Puzzel Puzzels
evilbu
Artikelen: 0

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Ik ben het eens met John Nash, dat het een beetje te ver gaat. Ik gaf eerder al aan dat je behoorlijke oogkleppen op moet hebben om niet te beseffen dat roken ongezond is... Met die koeien van letters erop zou je toch denken dat men er besef van heeft... Als je ervan uit gaat dat mensen op basis daarvan geen beslissingen kunnen nemen, moet je dat soort regelgeving doordrijven: dus ook geen fastfood meer etc.
Die vergelijking gaat niet op : ik heb nog nooit iemand gezien die "passief fast-food at". Het gaat mij wel degelijk voornamelijk om de niet-rokers in deze discussie.

De rokers moeten het zelf weten, maar ik vind ook dat ze mogen benadeeld worden bij het wachten op donororganen.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

eendavid

De rokers moeten het zelf weten, maar ik vind ook dat ze mogen benadeeld worden bij het wachten op donororganen.
ja, en mensen die niet elke dag een half uurtje gaan joggen ook voor mijn part!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

John Nash

...en mensen die autorijden. En mensen die fietsen. En mensen die uberhaupt de deur uitgaan. En ook zij die dat juist niet doen. Gewoon iedereen die leeft.
Smirnovv

eendavid schreef:
Smirnovv schreef:
En als we roken toelaten, waarom dan ook niet meteen alchohol toelaten?
omdat je na roken wel nog deftig de lessen kan volgen en na drinken niet?
Ik denk ten eerste dat er heel wat mensen zijn die na het drinken van een kleine hoeveelheid alcohol best nog in staat zijn om lessen te volgen. Misschien is het voor bepaalde creatieve vakken zelfs een voordeel om eerst gedronken te hebben.

Is misschien iets om uit te proberen, eerst de hele klas goed bezatten en vervolgens enkele poëtische, literaire hoogtepunten uit de Nederlandstalige literatuurgeschiedenis bespreken. Ik ben er zeker van dat er heel creatieve en filosofische beschouwingen uit zouden voorkomen.

En voor het geven van een spreekbeurt een goede scheut cognac kan de zenuwen van de kinderen misschien wat bedaren?

Daarentegen zie ik van sigaretten weinig heiligende werking. Dus ik zou eerder zeggen : Leve alcohol op de scholen, weg met de sigaretten!
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.
eendavid

Smirnovv schreef:Ik denk ten eerste dat er heel wat mensen zijn die na het drinken van een kleine hoeveelheid alcohol best nog in staat zijn om lessen te volgen. Misschien is het voor bepaalde creatieve vakken zelfs een voordeel om eerst gedronken te hebben.

Is misschien iets om uit te proberen, eerst de hele klas goed bezatten en vervolgens enkele poëtische, literaire hoogtepunten uit de Nederlandstalige literatuurgeschiedenis bespreken. Ik ben er zeker van dat er heel creatieve en filosofische beschouwingen uit zouden voorkomen.

En voor het geven van een spreekbeurt een goede scheut cognac kan de zenuwen van de kinderen misschien wat bedaren?
dat lijkt me toch eerder een fabeltje dat vooral wordt geloofd op zatte momenten. Ik ken echt niet veel mensen die echt meer inzicht krijgen als ze gedronken hebben, er zijn er wel veel die dat denken op het zatte ogenblik zelf. Misschien dat uzelf beter studeert/studeerde na enkele duvels?
Dus ik zou eerder zeggen :  Leve alcohol op de scholen, weg met de sigaretten!
ik had niets anders verwacht met zo'n nickname
Smirnovv

eendavid schreef:
Smirnovv schreef:
...
dat lijkt me toch eerder een fabeltje dat vooral wordt geloofd op zatte momenten. Ik ken echt niet veel mensen die echt meer inzicht krijgen als ze gedronken hebben, er zijn er wel veel die dat denken op het zatte ogenblik zelf. Misschien dat uzelf beter studeert/studeerde na enkele duvels?
Dus ik zou eerder zeggen :  Leve alcohol op de scholen, weg met de sigaretten!
ik had niets anders verwacht met zo'n nickname
In tegenstelling tot uw verwachtingen kan ik u mededelen dat ik zelden bier en slechts af en toe sterke drank nuttig. Ik ben dan ook geen voorstander van alcohol, noch van sigaretten. Trouwens u zegt : Het drinken van alcohol kan niet toegestaan worden omdat daarna geen les kan worden gevolgd. Wat dan met roken voor de lessen lichamelijke opvoeding, er lijkt me wel een invers verband te zijn tussen roken en lichamelijke prestaties.

Maar natuurlijk zal u nu argumenteren dat er ook enkele topsporters zijn die roken ...

Trouwens ik heb het hier ook niet over liters bier, natuurljik zal dat nefast werken. Maar 1 glas wijn / dag zou zelfs gezond zijn volgens sommige studies. Terwijl ik geen studies ken die aantonen dat een vrij beperkte hoeveelheid sigaretten per dag heilzame werkingen zou hebben.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.
eendavid

Maar natuurlijk zal u nu argumenteren dat er ook enkele topsporters zijn die roken ...
dat nog terzijde. dat de prestatie voor LO naar beneden zal gaan is immers waarschijnlijk. Echter, alcohol zou ook hersencellen doden. Het punt is dat door alcohol de capaciteiten van de alcohol tijdelijk onder zijn normale niveau zitten. Iemand die juist gerookt heeft zal hier geen last van hebben. Wie weet is hij meer op zijn gemak en kan hij zich beter concentreren. Het lijkt me toch echt heel wat absurder om alcohol toe te staan dan sigaretten.

Ik ben toch nog steeds nogal verbaasd dat mensen er last van ondervinden om op pakweg 2 meter van iemand die rookt te staan. Gaan deze dan ooit op café?
evilbu

Trouwens ik heb het hier ook niet over liters bier, natuurljik zal dat nefast werken. Maar 1 glas wijn / dag zou zelfs gezond zijn volgens sommige studies. Terwijl ik geen studies ken die aantonen dat een vrij beperkte hoeveelheid sigaretten per dag heilzame werkingen zou hebben.
Je meent dat toch niet van dat experiment met alcohol in de klas? :)
evilbu

Ik ben toch nog steeds nogal verbaasd dat mensen er last van ondervinden om op pakweg 2 meter van iemand die rookt te staan. Gaan deze dan ooit op café?
Ik begrijp niet dat anderen dat niet hebben, ik krijg onmiddellijk een zwaar hoofd van sigarettenrook, mijn halve dag is om zeep. Ik ga dan ook enkel op café als het werkelijk moet, het is niet mijn idee van een fijn moment. Waarna ik ook gegarandeerd van mezelf vind dat ik stink.
Assassinator

...en mensen die autorijden. En mensen die fietsen. En mensen die uberhaupt de deur uitgaan. En ook zij die dat juist niet doen. Gewoon iedereen die leeft.
Roken is iets zéér schadelijks en is makkelijk te beperken. Wil je je eigen lichaam verneuken: doe vooral je best. Maar denk niet het recht te hebben om dat ook voor anderen te bepalen. De niet-roker hoort altijd voorrang daarmee te krijgen, die gaat wat verstandiger met zijn lichaam om. Kwestie van goed fatsoen (wow dat klinkt ouwelijk :) )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
TD

Tijdens mijn 'loopbaan' op de middelbare school heb ik mogen meemaken dat de drankautomaat (van coca cola) vanaf een zeker moment geen cola (& co) meer verdeelde, enkel water en fruitsap. Er was een jaar eerder wél een rookhoek ingevoerd, waar leerlingen vanaf 16, mits ze toestemming hadden van de ouders, in de pauzes mochten roken.

Op zich vond ik het systeem wel oké, de roker kreeg een pasje (niet zo'n badge met een belachelijke foto) als de ouders toestemming gaven en het roken gebeurde in een aparte 'uithoek', ver van iedereen die niet wilde roken zodat ook de toiletten (die daarvoor als "geheime" rookplaats fungeerden) rookvrij bleven.

Maar, als de school zijn pedagogische rol, naast kennis verschaffen dus ook een stuk algemene opvoeding, zodanig serieus neemt dat ze de scholieren willen beletten cola te drinken ("want dat drinkt de jeugd toch veel te veel en al die suiker is niet goed voor ze", etc), dan is de verhouding nogal zoek als je ondertussen wel roken gedoogt, vind ik.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Cycloon

Cycloon schreef:Ik kan me best voorstellen mocht einstein nu leven dat hij niet zou roken of er toch helemaal anders zou tegenaan kijken.
Wat een heerlijk nietszeggende uitspraak.

Welke roker zou z'n eigen kinder bv aanraden om te roken? Ik denk niemand (of een heel erg kleine minderheid)! Dat zegt toch wel genoeg volges mij :)
Math-E-Mad-X

Als je roken op school verbiedt gaan de leerlingen toch gewoon ergens anders heen in de pauze? schiet je weinig mee op dus.

Bij mij op school werd volop gerookt en geblowed. Blowen mocht niet natuurlijk, maar dat merken leraren toch niet (gelukkig maar :wink: ).
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
evilbu

Math-E-Mad-X schreef:Als je roken op school verbiedt gaan de leerlingen toch gewoon ergens anders heen in de pauze? schiet je weinig mee op dus.

Bij mij op school werd volop gerookt en geblowed. Blowen mocht niet natuurlijk, maar dat merken leraren toch niet (gelukkig maar  :wink: ).
Ik heb het over de speeltijd. Ik weet niet waar jij op school zat maar wij moesten op de speelplaats blijven.

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

TD

Als je roken op school verbiedt gaan de leerlingen toch gewoon ergens anders heen in de pauze? schiet je weinig mee op dus.
Dat op zich is toch geen argument? Op basis hiervan zou je "alles" moeten toelaten, ze doen het immers "toch ergens anders".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!