Je hebt wel tijd genoeg om de ene ongergronde bewering na de andere de wereld in te sturen, maar als ik je nu voorstel om met een voorbeeld uit Scheele's pamfletje mijn ongelijk te bewijzen heb je ongetwijfeld weer geen tijd te verspillen....
De duur van een onderzoek zegt helemaal niets over de kwaliteit of de betrouwbaarheid ervan. En wat is het nut ervan om Peter "
Schele Peter" te noemen? Zo lijkt het meer op een lastercampagne. Ik vind dat jij jezelf er veel te gemakkelijk vanaf maakt, tot nu toe heb je vrijwel alles klakkeloos overgenomen van iemand anders... en die paar keer dat je zelf wat hebt verzonnen slaat het als een tang op een varken. Laat je eigen hersens maar eens kraken. Er zijn veel slechte dingen gebeurt doordat mensen niet zelf nadachten! Denk maar aan de schade die de Katholieke kerk door de eeuwen heen heeft aangericht (
anti-semitisme, etc.). Mensen geloven zomaar -- zonder zelf te onderzoeken -- wat de paus, of bisschop, etc. zegt omdat die persoon een titel heeft. Adolf Hitler kon aan de macht komen en zijn volk zo eenvoudig ophitsen omdat maar weinig mensen zelf nadachten. George W. Bush Jr. kon aan de macht komen doordat ongeveer 50% van de Amerikaanse stemmers niet nadachten maar op uitstraling afgingen! Doordat er mensen waren die wèl zelf nadachten zijn er veel goede dingen gebeurt: afschaffing van slavernij, oprichting van het rode kruis, invoering van leerplicht, gelijke rechten voor vrouwen, etc...
In de tweede plaats is een benzinemotor veel efficienter dan enige vorm van leven, ik ken geen enkel dier dat de snelheden van een F1-wagen haalt.
Je vergelijking met Russische roulette is vals en leugenachtig omdat je bij Russische roulette maar 1 keer op de miljard hoeft te mislukken om alles kwijt te zijn, maar bij het opstarten van universums moet het maar 1 keer op de vele miljarden lukken om succesvol te zijn!!
Heb je zelf wel door wat je zegt?
Je 'vergeet' te vermelden dat die ene keer die nodig is om het universum succesvol te laten zijn, zelf uit oneindig veel aan elkaar gerelateerde voorwaarden bestaat -- waaraan allemaal voldaan moet worden én binnen het juiste tijdsvenster! Jij maakt er een blackbox van, heel slim -- maar in feite betekend dit alleen maar dat de 'ouders' van dit universum ook Russisch roulette zitten te spelen! (
De ouders van dit universum = ontstaan van materie, energie, tijd en onderlinge relaties cq. natuurwetten.) Nadat deze ouders het Russisch roulette zolang op rij hebben weten te winnen dat het universum geboren kon worden én levensvatbaar was, heeft alles wat in dit universum leeft miljarden jaren ditzelfde spel moeten overleven om dat universum te produceren die we nu kennen. Hier komt bij dat een groot aantal roulette spelers een nekschot heeft gekregen omdat zij afhankelijk waren van één of meerdere andere spelers die verloren hebben. Afhankelijkheden kunnen alleen maar toenemen, want op dit moment is bijna alles via via afhankelijk van elkaar!
Wel dit is alvast één vraag waarop de wetenschapper een anwtoord heeft en de creationist niet.
Maar je verzuimd te vermelden wat dan het antwoord is wat de wetenschapper wel zou hebben en de creationist niet. Daar komt bij dat je de suggestie wekt dat het feit dat de wetenschapper hier een antwoord op heeft negatieve implicaties heeft voor het creationisme. Waarom zou dit antwoord niet ook van toepassing kunnen zijn, wanneer het vanuit een creationistisch perspectief wordt bekeken? Blufwerk dus.
Door proberen God te bewijzen val je automatisch buiten de wetenschap, dat is je hierboven voldoende uitgelegd
Door God, zonder bewijzen, uit te sluiten val je óók automatisch buiten de wetenschap. Wat is mij al voldoende uitgelegd? Steeman's mening overgenomen zal je bedoelen! Moet ik nu denken "het bestaan van God is [
volgens Steeman] niet falsifieerbaar, oh, laat ik die mogelijkheid dan maar definitief uitsluiten[/i]" ?! Ik ben van mening dat het bestaan van God óf definitief moet [
kunnen] worden uitgesloten, óf er moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid dat Hij bestaat en dat de inhoud van Genesis letterlijk of figuurlijk waar kan zijn. Lees Steeman's betoog nog maar een keertje rustig door, hij doet een
subjectieve uitspraak over de falsifieerbaarheid van een Schepper! Daar is dus niets wetenschappelijks aan, dit is iets wat hij vindt cq. gelooft.
En we weten ook hoe complexiteit zonder tussenkomst kan ontstaan: door natuurlijke selectie van willekeurige mutaties.
Complexiteit ontstaan zonder tussenkomst door natuurlijke selectie van willekeurige mutaties? Hoe
weten 'we' dat? In het dagelijkse leven merken we hier niets van... het is eerder andersom. Daar komt bij dat het haaks staat op de tweede wet van de thermodynamica, welke wij wel dagelijks ervaren en waarnemen. (
Ja, ik weet hoe men bij talkorigins over dit argument denkt). Heb jij ooit een computerprogramma gezien dat meer en/of betere functionaliteit heeft gekregen nadat er één of meerdere kopieerfouten zijn opgetreden? Heb jij ooit een muziek-cd geluisterd waarvan de kwaliteit door beschadiging beter is geworden? Wie zegt dat een Schepper die oneindig veel weet, niet in staat is om een universum op zo'n manier te schapen dat het bij oplevering al kant-en-klaar is zonder dat het eerst 'ingereden' moet worden? Kan je definitief bewijzen dat dit niet het geval is?
CREATIONISME? Met creationisme bedoel ik in dit geval voornamelijk het zgn. 'Young Earth'-creationisme. Deze stroming, dat overigens een kleine minderheid vormt onder gelovigen, neem het scheppingsverhaal in Genesis extreem letterlijk door te geloven dat alles daadwerkelijk in zes 24-uurs dagen is geschapen, en uit niets. Dit in tegenstelling tot waar de meeste gelovigen van uit gaan, namelijk dat God de wereld weliswaar heeft geschapen, maar dat de bevindingen van de moderne wetenschap m.b.t. evolutie e.d. ook juist zijn. M.a.w. dat het scheppingsverhaal niet al te letterlijk hoeft te worden genomen. Dit laatste wordt met theïstisch evolutionisme aangeduid, en hier heb ik totaal geen problemen mee.
(...)
DEGENERATIE? Nadat ik meer informatie had ingewonnen over Peter Scheele en wat hij o.m. in zijn nieuwe boek schrijft, kon ik wat nuanceringen aanbrengen in mijn mening over zijn activiteiten. Waardering heb ik voor het feit dat hij de wetenschappelijke procedures in acht neemt en niet, zoals de meeste creationisten puur pseudo-wetenschappelijk te werk gaat, maar in elk geval probeert een alternatieve 'wetenschappelijke' hypothese i.p.v. de evolutie-theorie te bieden. Of zijn hypothese met name argumenten I en IIX al doorstaat is echter maar zeer de vraag. Hoewel er wetenschapsfilosofische bezwaren kleven aan een dergelijke creationistische theorie, geeft het desalniettemin een groot aantal mensen voldoende intellectuele benenruimte om de door hun door geloofsovertuiging ingespireerde standpunten te verdedigen. Ik beoog niet zozeer hen dat te ontnemen (want ik gun het ze best), maar eerder personen die op een andere manier zin geven aan hun leven -en die geen problemen hebben met evolutie- van tegenargumenten te voorzien.
(...)
ATHEïSME? Ik beschouw mezelf niet als een atheïst. Een atheïst is iemand die niet gelooft in God of iets 'goddelijks', hetgeen in zichzelf ook een soort geloof is. Ik redeneer eenvoudig dat niemand kan bewijzen dat God bestaat, maar evenmin dat hij níet bestaat. De positie die ik dus inneem is een agnostische. Naar mijn idee heeft het goddelijke, als zoiets bestaat, de curieuze eigenschap niet, of niet direct, waarneembaar te zijn. Derhalve vereist het van ons een beetje 'geloof'.
Wie is hier vals en leugenachtig? (
bron)
Steeman heeft een duidelijke
voorkeur voor evolutie, maar hij is wel zo eerlijk om half toe te geven dat hij creationisme niet zomaar kan uitsluiten. Er is een vorm van creationisme waar hij geen problemen mee heeft -- hij noemt het 'theïstisch evolutionisme'. Hier komt bij dat hij het bestaan van een Schepper niet uit kan sluiten én het liefst een agnostisch (
= leer dat men niets kan weten) standpunt inneemt.