Laat ik me er dan toch ook nog maar even tegenaan moeien
Je moet de bijbel beschouwen zoals deze is, niet in het licht van elke willekeurige dwaal leer.
Het is onmogelijk iets te beschouwen "zoals het is": er bestaan geen geïsoleerde gegevens, en er bestaan geen ongeïnterpreteerde data.
Als een interpretatie correct is dan moet deze consistent zijn met de hele bijbel (...)
Daarvoor moet je de Bijbel zó interpreteren dat hij zelf consistent is, anders is dit onmogelijk. Dan verwerp je de mogelijkheid dat er inconsistenties in de Bijbel staan. Welke grond heb je daarvoor (zonder te vervallen in een circulaire redenering)? EvilLathander heeft daarbij trouwens wel een punt dat zekere inconsistenties - apocriefe evangelieën e.d. - al weggefilterd zijn, terwijl andere wel door de selectie geraakt zijn. Het is goed mogelijk dat die selectie is doorgevoerd op basis van een "dwaalleer", zoals je het noemt.
De basis van dit geloof zijn de getuigenverklaringen die in de bijbel staan, en er zijn redenen genoeg om de inhoud van de bijbel als een betrouwbaar verslag te bezien, geschreven door mensen die eerlijk en oprecht verslag doen van wat er plaatsvond, inclusief hun eigen fouten (iets dat in andere geschriften gewoonlijk ontbreekt).
Er zijn ook voldoende redenen om aan te nemen dat het niet altijd om verslagen gaat.
Noem 1 geval van geweld die uit ging van een niet-politiek active christelijke organisatie?
Ik vind dat je gelijk hebt op dit punt dat geloof in God niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor geweld (wetenschap kan op dezelfde manier niet verantwoordelijk worden gesteld voor de gruwel van de atoombom). Op het moment dat een religie zich organiseert, zou je ze echter al als "politiek actief" kunnen bestempelen, in die zin dat de organisatie nodig is om voldoende maatschappelijke druk uit te oefenen. Je kan het gegeven niet opzijschuiven dat het geloof in God niet op deze manier was overgeleverd zonder de geweldpleging in Gods naam (wat niet zegt dat het door God is ingegeven, noch dat God niet bestaat).
Paulus maakt het argument dat als God deze autoriteiten tijdelijk toelaat en ze zelfs tot ons welzijn gebruikt dan past het een christen niet om zich er tegen te verzetten.
... een argument dat gebruikt wordt om veel onrecht goed te praten.
Het is niet omdat "god zag het toen als verraad dus zal hij het nu ook doen", dat je het zomaar ineens kan beschouwen als een afgehandeld onderwerp.
Wel als je consistent en realistisch wilt zijn. Kijk als je consistentie weg laat dan kun je geloven wat je wilt. Elke tegenstrijdigheid is slechts een beproeving van je geloof of zo. Als je realisme weg laat dan hoe je je niet eens druk te maken over de feiten. Je hoeft je er alleen goed bij te voelen.
De feiten zijn dat er geen duidelijke evidentie is dat God intervenieert bij wat Hij zou beschouwen als verraad. Er zijn voldoende voorbeelden van het ontbreken van interventie bij zaken die nooit de wil van God kunnen zijn, tenzij je interpretatie van de Bijbel volstrekt losstaat van deze wereld. Dit kan overigens niet weerlegd worden met het argument dat "Zijn wegen mysterieus zijn", aangezien de Bijbel volgens jou duidelijk interpreteerbaar is.
Natuurlijk weet ik ook wel dat zij denken dat ze het goed doen, evenals dat de koningen van het oude Israel gedacht moeten hebben dat wat ze deden de meest rationele keuze was. Maar zoals ik opmerkte is denken dat je het goed doet niet goed genoeg.
Sorry dat ik het czo voorstel, maar zolang God niet neerdaalt op aarde, de doden laat opstaan en voltrekt wat in de Bijbel wordt aangekondigd, heb je niet de zekerheid dat je het écht goed doet.
Ik hoop overigens dat duidelijk is dat ik in mijn vorige post de nadruk legde op het feit dat het niet religie was die mensen tot geweld aanzette maar het vermengen van religie met politiek. Religieus gemotiveerde politieke organisaties of politiek active religieuze organisaties zijn evil. Ik beschouw bijvoorbeeld de RK kerk en haar afsplitsingen dan ook als het voorzegde "afval", het onkruid dat door een vijand tussen het goede zaad gestrooid werd. Als echter de bijbel deze organisaties verwerpt en veroordeeld dan kun je moeilijk de bijbel aansprakelijk stellen voor wat deze organisatie op eigen houtje doen. Welke organisatie verbood mensen ook al weer om de bijbel te lezen en vermoorde zelfs vertalers en uitgevers die de bijbel onder de mensen verspreiden? Waarom zouden ze mensen zo graag onwetend willen houden over de daadwerkelijke inhoud van de bijbel? Wellicht omdat hun daden door de bijbel veroordeeld werden?
Door de geschiedenis heen heeft het christendom zich vaak politiek opgesteld en raakte het geënt op andere conflicten (zoals het in Ierland, Palestina, ... geënt is geraakt op nationalistische conflicten). Ik kan je posts moeilijk anders lezen dan als een pleidooi voor een seculiere godsdienstbeleving (gezien je organisatie verwerpt). Het vroege en middeleeuwse christendom, ik zou zelfs durven stellen tot aan de laatste industrialisatiegolf, zou niet bestaan hebben zónder. Het is zeer waarschijnlijk dat je de Bijbel nooit zou hebben gelezen dan.