Moderator: Rhiannon
Waarom is onderbouwing met psychologisch onderzoek belangrijk? En bedoel je dan bewijs van mijn laatste post of van de ideeen van Kant in het algemeen? En als je dat graag wil, kan er dan niet een apart topic komen voor de relaties tussen het gedachtengoed van Kant en de psychologie of mag dat ook hier?Nou, dat lijkt een weergave van wat Kant zegt. Maar nu graag de onderbouwing daarvan in modern psychologisch onderzoek.
Kants ideeen kunnen ook geldig blijven zonder psychologisch bewijs, wat is nou eigenlijk psychologisch bewijs? Zijn ideeen hebben betekenis gekregen in het westerse denken en hebben in ieder geval het niveau bereikt van common sense: al dan niet bestaand of bewezen, iedereen weet waarnaar je verwijst als je het hebt over Kant. Misschien dat er letterlijk genomen bv niet zo iets is als een kosmologisch idee, maar zijn intuitie wees in de goede richting. Deze "fouten" of feilbaarheid van zijn filosofie zijn dan nog eerder te wijten aan de tijdsgeest waarin hij leefde, dan een consistente onjuistheid. Zo is er bijvoorbeeld neurologisch onderzoek gedaan naar de religieuse belevingen van mensen. De metingen wezen uit dat bij de meeste mensen tijdens een gebed vooral de gebieden in de hersenen activiteiten vertoonden waar bij eerder onzoek was aangetoond dat hier tijd en ruimte zijn gelocaliseerd.er is niets mis met de uitdrukking "het beeld van een niet bestaande god". Ze is vergelijkbaar met uitdrukkingen als "het beeld van" een oneindig heelal, eeuwige liefde, wereldvrede en vele, vele andere "beelden" waarvan geen "beeld"in uw tweede betekenis bestaat.
Een dergelijke houding is niet aan te bevelen, zeker niet door iemand met jouw verstand. Het is vooral Hegel die zich verzet heeft tegen een dergenlijke houding. Hij wees deze vorm van eenzijdig denken af, omdat zij zonder uitzondering leidt tot reductionisme. Goed voorbeeld vind je in een korte tekst van Hegel: "Wer denkt abstract?"Er zijn mensen die van een filosoof graag een goeroe maken. Be my guest.
Wat beteft negatieve invloeden van Kant: elk zijn voordeel zijn nadeel, maar persoonlijk denk ik dat bij Kant de voordelen opwegen tegen de nadelen. Kan je meer vertellen over de negatieve invloeden van Kant op de psychologie? Ik beloof er goed naar te luisteren.Er wordt een moordenaar naar het schavot geleid. Voor het gewone volk is hij niets meer dan een moordenaar. Dames merken misschien op, dat hij een krachtige, mooie, interessante man is. Dat volk vindt die opmerking verschrikkelijk: wat, een moordenaar mooi? Hoe kun je zo stom zijn een moordenaar mooi te noemen? Jullie zijn ook wel niet veel beter! "Dit is het zedenbederf dat onder de voorname lui heerst" voegt misschien een priester toe, die de grond van de dingen en de harten van de mensen kent."
De vergelijking met eenheid, veelheid en alheid zou stand kunnen houden, maar Kant plaatst Kwantiteit en Kwaliteit in order. Laatst genoemde ziet hij als transcedenties van de eerste; het zijn de laatste die voor ons kenbaar zijn, kwaltiteit en quantiteit de eerste vertegenwoordigen het zuivere verstand en zijn alleen kenbaar wanneer door de apperceptie ons een verschijning is gegeven, dus als eenheid, veelheid of alheid.However, Kant's second kind of recognition under concepts (Eenheid, Veelheid, Alheid, Kwaliteit, Kwantiteit, enz.), the activity of tying multiple representations together into a global representation (A107-14), has received little attention.
Ik denk dat ik iets gevonden heb wat misschien in de smaak valt. Het staat in het boek: Heidegger en zijn tijd van R. Safranski.En daar wordt ook weer melding gemaakt van de vertragende invloed (retarded) van Kant op het werkelijk op gang komen van het psychologisch onderzoek.
Het zou niet zo heel erg verwonderlijk zijn wanneer we zouden aannemen dat die ons omringende universum door de mens zelf georganiseerd is.En interessant is vervolgens de vraag, hoe het dan kan dat wij met dit brein, waar we al een paar miljoen jaar mee rondlopen, toch zo diep kunnen doordringen in de organisatie van het ons omringende universum, en dat die wereld voor ons dus intelligibel is, we kunnen er kaas van maken als het ware. En dat is op zich een hele prestatie, voor een wezen dat ik een tijdje terug nog door minister Plasterk heb horen omschrijven als: 'een omhoog gevallen aap'.