Met alle respect, maar dit lijkt mij meer aaneen te hangen van simplificaties, ongerijmdheden, plattitudes en een resem vergoedelijkingen van egocentrische standpunten die in andere filosofische kaders eventueel onderbouwd kunnen worden, maar hier vooral puberaal overkomen, i.p.v. zelf een sterk filosofisch kader te schetsen.
Een satanist is niet een 'wereldverbeteraar' zoals een naief christen dat zou zijn.
Als ik dat zo hoor, zou ik liever een christen zijn.
Satanist ben je of ben je niet.
Allicht.
De negen regels zijn er voor JOUWzelf, en dus niet om er een betere wereld van te maken.
Ongeacht het doel van die regels, wordt er vanuit een collectief (hoe klein ook) een zekere autoriteit aan toegekend. Daarin verschilt dit dus niets van het aannemen van christelijke dogma's "op eigen initiatief". Net zoals niemand het bestaan van God verwerpt of betwijfelt, puur op gehele individuele basis. Dát zijn naïeve standpunten.
Het willen creeeren van een betere wereld is een idee die voortvloei vanuit georganiseerde religie.
Als dat zo zou zijn, dan moet ik pleiten voor het voortbestaan van georganiseerde religie.
Een mens zou er beter aan doen zijn best te doen om zijn eigen wereld een stuk aangenamer te maken.
Mensen zijn geen eilandjes. We zijn verbonden, met onze directe naasten, maar ook met diegenen die we niet direct kennen, en dat wordt steeds meer zo. Of heb je nog nooit het cliché gehoord dat de wereld een dorp aan het worden is?
Ik kan niet zeggen dat WWII bij mij een goede indruk heeft achtergelaten, maar moet ik daarom maar alleen bij AH boodschappen doen en die Aldi negeren? Onzin.
Een belangrijk punt, wat niet over het hoofd gezien moet worden is dat het de CoS niet te doen is om maar zoveel mogelijk leden te krijgen. Hoe meer vrienden je hebt hoe minder tijd je met ze kan besteden. Ik heb liever een kleine hechte vriendenclub, dan een grote kennissen kring.
In welk kader is dit een belangrijk punt?
Satanisten voor vaak aangezien als raar en gestoort.
Alsof ze dat niet zelf uitgelokt hebben door de keuze van de naam voor hun groepering. De noemer "Satanisme" is precies gekozen om tegen wat schenen aan te schoppen. Je weet van op voorhand dat die naam bovendien andere connotaties bezit in de westerse cultuur. Dan kun je er toch bezwaarlijk verbaasd over zijn dat mensen dat een beetje raar bezien?
Ik denk dat nu met die economische trammeland het Vaticaan wel weer de rijkste zal zijn vandaag de dag. Als je twee uurtjes gaat vliegen vanuit Rome kom je hongerstervelingen tegen. En daar kan een kerk best wat aan doen. Natuurlijk kunnen wij als satanist er ook wat aan doen, maar niemand van ons schreeuiw van de daken dat god liefde is en dat je vooral goed moet zijn voor je medemens.
Los van het feit dat de
RKK zich niet altijd van zijn mooiste kant laat zien, en je mij dat instituut dan ook niet zal horen verdedigen, dien je om te beginnen wel even in aanmerking te nemen dat het christendom breder is dan dat.
Los daarvan slaat de argumentatie m.i. nergens op. Even ad absurdum: als jij je buren gaat aangeven voor belastingontduiking terwijl je zelf je belastingen ook niet betaalt, maakt het argument "Maar ik heb dan ook nooit gezegd dat ik belastingen een goed idee vind." je niet plots geen wanbetaler meer.
Dan hoor je nog veel gelovige mensen zeggen dat ze het niet eens zijn met de kerk maar wel geloven in jesus. Die zien helemaal over het hoofd wie die bijbel in elkaar heeft gedraait. En wat voor moeite er is gedaan om te zorgen dat a de 'hele'wereld dat woord van god te horne kreeg (in het latijns dat dan weer wel) en b zichzelf ervan verzeerde andere boekwerken te vernietigen. Jesus, bekent figuur, zoon van god, komt eigenlijk alleen in die bijbel voor. En die god ook trouwens. Of is die toch niet zo invloedrijk als de JODEN ons graag hebben doen geloven. Zodat het joodse volk beschermt zal blijven.
Twee millenia en nog wat samenvatten in drie zinnetjes, dat kan natuurlijk niet goed gaan. Je laat even veel, zoniet meer nuance achterwege dan degenen die de geschiedenis willen herschrijven in het voordeel van het christendom. De laatste twee zinnen moet je hoognodig een beetje gaan toelichten, want die rieken m.i. naar ongefundeerde antisemitische gevoelens.
Het verschil is, wij staan bekent als egocentrisch, zijn dat ook en vele van ons hebben een goed hart, d.w.z. eten graag voedsel , drinken graag vocht, ontvangen graag liefde en geven maar al te graag liefde aan diegene waaraan het goed besteed is.
Jullie zijn dus gewoon mensen. Ik zie nog steeds niet in waarom je dat aan een klein collectief wil vasthangen, met typische religieuze regelset.
Oorlogen vloeien voort uit verschil in religie (Levensnormen).
Volstrekt onzinnig.
Wat de kerk doet is dood en verderf zaaien.
Veel te zwaarbeladen en ongenuanceerd, en als dusdanig even onzinnig als bovenstaande.
Christen zijn lamgeslagen mensen waarvoor het eigenlijk zielig is dat ze niet meer die levenslust en vrije wil hebben waat ze mee geboren zijn.
Dat is ronduit beledigend.
Een satanist kan je altijd geloven op zijn woord. Het is een leuenaar. Een magïer. Iemand die jou realitiet verdraaid om zelf een aangename ervaring te ondergaan. Daar kan je zeker van zijn.
"Je kan altijd op hun onbetrouwbaarheid vertrouwen," is dat wat er staat? Of anders: zolang je uit hun buurt blijft heb je er geen last van?
Een religeus persoon is heel vaak in zelfconflict en het is maar de vraag of iemand zo sterk is om ten aller tijde zich te houden aan bepaalde leefregels.
Kijk nou eens: het zijn ook mensen!
Hij zal niet natuurlijk reageren.
Naturalistische drogreden?
Satanisme is een filosofie, die de status van religie heeft aangevraagd en gekregen. Belastigtechnisch heel handig. Maar satanisme is Anti-religie.
Satanisme een filosofie noemen doet m.i. onrecht aan de grote filosofen. De rest klinkt een beetje als: "Wij zijn anarchisten en als dusdanig tégen de democratie. Maar we hebben ons binnen die democratie georganiseerd als partij omdat de financiering wel handig is." Nogal kromme logica, als je het mij vraagt.
En daarom ook zeer zeker antichristelijk. In een wereld waar christendom de boventoont voert.
Zo rebels is dat niet hoor...
Zelfmoord wordt een laffe, maar verder onschuldige uitvlucht.
Het is niet omdat je dit hier ontdaan hebt van de nefaste christelijke kijk erop, dat dit waarde-oordeel geen belediging meer inhoudt.
De mens is niet monogaan en man en vrouw kunnnen niet samenleven. Je ziet het nergens in de natuur.
Opnieuw: je hebt de christelijke kijk hier opzij gezet, maar je vervangt die net zo snel door iets wat evengoed slecht onderbouwd is, en evengoed vergezeld van een (naturalistische) drogreden. Ten eerste komt monogamie wel degelijk voor in de natuur. Ten tweede zijn menselijke relaties gewoon anders dan dierlijke relaties. Binnen een intieme relatie tussen twee mensen kan dus wel degelijk een exogamieverbod geïnstalleerd worden, ook zonder christelijk dogma.
Laat vrouwen kinderen krijgen en mannen hun ding doen.
Heel emancipatorisch klinkt mij dat niet in de oren.