"Jouw god, mijn god." Zo komen we er niet. Er is maar 1 'god' de Allerhoogste te noemen. Per definitie de eigenaar en bron van alles. Geen reden om het over god te hebben alsof er 'verschillende' allerhoogste goden zijn, dat leidt alleen maar af.
Met (je) god bedoelt Göd volgens mij alleen maar dat elk beeld, elke beleving van God wel persoonlijk MOET zijn. Daarom staat het woordje "je" ook tussen haakjes. M.a.w. iemand ervaart op zijn manier God (als allerhoogste in dit geval) maar de God krijgt zijn inhoud door de persoonlijke beleving van de gelovige.
Op deze manier gaan we langs elkaar heen praten. Ik vond deze discussie zelf nu juist interessant vanwege qrnlk's insteek (naastenliefde, Jezus' bedoelingen, de rol van de samaritaan, al dan niet letterlijk nemen van bijbelse verhalen) en Göd's tegenstand m.b.t. die insteek.
Toen begon deze discussie m.i. al een beetje af te dwalen door alle aandacht voor de edelmoedigheid (magnanimous) (de constructie van het woord magna-animous doet vermoeden dat de term nog iets verder gaat dan edelmoedigheid; het omvat ook zoiets als zelfopoffering ed.). Het is zeker geen irrelevant punt maar in de context van geloof en wat men ervaart als al dan niet zijnde de wil van God, Jezus, etc is het wellicht van ondergeschikt belang. Gelukkig gaat Adpruys met zijn (humorvolle) post weer on topic.
Verder lijk je mij een behoorlijk lastig figuur. Als iemand je 'onprettig' advies geeft begin je direct te drammen! Hoe hebben je ouders je ooit aan je huiswerk gekregen? Of was je van jezelf altijd al keurig?

Waar slaat dit op?
Naar! Al had Göd de startzin van zijn vorige post, waarin hij zegt het niet eens te zijn met je insteek mbt het nut van "missionarisgedrag", best korter kunnen formuleren, zonder de reeks nutteloze bijvoegelijke naamwoorden.

Het gaat er Göd trouwens niet om of bepaald missionarisgedrag wel of niet "nuttig" is. Het gaat erom of het past binnen het perspectief van "naastenliefde", "goed gedrag zoals God het heeft bedoeld" als blijkt dat dat missionarisgedrag door anderen als onprettig wordt ervaren. Je lijkt dat zelf ook al te hebben gezien, want je schreef:
En fin, het lijkt me redelijk duidelijk dat er hele vervelende manieren zijn om iemand uit te leggen wat god is. Er zijn ook hele vervelende manieren om iemand te waarschuwen dat zijn gulp open staat, of dat zijn huis in brand staat. Ik zie je punt niet echt, vrees ik. Hoe vindt jij dat god je voorbeeld zou moeten bezien? Misschien begrijp ik het probleem dan beter.
Inderdaad, hier zie je het punt niet. Want je legt de nadruk op "vervelende manieren om iemand uit te leggen wat god is". DAT is wederom niet waar het hier om gaat. Het gaat er hier niet om
hoe e.e.a. gebracht wordt. Het gaat erom
dat het gebracht wordt. Op het moment dat iemand zijn waarheid aan anderen wil meedelen, doorgeven/overbrengen, spreekt daar impliciet uit dat degene redelijk overtuigd is van diezelfde waarheid als DE waarheid. Zodanig dat die waarheid volgens hem onder de aandacht van anderen
moet worden gebracht, of de ander daar nu op zit te wachten of niet. En DAT wordt door anderen als onprettig ervaren.
Daarnaast was de vraag hoe qrnlk denkt dat God dergelijk missionarisgedrag beziet.
Wat weet jij van angst? Dit klinkt heftig! Vertel eens!
Flamebait! Niet doen.
Serieus: Angst mag een slechte raadgever zijn, maar het zet wel vaak tot denken en heroverwegen. Vandaar dat men pardoes theist kan worden als men angstig is. Logisch, niet?
Vertaling: "Als je het met me eens bent hoor ik dat graag, en anders vriendelijk met instemming en op basis van gelijkheid ophoepelen." Het spijt me dat je zoveel strijd en conflict heb gekend met theisten die jou probeerden te helpen. Mijn advies: vergeet die periode en begin opnieuw. Tijd zat.
Deze uithaal aan het eind snap ik niet. Vooral omdat je het woord "helpen" gebruikt. Hulp wordt doorgaans gewaardeerd als je erom vraagt. Ongevraagde hulp wordt m.i. alleen maar gewaardeerd als de hulp zonder twijfel nodig is, maar er zelf niet om kon worden gevraagd door omstandigheden. Opdringerig missionarisgedrag kenmerkt zich dan ook daardoor dat men denkt dat er een noodsituatie is, dat er broodnodige hulp geboden MOET worden, terwijl er niet om gevraagd werd.
P.S. zou je je toon vriendelijk willen houden?