JanMeut schreef:Er zit ook nog een verhaal achter de foto, namelijk dat met de radarbeelden, F-16s, duizenden ooggetuigen, etc. Bij voorbaat alle foto's verwerpen is onlogisch.
Oja, en als je beweert dat dit een eenvoudige trucagefoto is, zul je dit helaas moeten bewijzen.
Kijk, zo komen we door de onzin toch nog bij de wetenschap uit.
Bij voorbaat alle foto's verwerpen is idd absoluut onlogisch.
Het ontdekken van buitenaards leven -als dat al bestaat- wordt buitengewoon moeilijk gemaakt door hele hordes mensen die aankomen met verzonnen ooggetuigenverklaringen, getructe foto's etc.
Er zijn inderdaad een hoop onzin UFO waarnemingen. Maar nietemin is er een grote hoeveelheid betrouwbare waarnemingen, waarbij ook daadwerkelijk fysieke sporen zijn gevonden of ander bewijs is geleverd dat er een UFO was. Om maar enkele bekende voorbeelden te noemen:
-Rendlesham
-Belgische UFOs 1989/1990
-Phoenix Lights 1997
Volgens de gangbare huidige wetenschapsfilosofie (dus volgens Kuhn, Popper etc.) moet jij je stelling bewijzen. Als ik dus ook maar één enkele andere mogelijkheid heb die niet al te gezocht is, dan is zo'n foto waardeloos.
Mijn stelling is al bewezen, er was een UFO.
Dus om met je foto te beginnen: het is onmogelijk om te bewijzen dat dat een foto is van een UFO, simpelweg omdat het ook een trucfoto kan zijn. Met wat lampen en filters kan (let wel kan) vrijwel iedere fotograaf ook zo'n foto maken.
Fotos zijn te vervalsen ja. Op deze zelfde manier kun je aannemen dat de video van de ramp is Enschede nep is. Deze is immers te reproduceren. Logische aanname? Nee.
Gelukkig is dat niet mijn probleem: je kan in de wetenschap niet bewijzen dat iets NIET waar is, alleen dat iets wel waar is. Je kan bijvoorbeeld niet bewijzen dat er geen kabouters zijn, maar je kan wel bewijzen dat er wel kabouters zijn, mits je daarvoor voldoende overtuigend bewijs voor hebt.
De wetenschap behoort objectief naar de feiten te kijken. Als duizenden mensen een UFO zien, hier fotos van genomen worden, F-16s op afgestuurd worden die lockons hebben, radarbeelden, etc. dan is het geen objectieve conclusie om aan te nemen dat de foto nep is. Ik weet niet precies wie hem genomen heeft, maar volgens mij was het de Belgische politie.
Ik weet overigens wat er vervolgens beweerd gaat worden: de politiemannen waren fraudeurs, zijn gehypnotiseerd, hebben valse herrinneringen of hallucineerden.
Ja inderdaad, dit zijn de verklaringen waarop velen zich beroepen wanneer ze met UFOs te maken hebben.
Dus ook hier is het aan jou om voldoende bewijs aan te dragen om je stelling te bewijzen. Het feit dat sommige zaken niet altijd 100% verklaard kunnen worden is geen bewijs voor buitenaards leven om de simpele reden dat er ook andere gelijkwaardige of betere theoriën denkbaar zijn.
Het bewijst niet dat het buitenaards was, maar wel een UFO.
Neem een radarstoring: komt door proefnemingen uit de toekomst, men probeert iemand terug te stralen naar onze tijd, maar dit lukt niet helemaal, vandaar die storing. Jouw UFO's zijn gewoon wat beter gelukte pogingen van dat terugstralen, je foto is een boeing 2992 uit het jaar 2478.
Wat ik hiermee wil is niet weer een nieuwe theorie inbrengen, maar laten zien dat het feit dat je iets niet weet of vindt nooit een wetenschappelijk bewijs kan zijn.
Het is aan de wetenschap om een logische verklaring te produceren, of het nou mensen uit de toekomst zijn, aliens, hypergeheime technologiën, etc.