Dát is misschien wel het slimme van de 'hoogbegaafde'.
Ik ben van mening dat dat totaal niet zo is.Windsurfer schreef:Wat ik wel boeiend vind aan die discussie over hoogbegaafdheid is dat men met de term een dubbel voordeel in de wacht wil slepen: het zich goed voelen van gemiddeld hoog intelligent zijn als geuzenterm, anderzijds gedragsproblemen verontschuldigen 'want ik heb een afwijking'.
Dát is misschien wel het slimme van de 'hoogbegaafde'.![]()
Naar hoe je die opmerking geeft, zou ik begrijpen dat er wel dergelijke fora zijn.Verder vind ik dit geen goed forum om te vragen: zou ik hoogbegaafd kunnen zijn?
Als ik praat over mensen die dom lijken, dan heb ik het over mensen die ik al een aantal jaren grondig ken (mee in de klas zit). Leeftijdsgenoten die zich aan niets interesseren, school lijkt voor hun een gevangenis: alleen games, uitgaan, seks, ... staan in hun dagdagelijks woordenboek. (Schets ik nu de situatie op de meeste scholen MO ?)Je zult in je leven vast nog vaak meemaken dat mensen die 'dom' lijken eigenlijk juist bijzonder intelligent blijken, hoewel ze geen IQ test kunnen maken. Wees dus uiterst voorzichtig met je vooroordelen over de capaciteiten van mensen. Op jouw leeftijd zou ik zelfs zeggen dat je iedereen (vooral ouderen) om je heen maar liefst gewoon als meester moet beschouwen, want het niet (h)erkennen van meesters onder de mensen die je ontmoet is ongeveer het ergste wat een mens kan overkomen in zijn ontwikkeling.
Wat je vooral voor ogen moet houden is dat je hoe dan ook het contact met een aantal van die 'domme' en saaie mensen moet zien te onderhouden, want zoals aristoteles(dacht ik) zei: "Een mens alleen is óf een god, óf een beest, maar zeker geen mens." Verder moet je niet teveel heil verwachten van de wetenschappelijke levensroute als brenger van geluk. Zoals in de bijbel wordt gemeld: "wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart". Klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar in mijn persoonlijke ervaring zit daar wel wat in, helaas.
Immers ook: intelligentie is vergankelijk, het wil niet zeggen dat je op 20 jarige leeftijd een IQ van 150 hebt en dan een tiental jaren niets meer onderneemt, dat je dan nog steeds zo 'slim' bent. (of hoog IQ hebt)
Een IQ-test is steeds een momentopname, dat wil zeggen dat op alle momenten, ook na periodes van lang luieren en niets intellectueel ondernemen, het resultaat van die test helemaal afhankelijk is van de toestand waarin je je bevindt, m.a.w. zal die toestand van een tiental jaar niets doen je wel laten onderpresteren, op die test.Dat schijnt niet zo te zijn, als het goed is blijft het IQ altijd hetzelfde. IQ heeft immers ook weinig met kennis te maken. Daarbij wordt je hoogbegaafd geboren het is niet iets dat je kan worden. Dan lijkt het me vreemd als het andersom wel het geval is.
IQ is behoorlijk stabiel, blijkt uit onderzoek. Zo'n test kan gewoon niet totaal afhankelijk zijn van de toestand waarin je je bevindt, want dan zou je verwachten dat er geen enkele stabiliteit is over tijd, en het tegendeel is gebleken. Je zou dan iets anders aan het meten zijn dan wat gepretendeerd wordt.Een IQ-test is steeds een momentopname, dat wil zeggen dat op alle momenten, ook na periodes van lang luieren en niets intellectueel ondernemen, het resultaat van die test helemaal afhankelijk is van de toestand waarin je je bevindt, m.a.w. zal die toestand van een tiental jaar niets doen je wel laten onderpresteren, op die test.
IQ is wat een IQ-test meet. Intelligentie moet n.m.m. wel breder gedefinieerd worden dan "wat een intelligentietest meet" (wat niet wil zeggen dat ik het hier opneem voor multiple intelligenties of EI of wat dan ook).En hoe definiëren wij IQ? Toch als de uitslag van een dergelijke degelijke IQ-test ?
Dat klopt. Maar systematische variantie in het resultaat wordt zoveel mogelijk uitgesloten. De intelligentiescore is ook genormeerd, wat daarbij helpt. Voor toevallige variantie wordt zoveel mogelijk gecontroleerd, uitgesloten kan het niet worden.De uitslag van zo'n IQ-test is daarmee intuïtief helemaal niet altijd dezelfde.
Iemand met autisme zou een systematische vertekening kunnen vertonen waar rekening mee gehouden moet worden. Ik betwijfel dat een psycholoog na een gesprek een beter oordeel kan vormen over intelligentie dan een test dat kan.Ik ken iemand die een aantal keer getest werd. Op de eerste twee 'onderpresteerde' hij en bleek hij duidelijk niet hoogbegaafd te zijn, maar uit het gesprek met de psycholoog bleek wel duidelijk dat hij dat was. Na de derde keer testen (met een verandering van de omstandigheden: die jongen is ook autistisch enzo) bleek hij met een IQ van 136 hoogbegaafd te zijn.
Voor stress en faalangst moet - andermaal - gecontroleerd worden, anders levert dit een systematische vertekening op.Eventueel door stress of faalangst kan je ook gaan onderpresteren en dus een zodanig IQ krijgen die niet juist is.
Dat zou dus niet mogen, IQ wordt geacht een stabiele eigenschap te zijn, ongeacht het gebruik van intelligentie.Bijgevolg heeft een grote periode van tijd die verstreken is, waarin je eventueel je intelligentie helemaal niet meer gebruikt hebt, ook een invloed op de uitslag van zo'n test.
Uit onderzoek blijkt gewoon dat de stabiliteit behoorlijk hoog is.En nu moet jij me maar eens bewijzen: waarom zou het IQ van een persoon vanaf de geboorte constant zijn ?
IQ staat deels vast, je hebt mensen die van nature gewoon slimmer zijn dan andere. Maar helemaal vast staat het niet.Dat schijnt niet zo te zijn, als het goed is blijft het IQ altijd hetzelfde. IQ heeft immers ook weinig met kennis te maken. Daarbij wordt je hoogbegaafd geboren het is niet iets dat je kan worden. Dan lijkt het me vreemd als het andersom wel het geval is.
Het lijkt mij toch logisch, als je jezelf traint op die testen, je meer inzicht krijgt. En hoe meer inzicht, hoe hoger het IQ?Ik zeg niet dat de IQ test nergens op slaat, maar ik denk wel dat je door te trainen, een hogere uitslag kan krijgen
Ik denk dat je dan wel ongeveer dezelfde IQ's krijgt, in ieder geval geen grote verschillen.Iedereen heeft zijn limiet... dat klopt wel.
Maar jullie gaan me nu toch niet wijsmaken dat als:
Stel je neemt twee mensen met (ongeveer) hetzelfde hoogbegaafd gestelde IQ, je laat hun tien jaar later een test afleggen, maar de ene heeft elke week zijn geheugen getraind door vanalle IQ-test gelijksoortige vraagjes en de andere heeft dat niet gedaan, hij is zijn zin voor zo'n bezigheden verloren door ... problemen enz....
je dan twee (ongeveer) dezelfde IQ's krijgt ?
Ik betwijfel dat een psycholoog na een gesprek een beter oordeel kan vormen over intelligentie dan een test dat kan
HB is geen ziekte dus er valt niets te diagnosticeren. HB-zijn is gewoon een cut-off. Van de 2.5% langste mensen zeg je toch ook niet dat ze gediagnosticeerd worden als hooglang?IQ is de hoofdfactor in het diagnosticeren van hoogbegaafdheid, daar kunnen we moeilijk om heen.
En in de spreektaal wordt het woord diagnose vaak zeer breed gebruikt: v.b. als je iets onderzocht hebt (technische mogelijkheden, omstandigheden of wat ook): "En wat was je diagnose kerel?"De term diagnose wordt ook buiten de geneeskunde gebruikt voor het proces van onderzoek, waaraan conclusies moeten worden verbonden. Bijvoorbeeld in de psychodiagnostiek, of het onderzoek naar leerstoornissen, gedragsstoornissen. Zelfs het zoeken naar fouten in de werking van apparaten wordt diagnostiek genoemd, bijvoorbeeld het diagnose-centrum voor tweedehandswagens. Ook voor het determineren van diersoorten wordt het woord wel gebruikt.
Waar, maar hb is ook geen psychopathologisch syndroom of een (leer)stoornis (bekijk de DSM maar eens).E.Desart schreef:Diagnose is niet noodzakelijk gekoppeld aan een ziekte.
Uit van Dale (één der beschrijvingen):
3) (biologie) beschrijving van de hoofdkenmerken van een soort, een geslacht enz.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diagnose#Buiten_de_geneeskunde