Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Kernenergie is oke als we bij een ongeluk voor de rest van ons leven geld bekom om in een ander land verder te gaan leven.

Dat voor alle Nederlanders opgeteld is:

1.125E13 Euro.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Stephaan
Artikelen: 0
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 07 feb 2005, 11:51

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

cycloon

Ik hoop met jou dat zoiets ooit werkt, maar heb te al eens uitgerekend welke oppervlakte 0,1% van de bruikbare oppervlakte vd aarde betekent? En die mag dan bovendien niet te ver van de gebruikers van die energie liggen! Ik zou zeggen : er is nog veel werk aan de winkel ! Maar wie weet misschien kan het ooit :shock:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Helly1975
Artikelen: 0
Berichten: 767
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 17:18

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

enrico schreef:Kernenergie is oke als we bij een ongeluk voor de rest van ons leven geld bekom om in een ander land verder te gaan leven.

Dat voor alle Nederlanders opgeteld is:

1.125E13 Euro.
Ik ben bang dat je met je doemscenario niet in ogenschouw neemt dat we het hebben over kernfusie en niet over splijting. Dit zijn 2 heel verschillende "processen".
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Ik bedoelde niet op kernfusie.

De Regering denkt aan splijtstof-centralen...niet ik.

Trouwens geloof ik dat over 15 jaar kernfusie een proces is waarbij het geheel onrendabel is.

Bij Brookhaven en andere instellingen gaan ze op andere manieren onderzoek doen waarbij ze technieken leren om energie direkt te halen uit zware elementen.

Het is een kwestie van tijd.
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Stephaan schreef:cycloon

Ik hoop met jou dat zoiets ooit werkt, maar heb te al eens uitgerekend welke oppervlakte 0,1% van de bruikbare oppervlakte vd aarde betekent? En die mag dan bovendien niet te ver van de gebruikers van die energie liggen! Ik zou zeggen : er is nog veel werk aan de winkel ! Maar wie weet misschien kan het ooit :shock:


Gewoon op elk dag zo een paar panelen zetten je komt volgens mij rap aan die oppervlakte hoor :wink:
Farshad
Artikelen: 0
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 13 jul 2005, 23:08

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Al die wetenschappers zeggen dat windenergie verloren investering is, maar ze hebben het nooit over zonneenergie.

Dus ga ik er van uit dat zonne energie wel rendabel is.
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!
Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Farshad schreef:Al die wetenschappers zeggen dat windenergie verloren investering is, maar ze hebben het nooit over zonneenergie.

Dus ga ik er van uit dat zonne energie wel rendabel is.
Zonne energie kent het zelfde probleem als windenergie: het is geen constant vermogen dat wordt geleverd. Wind en zonne energie worden pas aantrekkelijk als we deze energie in grote hoeveelheden kunnen opslaan.

Verder zijn zonnepanelen erg duur en nog niet zo efficient. Op dit moment zijn dit dus geen alternatieven op fossiele brandstoffen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Jaren geleden toen ik nog schattig en onschuldig was had ik iets bedacht:

Een gigantische sataliet die zo om de aarde draait dat hij altijd naar de zon gericht staat. Deze sataliet heeft enorme zonnepanelen. Het enige probleem dat er dan nog zou zijn was dat je die electriciteit nog naar de aarde moet zien te krijgen. Wat hoor ik een paar jaar geleden: wetenschapper had precies hetzelfde idee, ook hetzelfde probleem. Hij is erachter gekomen dat het mogelijk is electriciteit te verzenden (als radiogolven oid.) Dit werkte in de testopstelling alleen op kleine afstanden.
"Meep meep meep." Beaker
Farshad
Artikelen: 0
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 13 jul 2005, 23:08

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Het enige probleem dat er dan nog zou zijn was dat je die electriciteit nog naar de aarde moet zien te krijgen.
Draad eraan vastmaken. Is geen probleem en is door een universiteit berekend en ze hebben gezegd dat het mogelijk is. Maar zij hadden een touw bedacht om daaraan een lift vast te maken zodat de mensen op bijv. ISS daarmee konden gaan reizen.
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Het enige probleem dat er dan nog zou zijn was dat je die electriciteit nog naar de aarde moet zien te krijgen.


Wat dacht je er van om de zonne-energie om te zetten naar elektriciteit om zo een krachtige laser te laten werken en deze laserstraal op te vangen op aarde en deze hier dan terug om te zetten naar bruikbare energie ? :shock:
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

het kost gigantisch veel op iets te bouwen in de ruimte, en om veel energie op te wekken heb je met een satelietje met een paar zonnepanelen niet genoeg vrees ik

kernfusie is waarschijnlijk het beste, maar momenteel kost het veel aan research en stuiten ze op enkele probelemen

waterstof als energie ( dat hier nog niet echt besproken is) is ook populair maar wat ik niet begrijp, waterstof wordt toch geproduceerd door elektrolyse van water, dus met elektriciteit, dus meestal met kernenergie, en de energieomzetting is minder dan 100%. waarom wordt dat dan nog als eventueel alternatief vooruitgeschoven?

en om als buffer te gebruiken:

wind/son => elek=>H2=> elek => verbruik

twee keer energie verspilling die al o zo kostbaar is
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Waterstof zou een goed alternatief zijn om de fossiele brandstoffen te vervangen, je kan het als het ware in je auto tanken ... Met elektriciteit kan je dit niet en het is niet handig om een halve dag aan je auto te wachten als je in de file staat tot die terug opgeladen is ...
Gebruikersavatar
Helly1975
Artikelen: 0
Berichten: 767
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 17:18

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

waterstof als energie ( dat hier nog niet echt besproken is) is ook populair maar wat ik niet begrijp, waterstof wordt toch geproduceerd door elektrolyse van water, dus met elektriciteit, dus meestal met kernenergie, en de energieomzetting is minder dan 100%. waarom wordt dat dan nog als eventueel alternatief vooruitgeschoven?
Het is om die reden dan ook geen alternatief. Milieu fanatici willen ons dat doen geloven, waarschijnlijk, omdat ze er geen mallemoer van begrijpen dat je een ander energieproduct maakt van al een natuurlijke energieproduct (ook fossiele brandstof is natuurlijk).

Ik ben dan ook blij dat deze 'mantra's' van milieu fanatici (wind, zon en waterstof) ook bij de het grootte publiek steeds duidelijker wordt dat het volledige onzin is voor ons energie vraagstuk.

Biomassa (hout, planten) is ook een 'mantra' van de milieubewegingen. Maar het probleem hiermee is dat het per energie-eenheid drie tot vijf keer zoveel weegt dan fossiele brandstoffen. Je bent dus onrendabel bezig als je dit wilt gaan transporten, immers dit kost meer energie. Nu is dit wel weer op te lossen door direkt bij de bron een verwerkingsinstallatie te plaatsen maar waar vinden we zoveel land om biomassa te "creëren", en dan wel zoveel dat onze energie behoefte niet in gevaar komt. Dus ook deze vorm van duurzame energie is geen oplossing.

Ik snap het dan ook niet dan milieubewegingen zich met dergelijke zaken belachelijk maken.
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Hey hellie, even vermelden dat ik vorig jaar een documentaire zag op de cd die bij m'n chemie boek zat van een bedrijf dat in natuurlijke producten doet z'n hele energieverbruik wint uit z'n eigen afvalstoffen en dit door het bekende biomassa rottings proces, op kleine schaal kan het dus wel degelijk nuttig zijn ... Ga dus deze zaken niet zo direct in het wilde weg afbreken :wink:

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Gebruikersavatar
Helly1975
Artikelen: 0
Berichten: 767
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 17:18

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Hey hellie, even vermelden dat ik vorig jaar een documentaire zag op de cd die bij m'n chemie boek zat van een bedrijf dat in natuurlijke producten doet z'n hele energieverbruik wint uit z'n eigen afvalstoffen en dit door het bekende biomassa rottings proces, op kleine schaal kan het dus wel degelijk nuttig zijn ... Ga dus deze zaken niet zo direct in het wilde weg afbreken  :wink:
Ik dacht dat ik ook nergens in mijn post suggereer dat zon, wind en biomassa op zeer kleine schaal niet werkt?.

Ik heb het over onze dagelijkse energiebehoefte die jaarlijks toeneemt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!