op de zelfde plek komt. maar nog wel onder dezelfde hoek als dat hij begon. hij komt dus weer in het zelfde punt EN in ook nog eens in dezelfde richting als zijn begin richting. Als het voor hem oneindige oppervlak van een eindig 3d voorwerp totaal geen symetrie heeft dan komt de platlander relatief nóg veeeeel later zijn begin punt tegen, maar hij wel de kans is zeer groot dat hij het beginpunt ook onder een andere hoek tegenkomt. (ook bij de cilinder kan dat al maar dan alleen onder een hoek van 90 ten opzichte van zijn begin hoek waarschijnlijk). Probeer je nu voor te stellen wat voor rare verschijnselen wij misschien wel tegenkomen als we ver de ruimte in gaan reizen?

Of klopt er niks van dit verhaal? vertel het me... reacties pleaze...
Rogier

Ik vind het niet echt logisch om de 4e dimensie tijd te noemen. Een wezen in de 1e dimensie (lijnlander) heeft toch ook al tijd.
Precies, een lijnlander leeft dan ook eigenlijk in een 2D-wereld: één ruimtelijke dimensie, en één tijd-dimensie.
Graag opmerkingen/reacties op deze post... en veel plezier met verder filosoferen over dit interresante onderwerp.
Ik denk inderdaad dat ook ons heelal een 3D "oppervlak" is in een 4D ruimte, maar dat valt juist heel mooi samen met tijd als 4e dimensie.

Komt ook in een paar andere topis terug, zie hier of hier voor wat ik bedoel.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Anonymous

De eerste dementie is een oneindig dunne lijn die oneindig lang is, maar stel deze is met beide uiteinden met elkaar verbonden en vormt dus een

cirkel in de 2e dementie want deze is rond, de 2e dementie is bolvormig

dus deze bevind zich weer in een 3d omdat het een bol is en kan het niet zijn dat wij ons dan ook in een 4d wereld bevinden?? Als dat waar is is het mogelijk om sneller te reizen.

Want stel je voor wij leven in de 2d wereld en kunnen alleen over de bol reizen moet het ook mogelijk zijn door de bol te reizen en de afstanden flink in te korten, als dat mogelijk is kunnen we ook snel enorme afstanden afleggen.

Maare het klinkt misschien raar maar als je 4d bent kan je alle lichaams delen van een 3d persoon zien :shock:
richel_richel

vooral tijdens de tweede dementie begin je veel dingen te vergeten.

;) dimensie :shock:

Ik vind het best aannemelijk. De mensen wisten eerst niet dat de wereld rond was. en leek toen misschien ook oneindig.

Zij dachten dat het stopte met een watervalletje.. een rand. Wij denken nu ook dat het stopt met een rand. dat het ophoudt en dan een oneindig niets.

En ook wij zoeken nu naar een nieuwe theorie. En waarschijnlijk worden we ook dit keer voor gek verklaart als er een vierde dimensie gevonden word. (ik denk niet dat een vierde dimensie noodzakelijk is. het is meer de opbouw. De aarde was 3d maar toch plat. Misschien zien wij het universum heel anders dan het is omdat we de structuur enz. niet van weten maar misschien is het ook gewoon 3d. De omvang is denk ik erg belangrijk. wij vinden het nu heel groot. Maar hoe groot is de tuin voor een mier? en dan komt de mier erachter dat er nog meer tuinen zijn (werelddelen, columbus) en dan ontdekt de mier een complete stad (zonnestelsel) meerdere steden (melkweg) maar de mier heeft zoveel plaatsen die hij niet kan bereiken? en waar stopt het? zover hij kan kijken nergens.. oneindig. Ik denk dat wij te klein zijn om ooit te beseffen waar we in zitten. Misschien zijn we ook maar een vissenkom van een andere levensvorm. Ik denk niet dat je moet zeggen dat iets groot of klein is. Dat is alleen maar omdat we onszelf als standaard nemen.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
aapopfiets

jap schreef:Nibiru is een planeet die bestaat in 3D, maar wordt bewoond door

Wezens in 4D, de Anunnaki, de wezens die we vanuit de bijbel kennen als

De Nephelim.

Wij zijn ook vierdimensionaal. Ik leef namelijk een bepaalde tijd, en ik neem driedimensionale ruimte in beslag.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Anonymous

Ik heb het over dimensies in de vorm van werelden universa check de huge post hierboven.

Maar je hebt gelijk dat we ook 4d zijn alleen gevangen in een 3d lijf

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!