Toen ik naar de Fontys Hogeschool in Eindhoven ging voor een toelatingstest in Eindhoven, bevond ik mij eigenlijk als vreemde eend in de bijt als militair tussen een hoop studenten. Het eerste wat mij zeer opviel was eigenlijk het volgende:
Vrijwel niemand van de studenten, waarvan gezegd mag worden dat deze bovengemiddeld intelligent waren, waren zich bewust van het werk dat hun studie hun zou opleveren. Men had een 'leuke' studie richting gekozen. Een gedeelde wist zelfs niet of men wel iets met de studie wilde gaan doen. Ze hadden de capacitiet dus zijn maar verder gaan studeren.
Waar waren ze mee bezig?!!
Besef goed dat jou opleiding voor een groot deel bepaald wat je de aankomende jaren overdag te doen hebt. Over salris moet je je niet druk maken. Of je nu 800 heb per maand of 1000, dat verschil is te verwaarlozen. 1500 of 1800, je zult eraan wennen.
Je kan niet zeggen:"Van het verschil zou ik een autootje kunnen rijden.", want dat is niet zo. Want een auto vraagd ook onderhoud en af en toe een boete. Onverziene onstandigheden is de grootste post van ieder huishouden en net zo groot als de kleine verschillen tussen de salarissen onderling. De grote verschillen spelen pas mee op hoger niveau. Ervaringsniveau. En die heb je in elk vakgebeid.
Als je een HBO of WO papiertje hebt, en een baan kan vinden met dat papiertje zal je salaris goed zijn. Je zult tot de hoogst opgeleide mensen behoren. Vraag je dus liever af, wat het is dat jij graag doet de hele dag. Niet wat veel verdiend. De verschillen zullen te verwaarlozen zijn. Waarom? Omdat de ene net een betere hypotheek heeft, gezien de lokatie van zijn woning, of de ander zijn partner een zuinigere auto. Zie het grote plaatje, en verkijk je niet op centen, voor je gevoel heb je net te kort om alles te doen wat je die maand had willen doen. Maar dat zu ook zo zijn als je elke maand een bonus kreeg van 10,000. Als je erop gaat rekenen, geef je het in gedachte tot de laatste cent uit en blijkt dat je net wat meer had kunnen gebruiken.
En dat de slimste studenten niet de moeilijkste studie doen, bewijst dat niet hoe slim ze zijn? Je bent niet slim als je het jezelf moeilijkt maakt. Volgens mij heb je studenten die studeren, halen het MBO en stoppen ermee, en mensen die het HBO en WO doorlopen en zich daarna afvragen of er nog wat te beleven valt op kennisgebied. Er is een verschil. Intresse. De eerste groep probeert veelal elk tientje mee te pakken in salaris en de laatste doet zijn werk en zo nu en dan vraagt het zich af wat er op zijn salarisstrookje zou hebben gestaan vorige maand, bekommert zich er verder niet om en richt zich weer op zijn hobby.
Puzzels