daarom heb ik aan mijn speakers maar gewoon 230v rood/zwart kabel aangezet van een paar euro, inplaats van speakersnoer van 50 euro/meter of meer.
en ik moet zeggen > ik hoor ze !
en ik weet, dit is niet natuurkundig onderbouwd, sorry
Moderator: jkien
Misschien is het wel zo dat de versterker iets zachter werd gezet, omdat er heel veel informatie door werd gegeven en is het dus andersom. Dunne kabels houden audioinformatie tegen waardoor je de versterker verder opendraaid om toch nog iets te horen. Daarnaast is het allemaal een hoop gebakken lucht. De dikte/weerstand van de kabel is heel belangrijk en de afscherming bij langere kabels. Bij korte kabels en huis, tuin en keukengebruik is het kopen van een heeeeeeeeel dure kabel weggegooid geld. Ik zou dan eerder investeren in de versterker en de speakerkasten. (en deze met gammakabel aan elkaar knopen. De rest is al heel duur. Vandaar.) Duurdere kabels zijn alleen handig wanneer je ermee gaat reizen. Dan is het van belang dat de connectoren stevig zijn en de koperdraad niet heel erg breukgevoelig zijn.kabel 4 is een semi professionele kabel en, jij merkte dat ook al op, die kunnen dingen wegfilteren. Inderdaad moet je je dan afvragen of je nog wel met hifi bezig bent maar goed. De interpretatie "minder schel" voor kabel 4 kan dus best eens betekenen dat kabel4 iets WEGLAAT dat er eigenlijk hoort te zijn.
klazon schreef:Ik volg het gekakel over luidsprekersnoeren ook met verbazing.
En het is zo simpel. Als je een luidsprekersnoer hebt van 10 meter (20 meter draadlengte) en een doorsnede van 1,5mm^2 koper, dan is de snoerweerstand 0,23 ohm. Als de luidsprekerimpedantie 8 ohm is, dan maakt het snoer nog geen 3% uit van de totale weerstand. Het vermogensverlies is dan ook 3%. Daar merk je dus niks van. Ingewikkelder hoef je het niet te maken.
Een luidsprekersnoer veroorzaakt geen vervorming....Ik vraag me alleen af of je vervorming en dergelijke lineair mag afzetten tegen vermogensverlies.
Een luidsprekersnoer veroorzaakt geen vervorming.StrangeQuark schreef:...Ik vraag me alleen af of je vervorming en dergelijke lineair mag afzetten tegen vermogensverlies.
En als iemand denkt van wel, dan wil ik dat graag (elektrotechnisch) uitgelegd zien.
Bij dit soort discussies wordt er vaak van alles bijgehaald wat helemaal niet relevant is of een zo marginale invloed heeft dat je dat niet kunt merken.
Ook als het geen baggerinstallatie is maakt het niks uit.. De meeste mensen hebben toch bagger geluidsinstalaties waar het echt helemaal niets uitmaakt wat voor snoer je ertussen gooit.
Nou ja, het maakt wel iets uit tussen dikke snoeren en dunnere snoeren, kwa weerstand en vatbaarheid voor invloeden van buiten. Nou heb ik een tijdje in het licht en geluid meegelopen, en de kabels zijn toch wel dik met een reden.Ook als het geen baggerinstallatie is maakt het niks uit.StrangeQuark schreef:. De meeste mensen hebben toch bagger geluidsinstalaties waar het echt helemaal niets uitmaakt wat voor snoer je ertussen gooit.
Ik loop wel eens in zo'n winkel rond waar ze "super"luidsprekersnoer verkopen. Het enige wat aan die snoeren super is is de prijs. Voor de rest is het gewoon koperdraad met plastic er omheen.
Ik heb alleen maar medelijden met de mensen die denken voor meer geld beter snoer te krijgen.
Ik heb het ook niet over de dikte van de draden. Die moet je uiteraard aanpassen aan het vermogen wat je er overheen wilt blazen. Maar soms wordt er snoer verkocht waaraan spaciale eigenschappen worden toegedicht. In mijn opinie is dat volksverlakkerij.
klazon schreef:Ik heb het ook niet over de dikte van de draden. Die moet je uiteraard aanpassen aan het vermogen wat je er overheen wilt blazen. Maar soms wordt er snoer verkocht waaraan spaciale eigenschappen worden toegedicht. In mijn opinie is dat volksverlakkerij.
Ah van die draden die maar 1 richting hebben en allemaal vreemde meuk hebben van 50 euro de meter. Ah ja kijk daar ben ik heb helemaal mee eens. Daar geloof ik ook niet in. Het enige wat ik nog wel wil geloven is gouden pluggen. Wel een net wat hogere soortelijke weerstand dan zuiver koper, maar veel minder dan koper oxide. Dus daar zou ik het nut wel van kunnen inzien.
Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”