Ons deel van het geheel kan een deel zijn van het geheel. Ik bedoel daarmee dat ons heelal een begin heeft gehad(oerknal?), maar het geheel geen begin heeft gehad.
Ik voel veel voor deze benadering (in hoever klopt dit wel of niet met jouw houding kotje?):
Gewoon door de wet van behoud is het moeilijk ergens een absoluut begin bij voor te stellen
Verborgen inhoud
wat waren de oorzaken en omstandigheden die aanleiding gaven tot het ontstaan van een big-bang? komt een big-bang zomaar uit het niets? evenals dat ik mij moeilijk een eindige ruimte kan voorstellen
Verborgen inhoud
wat is er buiten het heelal?.
Een autonome entiteit, het heelal, heeft een begin en een begrenzing. Dus de big-bang als ontstaan van het universum of heelal zoals we dit bestuderen, startend op tijdstip 0, en een begrenzing (uitdijend heelal) die uitzet binnen een oneindige ruimte.
Dus het heelal op zich als onderdeel van iets anders. Onze wetenschap begrenst zich binnen/tot dit gekende heelal.
Ik vind het voorstellen van een absoluut begin moeilijker voor te stellen
Verborgen inhoud
wel van het begin van het heelal zoals wij dit bestuderen en van een eindige ruimte
Verborgen inhoud
, wel van begrenzingen van het heelal zoals die door de wetenschap bestudeerd wordt dan van een oneindige ruimte zonder begin of einde
Verborgen inhoud
die op zich ook weer moeilijk voor te stellen is.
Maar wat er voor de big-bang
Verborgen inhoud
is de big-bang tijdstip 0, of alleen tijdstip 0 van het heelal? en buiten het heelal is behoort tot de metafysica en laat dus ruimte voor 2 houdingen:
1) Een groot: Geen idee
Verborgen inhoud
valt buiten wetenschap en laat rustig links liggen
Verborgen inhoud
niet nodig voor studie van het heelal als entiteit.
2) Een Godsbeeld of transcendente kracht.
Verborgen inhoud
niet bedoeld om hier een zoveelste religieuze discussie te starten.