De hoogste temperatuur wordt bereikt door zoveel mogelijk energie aan een zo'n klein mogelijke massa toe te kennen.
Dus alle energie van de universum, laten we aannemen dat dat een constante is, wordt omgezet in thermische energie van één quark.
Je zou dus bijna kunnen stellen dat je een oerknal krijgt als je een deeltje met massa met de lichtsnelheid laat reizen. Weet je meteen hoeveel energie er in een heelal zit.
DePurpereWolf schreef:De hoogste temperatuur wordt bereikt door zoveel mogelijk energie aan een zo'n klein mogelijke massa toe te kennen.
is dat wel zo? ik twijfel hier aan. Licht heeft wel energie, maar geen massa. Licht heeft volgens mij dus ook geen temperatuur. Echter als licht ergens opschijnt dan wordt de energie naar temperatuur omgezet.
Dus iets kan wel energie bevatten maar hoeft volgens mij niet noodzakelijk temperatuur te hebben.
Ik denk dat temperatuur puur veroorzaakt wordt door het trillen van atomen is, of zit ik er naast?
Wat is een de definitie van temperatuur?
je zit hier wel een beetje fout, het is zo dat wij dagelijks leven in de wereld van de atomen, en daarbinnen bekijken wij temperatuur, maar die wereld van atomen is opgebouwd uit deeltjes die atomen vormen, en die wereld van die fundamentele deeltjes, daarbinnen moet je temperatuur bekijken, temperatuur is afhankelijk van de bewegingsenergie van deeltjes, en aangezien lichtdeeltjes ook bewegingsenergie hebben hebben ze ook een temperatuur
Gast schreef:
aangezien lichtdeeltjes ook bewegingsenergie hebben hebben ze ook een temperatuur
Bewegings energie wordt bij botsing omgezet naar warmte.
Maar dit wil niet zeggen dat licht in vacuum een temperatuur heeft.
Kan een vacuum eigenlijk wel een temperatuur hebben?
Kan een vacuum waar een lichtstraal door heen schijnt een temperatuur hebben?
een vacuum kan geen temperatuur hebben een deeltje wel: je moet beseffen dat een materiaal ook gewoon(gewoon?) een verzameling van deeltjes(in dit geval atomen) is in het vacuum, vacuum is er overal en altijd, fundamentele deeltjes hebben geen afmetingen
HolyCow schreef:ik denk dat hier een einstein bij gehaald moet worden
ja dat kan geen kwaad
ik ken ook niet zo veel van de formele kant van zaken, maar temperatuur is wel afhankelijk van de kinetische energie van deeltjes, en een foton is inderdaad een golf, maar bezit deeltjes eigenschappen
in een materiaal is de temperatuur afhankelijk van de trillingen van de atomen, als de temperatuur nul is(ok wat niet kan maar ter illustratie) dan staan de atomen stil
als jouw bal op die plaat botst, dan wordt de energie voortgeplant doorheen het materiaal
het komt er volgens mij op neer dat je moet opletten met het extrapoleren van de wat je weet over temperatuur in het dagelijks leven en wanneer je over deeltjes hebt
De gemiddelde snelheid van een molecuul is te bereken aan de hand van de volgende formule: u=√((3kNT)/M) waarin k de constante van Boltzmann is, N het getal van Avrogado en M de molaire massa. Niets kan sneller bewegen dan het licht dus kan je aan de hand van deze formule de maximum temperatuur berekenen. Maar het gekke is dat deze temperatuur dan zou verschillen afhankelijk van welke stof je verwarmt. Dus elke stof heeft een andere maximum temperatuur volgens deze formule en dat lijkt mij wel wat gek. Graag had ik jullie mening hierover willen weten aangezien mijn kennis over fysica niet ver strekt.
In thermodynamica speelt snelheid van deeltjes niet echt een belangrijke rol. Men heeft het vooral over de (gemiddelde) energie van deeltjes. Als er geen potentialen aanwezig zijn dan kan je zeggen dat deze energie volledig kinetische energie is. Klassiek kan je met E = 1/2 mv^2 de (gemiddelde) snelheid van een deeltje bepalen. Als deeltjes relativistische snelheden hebben dan gelden daar de relativistische formules voor. Die ben ik even kwijt, ze staan vast nog wel op de minicursus speciale rel. theorie.
Met hele hoge temperaturen worden deeltjes zeker relativistisch. Dat gebeurd in sterren en vlak na de oerknal waren alle deeltjes ook nog relativistisch.
Ik wil eigenlijk nog steeds weten hoeveel kelvin het in vacuüm is, en of dat kan veranderen. Als ik bijvoorbeeld een Kubus in mijn huis zet en in mijn huis is het 20 graden Celcuis. Ik pomp de lucht er uit helemaal vacuum. Hoe warm is het dan in die kubus??
Hangt dat ondermeer af van het meteriaal waarvan de kubus is gemaakt?? en hoe beinvloed dat de temperatuur..
daar heeft toch vast wel iemand over nagedacht?
"geen temperatuur" daar kan ik me niks bij voorstellen
Ik pomp de lucht eruit, helemaal vacuüm. Hoe warm is het dan in die kubus?
Er kan dan altijd nog straling in de kubus zitten. De hoeveelheid straling is afhankelijk van de temperatuur in de omgeving van de vacuümruimte. Zo wordt het "vacuüm" van het heelal bijvoorbeeld gevuld met achtergrondstraling van 3K (= -270°C).
Er zijn een aantal fases. Je kent uiteraard vast, vloeibaar en gasvormig. Het verschil is het uit elkaar getrokken worden van symetrien. Vast is kristal vorm, bij de vloeibare fase gaat dat kristal rooster uit elkaar, en bij gas springen alle deeltjes door elkaar heen.
De volgende stap is plasma, hierin bewegen de atomen zo rap door elkaar heen, dat de electronen niet genoeg kracht hebben om aan de kern vast te houden. Door het plasma springen dus losse kernen en losse electronen door elkaar.
Na heel VEEL warmte toevoer springt de kern uit elkaar in ik geloof kwantum plasma (de naam is me even ontschoten). Hierin laten de protonen en de neutronen los. Hier springen dus allerlei neutronen, electronen en protonen door elkaar heen.
De volgende stap ligt bij 200MeV. Dit is quark-gluon plasma. Voorbij deze energie hoeveelheid, vallen de protonen en neutronen uit elkaar. Nu heb je een plasma met losse gekleurde kwarks en gluonen. Dit plasma, is al vrij goed op hele kleine schaal in deeltjesversnellers te maken. Ze sturen twee kernen met bijna de lichtsnelheid op elkaar af, en even kookt het tot quark-gluon plasma, en valt uiteen.
De volgende stap daarna ligt bij 200GeV. De electrozwakke symetrie gaat hier samen, en de deeltjes zouden hun massa verliezen, het wordt hier steeds meer energie.
Een onderzoeksgroep binnen MIT is hier mee bezig. Dit is wat ik van hun site af haalde.
Theoretisch is er geen einde. Op ten duur wordt het allemaal energie, en is er geen massa meer. De deeltjes gaan zich wel steeds meer kwantum mechanisch gedragen. Normaal gezien zijn deeltjes gewoon te beschrijven met de normale klassieke wetten der natuurkunde. Naarmate het warmer wordt, en de deeltjes verder van elkaar komen te liggen, kan je het alleen maar accurater met de klassieke wetten beschrijven. Echter naarmate je temperatuur absurd hoog wordt, neemt het aantal deeltjes en antideeltjes heel erg heftig toe. Hierdoor neemt de onderlinge afstand tussen de deeltjes weer af, en wordt het systeem weer kwantum mechanischer van aard.
@jaja. Volgens mij is voor het punt wat je aangeeft er niets anders dan energie. De dichtheid wordt steeds dichter en alles wordt steeds warmer. Ik denk dat daarvoor gewoon niets zinnigs te zeggen is, omdat alles steeds meer van hetzelfde is, maar dan meer.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.