Dat is toch juist het advies dat de Bijbel ons geeft? Naastenliefde en elkander helpen waar nodig.Niet te vergeten dat de mens dan serieus moet helpen
Moderator: Rhiannon
Dat is toch juist het advies dat de Bijbel ons geeft? Naastenliefde en elkander helpen waar nodig.Niet te vergeten dat de mens dan serieus moet helpen
de Grieken oaMaar hoe kan het dan dat Jezus vroeger al zei en heeft laten optekenen dat de aarde ROND is???
Dit is toch echt een negentiende-eeuws fabeltje. In de Middeleeuwen, zeg rond het jaar 1000, was een bolvormige aarde de normaalste zaak van de wereld. Ook, of liever juist vooral, binnen de kerk.Levalis schreef:Niemand denkt aan de aarde zelf.
Galilei vertelde dat de aarde rond is. De kerk verklaarde toen dat de aarde plat was. Maar hoe kan het dan dat Jezus vroeger al zei en heeft laten optekenen dat de aarde ROND is??? Dat klopt toch ook, de aarde is toch rond en niet plat.
nog eensnadat er ruzie is geweest tussen galilei en de kerk, maar daatr gaat het mij niet om, het gaat mij erom dat het allang in de bijbel stond. En de mensen het toen pas gingen geloven en onderzoeken.
De wetenschap sprak pas veel later over de wisselwerking. wat jij doet is wetenschappelijke kennis in de bijbel plaatsen.De bijbel zegt in Job 26:7 over God dat hij ’de aarde aan niets ophangt’.
Neen, pas nadat de zogenaamd wetenschappelijke mens de achterlijke medemens uit de Middeleeuwen in een kwaad daglicht meende te moeten stellen.nadat er ruzie is geweest tussen galilei en de kerk, maar daatr gaat het mij niet om, het gaat mij erom dat het allang in de bijbel stond. En de mensen het toen pas gingen geloven en onderzoeken.
Op basis van dat citaat uit de Bijbel kun je toch moeilijk een energie als zwaartekracht afleiden. Een van de centrale stellingen van de kosmologie van Aristoteles is de 'Onbewegende beweger'. Ook zo'n begrip dat meer overeenkomsten heeft met het bewuste bijbelcitaat dan met moderne wetenschappelijke inzichten.De bijbel zegt in Job 26:7 over God dat hij de aarde aan niets ophangt. De wetenschap zegt dat de aarde voornamelijk wegens de wisselwerking tussen de zwaartekracht en de middelpuntvliedende kracht in haar baan blijft. Deze krachten zijn natuurlijk onzichtbaar. Daarom zweeft de aarde net als andere hemellichamen in de ruimte, alsof ze aan niets hangt
Ik heb vaker gelezen dat de kerk (welke kerk?) tot een jaar of 50, of misschien 100, geleden stug heeft volgehouden dat de aarde plat was. Heb je daar ook bronnen van die dat bevestigen? En vermelden die bronnen dan ook waarom de kerk al die tijd heeft beweerd dat de aarde plat was?1207 schreef:Denk je nu echt dat de mensen voor de bijbelschrijvers geen ogen en oren hadden?
Zij wisten dat de aarde rond was!
waarom de kerk dit beeld wou vernietigen en amper 50 jaar geleden officieel heeft toegegeven dat de aarde wel degelijk rond is moet je maar aan de paus vragen
Nogmaals, deze gedachte is een negentiende-eeuws fabeltje.1207 schreef:Denk je nu echt dat de mensen voor de bijbelschrijvers geen ogen en oren hadden?
Zij wisten dat de aarde rond was!
(...)
waarom de kerk dit beeld wou vernietigen en amper 50 jaar geleden officieel heeft toegegeven dat de aarde wel degelijk rond is moet je maar aan de paus vragen
(...)
De bijbel zegt op evenveel (zelfs meer) plaatsen dat de aarde rond is. uiteraard moet ik deze versen nu symbolisch opvatten. ook al heeft men met deze versen mensen als galileo aangepakt of eeuwenlang volgehouden dat de aarde wel degelijk plat moet zijn.
Ik had je eerdere stelling verkeerd opgevat. Ik dacht even dat je op iets als dit doelde. Zoals je nu je standpunt naar voor gebracht hebt echter, ben ik het gewoon volledig eensKijk, Ypsilon, daar wilde ik met mijn eerste post de vinger op leggen...