Ik ben bezig met een profielwerkstuk over String Theory, hierbij heb ik "the elegent universe" gezien op NOVA en heb daar wat informatie verwerkt.
Het lijkt me fijn om het met wat mensen op de forum te bespreken of op msn als dat kan. ik zet hieronder even neer wat ik tot nu toe heb begrepen
- String Theory beweert dat onze universum in een grote membraan ligt en er buiten onze membraan parallel gelegen universums liggen, en wij doormiddel van "gravitonen?" contact met ze kunnen maken omdat die de enige ronde snaren zijn die los van onze membraan kunnen. (hoe kwamen ze op deze idee?)
- Volgens String Theory bestaan er 11 dimensies waarvan 6 (uiteindelijk 7?) erg klein zijn, waarom wij deze andere 7 niet kunnen waarnemen zou kunnen zijn omdat onze hersenen dat niet kunnen of omdat ze gewoon te klein zijn.
(hoe weten ze dit?)
- Het is niet in een lab te onderzoeken of waar te nemen dus is het meer filosofie dan wetenschap.
(wat ik dan niet begrijp is hoe ze dan geen "anomalies" hebben kunnen vinden als het niet te onderzoeken is.)
- Volgens String Theory zou er zelfs voor de big bang een universum zijn geweest, en dat de bigbang door aanraking van membranen gekomen zijn.
- Er word ook verteld dat er een super symetrie is? dus dat een foton en elektron een schaduw deeltje heeft dat erg zwaar is en dat ze die aan het zoeken zijn door middel van atoombotsing ofzo? (kan iemand dat uitleggen?)
- Verder werd er besproken dat Gravitatie (ART) eindelijk met de (QM) gemixed kon worden dus de S,W en EM
(hoe hebben ze dit gedaan? het had iets met anomalies te maken ofzo dat allebei de formules kloppend waren ofzo??)
- Dhr. Stiller kwam erachter dat string theorie niet 5 verschillende theoriien waren maar 5 manieren van zien (wat word hiermee bedoelt?)
Sorry voor al de vragen, ik hoop dat ik wat meer over String theory te weten kan komen want ben er erg in geintreseerd geraakt..
Bijvoorbaat dank, Uzi
P.s als er mensen zijn die het via msn met mij willen bespreken zou dat erg fijn zijn mijn email adres is : --geen email--, mssn dat een groep gesprek wat goeds brengt.
Voor mensen die geintreseerd zijn in String Theory bekijk dan de 3 uur lange programma "The Elegant Universe" op:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html