Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Herkomst vrijmetselarij

Kijk voor verbanden tussen royal society en vrijmetselarij ook maar eens op de site: http://www.geocities.com/gildemaster/rs-1.htm

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Anonymous

Knownothing schreef:Die graden, was niet specifiek waar ik op doelde. De Belgische vrijletselarij is verdeeld in 4 organisaties die min of meer vijandig tegenover elkaar staan, hun meningsverschillen betreffen (oppervlakkig?) vooral het lidmaatschap van vrouwen en (dieper?) de plaats van de Opperbouwmeester. Eén van hen heeft de Opperbouwmeester bijvoorbeeld volledig uit hun statuten geschrapt.
Dat klinkt heftig. Nee, er is niet zo'n sterke verdeling binnen de nederlandse vm. Het is wel zo dat er mannen bij zijn die de vrouw in dit soort organisatie's niet ziet zitten. Er is ook een vrouwelijke 'vrijmetselarij', 'de oude weefsters' en een gemengde 'Le Droit Humain' (voor degenen die geen frans spreken, het recht van de mens. Ontstaan uit een ruzie van vm die de vrouw wel wilden toelaten in hun loge in Parijs, en dat ook deden. Daarmee hun erkenning als loge verloren en op die manier een nieuwe stroming vormden. Maar dat terzijde.)

Er is voor zover ik weet geen discussie gaande over de plaats van de opperbouwmeester. Het schrappen uit de statuten klinkt mij dusdanig drastisch in de oren dat zij dan geen vrijmetselarij meer zijn. Het is niet zo maar een grondslag in de vrijmetselarij, de vrijmetselarij is er op geënt. Waarbij de Engelse titel mij meer aanspreekt, The Great Architect.

Leo Taxil... En zo zijn er vele.
Het gemeenschappelijke doel van de vrijmetselarij is toch; Broederlijkheid, Gelijkheid en Vrijheid?

Waarom zien de leden van de vrijmetselarij het toetreden van vrouwelijke leden niet zitten?

Persoonlijk vindt ik dat rieken naar discriminatie.

En hoe denken de leden in het algemeen over vrouwen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Boaz

Boaz schreef:
Knownothing schreef:Die graden, was niet specifiek waar ik op doelde. De Belgische vrijletselarij is verdeeld in 4 organisaties die min of meer vijandig tegenover elkaar staan, hun meningsverschillen betreffen (oppervlakkig?) vooral het lidmaatschap van vrouwen en (dieper?) de plaats van de Opperbouwmeester. Eén van hen heeft de Opperbouwmeester bijvoorbeeld volledig uit hun statuten geschrapt.
Dat klinkt heftig. Nee, er is niet zo'n sterke verdeling binnen de nederlandse vm. Het is wel zo dat er mannen bij zijn die de vrouw in dit soort organisatie's niet ziet zitten. Er is ook een vrouwelijke 'vrijmetselarij', 'de oude weefsters' en een gemengde 'Le Droit Humain' (voor degenen die geen frans spreken, het recht van de mens. Ontstaan uit een ruzie van vm die de vrouw wel wilden toelaten in hun loge in Parijs, en dat ook deden. Daarmee hun erkenning als loge verloren en op die manier een nieuwe stroming vormden. Maar dat terzijde.)

Er is voor zover ik weet geen discussie gaande over de plaats van de opperbouwmeester. Het schrappen uit de statuten klinkt mij dusdanig drastisch in de oren dat zij dan geen vrijmetselarij meer zijn. Het is niet zo maar een grondslag in de vrijmetselarij, de vrijmetselarij is er op geënt. Waarbij de Engelse titel mij meer aanspreekt, The Great Architect.

Leo Taxil... En zo zijn er vele.
Het gemeenschappelijke doel van de vrijmetselarij is toch; Broederlijkheid, Gelijkheid en Vrijheid?

Waarom zien de leden van de vrijmetselarij het toetreden van vrouwelijke leden niet zitten?

Persoonlijk vindt ik dat rieken naar discriminatie.

En hoe denken de leden in het algemeen over vrouwen?
Er is ook een vrouwelijke 'vrijmetselarij' en een gemengde (Le Doit Humain), dus voor ieder wat wils. Er zijn zo wat redenen om mannen onder elkaar te hebben. Een veel gehoord argument is dat het prettig is om van gedachten te kunnen wisselen zonder het 'hanengedrag'. Er zijn meer argumenten maar elk argument is goed te weerleggen. Het is ook geen discriminatie, zo zou ik het niet willen zien. Er wordt nogal snel geroepen dat bepaalde groepen gediscrimineerd worden. Discriminatie heeft over het algemeen te maken met het achterstellen van een minderheidsgroep. Vrouwen zijn dat niet.

Daarnaast is het toch ook wel eens aardig om gewoon met mannen onder elkaar te zijn, zoals het voor vrouwen ook vast wel eens prettig is om met vrouwen onder elkaar te zijn? Ik zie geen enkel punt in dit gemaakte onderscheidt.

Overigens zijn vrijheid, gelijkheid en broederlijkschap geen doel maar een grondbeginsel. Deze kreten klonken ook tijdens de Franse revolutie; Liberte, Egalite en Fraternite; maar ik heb nooit van enig verband gehoord, wat niet wegneemt dat dat er best zou kunnen zijn.
Ose

Overigens zijn vrijheid, gelijkheid en broederlijkschap geen doel maar een grondbeginsel. Deze kreten klonken ook tijdens de Franse revolutie; Liberte, Egalite en Fraternite; maar ik heb nooit van enig verband gehoord, wat niet wegneemt dat dat er best zou kunnen zijn.

Dat is er; voor de gemengde vrijmetselarij en dan mn de franse ritus.
Anonymous

Ik vraag mezelf al een hele tijd af of bush jr , ook lid is van een vrij metselaars gilde? Genaamd New World Order. Ik krijg namelijk steeds meer het vage vermoeden dat alles wat er nu gebeurd in deze wereld behoorlijk uitgedacht is door bepaalde lieden die over een enorme macht en invloed beschikken , als dat wel zo is , dan wordt het wel een hele enge samenleving , gecreeerd door bovengenoemde gildes. ik weet het voor de rest eigenlijk ook niet het is wel iets wat me wel bezig houd. Oorlogen als afleidings maneurves , olie duurder , inflatie en de euro enz.... volgens mij stinkt het aan alle kanten. Ik vraag me dus af of ik de enige ben ?, die met enige wantrouwen dit allemaal overdenkt.
Farshad

Je moet voorzichtig zijn, niet alles geloven wat op internet staat over vrijmetselarij. Zo lopen sommige theorieën over naar antisemitisme.

Wees voorzichtig voor complotten.

http://www.internetstad.nl/index.php/Orde_...n_de_Illuminati
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!
Boaz

Ik vraag mezelf al een hele tijd af of bush jr , ook lid is van een vrij metselaars gilde? Genaamd New World Order.
Daar kun je niet (of erg moeilijk) achterkomen. Er circuleren meerdere verhalen rond Bush. Zo zou hij lid zijn van Skull&Bones, vrijmetselarij, Illuminati en verzin er nog maar een paar. Het punt is dat de leden slechts bekend worden gemaakt aan leden. Niet-leden zullen dus nooit weten wie er wel of geen lid zijn van een (geheime) orde. Dat heeft overigens niets met geheimzinnigheid, maar veel met privacy te maken. Geheime ordes roepen bij veel mensen, helaas, een negatief beeld op. Iets wat in veel, zoniet alle, gevallen onterecht is. In ieder geval is het voor veel mensen geen prettige gedachte dat bekend is waar hij/zij lid van is omdat op basis daarvan vaak al een oordeel bestaat. Zeker in het geval van Bush zal er zeer omzichtig worden omgesprongen met een eventueel lidmaatschap van een geheime orde.
Ik krijg namelijk steeds meer het vage vermoeden dat alles wat er nu gebeurd in deze wereld behoorlijk uitgedacht is door bepaalde lieden die over een enorme macht en invloed beschikken
Dat zou best goed waar kunnen zijn, maar dat hoeft helemaal geen geheimzinnige oude orde te zijn. Die houden zich namelijk eerder bezig met mystiek dan met macht. Een machtige club zou bijvoorbeeld ook de Rotary kunnen zijn. Alle rijken, handelsgeesten en invloedrijken in een hokje. Oef...!
Anonymous

Ik snap je punt. Als ik me inleef. Als ik het bekijk vanuit mijn eigen positie, dan vind ik het toch jammer van het verbod voor vrouwen...

Maar...

Als ik me laat ombouwen... mag ik er dan wel bij??

Alternatieven:

Orde vd weefsters: Andere riten, hebben geen tempels en geen 'oude bibliotheken'. En de gemengde club, die heeft geen bijbel open.

en beiden zijn nog jong.

Ik zou nu bijna verzuchten: was ik maar een man.

Oef, nieuwsgierigheid, wanneer ga je eens slapen?
Boaz

Lena schreef:Ik snap je punt. Als ik me inleef. Als ik het bekijk vanuit mijn eigen positie, dan vind ik het toch jammer van het verbod voor vrouwen...

Maar...

Als ik me laat ombouwen... mag ik er dan wel bij??
:shock: Tsja, da's interessant. Mag je erbij als je je laat ombouwen? Ik denk het wel, maar dat is het niet waard hoor.
Alternatieven:

Orde vd weefsters: Andere riten, hebben geen tempels en geen 'oude bibliotheken'. En de gemengde club, die heeft geen bijbel open.

en beiden zijn nog jong.

Welliswaar zijn de riten een zeer belangrijk onderdeel, maar dat is niet het summum (in mijn ogen dan, er zijn er velen die zweren bij de riten). Het nadenken over allerlei mystieke zaken en het regelmatig bezig zijn met grote levensvragen kun je ook bij de andere orden. De tempels moet je je niet teveel bij voorstellen. Ben je wel eens bij een open dag van een vrijmetselarij geweest? Meestal laten ze je dan alles zien wat er te zien valt, behalve een beperkt aantal symbolen die we gebruiken tijdens de bijeenkomsten.

Die bijbel open is voor vele metselaren een hekel punt. Ook voor mij. Ik ben welliswaar christelijk opgevoed, maar mijn geloof in een god is volledig verdampt. De bijbel is eerder een boek wat ik bestrijd dan aanneem. Ik pleit er voor om dat boek daar te vervangen door een blanko boek. Vrijmetselarij is geen religie en we bespreken geen godsdiensten. Dus waarom dan wel de bijbel? Maar daar zullen veel vrijmetselaren sterk op tegen zijn.

Wat is jong? Officieel bestaat de vrijmetselarij zo'n 250-300 jaar. Maar zoals eerder bediscussieerd, zitten er veel elementen in die veel verder teruggaan. Diezelfde elementen zie je ook bij de Weefsters en Le Droit Humain. Je kunt hooguit stellen dat de officiele oprichting en erkenning van de vrijmetselarij de oudste is. Le Droit Humain is ontstaan uit een vrijmetselaarsloge in Frankrijk die de vrouw niet wilde weigeren. Daarmee zijn ze zelf geroyeerd als officiele vrijmetselarij, ze vielen niet meer onder de overkoepelende organisatie. Maar in wezen is Le Droit humain dus niet jonger en hebben ze zelfs dezelfde grond als de Vrijmetselarij.

De oude bieb is idd wel jammer.
Alles heeft zijn voor en nadelen. Ook man zijn. :wink:
BigTwinkie

De intredingsriten van de Vrijmetselaars lijken veel op die van de Tempeliers.
Anonymous

De intredingsriten van de Vrijmetselaars lijken veel op die van de Tempeliers.
Ja en nee.

Alle aanwijzingen over het verband tussen de vrijmetselaars en de tempeliers zijn nog steeds slechts te herleiden tot een toespraak van enkele man: Andrew Michael Ramsey. Hij staat mede aan de basis van wat nu bekend staat als "de Schotse ritus". Enigszins verwarrend, want de Schotse ritus komt uit Frankijk.

Deze Ramsey hield in 1737 een lezing voor de toenmalige Grootloge van Frankrijk. De lezing sloeg in als een bom: Ramsey hield zijn gehoor van vrijmetselaars voor dat de vrijmetselarij in werkelijkheid te herleiden was tot de tempeliers. De lezing luidde een gekte in die tot op heden voortgedragen wordt op de schouders van auteurs als Knight en Lomas.

Binnen de vrijmetselarij betekende de bloei van "elitaire" ridderlijke graden dat de vrijmetselarij in deze vorm haar rationele wortels, stammende uit het verlichtingstijdperk vaarwel zwoei.

Er is geen historisch bewijs voor enig verband tussen de oorsprong en de tempeliers. De aanname is vooralsnog pseudo-geschiedenis (en hetzelfde geldt voor de in de 19e eeuw ontstane "omweg" van afstamming via tempeliers die onder de tempelberg een schat hebben gevonden die inzage verschafte in de echte bron van het christendom en dat geheim hebben gehouden welk geheim tot op de dag van vandaag door de vrijmetselaars wordt bewaard: humbug).

Vanaf de lezing van Ramsey woekerde een wildgroei van "hogere" graden die stevig geinspireerd waren op de tempeliersmythe. Dus als BT zegt dat de riten lijken op die van de tempeliers zou hij een beetje gelijk kunnen hebben, afhankelijk van wat de inhoud van die riten is en is geweest.

Een gewetensvolle en betrouwbare bron voor een ieder die altijd al iets heeft willen weten van vrijmetselarij, maar bang was om het te vragen: http://www.masonicinfo.com/, vooral gericht om criticasters uit streng-christelijke hoek informatie te verschaffen en om kritiek te weerleggen.

De 'webstek' van Andries van den Abeele is een Nederlandstalig juweel. Onmisbaar voor een ieder die warm loopt voor de geschiedenis van de vrijmetselarij, maar niet aan historische symboolduiding wil doen. Specifiek over het discours van Ramsey en de geboorte van de hogere graden:

http://users.skynet.be/sb176943/AndriesVan...ele/AVDA280.htm

Maar begin maar bij "De Kinderen van Hiram",

http://users.skynet.be/sb176943/AndriesVan...ibliography.htm

voor wie alles wil weten.
Anonymous

Geen verband met de illuminatie?

Wat doe dat f*cking alziende oog op www.vrijmetselarij.nl daar dan?
Boaz

AAP33 schreef:Geen verband met de illuminatie?  

Wat doe dat f*cking alziende oog op www.vrijmetselarij.nl daar dan?
Het alziend oog is geen specifiek maconiek symbool... Het wordt al eeuwen, zoniet millenia, door allerlei groepen gebruikt.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Anonymous

Afbeelding
Het Zegel van de Verenigde Staten van Amerika met een daarover heen geplaatste davidster. Hmm, Judeo-Maconieke samenzwering, is het niet ?

In de geest van dit forum dan maar een stukje lectuur met bronverwijzingen:

http://www.state.gov/www/publications/great_seal.pdf

Onzin is het moeilijkst te weerleggen, maar met feitenkennis komt iedereen een eind. Van geloven in wereldsamenzweringen is nog nooit iemand beter geworden - niet de gelovers, niet de beschuldigden (als de waanzin aan de macht komt - en dat gebeurt helaas wel eens) en zeker niet de wereld.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!