Het spijt mij Klintersaas ook deze verklaring voldoet niet. Je vergeet dat deze foto's zijn genomen op een seance met publiek in de zaal. Ik heb gezien dat ze op een verlaagd podium gaat zitten en de seance gaat beginnen en er is niemand die een doek op haar gezicht legt. Als je de foto's nog eens goed bekijkt vooral met de pijltjes zie je haar gezicht en daarnaast nog een gezicht in de lucht hangen. Is dat het neteldoek wat dus los in de lucht zou hangen? En hoe krijg je daar een afdruk van een gezicht in terwijl deze elkaar bovendien nog eens afwisselen?
Wanneer je naar een voorstelling van een goochelaar of illusionist gaat kijken, zie je ook veel op het eerste gezicht onverklaarbare, tegennatuurlijke zaken. Toch schuilt er achter elke goocheltruc een eenvoudige verklaring. Met het gros van deze transfiguratie- en andere seances is dat niet anders. Het grote verschil is dat het publiek van een goochelshow weet dat alles wat vertoond wordt een illusie is, terwijl mediums bij hoog en laag volhouden dat ze werkelijk vreemde krachten bezitten. Dat is wat me tegen de borst stuit.
Ik denk dat je zo'n demonstratie zelf eens moet bijwonen om je een oordeel te kunnen vormen. Van harte aanbevolen.
Als ik ooit de kans krijg, zal ik het zeker overwegen.
Klintersaas nog een vraagje. In je vorige post stelde je dat Zammit maar eens met een bewijs moet komen waarna ik je naar zijn boek verwees. De hamvraag is welk bewijs is voor jou acceptabel om het afterlife te accepteren?
Ik geef toe dat ik sceptisch van aard ben en dat Zammit met buitengewoon bewijs zal moeten komen om zijn buitengewone beweringen te staven. In ieder geval zou een waarneming van paranormale activiteit onder gecontroleerde omstandigheden al een grote stap in de goede richting zijn.
Ik moet bekennen dat mijn interesse in dit onderwerp groot is. Want als kan worden aangetoond dat het bewustzijn de lichamelijke dood overleeft dan zou dat een van de grootste ontdekkingen zijn van de laatste eeuwen. Een ontdekking die de wereld op zijn grondvesten zou doen schudden met gevolgen voor wetenschap en religie.
Dat is zeker waar en een reden te meer om keihard bewijs te verlangen alvorens hier in mee te gaan.
HenkL schreef:Oke, een. ander gebeuren wat niets met mediums van doen heeft.
[...]
Alvorens hierop in te gaan even dit: laat deze topic alsjeblieft geen mengelmoesje worden van allerlei door elkaar lopende voorbeelden van paranormaliteit. Transfiguratie en
OBE's zijn heel verschillende "fenomenen" en horen bijgevolg in aparte topics thuis. Gelieve daarmee rekening te houden wanneer je weer op een ander voorbeeld zou willen overschakelen.
Het betreft het boek Musicofilia van Oliver Sacks (bekend hoogleraar Neurologie) die zijn inleiding begint met het volgende geval. [...] Maar dat verklaart niet dat het afsterfende brein - dat dat in normale toestand nooit zal doen- in staat is een projectie van boven af te laten zien. Uit dit gebeuren is op te maken dat brein en bewustzijn (tijdelijk ?) van elkaar gescheiden zijn. De vraag is dus wat zou er met zijn bewustzijn zijn gebeurd als de hartmassage niet was gelukt en hij dood zou zijn?
Er bestaan voldoende biologische verklaringen voor bijna-doodervaringen en uittredingen (
Ik ben niet zo'n aanhanger van de toeval-theorie als de verschijnselen aanhoudend zijn. Wat voor mij eerder in aanmerking komt is de veronderstelling dat als iemand in een toestand van verlaagd bewustzijn verkeert, dat hij dan juist openstaat voor gedeeld bewustzijn. Dat gedeelde bewustzijn komt ook bij dhr Van Lommel aan de orde.
Of je toeval nu een goede verklaring vindt of niet, doet niet terzake. Het
is een goede verklaring volgens het door Wouter genoemde principe van Ockhams scheermes.
U hebt gelijk met uw opmerking dat wat ik naar voren heb gebracht niets met afterlife heeft te maken. Ik vrees echter dat dat voor praktisch alle bijdragen in deze topic geldt. Als het over afterlife ervaringen gaat, dan kunnen m.i. alleen verschijnselen m.b.t. het bewustzijn aan de orde komen, meer lijkt mij, is niet te verwachten. Theatervoorstellingen waaraan doden meewerken vallen bij mij af.
Daar heb je zeker gelijk in. Zoals ik al zei, begint deze topic een mix te worden van allerlei paranormale zaken die al dan niet vaag met een buitenlichamelijk bewustzijn verbonden zijn (zoals haast alle paranormale zaken). Daarom de vraag aan alle gebruikers om het ontopic te houden.