Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Nut frans en duits

Bvb. eerst een jaar esperanto en dan drie jaar frans, en je spreekt beter frans dan wanneer je gewoon drie jaar frans kreeg. bron: wikipedia
De stelling is zelfs sterker, excuses. Bvb. eerst een jaar esperanto en dan drie jaar frans, en je spreekt beter frans dan wanneer je gewoon vier jaar frans kreeg.

Ik denk overigens dat we daar niet te optimistische over moeten zijn. Ik blijf het erg nuttig vinden veel talen te kennen. Een taal heeft impact op hoe mensen bepaalde gebeurtenissen aanvoelen, en je bent dan ook veel rijker wanneer je dergelijke nuances kan vatten.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

1207
Artikelen: 0
Berichten: 991
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 00:33

Re: Nut frans en duits

Masma

Ik heb sterk de indruk dat je Frans en Duits niet leuk vind/vond of er alleszins niet echt goed op scoort en daarom het nut hiervan in vraag stelt.

Misschien de vakken gebruiken om te leren doorbijten
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
MaSma
Artikelen: 0
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 20:22

Re: Nut frans en duits

1207 schreef:Masma

Ik heb sterk de indruk dat je Frans en Duits niet leuk vind/vond of er alleszins niet echt goed op scoort en daarom het nut hiervan in vraag stelt.

Misschien de vakken gebruiken om te leren doorbijten
Ik leer van uit m'n interesses.

Een eigen mening in deze wereld is wel zo handig.
Faith does not give you the answers, it just stops you asking the questions. - Frater Ravus
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Nut frans en duits

Een eigen mening is best waardevol, zo je bereid bent ze bij te stellen indien nodig. Als je enkel leert wat je interesseert, moet je de consequentie dat je een aantal deuren vóór je sluit, voor lief nemen. Ik ben het eens met de tip van 1207.
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Nut frans en duits

Een eigen mening in deze wereld is wel zo handig.
Een beetje kennis van andere talen ook.
PeterPan
Artikelen: 0

Re: Nut frans en duits

Nederland is economisch volledig afhankelijk van de handel met Duitsland. Onlangs werd in een onderzoek nog berekend wat de economische schade was (enkele miljarden) die we lijden doordat we de Duitse taal zo matig beheersen.

Als we maar 1 taal zouden moeten beheersen, dan is dat dus niet Engels, maar Duits.

De handel tussen Frankrijk en Nederland ligt vrijwel op zijn gat, omdat Nederlanders niet, of een hééél klein beetje Frans spreken. De economische schade die we hierdoor lijden is aanzienlijk (en meermalen berekend).

Het is dan ook van belang voor België meer te doen aan Frans, om hun handelscontacten met Frankrijk niet op het spel te zetten.

Persoonlijk (en dat is minder belangrijk) ben ik blij dat ik niet afhankelijk ben van commerciële zenders met al hun shitreclame en het als maar lezen van ondertitels met op de achtergrond knauwende Amerikaanse stemmen, yeah.

Zalig, als je een taal goed beheerst, om naar nagesynchroniseerde films te kijken.

Ondertitelen is een vorm van armoede. Alleen kleine landjes doen dat nog. Liever wat lippen die niet gelijk lopen dat slechte vertalingen.

Mod Ger: Off-topic over nasynchronisatie verplaatst naar http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=63800
albert davinci
Artikelen: 0
Berichten: 3.165
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 17:25

Re: Nut frans en duits

Jan van de Velde schreef:Tenslotte:

Als je trouwens de capaciteiten hebt, leer dan eens een paar jaar Latijn: ligt aan de basis van de helft van alle woorden met vier of meer lettergrepen in alle West-Europese talen.
Als je die luxe hebt ;-)

Daarvoor moet je helaas in Nederland naar het gymnasium toe. Als je op de mavo of de havo begint dan heb je niet de mogelijkheid om op school Latijn te leren.

Ik ben het met je eens dat Latijn een verstandige basis is en ik pleit er dan ook voor om het minstens ook op de mavo (VMBO-T?) en de havo te doceren.
MaSma schreef:Wat is het nut van Frans en Duits op de middelbare school? (in nederland)

Heeft iemand hiervan later in zijn leven, buiten vakanties om, nog profeit van gehad?
Zoals voor zo veel vakken geldt, je weet op die leeftijd gewoon nog niet wat meer en minder nut gaat hebben. Één ding is zeker, die algemene ontwikkeling is zeer nuttig. Ik heb gevloekt toen ik mijn 1ste Engelstalige boek moest lezen, vooral omdat het eigenlijk wat te snel was dat we dat moesten met de basis die we kregen. Dat was echter wel het begin voor mij om het Engels echt goed te leren beheersen.

Mijn praktijkvoorbeeldje: ik studeer als Nederlander in België. Voor sommige functies is het vloeiend beheersen van het Frans een vereiste.

Nog een voorbeeldje: mensen die als twintiger ineens gaan wielrennen en daardoor regelmatig in de Ardennen komen of mensen die ineens veel gaan skiën en daardoor regelmatig in Frankrijk of Zwitserland gaan skiën.

Zoals Jan terecht opmerkte, je leert veel makkelijker Portugees, Spaans en Italiaans wanneer je al Frans spreekt. Je zal vaak ook al het één en ander kunnen verstaan in deze talen zonder ooit les te hebben gehad in deze taal net zoals wij Nederlanders een beetje Duits kunnen verstaan zonder ooit eerder Duits te hebben geleerd.

Ook vind ik het erg prettig om de film in de originele taal te kunnen volgen. Ik vind het echt een verademing dat ik sinds enkele jaren altijd naar films en series kijk zonder de ondertiteling te lezen. Incidenteel lees ik per ongeluk nog een stukje test en dan merk ik hoeveel nuance je mist als je het Engels niet goed verstaat. Bij 'Friends' bijvoorbeeld gaan er gewoon veel grappen verloren door een gebrekkige vertaling (VT4 Vlaanderen).

Ik heb 3 dubbelafleveringen van Heroes gemist (dus 6 afleveringen wat erg veel is bij deze serie!). Binnenkort gaat de BBC die uitzenden. Ik ben enorm blij dat ik zo alsnog alle afleveringen kan zien en deze keer zonder hinderlijke reclame en even hinderlijke lettertjes :cool:

Ik pleit er al jarenlang voor dat je vanaf de 3de/4de klas van de lagere school (groep 5/6 in Nederland omdat daar de kleuterklassen worden meegeteld bij de groepen pi.gif ) 3 of 4 vreemde talen leert. Engels, Duits, Spaans en eventueel Frans. Kinderen leren op die leeftijd zeer makkelijk een vreemde taal terwijl dat op latere leeftijd veel meer moeite kost. Het is nauwelijks een extra belasting voor kinderen, wel is het een extra belasting voor de onderwijzers wat wellicht de reden is dat we nog niet zo ver zijn.

Die paar jaar maken enorm veel verschil uit. Vanaf 4havo/4VWO spreken de meeste leerlingen adequaat Engels, zij het met een steenkolenaccent. De meesten hebben dan ook absoluut geen ondertiteling of synchronisatie meer nodig. Dan hebben de meeste leerlingen dus 5-6 jaar Engelse les gehad. Leerlingen die 3 of 4 jaar Frans/Duits hebben gehad blijken 10 jaar later nauwelijks nog Frans te kunnen spreken wanneer ze dat niet meer hebben hoeven te doen als twintiger. Zelf heb ik dat ook ervaren (Frans gedropt in de 3de klas van het middelbaar na 2 jaar les, mede omwille van de leraar), ik probeer nu beetje bij beetje mijn Frans te verbeteren.

Vlamingen krijgen doorgaans vanaf de 5de klas vanaf de lagere school t/m het 6de leerjaar van het middelbaar Frans. Nu spreekt de ene Vlaming beter Frans dan de andere maar ik ken er maar weinig die geen basisniveau beheersen.

3 of 4 jaar is dus gewoon voor de meesten te kort om een stevig fundament voor een vreemde taal te leggen. Beter beginnen ze er al in groep 6 mee of eerder en maken ze dat vak verplicht t/m 6-VWO. In principe hoeft de studiebelasting in de laatste jaren (vanaf de 4de klas) niet meer zo groot te zijn aangezien de basis dan al is gelegd.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Gebruikersavatar
MaSma
Artikelen: 0
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 20:22

Re: Nut frans en duits

Neem een N&T profiel.

Ik vind dat je een keuze voorgelegt moet krijgen.

Profiel 1l:

Natuurkunde

Scheikunde

Wiskunde

Biologie

Anw

Nederlands

Engels

Frans

Duits

LBV

LO

Hierdoor heb je basiskennis over de Frans en Duitse taal.

Profiel 2:

Natuurkunde

Scheikunde

Wiskunde

Biologie

Anw

Nederlands

Engels

LBV

LO

2. Hierdoor houd je de uren voor Frans en Duits over.

Besteed deze uren aan verdieping in andere vakken. Voor betere voorkennis op de universiteit.

Heb je later Frans en Duits nodig.

Pak een boek, neem 2/3 weken

en je hebt je achterstand ingehaald.
Faith does not give you the answers, it just stops you asking the questions. - Frater Ravus
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Nut frans en duits

nou, als jij toch op 2/3 weken (allicht niet 24/24...) de taal leert vanuit een boek, dan is er voor jou niet echt een probleem. Je hoeft slechts een klein percentage van de lessen op te letten en thuis helemaal niets te doen om er glansrijk door te zijn. Dan snap ik toch niet dat je hier komt klagen voor die kleine moeite (naar buiten staren is nu ook weer niet zoveel interessanter of wel?)
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Nut frans en duits

MaSma, dat slaat nergens op... Je kan onmogelijk al wat je op school ziet op enkele weken leren uit een boek.

Ik weet trouwens niet hoe het Nederlandse onderwijssysteem in mekaar zit (kan iemand me daar iets meer over zeggen: hebben jullie geen verdere keuze?), maar bij ons heb je in ASO keuze tussen:

Latijn-Grieks, Latijn-wetenschappen, Latijn-moderne talen, latijn-wiskunde, moderne talen-wetenschappen, wetenschappen-wiskunde, economie-wiskunde, economie-moderne talen (+nog een aantal mogelijkheden, zoals Grieks-wiskunde en humane wetenschappen maar deze worden niet overal aangeboden). De klemtoon ligt steeds bij de vakken in de titel van de opleiding, maar de volgende vakken worden steeds aangeboden:

- Nederlands, Frans, Engels, Duits (aantal uren afhankelijk van je studiekeuze)

- Aardrijkskunde, geschiedenis en lichamelijke opvoeding

- Esthetica dan wel kunstgeschiedenis, godsdienst dan wel zedenleer (afhankelijk van de school van je keuze)

- Latijn (en eventuuel Grieks) dan wel economie of geen van beide (afhankelijk van je studiekeuze)

- Natuurwetenschappen (dat kan één vak van twee uur zijn, dat kan fysica, chemie en biologie apart zijn, plus eventuele practica, dit alles afhankelijk van je studiekeuze)

Je ziet, steeds worden zowel talen, als wiskunde, als wetenschappen aangeboden, zodat iedereen een goede basiskennis heeft van al deze vakken, met uitdieping voor de vakken naar jouw keuze.

Het tweede profiel dat je hierboven voorstelt is een slecht idee, want zoals velen hier al uitgelegd hebben, zal je de talen niet "misschien" maar "naar alle waarschijnlijkheid" nog nodig hebben. Dan is een beetje basiskennis best handig.
albert davinci
Artikelen: 0
Berichten: 3.165
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 17:25

Re: Nut frans en duits

Fijn systeem, het Vlaamse ASO, alleen spijtig dat je maar één niveau per richting kan volgen.

Masma, wat wil je nu? Discussiëren of jouw gelijk halen?

We hebben toch al in overvloed duidelijk het nut aangetoond van het leren van vreemde talen op jonge leeftijd!

Nog steeds stel jij voor om deze vakken niet verplicht in het pakket te hebben? Kom dan met argumenten waarom het niet nuttig zou zijn om op jonge leeftijd vreemde talen te leren, dan valt er te discussiëren.
Besteed deze uren aan verdieping in andere vakken. Voor betere voorkennis op de universiteit.
Dat is kul. De voorkennis die vereist is voor de diverse universitaire studies is afgestemd op de structuur van het middelbare onderwijs. Deze is bovendien dermate beperkt dat je (bedenk dat het tempo op de middelbare school nog vrij laag ligt), ook met vakken als Frans en Duits plenty tijd hebt om deze voorkennis op te doen en voldoende inzicht in deze materie te ontwikkelen.
Heb je later Frans en Duits nodig.

Pak een boek, neem 2/3 weken

en je hebt je achterstand ingehaald.
Enkel in een fictieve wereld pi.gif

Ééndavid, prachtige reactie ;-)

Als je zo makkelijk Frans en Duits leert dan is het ook geen ballast om dat voor het voortgezet onderwijs te doen.

Los van het feit dat je vakken als Frans en Duits, juist op die leeftijd, nodig hebt; soms moet je ook gewoon eens wat doen dat je eigenlijk liever niet doet! Dan kan je daar alvast aan wennen voor jouw vervolgstudie, job enz.

Zelf studeer ik geneeskunde. Ik moet met lijken werken waar ik een pesthekel aan heb. Toch moet ik dat doen. Part of the job, wen er maar alvast aan dat je soms iets moet doen wat je liever niet doet. Dat hoort bij het volwassen worden.

Nog eventjes om misverstanden te voorkomen; wat wij in Nederland voortgezet onderwijs noemen noemen ze in Vlaanderen het middelbaar onderwijs (afgekort door veel studenten tot het middelbaar).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Gebruikersavatar
gast004
Artikelen: 0
Berichten: 314
Lid geworden op: wo 06 dec 2006, 14:52

Re: Nut frans en duits

Fijn systeem, het Vlaamse ASO, alleen spijtig dat je maar één niveau per richting kan volgen.


Wat bedoel je daarmee?
1207
Artikelen: 0
Berichten: 991
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 00:33

Re: Nut frans en duits

Fijn systeem, het Vlaamse ASO, alleen spijtig dat je maar één niveau per richting kan volgen.


je hebt bvb ook nog Tso. een niveau lager. ook daar geldt dezelfde diversiteit. Grieks en latijn vallen wel uit de boot dacht ik.
Gebruikersavatar
EelcoStorm
Artikelen: 0
Berichten: 289
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 15:48

Re: Nut frans en duits

MaSma schreef:Wat is het nut van Frans en Duits op de middelbare school? (in nederland)

Heeft iemand hiervan later in zijn leven, buiten vakanties om, nog profeit van gehad?
Tijdens mijn studie geschiedenis heb ik daar zeker profijt van gehad, gezien de wetenschappelijke teksten die niet alleen in het Engels maar ook in het Frans en Duits zijn gesteld. Zelfs van Letijn en oud-Grieks heb ik profijt gehad.

En daarnaast is het gewoon leuk om talen te leren spreken en lezen. Ik heb het afgelopen jaar een cursus Russisch I gevolgd en denk er over met II door te gaan.

Eelco
Liefhebber van weetjes die weinigen weten

(Pax tibi, Marce, evangelista meus!)

ads

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Nut frans en duits

Fijn systeem, het Vlaamse ASO, alleen spijtig dat je maar één niveau per richting kan volgen.
Evitjes vroeg het al, maar kan je even uitleggen wat je bedoelt?
je hebt bvb ook nog Tso. een niveau lager. ook daar geldt dezelfde diversiteit. Grieks en latijn vallen wel uit de boot dacht ik.
Jep, op elk "niveau" is er een grote diversiteit aan richtingen. Het verschil is dat bv. TSO meer gericht is op technische vakken (ja, dat zit in de naam) en minder op hoger onderwijs. Ik heb wel een hekel aan de termen "hoger" en "lager" in deze, want ze zijn hopeloos fout en gaan terug op de oude gedachte dat je beter zou zijn als je in het ASO zit/hebt gezeten, en dan liefst nog in een hoge richting (waarbij Latijn-Wiskunde nog steeds het meeste prestige geniet).
Nog eventjes om misverstanden te voorkomen; wat wij in Nederland voortgezet onderwijs noemen noemen ze in Vlaanderen het middelbaar onderwijs (afgekort door veel studenten tot het middelbaar).
Aaah! Goed dat je het zegt, want ik zou "voortgezet onderwijs" gebruiken voor "hoger onderwijs" pi.gif

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!