Puzzel Puzzels
CloudedHeaven
Artikelen: 0

Re: geesten oproepen

'k vind het onzin om een geest naar getallen te laten raden, daarmee ga je ze dus op hun al wetendheid testen. Mij persoonlijk lijkt het dat, even er vanuitgaan dat geesten bestaan, dat je iets persoonlijks van de proef persoon te weten komt via een overleden familie lid.

Bijvoorbeeld, de geest naar een fysiek kenmerk vragen, een wrat op de linker bil, een moedervlek onder een oksel, ga zo maar door.

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

p__

CloudedHeaven schreef:'k vind het onzin om een geest naar getallen te laten raden, daarmee ga je ze dus op hun al wetendheid testen. Mij persoonlijk lijkt het dat, even er vanuitgaan dat geesten bestaan, dat je iets persoonlijks van de proef persoon te weten komt via een overleden familie lid.

Bijvoorbeeld, de geest naar een fysiek kenmerk vragen, een wrat op de linker bil, een moedervlek onder een oksel, ga zo maar door.
Misschien kunnen we verschillende soorten vragen stellen. Het probleem met de 'moedervlek op oksel' vraag, is dat we de kans niet kunnen berekeken. Verder zei iemand in dit topic dat het ouija-bord het telefoonnummer van een vriendin wist. Ook heb ik verhalen (van een skepticus notabene) gehoord, waarin via het ouija-bord de initialen van zijn toekomstige vrouw, evenals de naam van (zo jaren later bleek) een demoon verkregen werd. De skepticus schoof het toen overigens af op toeval, en ik heb geprobeerd de kans te berekenen, maar dat mislukte...

Maar goed, er zijn genoeg van zulke verhalen, ik wil nu wel eens hier een experiment doen om ze te testen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

The Don

Maar goed, er zijn genoeg van zulke verhalen, ik wil nu wel eens hier een experiment doen om ze te testen.

Inderdaad, er zijn voldoende verhalen maar niet een die wetenschappelijk kan worden geveriefieerd..

Het vragen naar zaken die niet vooraf kunnen worden vastgelegd (pincode, of een bepaalde naam of getal) is onzinnig. Dat is de methode van suggestief vragen stellen (Char) en dan kom je altijd wel op een bevredigend antwoord. De enige manier is denk ik om vooraf een lijst te laten samenstellen door een persoon die niet actief deelneemt aan de ouijabord sessie. Achteraf kunnen de gevonden resultaten vergeleken worden en vooraf moet natuurllijk ook vastgelegd worden wat een positief resultaat behelst (8 van de 10 vragen goed? oid)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Windsurfer

sorry ben ook serieus geïntereseerd in de uitkomsten maar wilde alleen ff de claim van windsurefer ontkrachten dat 1 op 10000 wel te doen is valt in praktijk toch stiekem tegen.
dat bedoel ik niet. ik bedoel enkel te zeggen dat als er een kans is (in dit geval 1 op 10000) dat het wetenschappelijk logisch is dat iemand het goed raadt - en dat je daar geen verklaring voor hoeft te gaan zoeken in het paranormale. Het normale verklaart het immers voldoende.

dat het moeilijk is om het goed te raden, is iets anders natuurlijk.
p__

The Don schreef:Inderdaad, er zijn voldoende verhalen maar niet een die wetenschappelijk kan worden geveriefieerd..

Het vragen naar zaken die niet vooraf kunnen worden vastgelegd (pincode, of een bepaalde naam of getal) is onzinnig. Dat is de methode van suggestief vragen stellen (Char) en dan kom je altijd wel op een bevredigend antwoord. De enige manier is denk ik om vooraf een lijst te laten samenstellen door een persoon die niet actief deelneemt aan de ouijabord sessie. Achteraf kunnen de gevonden resultaten vergeleken worden en vooraf moet natuurllijk ook vastgelegd worden wat een positief resultaat behelst (8 van de 10 vragen goed? oid)
Als Char nu wil achterhalen welk 5 cijferig getal ik op een papiertje gezet heb, dan kan ze zelf nog zulke suggestieve vragen aan het ouija-spook stellen, maar als ik er niet bij ben en niemand anders dit nummer weet, dan schiet ze daar niets mee op.

Ik vind 1 vraag dus voldoende:

"Welk 5 cijferig getal staat er op het papiertje."

Weet je wat, we maken er wel 6 cijfers van, dan heb je een mooi getal: 1 op de miljoen.
CloudedHeaven

p schreef:Ik vind 1 vraag dus voldoende:

"Welk 5 cijferig getal staat er op het papiertje."

Weet je wat, we maken er wel 6 cijfers van, dan heb je een mooi getal: 1 op de miljoen.
Lengte van het getal maakt geen fluit uit wanneer geesten zouden bestaan, maak er maar mooi 20 getallen van. Wat je moet hebben is een overleden bekende van de proef persoon, deze weet waar de proef persoon woont en kan dit achterhalen tenzij je NAW-gegevens wil overhandigen. Dus de benadering: getal op een briefje en aan de geest vragen wat voor getal de proef persoon heeft opgeschreven terwijl deze geen enkele manier heeft om dit te kunnen achterhalen lijkt me niet zinvol, want dan wordt het raden naar, wat een normaal mens ook zou moeten.

Of denken jullie dat wanneer je sterft, je als bonus alwetendheid krijgt?
p__

Of denken jullie dat wanneer je sterft, je als bonus alwetendheid krijgt?

Als je de verhalen mag geloven wel ja.
The Don

Ik vindt het wel wat lastig om een dergelijke proef op te zetten want hoe weet een "geest" nou welke pincode je hebt? of zou die geest achterje rug staan als je geld uit de muur haalt. maw, ik zie deze proef bij voorbaat mislukken mits er geen goed plannetje komt. Het mooiste zou zijn dat we iets kunnen vastleggen op film. kun je de "Ouijageesten" ook dingen laten bewegen iod?
Nightkill

Sorry als ik een enigsinds oud topic ophaal.

Het is misschien veel leeswerk, maar lees eens deze pagina door:

http://www.jhk1.nl/page/vreemdevers.htm#a1

Kijk eens naar de uitleg over geesten, en naar de foto's. Er zullen zeker een aantal trucage zijn. Maar allemaal.... ik weet het niet.

de voorspellingen zijn ook wel grappig. Deze zijn trouwens vooral niet uitgekomen. Volgens mij is de rest van de voorspellingen gewoon op logische rede gebaseerd. Lees het ns door en vertel wat jullie ervan vinden.

nu ook even on topic: volgens mij kunnen die ouja ed. geesten zelf niets bewegen. Volgens mij is glaasje draaien gebaseerd op iets dat 'geesteskracht'oid. heet. volgens die mensen dan. Ik weet het eigenlijk niet, maar ik ben er wel open voor.

p.s. Er staat ook dat het bestaan van geesten weteschappelijk bewezen is. Klopt dit? of is dit onzin?

p.p.s. Dit artikel vond ik ook op de site:

Heden zijn PSI (telepathie en helderziendheid) en PK (Psychokinese en de invloed op het materiële) wetenschappelijk bewezen feiten (Universiteit van Edingburg, Rhine Center, Stanford Research Institute (SRI) en andere).

Nu kunnen en mogen we accepteren dat er méér bestaat tussen hemel en aarde. Vandaag zijn fysica en parapsychologie versmolten omdat men tot dezelfde conclusies kwam. Onze wereld moet een soort psychische manifestatie zijn, die we materieel in ruimte en tijd ervaren. Achter de schermen bevindt zich de bron, waar alles samenwerkt in één "eenheid". Onze wereld is een soort gematerialiseerde constructie van een Holistische Realiteit. Vandaar kunnen we besluiten dat onze materiële wereld een grotere werkelijkheid verbergt, waarin parapsychologische fenomenen een noodzakelijk bestaan innemen. Dit zijn de conclusies van diepgaande onderzoekingen zowel in de biologie (morfogenetische velden), in de fysica (quantumtheorie en "het bewustzijn schept de aard van de waarneming, inclusief de oorzaken" bewezen in 1991 door Prof. Wheeler in een geniale natuurkundige proefopstelling), als door de vorderingen van het hersenonderzoek (het bewustzijn schuilt niet in de hersenen) en van het nieuwe parapsychologische onderzoek met Ganzfeldexperimenten en Meta-analyses die iedere kritiek nu kunnen doorstaan.

(David Bohm; Brian Josephson; Rupert Scheldrake en anderen)

Gebruikmakende van de standaardberekeningen zoals ze ook gebruikt worden in de andere takken van de wetenschap, staat de conclusie vast, dat paranormaal psychisch functioneren is aangetoond. De statische resultaten van de studies liggen ver boven wat kan verwacht worden, van wat nog door toeval mogelijk is. Argumenten dat deze resultaten zouden verkregen zijn ten gevolge van gebrekkige methoden in de experimenten zijn krachtig weerlegd. Effecten van gelijkaardige krachtige resultaten, in vergelijking met deze verkregen bij de door de regering gesponsorde onderzoekingen in SRI (Stanford Reseach Institute) en SAIC (Science Applications International Corporation), zijn gerepliceerd in een aantal verschillende labo's over de hele wereld. Zulke consistentie kan niet redelijk verklaard worden in termen van fraude of gebruik van gebrekkige methoden. Psychisch functioneren is betrouwbaar genoeg om gerepliceerd te worden in behoorlijke begeleide experimenten. Dit is aangetoond met voldoende proeven met de benodigde langlopende experimenten voor statistische analyse, die nodig zijn om met zekerheid de herhaalbaarheid te bevestigen. Voorkennis, in welke antwoorden gekend zijn door niemand behalve in de toekomst, blijkt ook zeer goed te bestaan. Het is daarom onzinnig deze experimenten nog verder voort te zetten om nog meer bewijs te verkrijgen, omdat er nog weinig meer geboden kan worden aan iemand die weigert de onderzoeksresultaten te geloven die verkregen zijn door de hedendaagse bekomen collectie van gegevens.

Bron - Prof. Jessica Utts - Statistics University - Davis; California.
The Don

Nightkill schreef:Heden zijn PSI (telepathie en helderziendheid) en PK (Psychokinese en de invloed op het materiële) wetenschappelijk bewezen feiten (Universiteit van Edingburg, Rhine Center, Stanford Research Institute (SRI) en andere).  

Nu kunnen en mogen we accepteren dat er méér bestaat tussen hemel en aarde.

Onzin, dat is helemaal niet wetenschappelijk bewezen. En mochten deze bewijzen er wel zijn dan had ik graag de link naar het gepubliceerde onderzoek in de peer-revieuwed journals gehad.
Nightkill

Ik heb inderdaad dat artikel niet kunnen vinden! Ik zal ns een mailtje naar de webmaster sturen om te vragen hoe deze daaraan komt.

Ik ben even gaan googlen, en kon helemaal geen artikel vinden waarin was bewezen dat ze idd echt bestaan. Ik geloof eigenlijk niet zo in geesten, maar ik sta wel altijd open voor nieuwe dingen. Dingen zijn waar totdat het tegendeel bewezen is. Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen: dingen zijn niet waar totdat het tegendeel bewezen is.

Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat er behoorlijk veel paranormale mensen zijn, maar dat er(voor zover ik weet) niemand aan een onderzoek mee wou doen, of wel meedeed, maar dat deze persoon daarna niet paranormaal begaafd oid. bleek te zijn. Betekend dit dat al die mensen oplichters zijn? ik denk het niet. Ik denk dat de meeste van deze mensen(oplichters zitten er natuurlijk altijd wel tussen!) misschien echt wel wat zien, en zelf geloven dat ze geesten zien, terwijl het misschien heel wat anders is. Weet iemand misschien of er voor zover inderaad mensen zijn geweest(uit die onderzoeken) waarvan inderdaad bleek dat ze wat zagen, maar dat dit op een andere manier te verklaren valt?(bijv een oogafwijking, wat dan ook)
E. Buma

Anonymous schreef:"heb zoveel meegemaakt met glaasje draaien dat ik er een boek over kan schrijven!! "

Nou, E. Buurma, schrijf dat boek!
waarvoor?? kan niet echt zeggen dat ik er beter van ben geworden!!

wil er best eens over willen lullen!! maar hoef me niet te bewijzen tegenover niemand! heb gewoon mijn raad gegeven en gezegt hoe ik er over denk!!

je neemt het aan of niet! dat is aanjezelf!!

kan geen bewijsen aantonen want die zijn er niet!! tis niet echt iets waar ik een ander mee wil lastigvallen want het is geen spelletje!! zal momenteel hier wel ff blijven rondhangen en wil best mijn advies of info willen geven!

MIJN 1E ADVIES...... BEGIN ER NIET AAN!!!!

MIJN 2E ADVIES...... ZIE 1E ADVIES

MIJN 3E ADVIES IS VOOR DE MENSEN DIE EIGENWIJS IS EN TOCH NIEUWSCHIERIG..... VRAAG HOE DAN OOK OM ADVIES EN BEGIN ER NIET AAN VOORDAT JE "DE" REGELS KENT!!

Regels???? jah regels, er zitten zeker regels aan jah!!!

mijn 1e x kwam een buurvrouw op het met het onderwerp en probeerden het in een klein schuurtje samen met mijn broer (toen 16), ik (toen 14) en de 2 buurjongens van (8 en 10 jaar)! verwachte er weinig van en wist niet wat er ging gebeuren!!! na zogenaamd contact (dacht ik toen) gebeurde mij en mijn broer iets vreselijks..... (denk je dan op dat moment want je denk van "DIT KAN NIET!") zal nooit kunnen uitleggen hoe ik mij voelde op dat moment!! maar in iedergeval had zogenaamd "contact" met mijn opa (die toen 3 jaar geleden was overleden!!) die ons vragen konden antwoorden die alleen ik of mijn broer kon weten!! allebij wisten we niet wat ons overkwam en rende keihard en jankend naar huis!! vondt het vreselijk griezelig om zoiets te beleven terwijl het "contact" "gesprek" zomaar te zeggen best fijn was omdat ik wist dat opa en oma rust hadden en over ons zal waken!! zoiets had ik en mijn broer nooit kunnen verzinnen op zo'n leeftijd!!

ong. 2 jaar later op een verjaardagsfeestje van me broer kwamen we weer op het onderwerp en gingen het weer proberen op de zolder van de garage met weer succes en alle gevolgen van dien!!! toen werdt ik nieuwschierig en was ik overtuigdt dat er meer is dan alleen hemel en aarde!!

sinds die tijd was het regelmaat en begon steeds vaker!!! na bijna dagelijks te hebben "gespeelt" in een dik half jaar tijd hoefde het voor mij ff niet meer want ik wist dat dit niet goed zou komen en andere dingen wou proberen!!

inmiddels 4 á 5 jaar geleden voor het laatst!! ben nu 24 jaar maar heb altijd gezegt maar nog niet gedaan dat ik het nog eens 1x zal willen doen!!

nou lees ik dat er meer mensen iets willen plannen om iets te doen??

lijkt me intresant om mee te doen zolang het maar met mensen zijn die wel ervaring hebben of die er serieus open voor staat!! (en helemaal beter dat het plaatselijk was!!

stuur gerust een mailtje of je wat wil weten... maar onthou ADVIES 1 EN 2

voor mensen die domme vragen gaan stellen....... DON'T BOTHER!!!

vr groet....

Erwin B, Groningen
p__

E. Buma schreef:MIJN 1E ADVIES......  BEGIN ER NIET AAN!!!!

MIJN 2E ADVIES......  ZIE 1E ADVIES

MIJN 3E ADVIES IS VOOR DE MENSEN DIE EIGENWIJS IS EN TOCH NIEUWSCHIERIG..... VRAAG HOE DAN OOK OM ADVIES EN BEGIN ER NIET AAN VOORDAT JE "DE" REGELS KENT!!

Als ik jouw verhaaltje zo lees, dan is er dus niks gebeurd?

Waarom geef je dan toch zulk advies van 'BEGIN ER NIET AAN!'?
Spitfire28

Cedric schreef:heb et wel eens geprobeerd en er zijn toch wel rare dingen gebeurd.

Ik was nog op weg naar dus die vriende dat geesten aan het oproepen waren maar ik vond de weg niet. Ik bel vervolgens naar één van die vrienden, er wordt opgenomen en ik hoor alleen maar geschreeuw en gegil.  

Blijkt dat die zogezegde geest op de second juist heeft kunnen vertellen wanneer ik ging bellen. ( ge weet wel met die papierkes van alle letters van alfabet en die beker)  

Die geest heeft telefoonnummer van een vriendin gespeld, waarvan de rest van de deelnemers geen weet had. Toen we vroegen om de kat ergens te laten gaan zitten, ging die inderdaad op die plek zitten. Hij heeft nog een heleboel andere zaken verteld die inderdaad klopten.  

Bestaan nu geesten? Geen idee, echt overtuigd ben ik niet maar 't is in ieder geval toch allemaal erg toevallig.
laat ik even duidelijk stellen dat ik niet in geesten geloof, omdat het wetenschappelijk nog niet is aangetoond

maar toch heb ik ook zo een ervaring meegemaakt

mijn moeder heeft dit vroeger, toen ik +/- 11 jaar was, samen met kennissen meerdere keren gespeeld thuis (als je dit nog spelen kan noemen)

er zijn toen rare dingen gebeurd, voorspellingen zijn uitgekomen en dergelijke

ik weet nog dat ik toen op ee bepaald moment zelfs men kamer inliep omdat ik het niet wou geloven wat er gebeurde, ik werd er echt een beetje gek van op dat moment (dit kon gewoon niet)

maar ik was toen nog jong en beïnvloedbaar,

men moeder heeft daarna gezegd dat zij het potje zelf bewoog, om mij gerust te stellen misschien?

thuis praten we daar niet meer over

ik geloof nog steeds niet in geesten, eerder ook in 'de complexiteit van onze hersenen' die nog steeds niet volledig achterhaald is

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

E. Buma

p__ schreef:Als ik jouw verhaaltje zo lees, dan is er dus niks gebeurd?

Waarom geef je dan toch zulk advies van 'BEGIN ER NIET AAN!'?
heb het begin eropgezet en lang niet alles verteld!!! nix gebeurt zeg je HAHA! ga niet in details vertellen als ik zulke opmerking al ga krijgen!!

heb al eerder gezegt..... spreek me aan en ik wil alles wel vertellen maar niet via zo'n forum!!!

spreek me alleen aan als je wat nuttigs te vertellen hebt en niet zomaar gaan oordelen!!!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!