p__ schreef:Cognition schreef:Maar ik zou daartegen in willen brengen dat we in dit geval maar het beste het principe van Occam kunnen volgen: meestal is de meest simpele verklaring van alle alternatieven ook de beste. En om religie te verklaren als iets wat voortkomt uit de mechanismen van de menselijke geest vind ik een stuk aannemelijker klinken (dichter bij de empirie) dan het geloven in een almachtige God die ergens alom aanwezig is.
Om Occam hierop te kunnen toepassen, moet wel eerst de menselijke en dierlijke geest verklaard worden.
Eigenlijk kun je het principe van occam hier niet op toepassen, want "Geloof" verklaart niks. Religie is gewoon een overtuiging: de inhoud van dat idee kan goed of fout zijn, maar de overtuiging is reeel. Dennett probeert Religie te zien als een natuurlijk fenomeen (denk ik, extrapolerend vanuit mijn kennis over Dennett en deze recensie) en ik ben het daar volledig mee eens.
Jij had het erover dat je Occam kon gebruiken om te stellen dat religie een product van de menselijke geest is, ipv het product van een god. En dus zeg ik dat je dan wel eerst de menselijke geest (en daarmee ook die van dieren) moet verklaren. Simpelweg stellen "
de menselijke geest is normaal, dus is religie een normaal product ervan" is hetzelfde als stellen "
de menselijke geest is abnormaal, dus is religie de toegang tot god". Je begint dan dus met een aanname("
de geest is normaal/natuurlijk") waarop de conclusie gebaseerd is("
dus religie is normaal/natuurlijk"), terwijl juist die aanname het gebied is waar materialisme totaal faalt. En dat de Dennett vervolgens teruggrijpt op dingen waar het materialisme wel vat op heeft ("
vroeger wisten we niet hoe bliksem werkte, maar nu wel"), is niets anders dan de lezer proberen te imponeren met het succes van het materialisme op dat gebied, en de aandacht af te leiden van het falen ervan op het andere gebied - ons bewustzijn.
Bewustzijn kunnen we nog niet verklaren met de wetenschap, maar leven wel.
Ik denk niet dat er 1 wetenschapper bestaat die weet hoe het leven op aarde ontstaan is. En zelfs van de evolutie ervan is niet te zeggen of dit volledig mechanistisch (toevallige mutaties) verloopt, of dat bijv. het (onder)bewustzijn van organismen hier ook een grotere rol in speelt dan natuurlijke selectie alleen.
....daarmee grijpt ook dit geloof(materialisme) dus terug op wonderen om zichzelf in stand te kunnen houden.
Dat begrijp ik niet. Leg eens uit?
De wonderen van het materialisme zijn:
1.het leven is ontstaan uit niet-leven
2.bewustzijn is ontstaan uit niet-bewustzijn
Men weet van beide niet hoe in godsnaam uit mechanistische wetten deze fenomenen kunnen ontstaan, en of dit uberhaupt wel kan. Doordat het materialisme stelt dat dit kan, houdt het zichzelf in stand met wonderen, want als het namelijk níet kan, dan zakt het kaartenhuis volledig in elkaar. Als je deze wonderen dus wegsnijdt met Occam (bijv: het bewustzijn is niet op toverachtige wijze spontaan uit niet-bewustzijn ontstaan, maar bestond al en is een fundamentele eigenschap van het universum), dan stort het materialisme in en kom je al snel bij een godsbeeld uit.
Ja, maar zonder menselijke geest zou er ook geen religie zijn of atheisme. Daarom is de psychologie de aangewezen wetenschap om te verklaren wat daar de oorzaak van is. Hoewel het mijns inziens niet meer is dan iedere andere overtuiging, net als Dennett's "scientism". Maar als je al mijn posts hebt gelezen, zul je je misschien nog herinneren dat ik ook wel eens heb aangegeven mbt het bewustzijn dat we misschien een nieuwe manier van wetenschap moeten vinden om de ontologie van bewustzijn te kunnen begrijpen, of we moeten verklaren waarom het buiten ons bevattingsvermogen ligt. Ik ben geen pure aanhanger van het scientism, in dat opzicht. Maar wat is dan wetenschap?
Even voor de duidelijkheid: scientism is dus echt een belediging voor de wetenschap, want het zegt simpelweg dat wat je niet kunt meten, ook niet bestaat. Zeg dus maar gedag tegen al je subjectieve ervaringen

Het is de religieuze versie van wetenschap, dus als je daar geen pure aanhanger van bent dan is dat mooi:
Unlike the use of the scientific method as only one mode of reaching knowledge, scientism claims that science alone can render truth about the world and reality. Scientism's single-minded adherence to only the empirical, or testable, makes it a strictly scientifc worldview, in much the same way that a Protestant fundamentalism that rejects science can be seen as a strictly religious worldview. Scientism sees it necessary to do away with most, if not all, metaphysical, philosophical, and religious claims, as the truths they proclaim cannot be apprehended by the scientific method. In essence, scientism sees science as the absolute and only justifiable access to the truth.
http://www.pbs.org/faithandreason/gengloss/sciism-body.html
De manier die Dennett aanhangt (het degelijke "oude" materialisme) die ook een bepaalde manier van werken inhoudt, of het onderzoek naar de "werkelijkheid", hoe die ook gedaan wordt. (maar misschien is het handiger om hier een aparte thread van te maken, als we hier nog verder over willen discussieren)
Ik vind het wel genoeg geweest zo, dus heb geen behoefte aan een nieuwe topic.