Moderator: Rhiannon
Het gemeenschappelijke doel van de vrijmetselarij is toch; Broederlijkheid, Gelijkheid en Vrijheid?Dat klinkt heftig. Nee, er is niet zo'n sterke verdeling binnen de nederlandse vm. Het is wel zo dat er mannen bij zijn die de vrouw in dit soort organisatie's niet ziet zitten. Er is ook een vrouwelijke 'vrijmetselarij', 'de oude weefsters' en een gemengde 'Le Droit Humain' (voor degenen die geen frans spreken, het recht van de mens. Ontstaan uit een ruzie van vm die de vrouw wel wilden toelaten in hun loge in Parijs, en dat ook deden. Daarmee hun erkenning als loge verloren en op die manier een nieuwe stroming vormden. Maar dat terzijde.)Knownothing schreef:Die graden, was niet specifiek waar ik op doelde. De Belgische vrijletselarij is verdeeld in 4 organisaties die min of meer vijandig tegenover elkaar staan, hun meningsverschillen betreffen (oppervlakkig?) vooral het lidmaatschap van vrouwen en (dieper?) de plaats van de Opperbouwmeester. Eén van hen heeft de Opperbouwmeester bijvoorbeeld volledig uit hun statuten geschrapt.
Er is voor zover ik weet geen discussie gaande over de plaats van de opperbouwmeester. Het schrappen uit de statuten klinkt mij dusdanig drastisch in de oren dat zij dan geen vrijmetselarij meer zijn. Het is niet zo maar een grondslag in de vrijmetselarij, de vrijmetselarij is er op geënt. Waarbij de Engelse titel mij meer aanspreekt, The Great Architect.
Leo Taxil... En zo zijn er vele.
Er is ook een vrouwelijke 'vrijmetselarij' en een gemengde (Le Doit Humain), dus voor ieder wat wils. Er zijn zo wat redenen om mannen onder elkaar te hebben. Een veel gehoord argument is dat het prettig is om van gedachten te kunnen wisselen zonder het 'hanengedrag'. Er zijn meer argumenten maar elk argument is goed te weerleggen. Het is ook geen discriminatie, zo zou ik het niet willen zien. Er wordt nogal snel geroepen dat bepaalde groepen gediscrimineerd worden. Discriminatie heeft over het algemeen te maken met het achterstellen van een minderheidsgroep. Vrouwen zijn dat niet.Het gemeenschappelijke doel van de vrijmetselarij is toch; Broederlijkheid, Gelijkheid en Vrijheid?Boaz schreef:Dat klinkt heftig. Nee, er is niet zo'n sterke verdeling binnen de nederlandse vm. Het is wel zo dat er mannen bij zijn die de vrouw in dit soort organisatie's niet ziet zitten. Er is ook een vrouwelijke 'vrijmetselarij', 'de oude weefsters' en een gemengde 'Le Droit Humain' (voor degenen die geen frans spreken, het recht van de mens. Ontstaan uit een ruzie van vm die de vrouw wel wilden toelaten in hun loge in Parijs, en dat ook deden. Daarmee hun erkenning als loge verloren en op die manier een nieuwe stroming vormden. Maar dat terzijde.)Knownothing schreef:Die graden, was niet specifiek waar ik op doelde. De Belgische vrijletselarij is verdeeld in 4 organisaties die min of meer vijandig tegenover elkaar staan, hun meningsverschillen betreffen (oppervlakkig?) vooral het lidmaatschap van vrouwen en (dieper?) de plaats van de Opperbouwmeester. Eén van hen heeft de Opperbouwmeester bijvoorbeeld volledig uit hun statuten geschrapt.
Er is voor zover ik weet geen discussie gaande over de plaats van de opperbouwmeester. Het schrappen uit de statuten klinkt mij dusdanig drastisch in de oren dat zij dan geen vrijmetselarij meer zijn. Het is niet zo maar een grondslag in de vrijmetselarij, de vrijmetselarij is er op geënt. Waarbij de Engelse titel mij meer aanspreekt, The Great Architect.
Leo Taxil... En zo zijn er vele.
Waarom zien de leden van de vrijmetselarij het toetreden van vrouwelijke leden niet zitten?
Persoonlijk vindt ik dat rieken naar discriminatie.
En hoe denken de leden in het algemeen over vrouwen?
Overigens zijn vrijheid, gelijkheid en broederlijkschap geen doel maar een grondbeginsel. Deze kreten klonken ook tijdens de Franse revolutie; Liberte, Egalite en Fraternite; maar ik heb nooit van enig verband gehoord, wat niet wegneemt dat dat er best zou kunnen zijn.
Daar kun je niet (of erg moeilijk) achterkomen. Er circuleren meerdere verhalen rond Bush. Zo zou hij lid zijn van Skull&Bones, vrijmetselarij, Illuminati en verzin er nog maar een paar. Het punt is dat de leden slechts bekend worden gemaakt aan leden. Niet-leden zullen dus nooit weten wie er wel of geen lid zijn van een (geheime) orde. Dat heeft overigens niets met geheimzinnigheid, maar veel met privacy te maken. Geheime ordes roepen bij veel mensen, helaas, een negatief beeld op. Iets wat in veel, zoniet alle, gevallen onterecht is. In ieder geval is het voor veel mensen geen prettige gedachte dat bekend is waar hij/zij lid van is omdat op basis daarvan vaak al een oordeel bestaat. Zeker in het geval van Bush zal er zeer omzichtig worden omgesprongen met een eventueel lidmaatschap van een geheime orde.Ik vraag mezelf al een hele tijd af of bush jr , ook lid is van een vrij metselaars gilde? Genaamd New World Order.
Dat zou best goed waar kunnen zijn, maar dat hoeft helemaal geen geheimzinnige oude orde te zijn. Die houden zich namelijk eerder bezig met mystiek dan met macht. Een machtige club zou bijvoorbeeld ook de Rotary kunnen zijn. Alle rijken, handelsgeesten en invloedrijken in een hokje. Oef...!Ik krijg namelijk steeds meer het vage vermoeden dat alles wat er nu gebeurd in deze wereld behoorlijk uitgedacht is door bepaalde lieden die over een enorme macht en invloed beschikken
Lena schreef:Ik snap je punt. Als ik me inleef. Als ik het bekijk vanuit mijn eigen positie, dan vind ik het toch jammer van het verbod voor vrouwen...
Maar...
Als ik me laat ombouwen... mag ik er dan wel bij??
Welliswaar zijn de riten een zeer belangrijk onderdeel, maar dat is niet het summum (in mijn ogen dan, er zijn er velen die zweren bij de riten). Het nadenken over allerlei mystieke zaken en het regelmatig bezig zijn met grote levensvragen kun je ook bij de andere orden. De tempels moet je je niet teveel bij voorstellen. Ben je wel eens bij een open dag van een vrijmetselarij geweest? Meestal laten ze je dan alles zien wat er te zien valt, behalve een beperkt aantal symbolen die we gebruiken tijdens de bijeenkomsten.Alternatieven:
Orde vd weefsters: Andere riten, hebben geen tempels en geen 'oude bibliotheken'. En de gemengde club, die heeft geen bijbel open.
en beiden zijn nog jong.
Ik zou nu bijna verzuchten: was ik maar een man.
Alles heeft zijn voor en nadelen. Ook man zijn.Ik zou nu bijna verzuchten: was ik maar een man.
Ja en nee.De intredingsriten van de Vrijmetselaars lijken veel op die van de Tempeliers.
Het alziend oog is geen specifiek maconiek symbool... Het wordt al eeuwen, zoniet millenia, door allerlei groepen gebruikt.AAP33 schreef:Geen verband met de illuminatie?
Wat doe dat f*cking alziende oog op www.vrijmetselarij.nl daar dan?
Het Zegel van de Verenigde Staten van Amerika met een daarover heen geplaatste davidster. Hmm, Judeo-Maconieke samenzwering, is het niet ?