Je kan geld wel proberen af te schaffen of ergens een gemeenschap starten zonder geld, maar ik ben er van overtuigd dat er een gelijkaardig betaalsysteem toch vroeg of laat ontstaat. Het is nu eenmaal enorm praktisch, veel handiger dan een schaap en vijf broden tegen een koe ruilen, want een vorm van "ruilen" (al is het in natura) ga je toch krijgen, en dat is niet meer dan de voorloper van geld, dat dan als vervangmiddel gebruikt wordt.
Dit zou je inderdaad denken. Maar er is genoeg voedel en drank voor de hele mensheid op de wereld.Een dergelijk systeem neigt naar communisme. Een nobel doel, maar het blijkt niet geweldig te werken voor de mensheid - we zijn er te egoïstisch voor. Je gaat dan toch buren krijgen die vinden dat buur X wel erg veel jouw koe gebruikt terwijl jij zelden zijn kikker nodig hebt, en daar komen problemen van.
We zijn met technologie al zelfs zo ver dat we geen dieren meer hoeven te doden en te eten, maar dat we voedsel of drank met dezelfde smaakstoffen kunnen namaken.
Er zijn in 1 wijk wel 10 supermarkten te vinden... Hoeveel produkten worden er wel niet gebruikt? Als er geen geld meer zal bestaan vanaf vandaag, dan kunnen we simpelweg 1 groot supermarkt bouwen waar ieder al zijn boodschappen gratis kan halen. Of de produkten kunnen worden gebracht door bezorgers.
In mijn wereld zonder geld, bestaat er geen ruilen meer. Ok, wel honkbalplaatjes ruilen of postzegels, knikkers, huis, auto, enz enz.
Maar elk mens heeft, wat een ander ook heeft. Hebben ze iets niet wat een ander wel weer heeft, dan kunnen ze dat gratis en zonder problemen krijgen.
Het lijkt erop dat WhiteHat en ik op dezelfde lijn zitten, dat idee dat robots vele taken zullen overnemen heb ik ook
En volgens mij heet die film I Robots, hehe.
De technologie zal flinke stappen vooruitgaan op een wereld zonder geld en dus ook de ontwikkeling van robots/machines.
In Azie zijn ze er al een tijdje mee bezig, volgens mij hadden ze een keer vriendelijke picobello robot voor een hotel gemaakt, als ik het me goed herinner, wel geinig
In een wereld zonder geld zeker niet.Verder hóeven we ook allemaal zo hard niet te werken.
Als alle mensen op de wereld, ook in de 3e wereldlanden, werken dan is een 40 urige werkweek overbodig... of is het nu 36urige ww? Meer arbeiders, meer productie toch?
En daarbij nemen de robots/machines ook nog vele taken over en het leukste is dan ook dat mensen hun eigen werktijden kan kiezen.