Puzzel Puzzels
jdr
Artikelen: 0

Re: Bewustzijn en god

De meeste dieren geven minder uiterlijke blijk van zelfbewustzijn, hoewel de verschillen natuurlijk (hoewel sterk) gradueel zijn.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt; zelfbewustzijn en bewustzijn.

Zelfbewustzijn is bewust zijn van een specifiek iets, in dit geval het 'zelf'.

In dat licht is het een bepaalde vorm van kennis en is zelfbewustzijn niet iets bijzonderders dan het bewustzijn dat een dier heeft van iets uit de externe wereld wat hem aangaat.

In deze discussie een erg belangrijke nuance.

Kunnen wij bewijzen dat wij bewust zijn?

Dat ligt er maar net aan wat wij bewustzijn noemen..

Als het gaat om het vertalen van iets dat wij waargenomen hebben en dit onderling naast elkaar leggen en hierin met gelijkwaardige informatie komen dan valt dit inderdaad te bewijzen.

In dat geval gaat 'bewustzijn' om weinig meer dan het verwerken van informatie en laat het Universum (dat wij God kunnen noemen) dit nu net ook doen.

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

p__

Dat zeg jij, maar we weten nog steeds niet erg veel van de natuurwet evolutie. Maar dan nog, wat maakt dat uit?
Nou dat je bewustzijn nergens in de natuurwetten terugvindt, zegt wel iets over de compleetheid van die wetten. En ook dat er weinig reden is om aan te nemen dat bewustzijn uit die wetten voortkomt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jdr

Wat Assassinator zegt over bewustzijn als de abstractie van een bepaalde configuratie van materie, lijkt me verstandig. Dat impliceert meteen dat de lijn naar het verleden niet tot de Big Bang terug hoeft te gaan (sterker nog; het impliceert dat bewustzijn pas later, want bij hogere complexiteit ontstaat).
De hogere complexiteit impliceert enkel dat het verwerken van informatie gekend (lees; vertaald) kan worden door het verwerken van informatie, voor het eerst worden we bewust van het bewustzijn...
p__

In de quantum mechanica vind je wel een 'observer' terug, maar die wordt niet echt beschreven of verklaard en de invloed ervan is ook op allerlei manieren te interpreteren.
Gast

jdr schreef:Dat is geen empirisch feit.

Het is een empirisch feit dat er iets bestaat wat wij trekdrop noemen.

Wat is volgens jou de definitie van 'trekdrop'?
Weet u niet wat trekdrop is?

De meeste nederlanders zullen een zacht, mat staafje snoep, dat ruikt en smaakt naar zouthout, die zich min of meer elastisch tot een dunne strenglaat uittrekken trekdrop noemen. Ze zullen het als zodanig herkennen. Met het benoemen van deze aspecten is trekdrop gedefinieerd.
En is het volgens jou onmogelijk om iets te vinden dat ook uitstekend binnen deze definitie zou vallen maar wij gebruikelijkerwijs geen 'trekdrop' noemen?
Ja , dat is onmogelijk. Als voorwerp bovenstaande eigenschappen heeft, is het een trekdrop.
jdr schreef:Hoe zou dat gelden voor 'bewustzijn' of 'God'?

Wat voor eigenschappen heeft het bewustzijn volgens jou dat onmogelijk op het Universum valt door te trekken?
Uit de trekdrop valt helmaal niets te leren over god. Want een trekdrop is fysisch en god metafysisch of een verzinsel.

Bewustzijn heeft als eigenschap dat het een brein nodig heeft om in te wonen. Een brein bestaat o.a. uit signalen transporterende (heen en weer) netwerken. Het universum is geen brein.
jdr

Gast schreef:De meeste nederlanders zullen een zacht, mat staafje snoep, dat ruikt en smaakt naar zouthout, die zich min of meer elastisch tot een dunne strenglaat uittrekken trekdrop noemen. Ze zullen het als zodanig herkennen. Met het benoemen van deze aspecten is trekdrop gedefinieerd.

Ja , dat is onmogelijk. Als voorwerp bovenstaande eigenschappen heeft, is het een trekdrop.
Dus jouw inziens is het ondenkbaar om een zacht, mat staafje snoep te produceren dat ruikt en smaakt naar zoethout en zich min of meer elastische tot een dunne streng laat uittrekken die mensen gebruikelerwijs geen trekdrop zouden noemen?

Afbeelding

Heksenhyl... (zacht, mat staafje, smaakt en ruikt naar zoethout en laat zich min of meer tot een dunne streng uitrekken)

Wordt gebruikelijkerwijs geen trekdrop genoemd, maar valt prima binnen de bovengenoemde definitie.
Uit de trekdrop valt helmaal niets te leren over god. Want een trekdrop is fysisch en god metafysisch of een verzinsel.

Bewustzijn heeft als eigenschap dat het een brein nodig heeft om in te wonen. Een brein bestaat o.a. uit signalen transporterende (heen en weer) netwerken. Het universum is geen brein.
De God die ik neerleg is noch een verzinsel noch metafysisch; je mag hem ook Universum noemen of Natuur.

Het is maar het schuiven van een woordje, net zoals we best 'heksenhyl' 'trekdrop' kunnen noemen; elk begrip is immers niets meer dan een (vaak onzuivere) consensus over een bepaald fenomeen; subjectief dus.

Bij het beweren dat bewustzijn een brein nodig heeft om in te wonen komen metafysica en verzinsels te pas; daarmee geef je 'bewustzijn' een onfysieke status omdat je hiermee het bewustzijn op een ander niveau dan het brein zet.

Hieruit blijkt weer eens dat de gebruikelijke consensus die dit begrip vormt (het bewustzijn) een onkritisch samenraapsel is met een hoog fantasiegehalte waardoor het een status krijgt die boven de hoogten uitstijgt van de Natuur zoals die is; "The hard problem"....

Met het kleven van het begrip 'bewustzijn' aan het Universum wil ik dan ook niet het Universum een 'magische' status geven; ik hoop hiermee deze magische status van het 'bewustzijn' van de mens weg te nemen.
Chrisopher

Dus jouw inziens is het ondenkbaar om een zacht, mat staafje snoep te produceren dat ruikt en smaakt naar zoethout en zich min of meer elastische tot een dunne streng laat uittrekken die mensen gebruikelerwijs geen trekdrop zouden noemen?
Ondenkbaar is dat natuurlijk niet. U heeft het gedachten experiment zoujuist gedaan.
jdr schreef:Heksenhyl wordt gebruikelijkerwijs geen trekdrop genoemd, maar valt prima binnen de bovengenoemde definitie.

De God die ik neerleg is noch een verzinsel noch metafysisch; je mag hem ook Universum noemen of Natuur.

Het is maar het schuiven van een woordje, net zoals we best 'heksenhyl' 'trekdrop' kunnen noemen; elk begrip is immers niets meer dan een (vaak onzuivere) consensus over een bepaald fenomeen; subjectief dus.
Dank u wel. U helpt me aan voortschrijdend inzicht. In de beste wetenschappelijke traditie moet ik me nu verbeteren. Heksenhyl is natuurlijk geen trekdrop. De definitie moet dus scherper. Bijvoorbeeld dat trekdrop zoet is (en niet lichtzout zoals heksenhyl), en dat trekdrop een effen oppervlak heeft (en niet gesuikerd zoals heksenhyl) en dat trekdrop niet of nauwelijks naar salmiak smaakt (in tegenstelling tot heksenhyl).

De stelling "God = Universum'' levert toch niks op? Wat verklaar je ermee? Je creëert alleen synoniemen. Het levert mij geen nieuw inzicht op. We hebben geen aanwijzing dat het universum zich specifiek om ons bekommert. Terwijl de hypothetische god (zoals die van de christenen) dat nou juist wel zou doet. Welke of wat is dan jouw god?
jdr schreef:Bij het beweren dat bewustzijn een brein nodig heeft om in te wonen komen metafysica en verzinsels te pas; daarmee geef je 'bewustzijn' een onfysieke status omdat je hiermee het bewustzijn op een ander niveau dan het brein zet.

Hieruit blijkt weer eens dat de gebruikelijke consensus die dit begrip vormt (het bewustzijn) een onkritisch samenraapsel is met een hoog fantasiegehalte waardoor het een status krijgt die boven de hoogten uitstijgt van de Natuur zoals die is; "The hard problem"....
Integendeel. Dat is niet wat ik beweer. Bewustzijn komt alleen voor in breinen. Het is een product van, een verschijnsel in breinen. Ik heb het niet verzonnen. Ik neem het waar. Het is niet meta-fysisch. Bewustzijn is een fysisch verschijnsel.
Met het kleven van het begrip 'bewustzijn' aan het Universum wil ik dan ook niet het Universum een 'magische' status geven; ik hoop hiermee deze magische status van het 'bewustzijn' van de mens weg te nemen.
Dat bewustzijn voor mij geen magie is, mag duidelijk zijn uit bovenstaande opmerking. Bovendien vind ik magie een denigrerende term in dit verband. Er bestaat geen magie. Alleen oplichters die beweren dat magie een echt verschijnsel is.
jdr

Chrisopher schreef:Ondenkbaar is dat natuurlijk niet. U heeft het gedachten experiment zoujuist gedaan.

Dank u wel. U helpt me aan voortschrijdend inzicht. In de beste wetenschappelijke traditie moet ik me nu verbeteren. Heksenhyl is natuurlijk geen trekdrop. De definitie moet dus scherper. Bijvoorbeeld dat trekdrop zoet is (en niet lichtzout zoals heksenhyl), en dat trekdrop een effen oppervlak heeft (en niet gesuikerd zoals heksenhyl) en dat trekdrop niet of nauwelijks naar salmiak smaakt (in tegenstelling tot heksenhyl).
Je kunt de definitie net zo scherp stellen als je wil, het bestaan van 'trekdrop' blijft afhangen van een definitie.

Een definitie die niet meer of minder waar wordt naarmate je hem scherper of juist vager opstelt; het enige wat je daar mee lukt is dichter bij de (vaak pragmatische) consensus komen.

Trekdrop is trekdrop omdat wij het zo noemen, niet omdat een werkelijke eigenschap van het ding an sich is dat het die naam heeft.

Hoe wij iets noemen wordt hiermee niet meer of minder waar wanneer het afwijkt van de heersende consensus; het word alleen minder pragmatisch communiceren.
De stelling "God = Universum'' levert toch niks op? Wat verklaar je ermee? Je creëert alleen synoniemen. Het levert mij geen nieuw inzicht op.
Kan me voorstellen dat het verwarrend is; ik maak er dan ook geen gewoonte van dit begrip te gebruiken in topics waar het niet ter zake doet en in topics waar dit wel het geval is (zoals deze) benoem ik wat ik er mee bedoel om deze verwarring te voorkomen.

Het inzicht dat dit oplevert is dat begrippen niks zeggen over de werkelijkheid en we hiermee het bestaan van iets niet moeten laten afhangen van de begrippen die wij hanteren.

Er bestaan geen eigenschappen in hetgeen wij bewustzijn noemen dat wij niet kunnen terugvinden in het universum.
We hebben geen aanwijzing dat het universum zich specifiek om ons bekommert. Terwijl de hypothetische god (zoals die van de christenen) dat nou juist wel zou doet. Welke of wat is dan jouw god?
Mijn God is mijn Alwetende Schepper wiens (onverschillige) Bevel ik noodzakelijkerwijs opvolg.
Integendeel. Dat is niet wat ik beweer. Bewustzijn komt alleen voor in breinen. Het is een product van, een verschijnsel in breinen.
Wie zegt dat een brein essentieel is voor bewustzijn? Is het volgens jou ondenkbaar dat techniek zich zo ver vordert dat computers ook een bewustzijn ervaren zoals wij die ervaren? En is dat ervaren bewustzijn dan onrechtmatig omdat het niet een hersenproces is?

Wat is bewustzijn volgens jou?

Hoe zou je dit definieren?
Ik heb het niet verzonnen. Ik neem het waar. Het is niet meta-fysisch. Bewustzijn is een fysisch verschijnsel.

Dat bewustzijn voor mij geen magie is, mag duidelijk zijn uit bovenstaande opmerking. Bovendien vind ik magie een denigrerende term in dit verband. Er bestaat geen magie. Alleen oplichters die beweren dat magie een echt verschijnsel is.
Is kleur volgens jou een fysische eigenschap?

Is 'bewustzijn' volgens jou een noodzakelijke eigenschap voor 'kleur'?
Cristopher

Je kunt de definitie net zo scherp stellen als je wil, het bestaan van 'trekdrop' blijft afhangen van een definitie.
Nee toch? Het bestaan van trekdrop hangt niet af van de definitie. Trekdrop bestaat. Punt. De definitie, de consensus over de naam en attributen van trekdrop plakken we er later op.
Trekdrop is trekdrop omdat wij het zo noemen, niet omdat een werkelijke eigenschap van het ding an sich is dat het die naam heeft.
Ik denk van niet. Trekdrop is trekdrop omdat het trekdrop is. Het is solipsistisch te denken dat trekdrop trekdrop is omdat wij dat vinden.
Het inzicht dat dit oplevert is dat begrippen niks zeggen over de werkelijkheid en we hiermee het bestaan van iets niet moeten laten afhangen van de begrippen die wij hanteren.
Begrippen in onze hersenen zijn symbolen voor zaken in de werkelijkheid. Dichterbij kunnen wij niet komen. Das Ding an sich ist unkennbar. Het model dat we in ons hoofd, gebruikmakend van die symbolen, maken van de werkelijkheid doet het goed. We bouwen, rijden, vliegen, eten, planten voort en worden er meestal oud mee.
Er bestaan geen eigenschappen in hetgeen wij bewustzijn noemen dat wij niet kunnen terugvinden in het universum.
Alle eigenschappen van de trekdrop zijn terug te vinden in het universum. Dus?
Mijn God is mijn Alwetende Schepper wiens (onverschillige) Bevel ik noodzakelijkerwijs opvolg.
Ben je bereid daaraan te twijfelen? Zoek je naar bewijs of logica dat die stelling onderbouwt?
jdr schreef:Wie zegt dat een brein essentieel is voor bewustzijn? Is het volgens jou ondenkbaar dat techniek zich zo ver vordert dat computers ook een bewustzijn ervaren zoals wij die ervaren? En is dat ervaren bewustzijn dan onrechtmatig omdat het niet een hersenproces is?

Wat is bewustzijn volgens jou?

Hoe zou je dit definieren?
Ik ken geen bewustzijn dat zich buiten een brein bevindt. Het lijkt me logisch dat bewustzijn een soort algoritme of programmatuur is, dat zich noodzakelijkerwijs in een brein, organisch of van silicium, moet bevinden. Iemand anders heeft wellicht al eens een mooie definitie gemaakt. Ik zal eens zoeken.
jdr schreef:Is kleur volgens jou een fysische eigenschap?

Is 'bewustzijn' volgens jou een noodzakelijke eigenschap voor 'kleur'?
Ja. kleur, hoe stoffen interacteren met licht, is een fysische eigenschap. Licopeen is intrinsiek rood. Carotheen is intrinsiek oranje. In het uittredende licht overheerst het licht met de "rode golflengte". Een bewust brein zou licht met zo'n samenstelling rood kunnen noemen. Maar ook buiten de bewuste waarneming hebben verbindingen interactie met licht en dus kleur.
Assassinator

Ik denk van niet. Trekdrop is trekdrop omdat het trekdrop is. Het is solipsistisch te denken dat trekdrop trekdrop is omdat wij dat vinden.
Niet bepaald, wij mogen het dan wel trekdrop noemen, maar anderen kunnen het ypoehf noemen. We hebben het dan wel over hetzelfde voorwerp, maar we noemen het anders. Het woord "trekdrop" is net als het woord "rood" slechts een etiketje zodat wij het kunnen herkennen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Jeroen Bouterse

Ik vermoed een lichte spraakverwarring. Christopher is naar ik aanneem net zo goed nominalist als p__, assassinator en ik, maar beweert simpelweg dat het verwisselen van het etiket de inhoud van het potje niet verandert. Trektrop 'bestaat' dus ongeacht hoe we het noemen, en door het universum 'God' te noemen wordt het universum niet ineens intelligent.
jdr

Nee toch? Het bestaan van trekdrop hangt niet af van de definitie. Trekdrop bestaat. Punt. De definitie, de consensus over de naam en attributen van trekdrop plakken we er later op.
Dat maakt dat er iets bestaat waarover we afspreken dat we het 'trekdrop' noemen.

'Trekdrop' bestaat dus bij de gratie van de definitie; dus nadat wij er een denkbeeldig kadertje overheen gooien.

In de werkelijkheid bestaat dit kadertje niet.
Als trekdrop trekdrop is omdat het trekdrop dan had het ondenkbaar sliertdrop kunnen heten; wanneer de bedenker deze naam er op had geplakt ipv trekdrop was het een leugenaar geweest omdat hij onware dingen verkondigd?

Of had je dan hier verkondigd dat sliertdrop sliertdrop is omdat het sliertdrop is en er niet zoiets bestaat als trekdrop?

Dat trekdrop trekdrop is volgt niet uit dat iets trekdrop is, maar uit dat wij het trekdrop noemen.

Was er een andere naam opgeplakt dan had trekdrop dus niet bestaan; zijn bestaan heeft dus afgehongen van het kadertje wat wij erop geplakt hebben.
Begrippen in onze hersenen zijn symbolen voor zaken in de werkelijkheid. Dichterbij kunnen wij niet komen. Das Ding an sich ist unkennbar.
Dank je wel.

Een begrip is dus relatief.
Het model dat we in ons hoofd, gebruikmakend van die symbolen, maken van de werkelijkheid doet het goed. We bouwen, rijden, vliegen, eten, planten voort en worden er meestal oud mee.
Je hoort mij ook niet zeggen dat denkbeeldige kadertjes neerleggen niet pragmatisch is, sterker nog; het is onze enige mogelijkheid de werkelijkheid te verpakken.

Wat je mij hoort zeggen is dat we deze denkbeeldige kadertjes ook los moeten kunnen laten, juist omdat we in ons achterhoofd hebben dat ze denkbeeldig zijn.

Angstvallig aan de absolutie van die kadertjes blijven hangen alsof ze daar werkelijk zijn is een naief soort realisme.
Alle eigenschappen van de trekdrop zijn terug te vinden in het universum. Dus?

Ben je bereid daaraan te twijfelen? Zoek je naar bewijs of logica dat die stelling onderbouwt?
Dus is het begrip 'trekdrop' door te trekken naar meer dan alleen hetgeen wij trekdrop noemen.

Nee en nee.
Ik ken geen bewustzijn dat zich buiten een brein bevindt. Het lijkt me logisch dat bewustzijn een soort algoritme of programmatuur is, dat zich noodzakelijkerwijs in een brein, organisch of van silicium, moet bevinden. Iemand anders heeft wellicht al eens een mooie definitie gemaakt. Ik zal eens zoeken.
Dus bewustzijn -zoals wij die ervaren- hoeft niet perse voorbehouden te zijn aan een organisch systeem, die opvatting delen we.

Ook wil ik je blijven volgen in het begrip 'brein' mits jouw definitie van dit begrip insluit waarom bewustzijn enkel in een dergelijk gedefinieerd systeem kan bevinden.

Zou ik volgens deze definitie het universum mogen opvatten als brein en zo nee, waarom volgt uit dit verschil in definitie dat 'bewustzijn' enkel voorbehouden ligt aan brein volgens deze definitie?
Ja. kleur, hoe stoffen interacteren met licht, is een fysische eigenschap. Licopeen is intrinsiek rood. Carotheen is intrinsiek oranje. In het uittredende licht overheerst het licht met de "rode golflengte". Een bewust brein zou licht met zo'n samenstelling rood kunnen noemen. Maar ook buiten de bewuste waarneming hebben verbindingen interactie met licht en dus kleur.
Waarmee qualia in wezen weinig anders zijn dan omgevormde algoritmen zijn die in zekere zin een paralelle verhouding behouden met hun oorsprong. Toch?

Bij de mens heeft dit als effect dat wij onderscheid kunnen maken binnen onze waarnemingen.

Er bestaat een robot die ook op deze manier kleuren in zijn waarnemingen kan onderscheiden.

Op welke argumenten mag deze robot niet beschuldigd worden van 'bewustzijn'?
Assassinator

Was er een andere naam opgeplakt dan had trekdrop dus niet bestaan; zijn bestaan heeft dus afgehongen van het kadertje wat wij erop geplakt hebben.
Nee, het had nog steeds hetzelfde voorwerp geweest, het had alleen geen trekdrop geheten.
Dus is het begrip 'trekdrop' door te trekken naar meer dan alleen hetgeen wij trekdrop noemen.

Nee en nee.
Ik snap niet goed wat je daarmee bedoeld, hoewel het verdomd veel in tegenspraak klinkt met.
Wat je mij hoort zeggen is dat we deze denkbeeldige kadertjes ook los moeten kunnen laten, juist omdat we in ons achterhoofd hebben dat ze denkbeeldig zijn.

Angstvallig aan de absolutie van die kadertjes blijven hangen alsof ze daar werkelijk zijn is een naief soort realisme.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
jdr

Nee, het had nog steeds hetzelfde voorwerp geweest, het had alleen geen trekdrop geheten.
Er bestaat dus iets, wat wij trekdrop kunnen noemen, sliertdrop of iets anders.

Bestaat er dus empirisch bewijs voor trekdrop?

Nee, er bestaat empirisch bewijs voor iets dat wij trekdrop noemen.

De naam 'trekdrop' is dus geen wezenlijke eigenschap van dit iets; het is een wezenlijke eigenschap van onze voorstelling van het ding.

Trekdrop bestaat dus bij de gratie van onze voorstelling ervan.
Ik snap niet goed wat je daarmee bedoeld, hoewel het verdomd veel in tegenspraak klinkt met.

"Wat je mij hoort zeggen is dat we deze denkbeeldige kadertjes ook los moeten kunnen laten, juist omdat we in ons achterhoofd hebben dat ze denkbeeldig zijn.

Angstvallig aan de absolutie van die kadertjes blijven hangen alsof ze daar werkelijk zijn is een naief soort realisme."
Waneer je meent dat de voorstelling die je hebt van dingen ook als zodanig in de werkelijkheid bestaan dan laat je je beperken in je visie door het onderscheid die je je zelf hebt opgelegd.

Als je denkt dat een tafel een tafel is omdat het een tafel is en niet omdat je het catagoriseerd als tafel dan kan een tafel nooit een stoel zijn.

Jammer want sommige tafeltjes kunnen best lekker zitten.

Er niet op gaan zitten omdat de consensus is dat een tafel een andere functie heeft is geen werkelijk bestaand kader; het is een kader die alleeen in onze voorstelling bestaat.

Het begrip tafel is welliswaar een handige consensus; het is geen absoluutheid.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Christopher

jdr schreef:Dat maakt dat er iets bestaat waarover we afspreken dat we het 'trekdrop' noemen.

'Trekdrop' bestaat dus bij de gratie van de definitie; dus nadat wij er een denkbeeldig kadertje overheen gooien.

In de werkelijkheid bestaat dit kadertje niet.
Solipsime. Er bestaan voorwerpen waar ik de naam of definitie niet van ken. Toch bestaan ze. Niet alle dingen bestaan bij gratie van hun definitie. Ik denk zelfs dat alle bestaande dingen kunnen bestaan zonder een definitie.
Een begrip is dus relatief.
Ja hoor. Begrippen in hoofden zijn relatief. Ze hebben alleen betekenis in relatie tot iets anders. De stoffelijke voorwerpen, waarvoor het begrip symbool staat, zijn niet relatief. De trekdrop bestaat in absolute, niet-relatieve zin.
Ik ben heel benieuwd naar voorbeelden.
Nee en nee.
Dat vermoedde ik. Wat denk je, waardeert jouw schepper het dat je een deel van de door hem aan jou toebedeelde denkkracht en creativiteit onbenut laat door zijn bestaan niet te betwijfelen en te onderzoeken?
Ook wil ik je blijven volgen in het begrip 'brein' mits jouw definitie van dit begrip insluit waarom bewustzijn enkel in een dergelijk gedefinieerd systeem kan bevinden. Zou ik volgens deze definitie het universum mogen opvatten als brein en zo nee, waarom volgt uit dit verschil in definitie dat 'bewustzijn' enkel voorbehouden ligt aan brein volgens deze definitie?

Alle breinen die ik ken worden gevoed door bloed of een stekker. Ze hebben verder ook informatieverwerkende eenheden, verbonden door informatietransporterende kanalen. Al die breinen hebben ook een zeker vermogen tot communicatie. Ze praten terug. Ik kan niet uitsluiten dat het universum ook een brein is, of dat een blauwe theepot of een trekdrop een brein is. Ik vind het geen betekenisvolle hypothese. De stelling dat het universum een brein is wordt niet geschraagd door bewijs of logica. Noch gaf het antwoord toen ik het vroeg.
jdr schreef:Waarmee qualia in wezen weinig anders zijn dan omgevormde algoritmen zijn die in zekere zin een paralelle verhouding behouden met hun oorsprong. Toch?

Bij de mens heeft dit als effect dat wij onderscheid kunnen maken binnen onze waarnemingen.

Er bestaat een robot die ook op deze manier kleuren in zijn waarnemingen kan onderscheiden.

Op welke argumenten mag deze robot niet beschuldigd worden van 'bewustzijn'?
De robot kan geen bewustzijn worden toegekend alleen op basis van zijn vermogen kleuren te onderscheiden. Een fotospectrometer doet dat ook, maar vertoont (verder) geen tekenen van bewustzijn. Als de robot spontaan vertelt dát hij de kleuren ervaart, en hoe (bijv. dat hij rood een mooie kleur vindt), dan lijkt een bewustzijn mogelijk.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!