Puzzel Puzzels
Teszju
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 15:46

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Heyhey,

Ik moet zeggen dat ik toevallig dit las, maar ik heb dus

een vriend heb die valt onder de 1% mensen op de wereld met een iq dat zo hoog is dat hij onder het kopje 'geboren professoren' valt om het zo maar even te zeggen.

en geloof me, hij is het liever kwijt dan rijk. doordat het sowieso al te laat ontdekt is heeft hij nou erg veel psychische zowel als sociale problemen. Hij doorziet mensen, waarom ze iets doen en hij denkt vooruit: als hij dit zei.. dan.. en dan zou dit niet.. hij denkt zoveel en over alles en doordat hij alles doordenkt om het zo maar te zeggen, dat hij er helemaal aan onderdoor gaat. Hij kan moeilijk genieten van dingen mdat hij zowel de voor als de nadelen van alles ziet en de gevaren en gaat hier veels te diep op in. Hij is ongelukkig met zichzelf en met zijn leven, hij heeft het idee dat hij met niemand echt kan praten omdat het onderwerp waar het dan over gaat hem gewoon niet boeit, er is niemand die hij kent die ook zo is.

ik ben ook hoogbegaafd en ik kijk natuurlijk anders tegen de wereld aan dan anderen, ik denk dieper na over dingen, ik doorzie misschien meer dan anderen. maar ik zowel als mijn vriend doen geen hoge studie. Ik kan heel snel leren, ik hoef het maar door te kijken, maar ik heb een gebrek aan motivatie en doorzettingsvermogen waardoor ik, net zoals jou, het meestal niet zoek om iets helemaal af te maken, omdat ik er dan op uitgekeken raak.

ik doe nu een lage opleiding, omdat ik er dan niets voor hoef te doen en er zo dus weinig tijd aan besteed, veel tijd overhoudt voor andere dingen en toch de studie afmaak, omdat het wel gezellig is enzo en dan toch een diploma heb:). maar je moet wel echt een voorliefde hebben voor een bepaald sorot werk. anders zul je na 3 jaar stoppen met die baan die je krijgt en iets anders gaan zoeken. ik denk dat je sowieso een carrière moet zoeken die uitdagend en afwisselend is.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Ik herken het wel wat je zojuist beschreef. Ik doorzie ook veel dingen ( weeg veel tegen elkaar af) en dat maakt het voor mij ook moeilijk om besluiten te nemen. Ook ik doe een 'lage opleiding' terwijl ik wel vwo heb gedaan ( klas 4 overgeslagen en klas 5 en 6 in 1 jaar gedaan). Ik doe nu een MBO-opleiding en ipv 3 jaar, doe ik er 1,5 jr over. Dit gaat erg goed, khoef er niks voor te doen en haal toch altijd boven de 8. Het nadeel hiervan is dat ik er heel erg weinig voldoening uit haal. Ik heb gekozen voor deze 'snelle' opleiding omdat ik bang ben dat als ik 4 jr over een studie moet doen, ik dan toch wel weer afhaak. Ook vind ik het leuk om m'n kennis op zoveel mogelijk terreinen te verbreden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Ik herken het wel wat je zojuist beschreef. Ik doorzie ook veel dingen ( weeg veel tegen elkaar af) en dat maakt het voor mij ook moeilijk om besluiten te nemen. Ook ik doe een 'lage opleiding' terwijl ik wel vwo heb gedaan ( klas 4 overgeslagen en klas 5 en 6 in 1 jaar gedaan). Ik doe nu een MBO-opleiding en ipv 3 jaar, doe ik er 1,5 jr over. Dit gaat erg goed, khoef er niks voor te doen en haal toch altijd boven de 8. Het nadeel hiervan is dat ik er heel erg weinig voldoening uit haal. Ik heb gekozen voor deze 'snelle' opleiding omdat ik bang ben dat als ik 4 jr over een studie moet doen, ik dan toch wel weer afhaak. Ook vind ik het leuk om m'n kennis op zoveel mogelijk terreinen te verbreden.


Waarom dan geen universitaire studie? Zit veel meer uitdaging in.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Ik heb zo de indruk,dat sommigen te "hoogbegaafd" zijn om te werken en niet weten wat ze willen.Zolang papa zijn verloren centen bovenhaald is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht.Met weemoed moet ik denken aan die echt hoogbegaafden die de centen niet hebben om te studeren.Met iemand die wat minder begaafd is,werklustig en standvastig,daar kun je iets mee doen.Met een hoogbegaafde die lui is,kun je niets doen.Die gebruikt zijn gaven om lui te zijn en te parasiteren.Die kost je alleen maar geld.Een hoogbegaafde die werklustig is,dat is een genie.Er lopen er niet te veel van rond.Volgens het gekende gezegde:"Aan de vruchten ken je de boom."
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Roger, misschien heb je gelijk, misschien niet. Hoe kom je aan de informatie dat er veel hoogbegaafden te 'lui' zijn? Het zijn vaak de problemen die je erbij hebt, wat het moeilijk maakt een succesvolle carriere te hebben.

Het punt dat je met een wat minder begaafde meer kunt, is misschien omdat zij zich ook 'sociaal' beter kunnen redden.

Maar nog even een vraagje: ben je werkgever, zo ja, voor wat voor bedrijf en welke problemen heb jij precies al ervaren door met hoogbegaafden te werken waaraan je zoveel geld hebt moeten verspillen?

Groetjes Joriena
koosiqloos
Artikelen: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 19:09

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

jmmr dat net als geld ook inteligentie niet gelukkig maakt.

ikzelf ben niet hoogbegaafd maar, kan me wel ongeveer voorstellen hoe je je voelt, toen ik namelijk op de basisschool zat was ik ech een nerd(had dan ook geen vrienden), om het maar zo te noemen in groep 4 sprak ik redelijk vloeiend engels en in groep 5 frans en duits, ik wou alles weten en wou ook anderen laten weten dat ik het wist. Later bedacht ik dat anderen misschien wel helemaal geen boodschap hadden aan wat ik te melden had. misschien een goede tip dus om iets minder intelligent over te komen weet niet of je er iets aan hebt (zal wel niet) maar ja niet geschoten is altijd mis. sterkte
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Beste Joriena,na vele jaren in de industrie,heb je alle maten en gewichten zien voorbij passeren.Ik heb echte hooggeleerde genieen aan het werk gezien,nuttige werkzame mensen met heel wat minder kwaliteiten en jammer genoeg hooggeleerde profiteurs.Zij die begaafd zijn en zich kunnen vastbijten in een probleem en het met alle tegenslagen tot een goed einde brengen,dat zijn de ware hoogbegaafden.Niet je werk wordt gewaardeerd,alleen het resultaat.Maak een keuze,hou je daaraan en wees alleen tevreden wanneer je de beste bent in dat vak.Een mooie toekomst met veel voldoening staat je dan te wachten.
Gebruikersavatar
Narcose
Artikelen: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 21:51

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

ik ben zelf niet hoogbegaafd (heb eigenlijk nooit mijn iq laten testen en wil het eigenlijk ook niet weten). Wel kan ik inkomen in de situaties hierboven. Ik heb mijn middelbaar onderwijs ASO (in België) zonder enige moeite doorstaan. Daar waar andere een heel weekend nodig hadden voor wiskunde te leren deed ik het op 3uurtjes max. Nu doe ik unif en volg Informatica. Dit is een richting met zware wiskunde bij en omdat ik nooit heb moeten leren , kan ik het ook niet ! Ik zie dit jaar al bijna als verloren en denk volgend jaar iets te doen waarbij ik niets moet doen en een gans jaar kan luieren :shock: .

Slim zijn bezorgd je een hoop last , in die zin dat je alles vanzelfsprekend vind , wat het dit jaar niet meer voor me is. Ook in sociale contacten met 'liefjes' merk ik , dat ik het soms heb uitgemaakt omdat ze niet goed of me helemaal niet verstonden als ik over iets moeilijker dingen bezig was. Ook met andere vrienden wordt je dan snel als saai beschouwd. Dus ook al ben ik niet hoogbegaafd , ik kan best begrijpen wat je bedoeld
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Narcose,je slaat de nagel op de kop.Zij die gewoon zijn veel te moeten werken,doen het over het algemeen beter bij de hogere studies.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Een goeiedag allen, Ik ben Tom en werk op het JAC (jongeren advies centrum). Zonet hep ik een vraagje binnegekregen omtrent een hoogbegaafd meisje dat met zelfdodingsideeën kampt. Weet er iemand of er hier omtrent zelfhulpgroepen bestaan of een meer geprofessionaliseerde vorm van hulpverlening?

vriendelijke groet!

Tom :shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

joriena schreef:Hoi mensen.

Wie is er hier hoogbegaafd en ervaart hier problemen mee in het dagelijks leven. Ikzelf ben hoogbegaafd en kan mijn draai gewoon totaal niet vinden in het dagelijks leven. Soms zo erg dat ik me afvraag wat ik hier nog doe op aarde. Ook heb ik er moeite mee om te communiceren met anderen, omdat zij mij niet begrijpen en andersom. Daarom heb ik weinig vrienden en altijd het gevoel 'de enige' te zijn.

Wie heeft dit ook?
je kan ook aan een verwante vorm van autisme lijden. (of autisme)

20% van de autisten is hoog intellectueel.

verstoorde interactiepatronen met anderen is kenmerkend voor deze ziekten.

Een bezoekje aan een psycholoog kan je helpen.

Om je discrepanties te onderzoeken & misschien je wel hier verder mee te helpen.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Hallo Joriena,

Ik surf hier langs, op zoek naar iets anders en zie je vraag.

Daar kan je iets over lezen op mijn website, http://www.xi2.nl .

Kant en klare oplossingen zijn er niet, maar door er meer over te lezen begrijp je beter wat normaal is voor hoogbegaafden, zodat je niet denkt dat je gek of anderszins gestoord bent.

Succes met je zoektocht,

Willem
Gebruikersavatar
Ann
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 18:13

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

het gevoel "alleen" te zijn blijft zowieso, tenzij je iemand vindt die precies weet wat er aan de hand is en daarvan ook de hand kan geven om je goed te begeleiden,

het woord begeleiden hebben veel mensen nodig die hoogbegaafd zijn. veel mensen denken meestal van: oooo die is slim genoeg die red het wel, of: die kan alles perfect. zonder rekening mee te houden dat het soms helemaal niet goed gaat en ene hoogbegaafd iemand gewoon een persoon nodig heeft die hun EINDELIJK eens begrijpt.

:?: :shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

ik heb een hekel aan het woord hoogbegaafd. Ik zou het vervelend vinden als mensen me hoogbegaafd zou noemen. Hoogbegaafden zijn niet veel slimmer dan ikzelf, maar naar mij toe heeft het echt typisch het imago van de kakker-moeder die haar kakker dochter naar net zoveel iq-tests brengt tot het felbegeerde 'hoogbegaafd' uit de bus rolt. Om daarna het dochtertje op allerlei dingetjes van organisaties als pharos te doen en iets te hebben om op te scheppen tegen vriendinnen en een argument te hebben om dat dochtertje toch maar te laten blijven zitten in de 2e klas in plaats van naar de HAVO te doen. (dat is overigens een verhaal dat volgens mij volledig op een voorbeeld van iemand die ik kende gebaseerd is). Harder gaan werken is ze niet en na een tijdje ging ze toch naar de HAVO en later zelfs van school af. Ik blij, lekker voor haar (heel veel mensen konden het slecht met haar vinden, maar ik haatte haar denk ik wel het meest). Bij mij heeft mijn moeder me ook wel eens aangeboden iets met pharos te gaan doen. Ik heb toen maar gezegd dat het me iets lijkt voor mensen die totaal niks met de rest van de wereld te maken willen hebben en maar in hun 'intellectuele' kleuterspelletjes op willen gaan en dat het iets voor kakkers als haar is. Vond ze niet leuk, maar ze heeft me er niet naartoe gesleept.

Ik vind het echt triest dat er in NL gewoon publiek geld naar hoogbegaafdheid uitgaat.

na mijn gekanker op hoogbegaafdheid houd het voor mij op. Je zult je aan moeten passen aan de maatschappij...iedereen kan zich afzonderen, dat is geen kunst (het tegenovergestelde wel vind ik...ik heb er zelf veel moeite mee). Hoogbegaafdheid gaat slechts over algemenene intelligentie (over de hele linie) en veel mensen zullen op veel gebieden veel slimmer zijn dan jij. En dit brede spect heeft het nadeel dat verdiepen moeilijk is omdat je te makkelijk iets anders kan gaan doen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Gebruikersavatar
Demelza
Artikelen: 0
Berichten: 86
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 16:36

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

joriena schreef:Hoi mensen.

Wie is er hier hoogbegaafd en ervaart hier problemen mee in het dagelijks leven. Ikzelf ben hoogbegaafd en kan mijn draai gewoon totaal niet vinden in het dagelijks leven. Soms zo erg dat ik me afvraag wat ik hier nog doe op aarde. Ook heb ik er moeite mee om te communiceren met anderen, omdat zij mij niet begrijpen en andersom. Daarom heb ik weinig vrienden en altijd het gevoel 'de enige' te zijn.

Wie heeft dit ook?
Ik ben ook hoogbegaafd en lid van Mensa. Het bericht dat je hierboven schreef kon ik wel geschreven hebben. Ik herken me heel duidelijk. Ook ik heb geen vrienden en communiceren met anderen is een groot struikelblok. Als ik iets aan een ander wil uitleggen, sla ik automatisch stappen over. Andersom leggen mensen me dingen stap voor stap uit, waardoor het voor mij niet meer hoeft.

Ik zit erg met mezelf in de knoop, en dat is alleen maar erger geworden sinds ik (nu een paar maanden) weet dat ik hoogbegaafd ben. Dingen vallen opeens op zijn plaats, en ja, ik heb een beetje het idee dat ik raar ben of raar gevonden wordt. Voel me ook vaak alleen en wilde dan dat ik een 'normaal' IQ had.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!