dan vallen we naar mijn idee even terug op mijn eerdere bericht dat als volgt ging:
Kan iemand deze discussie even teruglezen en samenvatten wat we op dit moment aan mogelijkheden naast elkaar hebben?
Ik zal eerst even reageren op Göd, want ik ben haar (of hem?) wat uitleg verschuldigd.
Code: Selecteer alles
Je geeft aan organismen zijn ontstaan uit samenwerking van organen. Kan ik qua idee volledig in mee. Maar wat heeft het met deze dicussie te maken?
Daaruit is de stelling voor deze discussie toch ook een beetje ontsproten. Lees maar na.
inderdaad ook niet mijn keus, maar vanuit de discussie geboren. In mijn beleving zijn dit voorbeelden voor de zogenoemde optie 2 die ook wel intentie of beweegreden genoemd werd en ook wel drijfveer genoemd zou kunnen worden. Andere terechte voorbeelden die ik langs heb zien komen zijn: Haat, God en De Duivel.
Dus inderdaad, het vergroten van overlevingskansen stuurt ons in deze richting. Als je liefde voelt voor iemand, zal je sterk geneigd zijn deze persoon bij te staan in een bedreigende situatie.
Als jij dan aangeeft dat hieronder nog een intentie ligt, behoeft dat specificatie. Alleen je vermoeden uitspreken dat er een onderliggende intentie bestaat is onvoldoende.
Nee, ik probeerde daarmee aan te geven dat dat de intentie zelf was. Misschien niet helemaal juiste woordkeus. Misschien moet ik zeggen: drijfveer. Dus liefde is een drijfveer, en nee daar ligt niet nog een drijfveer aan ten grondslag.
Dat wij ons, om te overleven, hebben georganiseerd, is wellicht een belangrijke stap in de richting van organisatie op grotere schaal, de economie. Tot zover ga ik met je mee, echter hoe De Liefde, De Waarheid in dit plaatje past is me niet duidelijk. Ook, het door jouw benoemde \"bezield gedachtegoed\" kan ik niet plaatsen. Ook dit behoeft wellicht uitleg. Dus als je deze factoren / aspecten, als argument in wil brengen, onderbouw ze dan.
Ik dacht alles wel voldoende onderbouwd te hebben, maar wil bij deze graag nog een en ander ter verduidelijking toevoegen.
Bezield gedachtegoed is wederom gewoon een andere term om optie 1 te benoemen. Ik dacht: ik kan het gedachten noemen, het denken zelf, de bedachte ideologie of moet ik het misschien houden bij geweten en ziel, immers bij uitstek wat we aanvoelen als het meerdere van onze organische verzameling van organen en cellen. Vandaar dat bezielfd gedachtegoed mij een mooi compromiswoord leek.
Het erboven genoemd Liefde en Waarheid in deze discussie past als optie 2 en moet je maar eens teruglezen om in de context te kunnen plaatsen.
Nu goed: volgens mij zijn er samengevat dus al meerdere ideeën. Met die woorden optie 2 en optie 1 heb ik al veel gezien. Een heel interessante zou hier eigenlijk naast gezet moeten worden, optie 3. Met dank aan Johan2:
Ben jij het niet met mij eens dat het juist de interactie, het er zijn voor anderen (mogen ook dieren zijn als je het niet zo ziet zitten met soortgenoten), aan de individuele mens een meerwaarde geeft?
Ja, kan ik me ook wel in vinden.
optie 1: ideologie, bezield gedachtengoed, het denken zelf en de leer of gevolgen die dat met zich mee brengt. (economie evengoed als stroming beschouwd als communisme en religie)
optie 2: intentie, beweegreden, drijfveer.
optie 3: interactie tussen de delen (plus de delen zelf natuurlijk).
Ben ik opties vergeten? Volgen er nog meer? En wat is het meerdere van de som der delen waarvan een optie slechts een deel is?
en nu verder: wie kan nieuwe, betere of simpelweg andere opties aandragen? En welke ideeën zijn er voor 'wat het meerdere is van de som der delen waarvan een optie slechts een deel is?'