Ik denk dat het interessanter is om op zoek te gaan naar een definitie voor God, want het is toch daar dat veel mensen zich naar richten.
Wat dacht je van de volgende: God is degene die de hemel en de aarde maken kan.
Moderator: Rhiannon
Ik denk dat het interessanter is om op zoek te gaan naar een definitie voor God, want het is toch daar dat veel mensen zich naar richten.
Zullen we daar dan aan toevoegen dat deze Schepper/God niet door andere schepsels/goden overwonnen kan worden?Wat dacht je van de volgende: God is degene die de hemel en de aarde maken kan.
Zonder meer. Het wordt dan: God is degene die onoverwinnelijk is en de hemel en de aarde maken kan.Zullen we daar dan aan toevoegen dat deze Schepper/God niet door andere schepsels/goden overwonnen kan worden?
Misschien een overbodig vraagje: hoe is God dan ontstaan? Of gaat dat het menselijk bevattingsvermogen te boven?Er schiet me trouwens nog iets te binnen: God is het enige niet-schepsel.
Een beetje ijdele God heeft een oneindig geloof in zichzelf en zijn kunnen.Ik heb dit al een paar keer op gemerkt maar God is ook de enige echte a-theist. Hij heeft letterlijk geen god.
Is God machtiger dan zichzelf? Voelt God zich machteloos tegen over zichzelf?Een beetje ijdele God heeft een oneindig geloof in zichzelf en zijn kunnen.![]()
Hier komen we helemaal nooit uit: zelf vind ik dat er kunstgrepen nodig zijn om aan die oneindige regressie te ontkomen, maar dan wordt er vast weer geantwoord dat God zich helemaal niet laat binden door de wetten van de logica. En daar kan ik niets tegenin brengen. Maar: als je instemt met deze toevoeging aan de definitie, dan moet je meteen de hoop opgeven dat God een toetsbaar gegeven zou zijn of worden.qrnlk schreef:Die vraag leid tot een oneindige regressie. God als begin zou dit voorkomen: Het eerste zonder begin.
Merk op dat onze ruimte en tijd in dat geval een schepping is. God was er al "voordat" er tijd was. De wetten van causaliteit (en alle andere wetmatigheden) zijn niet van toepassing op een intelligentie die buiten tijd bestaat en die zelf tijd en ruimte bedacht en gemaakt heeft...
Zijn er mensen die denken dat de wiskunde zichzelf geschapen heeft o.i.d.?Persoonlijk denk ik dat zelfs de wiskunde een schepping is.
Toch wél: nabob is een god, gemeten naar jouw definitie.Geloof hebben in jezelf maakt jouw ook geen god.
Ik zal even uitleggen wat ik bedoel.Toch wél: nabob is een god, gemeten naar jouw definitie.Verborgen inhoud
Want geloof heeft er niets mee te maken.Geloof hebben in jezelf maakt jouw ook geen god.
Zijn geloof in zichzelf en dat is het grote verschil met gewone stervelingen getuigt van een goddelijke oneindigheid. Een voor een god op maat gesneden geloof zou ik zo zeggen. Als zodanig zie ik geen bezwaar tegen een God die in zichzelf gelooft.Toch wél: nabob is een god, gemeten naar jouw definitie. Is God machtiger dan zichzelf? Voelt God zich machteloos tegen over zichzelf?
Nee hoor, maar in eerste instantie werd in deze discussie een definitie geformuleerd waarin macht het centrale gegeven was. Omdat elke mens verbonden is in relaties waar altijd wel een machtscomponent in te duiden zal vallen, kan je dus ieder mens een god (zonder hoofdletter) noemen.nabob schreef:'Zullen we daar dan aan toevoegen dat deze Schepper/God niet door andere schepsels/goden overwonnen kan worden?' (qrnlk)
Wordt mij hier een onoverwinnelijkheid toegedicht? Dan heeft verder discussieren voor jullie geen zin meer.
Dat lijkt mij op zich al een aanvulling van de definitie van "mindere goden" (zullen we ze zo even noemen?) aangezien er in eerste instantie niets werd gezegd over de machteloosheid van Y.De uitspraak X is een god geeft een relatie aan tussen X en een niet nader genoemde Y: X is een god voor Y als X machtiger is dan Y en Y machteloos is tegenover X. Als X net zo machtig is als Y dan is geen van de twee een god als een relatie tussen de twee; maar ze kunnen natuurlijk beide goden zijn zijn ten opzichte van anderen.
Btw: De meeste Griekse goden waren niet eens onsterfelijk, alleen maar heel heel moeilijk te doden. Zeus, de opper god, is niet eens de eerste of de schepper van alles. Hij is oppergod omdat niemand machtig genoeg is om hem ergens van te weerhouden. Volgens enkele verhalen was zijn grootvader of overgrootvader de schepper, maar werden deze allemaal door hun eigen kinderen overwonnen en verslagen.Aan de ene kant is de godheid machtiger dan mij, aan de andere kant ben ik onmachtig tegenover deze godheid. In zekere zin is een god de personificatie van macht voor iemand die machteloos is.
Dat was dus duidelijk ijdele hoop van mijn zijde.Nee hoor, (...).