Jan van de Velde schreef:Tenslotte:
Als je trouwens de capaciteiten hebt, leer dan eens een paar jaar Latijn: ligt aan de basis van de helft van alle woorden met vier of meer lettergrepen in alle West-Europese talen.
Als je die luxe hebt
Daarvoor moet je helaas in Nederland naar het gymnasium toe. Als je op de mavo of de havo begint dan heb je niet de mogelijkheid om op school Latijn te leren.
Ik ben het met je eens dat Latijn een verstandige basis is en ik pleit er dan ook voor om het minstens ook op de mavo (VMBO-T?) en de havo te doceren.
MaSma schreef:Wat is het nut van Frans en Duits op de middelbare school? (in nederland)
Heeft iemand hiervan later in zijn leven, buiten vakanties om, nog profeit van gehad?
Zoals voor zo veel vakken geldt, je weet op die leeftijd gewoon nog niet wat meer en minder nut gaat hebben. Één ding is zeker, die algemene ontwikkeling is zeer nuttig. Ik heb gevloekt toen ik mijn 1ste Engelstalige boek moest lezen, vooral omdat het eigenlijk wat te snel was dat we dat moesten met de basis die we kregen. Dat was echter wel het begin voor mij om het Engels echt goed te leren beheersen.
Mijn praktijkvoorbeeldje: ik studeer als Nederlander in België. Voor sommige functies is het vloeiend beheersen van het Frans een vereiste.
Nog een voorbeeldje: mensen die als twintiger ineens gaan wielrennen en daardoor regelmatig in de Ardennen komen of mensen die ineens veel gaan skiën en daardoor regelmatig in Frankrijk of Zwitserland gaan skiën.
Zoals Jan terecht opmerkte, je leert veel makkelijker Portugees, Spaans en Italiaans wanneer je al Frans spreekt. Je zal vaak ook al het één en ander kunnen verstaan in deze talen zonder ooit les te hebben gehad in deze taal net zoals wij Nederlanders een beetje Duits kunnen verstaan zonder ooit eerder Duits te hebben geleerd.
Ook vind ik het erg prettig om de film in de originele taal te kunnen volgen. Ik vind het echt een verademing dat ik sinds enkele jaren altijd naar films en series kijk zonder de ondertiteling te lezen. Incidenteel lees ik per ongeluk nog een stukje test en dan merk ik hoeveel nuance je mist als je het Engels niet goed verstaat. Bij 'Friends' bijvoorbeeld gaan er gewoon veel grappen verloren door een gebrekkige vertaling (VT4 Vlaanderen).
Ik heb 3 dubbelafleveringen van Heroes gemist (dus 6 afleveringen wat erg veel is bij deze serie!). Binnenkort gaat de BBC die uitzenden. Ik ben enorm blij dat ik zo alsnog alle afleveringen kan zien en deze keer zonder hinderlijke reclame en even hinderlijke lettertjes
Ik pleit er al jarenlang voor dat je vanaf de 3de/4de klas van de lagere school (groep 5/6 in Nederland omdat daar de kleuterklassen worden meegeteld bij de groepen pi.gif ) 3 of 4 vreemde talen leert. Engels, Duits, Spaans en eventueel Frans. Kinderen leren op die leeftijd zeer makkelijk een vreemde taal terwijl dat op latere leeftijd veel meer moeite kost. Het is nauwelijks een extra belasting voor kinderen, wel is het een extra belasting voor de onderwijzers wat wellicht de reden is dat we nog niet zo ver zijn.
Die paar jaar maken enorm veel verschil uit. Vanaf 4havo/4VWO spreken de meeste leerlingen adequaat Engels, zij het met een steenkolenaccent. De meesten hebben dan ook absoluut geen ondertiteling of synchronisatie meer nodig. Dan hebben de meeste leerlingen dus 5-6 jaar Engelse les gehad. Leerlingen die 3 of 4 jaar Frans/Duits hebben gehad blijken 10 jaar later nauwelijks nog Frans te kunnen spreken wanneer ze dat niet meer hebben hoeven te doen als twintiger. Zelf heb ik dat ook ervaren (Frans gedropt in de 3de klas van het middelbaar na 2 jaar les, mede omwille van de leraar), ik probeer nu beetje bij beetje mijn Frans te verbeteren.
Vlamingen krijgen doorgaans vanaf de 5de klas vanaf de lagere school t/m het 6de leerjaar van het middelbaar Frans. Nu spreekt de ene Vlaming beter Frans dan de andere maar ik ken er maar weinig die geen basisniveau beheersen.
3 of 4 jaar is dus gewoon voor de meesten te kort om een stevig fundament voor een vreemde taal te leggen. Beter beginnen ze er al in groep 6 mee of eerder en maken ze dat vak verplicht t/m 6-VWO. In principe hoeft de studiebelasting in de laatste jaren (vanaf de 4de klas) niet meer zo groot te zijn aangezien de basis dan al is gelegd.