Puzzel Puzzels
The Man
Artikelen: 0

Re: Hedentijdse goden linken terug naar Sumeri

Is het niet raar dat we geschriften/tabletten ouder dan 2000 jaar van de tafel vegen terwijl die eveneens over een scheppingsverhaal beschikken? Is het niet zo dat een beschrijving van een gebeurtenis waarheidsgetrouwer is als de vertstreken tijd tussen het schrijven hierover en de gebeurtenis zelf zo kort mogelijk is? Dit is wetenschappelijk onderbouwt nav diverse onderzoeken naar verklaringen van ooggetuigen. Naarmate de tijd verstrijkt komen er meer en meer onvolkomenheden/onwaarheden (verzin ik nou een nieuw woordje?) in te zitten.

Is het wetenschappelijk niet bewezen dat de tabletten van de sumeriers ouder zijn dan de tegenwoordig aangehangen geschriften/boeken?

En dan nog iets: waarom kan men geen eigen theorieen op dit forum kwijt zonder meteen tegenwerpingen te krijgen of reacties als: dit is onzin? Om dan vervolgens als argumentering boekwerken van zogeheten 'geleerden' te quoten danwel te linken terwijl deze zogeheten 'geleerden' ook maar theorien bedachten. Ik vind het raar dat de wetenschap zich gedraagt als de kunstwereld. Alleen mensen die belangrijk gevonden worden of zichzelf belangrijk achten hebben een zegje en alles wat zij zeggen is waar danwel definitief. Is geen aanval, slechts een constatering/ervaring.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: heb respect voor een ander mans theorieen en verwerp deze niet omdat theorieen van de zogeheten 'geleerden' iets anders zeggen. Of denk ik teveel buiten de bekende doos? En ja dit zal ervoor zorgen dat we het druk krijgen omdat er evenzoveel theorieen zijn alsmede mensen (wel meer zelfs) maar wie heeft bepaald dat enkel bepaalde theorieen aangehangen moeten worden danwel voor waar gezien moeten worden? Vergeet je rationaliteit niet in deze :D :!:

Oh en logica. Logica brengt je dichter bij de waarheid!

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Agharta
Artikelen: 0

Re: Hedentijdse goden linken terug naar Sumeri

NanoRageing schreef:Waar haal jij vandaan dat ik geen verstand van zaken heb?

Ik onderzoek de sumerische geschiedenis al jaren, en probeer deze te volgen door de geschiedenis heen de toekomst in tot het heden.

Ik zeg niet out of the blue dat Enki Lucifer is, ik kom voorzichtig tot die conclusie vanwege een aantal grote overeenkomsten.

Zo is Enki de god die zichzelf niet bij naam noemde maar zei "ik ben"

Duidelijk een teken dat hij niet wilde dat men wist wie hij was.

Enki is de god van water maar ook de onderwereld,

Enki ging tegen ANU zijn wil in om de mens te onderwerpen aan de elohim.

Hij is dus de eerste rebel, en samen met de nephilim (de zonen der goden)

is hij een gevallene, een afvallige van de elohim.

Hoever komt dit overheen met de teksten over Lucifer?

Zo kom ik aan mijn hypothese dat Enki waarschijnlijk Lucifer is.

Maar dit soort discussieverwarring is precies waarom ik dit topic liever in Geschiedenis zie staan omdat ik niks met het geloof van doen heb.
Je openingspost vind ik bijzonder interessant, en er lijken mij zeker een groot aantal zinnige zaken in te zitten, maar op sommige punten haal je mijns insziens enkele zaken dooreen.

Net zoals jij is het mijn idee dat de 'Goden' mensen waren die veel verder ontwikkeld waren dan wij en dat wij dezen daarom als Goden gaan beschouwen zijn. Maar in tegenstelling tot wat jij zegt (waar je de Goden beschrijft als één bepaalde groep met interne meningsverschillen), was er eigenlijk sprake van verschillende grote beschavingen die onafhankelijk van mekaar de Aarde bezocht hebben. Dezen met als leider Anu was slechts één van die groepen, degene die je beschrijft als de Elohim was een hele andere groep.

Kort samengevat waren dit de twee belangrijkste groepen:

- De Anunaki: met als leider Anu (let op de link Anu - Anu-naki). Zij kwamen naar de Aarde omdat zij geïnteresseerd waren in het gouderts dat op Aarde in grote hoeveelheden aanwezig was. Mogelijk waren zij de beschaving die we kennen als de Sumeriërs.

- De Elohim: Dit zijn degenen die we ook kennen vanuit het christendom (de aartsengelen, Jezus, Maria,...). Hun leider is Jahwe of diegene die in het christendom omschreven wordt als God. Men beweert dat zij afkomstig zijn van de planeet Sirius. (Van welke planeet de Anunaki afkomstig waren weet ik niet).

Maar de Elohim waren dus niet diegenen die de mensheid wilden onderwerpen (Jahwe staat bekend als de liefhebbende God). Zij zijn diegenen die de mensheid geschapen hebben en aldus hun schepping wilden beschermen.

De onderdrukkers waren de Anunaki: zij wilden het bewustzijn van de mensen verlagen een niveau waarop zij dezen konden gebruiken als een ras van slaven.

Degene die in het christendom wordt omschreven als de Duivel of Satan kwam oorspronkelijk ook van Sirius, de planeet van de Elohim. (Zijn oorspronkelijke naam was Satanaël - let op de gelijkenis met andere Elohimnamen: Gabriël, Michaël,...). Door een conflict is er uiteindelijk een scheuring ontstaan en is men de groep die de zijde van Satan koos, gaan omschrijven als de Nephilim of de 'gevallen engelen' (omdat zij zich zouden verlaagd hebben tot praktijken die de Elohim onwaardig waren).

Verder zijn er in de geschiedenis nog andere groepen die de Aarde bezocht hebben (o.a. de Pleiadiërs, van waaruit de beschavingen van Atlantis en Lemurië zouden voort gekomen zijn), maar dat is een andere discussie.

Ook denk ik dat je fout zit door louter vanuit die uitspraak 'ik ben' te veronderstellen dat Lucifer dezelfde persoon is als Enki (het lijkt mij dat de beschrijving van Enki meer gelijkenis vertoont met de persoon Jahwe). De uitdrukking 'ik ben' is een uitdrukking die soms gebruikt wordt door spiritueel ver ontwikkelde personen om een bepaald niveau van bewustzijn aan te duiden, en kan dus gelinkt worden aan meer dan één persoon.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!