Puzzel Puzzels
fenke
Artikelen: 0

Re: De zin en de onzin van de psychiatrie

Waarom maakt het lichaam te weinig of te veel van die stoffen aan?
Te veel of te weinig neurotransmitters heeft er waarschijnlijk niets mee te maken, er is eigenlijk weinig bekend over hoe en waarom het spul werkt zoals het lijkt te werken. Dopamineblokkers blokeren signaaloverdracht tussen neuronen en verstoren daarmee de informatieverwerking. Schijnbaar heeft dit genoeg (tijdelijk) effect om een aantal vervelende symptomen te onderdrukken. Andere medicamenten gaan de heropname van signaalstoffen door neuronen tegen waardoor deze langer blijven rondzwerven en mogelijk ruis inbrengen en daarmee, of toch op een andere manier, weer andere symptomen kunnen helpen bestrijden.

Zogenaamde 'verklaringen' die begrippen als 'chemische balans' hanteren slaan de plank nogal mis, neurale netwerken zijn een beetje complexer dan chemische oplossingen.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

theoriegeladen

Zijn ook allerdaagse processen zoals verwarring en vermoeidheid te wijten aan signaalstoffen?

Als iemand door slaaptekort een psychische stoornis krijgt, zijn er dan te veel heropnames van signaalstoffen?

Zou dit de warrigheid van dromen kunnen verklaren?

Zijn er ook slaaptherapieen tegen bv schizofrenie?

Ik vraag dit omdat mensen met ADHD soms drie dagen achter elkaar wakker zijn.

Ik vind het eigenlijk te bizar. Hoe kunnen stoffen verantwoordelijk zijn voor informatieverwerking?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ypsilon

fenke schreef:Te veel of te weinig neurotransmitters heeft er waarschijnlijk niets mee te maken, er is eigenlijk weinig bekend over hoe en waarom het spul werkt zoals het lijkt te werken. Dopamineblokkers blokeren signaaloverdracht tussen neuronen en verstoren daarmee de informatieverwerking. Schijnbaar heeft dit genoeg (tijdelijk) effect om een aantal vervelende symptomen te onderdrukken. Andere medicamenten gaan de heropname van signaalstoffen door neuronen tegen waardoor deze langer blijven rondzwerven en mogelijk ruis inbrengen en daarmee, of toch op een andere manier, weer andere symptomen kunnen helpen bestrijden.

Zogenaamde 'verklaringen' die begrippen als 'chemische balans' hanteren slaan de plank nogal mis, neurale netwerken zijn een beetje complexer dan chemische oplossingen.
Er is vrij veel bekend over de werking van de hersenen. Ik heb het nergens gehad over een "chemische balans". Wat bedoel je met "signaalstoffen die blijven rondzwerven en ruis veroorzaken"?
Zijn ook allerdaagse processen zoals verwarring en vermoeidheid te wijten aan signaalstoffen?
Verwarring lijkt me eerder een psychologische verklaring nodig te hebben, hier hebben we niet zo veel aan een biologische invalshoek. Je vraag over vermoeidheid kan ik moeilijk beantwoorden, daar ben ik niet zo in thuis.
Zou dit de warrigheid van dromen kunnen verklaren?
Dromen zijn weer iets anders. Neem eens een kijkje in het dromentopic.
Zijn er ook slaaptherapieen tegen bv schizofrenie?
Voor schizofrenie... Als ze er al zijn, veranderen ze waarschijnlijk niets...
Ik vind het eigenlijk te bizar. Hoe kunnen stoffen verantwoordelijk zijn voor informatieverwerking?
Neurotransmitters zorgen voor signaaloverdracht tussen neuronen. Informatie gaat door ons lichaam in electrische en chemische signaaltjes.

Afbeelding

Ik denk dat de rek een beetje op dit topic zit. Als we dieper willen ingaan op bepaalde stoornissen zullen we nieuwe topics nodig hebben. Bepaalde zaken worden dan weer beter in het fysiologieforum onder geneeskunde besproken. Veel andere zaken vind je ook gemakkelijk terug met google.
Klintersaas
Social:

Verwarring lijkt me eerder een psychologische verklaring nodig te hebben, hier hebben we niet zo veel aan een biologische invalshoek.
Zonder afbreuk te willen doen aan de waarde van psychologie: alle gedachten, gevoelens en processen die voortkomen uit onze hersenen hebben een fysiologische verklaring (zo is aan de hand van verschillende onderzoeken aangetoond dat bijvoorbeeld het vermogen om muziek te herkennen en te appreciëren, het geloof in een god en kunstzinnigheid het gevolg zijn van neurofysiologische activiteit). De
Je vraag over vermoeidheid kan ik moeilijk beantwoorden, daar ben ik niet zo in thuis.
Ook hier vormt Wikipedia een goed beginpunt. Er is zelfs een bepaald deel van de hersenen waaraan het ontstaan van het vermoeidheidsgevoel wordt toegeschreven: het RAS.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
ypsilon

Zonder afbreuk te willen doen aan de waarde van psychologie: alle gedachten, gevoelens en processen die voortkomen uit onze hersenen hebben een fysiologische verklaring (zo is aan de hand van verschillende onderzoeken aangetoond dat bijvoorbeeld het vermogen om muziek te herkennen en te appreciëren, het geloof in een god en kunstzinnigheid het gevolg zijn van neurofysiologische activiteit). De Wikipediapagina over verwarring laat zien dat er voor veruit de meeste vormen van verwarring een fysieke oorzaak is.
Ik had het eerder over niet-pathologische verwarring. En uiteraard zal er wel fysiologische activiteit aan ten grondslag liggen, maar ik vind het psychologische proces hier interessanter. Het is immers voorlopig onmogelijk om aan te duiden hoe iedere individuele gedachte neurologisch tot stand komt.
Klintersaas
Social:

Ik had het eerder over niet-pathologische verwarring.
Kan je een voorbeeld geven alsjeblieft?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
ypsilon

Het soort verwarring waarbij je een kast opentrekt, je afvraagt waarom je dat nou weer deed, en besluit dat wat je zocht helemaal niet in die kast ligt pi.gif Kleine dingetjes dus (zoals ook lapsussen e.d. dat zijn) die ons toch heel wat kunnen leren over psychologische processen.
ypsilon

Dit bericht is samengevoegd met een topic met kritiek op de psychiatrie waarin de discussie reeds aan de gang was. Chronologisch is het echter vóór die discussie geplaatst. Marievuurvogel, indien onderstaande tekst reeds elders verschenen is, kun je dan even een verwijzing daarnaar doorgeven?
Die indicatie is gebaseerd op de DSM-IV, een klassificatiesysteem dat gebruikt wordt om mensen die hulp vragen en/of die hulp nodig hebben, in kaart te brengen op basis van een aantal kenmerken en normatieve oordelen. Wat er uit komt rollen is sterk afhankelijk van degene die klassificeert en diens referentiesysteem. Gepretendeerd wordt dat het gaat om het diagnostiseren van geestelijke ziektes of stoornissen.
Het DSM-classificatiesysteem is precies ingevoerd om een eenduidige beschrijving van een toestand te komen, omdat ellenlange beschrijvingen vaak wel meer informatie bevatten, maar niet bruikbaar bleken. Discussie is soms mogelijk, maar meestal is duidelijk om welke stoornis het gaat, deze zijn namelijk welomschreven. Als je niet gelooft in mentale stoornissen, heb je natuurlijk niets aan het systeem. En daar lijkt het hier om te gaan.
Er bestaat niet zoiets als een zieke geest en een ziekte die in hoge mate invaliderend KAN zijn (maar beslist niet altijd HOEFT te zijn): schizofrenie, is een ontregeling van het brein, waar waarschijnlijk de gevoeligheid voor ontregeling is aaangeboren en die bij stress en/of (soft) drugs kan opspelen.
Wat is het nu? Ofwel is het een invaliderende ziekte, ofwel is er hoegenaamd niets aan de hand. Ik snap niet waar dit allemaal vandaan komt. Als je kijkt naar de beschrijving van de symptomen in DSM, is hier toch iets mis? Wie deze symptomen heeft, heeft daar praktisch zonder uitzondering onder te lijden. Waarom zou een ontregeling van het brein geen stoornis kunnen zijn? Inderdaad zijn er percipiterende factoren, maar die zijn wat ze zijn: ze lokken de stoornis uit bij gevoelige personen.
Ons brein is zeer plastisch en blijft dat ons hele leven, Onder invloed van ervaringen ontstaan of verdwijnen meer of minder verbindingen, verandert de werking en de samenwerking tussen delen van ons brein. Interactief dus.
Opnieuw, waarom zou dit geen stoornis kunnen zijn?
Niets is minder waar. Veel van wat als geestelijke stoornis gepresenteerd wordt, is een gewone reactie op soms buitengewone levenservaringen, niks onderliggend geestelijk mankement. Als er al een mankement zou bestaan, is dat een lichamelijk mankement, een gevoeligheid, zo je wilt een overgevoeligheid.
Dit houdt voor mij geen steek. Een stoornis kan ontstaan in reactie op traumatische ervaringen e.d. Maar waarom bestrijdt je dat er een ziektebeeld is?
Paniekstoornissen lijken voort te komen uit een buitengewoon sterke reactie op een chemische prikkel van het brein. Dus niks geest maar brein. Wel kun je met je bewustzijn leren grip op dat brein te krijgen. Tegenwoordig is de invloed van de chemische industrie dominant in de psychiatrie: geef iemand die waar dan ook last van heeft een pil, benoem het als een ziekte of een stoornis en bij een ziekte hoort een medicijn. Echter deze mdicijnen genezen nimmer, hebben vaak veel bijwerkingen en dempen alleen bepaalde functies van het brein.
Opnieuw: wat is het nu? Als het pure fysiologie is, zoals je in bovenstaande paragrafen aangeeft, is een medicijn dat hierop ingrijpt toch de gepaste reactie?
Dan de veel gebruikte stoplap van de 'persoonlijkheidsstoornissen'. Bestaan die dan wel? Nee die bestaan net zo min.
Heb je hier bronnen voor? De psychologie en psychiatrie hebben de persoonlijkheidsstoornissen zeer goed omschreven. Jij kan wel zeggen dat die niet bestaan, maar je geeft daarvoor geen argument. Je noemt het zomaar normaal, terwijl de realiteit duidelijk in een andere richting wijst.
Mensen kunnen leren hun brein te besturen, dat heeft Mindfullness meditatie/trainingen/therapie uitgewezen.
Hier komt de kat op de koord: reguliere psychotherapie boogt op wetenschappelijke theorievorming, en heeft bewezen mensen met psychische stoornissen wel degelijk te helpen. Ik heb even een kijkje genomen:
Het Institute for Mind and Life (boeddhistisch georienteerd, dalai Lama) werkt samen met uiteenlopende onderzoekers, met name voor toepassingen op het gebied van wat de GGZ genoemd wordt. Want buiten kijf staat dat mensen door aanleg of omstandigheden grote problemen kunnen ervaren en/of zeer getraumatiseerd kunnen zijn. Soms zijn er chemische middelen nodig om het brein enigszins te reguleren, maar nog meer is er een liefdevolle structuur nodig waarin mensen, zoveel als mogelijk, kunnen leren zelf grip op hun brein en hun zijn te krijgen.
Het gaat dus om een alternatieve therapie. Het lijkt erop dat er wel wat voordelen aan zijn (evidence based), maar je valt hier de hele psychologische en psychiatrische wetenschap aan om een boeddhistisch idee als alternatief aan te prijzen. Ik vermoed een zeker kwak-gehalte.
fenke

Er is vrij veel bekend over de werking van de hersenen. Ik heb het nergens gehad over een "chemische balans". Wat bedoel je met "signaalstoffen die blijven rondzwerven en ruis veroorzaken"?
Wanneer neurotramsmitters minder snel lokaal (in de synaptische kloof waar ze signaal over brachten) worden opgenomen - bij ssri's - is mijn verwachting dat ze elders en willekeurig signalen triggeren, of daartoe kunnen bijdragen. Dat noem ik 'ruis'.

Er is veel bekend op detail- of cel-niveau, en op zeer grote schaal, maar hoe informatie nu precies wordt verwerkt, hoe die neurale netwerken er uit zien of hoe ze functioneren ome beeld, geluid, herinneringen, gedachten enz. te verwerken is nog wat duister. Er is een heel groot gat tussen neuronen/fysiologie en psychologische 'fenomenen'.

Je noemde te veel of te weinig neurotransmitters en dat interpreteer ik als 'balans'. Hoe dan ook, 'te veel' en 'te weinig' neurotransmitters is net zo goed een oversimplificatie.
Neurotransmitters zorgen voor signaaloverdracht tussen neuronen. Informatie gaat door ons lichaam in electrische en chemische signaaltjes.
Precies, en daarom is geen sprake van (globaal en statisch) te veel of te weing neurotransmitters. Signaal overdracht is meer dynamisch dan statisch.
ypsilon

fenke schreef:Je noemde te veel of te weinig neurotransmitters en dat interpreteer ik als 'balans'. Hoe dan ook, 'te veel' en 'te weinig' neurotransmitters is net zo goed een oversimplificatie. (...)

Precies, en daarom is geen sprake van (globaal en statisch) te veel of te weing neurotransmitters. Signaal overdracht is meer dynamisch dan statisch.
Hier heb ik inderdaad een beetje gesimplificeerd, moet ik toegeven.
Mechanieker

Als je de geschiedenis van zowel de psychiatrie als de geneeskunde onder de loep neemt, zal je zien dat men niet in de eerste plaats trachtte om behandeling van patiënten winstgevend te maken. Men trachtte te komen tot een effectieve behandeling. Later is de ontwikkeling van medicijnen een winstgevende business geworden, maar dat is iets anders. We moeten wel durven toegeven dat de behandeling van mensen met psychische stoornissen lang gebeurde omwille van de maatschappij, en niet de getroffen individuen. Gelukkig is dit wel veranderd. Dat betekent echter niet dat je hiermee opeens buiten elk maatschappelijk en economisch discours om kan.
Hm, mijn begrip van de geschiedenis van de psychiatrie is anders dan de jouwe. Vroeger kon men namelijk daadwerkelijk pas worden ontslagen uit een gesticht als men eerst toegaf gek te zijn, alhoewel aan de beterende hand. Gruwelijk, maar waar. Deze misstand kwam aan het licht door de brilliante 'sting' operaties van Liang zoals sommigen misschien nog weten. Sinds ik van dat schandaal hoorde heb ik nooit meer enige doctor of psychiater ooit vertrouwd, behalve als ik echt geen keus had. Geluk heb ik tot nu toe altijd keus gehad wegens een sterk gestel.

Wat me verder stoort aan de hele psychiatrie en psychologie is de onderliggende arrogantie met btrekking tot het fenomeen depressiviteit, ondanks de goede bedoelingen. De gedachte is dat depressie bijvoorbeeld in feite iets onnatuurlijks is. Wel, ik ben zelf voortdurend depressief, maar dat is in mijn geval volstrekt rationeel: De wereld (buiten ons blikveld, met name) is overduidelijk doorgaans een vreselijke hel waarin voortdurend geleden wordt. Moet ik die conclusie naast me neerleggen? En omdat ik weet dat dat de oorzaak van mijn depressie is kan ik er redelijk mee om gaan. Ik lach alleen vrijwel nooit en men vindt mij soms 'te serieus' of te 'zwart-gallig', maar so what? Anderen zijn juist blij eindelijk iemand te spreken die het ook eigenlijk allemaal niet zo 'mooi' vindt: volstrekte vreemdelingen vallen me soms letterlijk in de armen als ik uitleg hoe ik de dingen zie.

In het extreme denk ik ergens dat depressiviteit misschien wel de werkelijke grondtoestand van de mens is, en eerder leidt tot wijsheid en geluk (op een hoger niveau) dan de kwatsch verkondigd door al die gifmengers met hun mysterieuze happypilletjes en aanmoedigen tot redeloze blijheid. Mensen met een problematische depressie zouden voornamelijk moeten geholpen worden om met hun depressie te leren leven, zeker als het net als in mijn geval gaat om rationele depressie met een duidelijke oorzaak in de werkelijkheid. Anders wordt het al snel een Brave New World, lijkt me. Ik vraag me trouwens erg af hoeveel van die ongeveer 1M nederlanders eigenlijk gewoon depressief is net als ik, dus over de wereld en het leven, en daar nu chemisch van bevrijdt is. Kan dat allemaal zomaar? Belet je die mensen niet hun eigenlijke zieletaak te vervullen, bijvoorbeeld het desnoods tegen de stroom in uitvoeren van goede werken? Worden het niet gewoon confectiezombies zoals we er al zoveel hebben?

Ik zeg trouwens niet dat je depressief moet doen, maar dat je heel goed depressief kan zijn als je je plicht als man/vrouw/ouder/werknemer/lid samenleving enz. maar compromisloos blijft uitvoeren, maar dat is een andere discussie. In ieder geval denk ik niet dat er veel psychologen of psychiaters zijn die het met mij eens zouden zijn, of mij zelfs maar zouden begrijpen. Heb ik dat mis?
ypsilon

Hm, mijn begrip van de geschiedenis van de psychiatrie is anders dan de jouwe. Vroeger kon men namelijk daadwerkelijk pas worden ontslagen uit een gesticht als men eerst toegaf gek te zijn, alhoewel aan de beterende hand. Gruwelijk, maar waar. Deze misstand kwam aan het licht door de brilliante 'sting' operaties van Liang zoals sommigen misschien nog weten. Sinds ik van dat schandaal hoorde heb ik nooit meer enige doctor of psychiater ooit vertrouwd, behalve als ik echt geen keus had. Geluk heb ik tot nu toe altijd keus gehad wegens een sterk gestel.
Ik ben het met je eens dat mistoestanden in de geschiedenis van de psychiatrie niet van de lucht zijn. Ik had het hier echter over het punt dat men enkel zou gezocht hebben naar manieren om medicatie winstgevend te maken en dat is quatsch. De experimenten waarbij volstrekt gezonde mensen naar psychiatrische instellingen werden gestuurd en niet ontdekt werden (en waarbij er later geen gestuurd werden en er wél ontdekt werden :D ) geven inderdaad stof tot nadenken. Dat mogen we niet zomaar naast ons neerleggen. Maar dat is wat anders dan evidence-based geneeskunde en wetenschappelijke psychologie zomaar weggooien op basis van complottheorieën.

Op je stellingen omtrent depressie ga ik hier even niet in, dat lijkt me iets voor een nieuw topic.
Adpruys

Dergelijke "rationele depressiviteit" zoals beschreven althans, zou ik niet als ziekelijke depressiviteit kenmerken waarvoor je naar een dokter gaat die dan antidepressiva voorschrijft maar als een pessimistische levensinstelling. Echte depressiviteit en meer nog, waar Harimoto het over heeft, schizofrenie, zijn niet alleen een hel voor de persoon die er aan lijdt maar ook voor zijn omgeving. De medicijnen die hiervoor worden voorgeschreven mogen dan niet ideaal zijn maar zijn in de meeste gevallen, als de juiste (dosering) gevonden wordt, te verkiezen boven geen medicijnen.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Mechanieker

Ik had het hier echter over het punt dat men enkel zou gezocht hebben naar manieren om medicatie winstgevend te maken en dat is quatsch.
Mee eens. Zulke dingen gebeuren natuurlijk nooit opzettelijk in platte zin. Laing toonde niet zozeer aan dat de geestelijke gezondheidszorg ontspoord was, maar dat zo'n ontsporing gebeurde kennelijk zonder dat het medisch personeel het zelf in de gaten had. Althans, dat was voor mij de belangrijkste boodschap in het hele verhaal.

Evidence based methodes lijken bovenstaande risico dan te beheersen, maar dan kom ik toch nog even op de antidepressiva en antipsychotica terug. Hoe moet je eenduidig vaststellen of iemand daadwerkelijk geholpen is? Als je te maken hebt met crimineel gestoorden kan je wellicht zeggen dat de behandeling succesvol is als de persoon voortaan geen criminele activiteiten meer uithaalt.

Maar dan de 'schizofreen die een hel is voor zichzelf en zijn omgeving'? Stel nu dat het probleem niet bij die schizofreen ligt, maar in die omgeving? Stel dat iemand thuis vanaf de geboorte op subtiele wijze emotioneel werd mishandeld en op zijn 18e een schizofreen en/of psychoot wordt? Als je die persoon dan platspuit of happydrugs gaat geven, waar ben je dan mee bezig? Ben je dan niet gewoon een verlengstuk van de repressieve en gewelddadige thuissituatie van zogenaamde geesteszieke patienten? Of doet dat er feitelijk niet toe?

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

ypsilon

Hoe moet je eenduidig vaststellen of iemand daadwerkelijk geholpen is?
Experimenten, dubbelblind, placeboconditie, etc. Een theorie die uitlegt waarom medicatie werkt en liefst voorafgaat is ook belangrijk.
Als je te maken hebt met crimineel gestoorden kan je wellicht zeggen dat de behandeling succesvol is als de persoon voortaan geen criminele activiteiten meer uithaalt.
Er zijn niet noodzakelijk grote correlaties tussen een psychische stoornis en criminaliteit... Zijn we als maatschappij al blij als we zelf geen last hebben van de patiënt, of moeten we de patiënt zelf ook trachten te helpen?
Maar dan de 'schizofreen die een hel is voor zichzelf en zijn omgeving'? Stel nu dat het probleem niet bij die schizofreen ligt, maar in die omgeving? Stel dat iemand thuis vanaf de geboorte op subtiele wijze emotioneel werd mishandeld en op zijn 18e een schizofreen en/of psychoot wordt?
Er wordt aangenomen dat er een zekere aanleg is om psychosen/schizofrenie te ontwikkelen. Maar goed, dat is je punt eigenlijk niet. Dissociatieve identiteitsstoornissen (DIS) ontwikkelen zich vaak n.a.v. traumatische ervaringen zoals mishandeling. Sowieso is het belangrijk dat er onderzocht wordt hoe de omgeving functioneert, om te weten te komen hoe de omgeving omgaat met de patiënt. Vaak is het een wisselwerking. Mensen met een psychische stoornis zijn niet altijd de gemakkelijkste om mee te leven, en de omgeving gaat daar op een bepaalde manier mee om. Sowieso is de omgeving een belangrijke factor om adequate psychologische/psychiatrische zorg te kunnen leveren.
Als je die persoon dan platspuit of happydrugs gaat geven, waar ben je dan mee bezig? Ben je dan niet gewoon een verlengstuk van de repressieve en gewelddadige thuissituatie van zogenaamde geesteszieke patienten? Of doet dat er feitelijk niet toe?
Het "platspuiten" spreekt blijkbaar nog steeds tot de fantasie, maar dit zijn verouderde praktijken (of dat zouden ze moeten zijn). De medicatie maakt ook niet zonder meer happy. Psychologische begeleiding is n.m.m. een must. Medicatie is een hulpmiddel, zeker niet dé oplossing waar lichtzinnig toe wordt overgegaan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!