Hadden de microben in der tijd ook zo gedacht en geen O2 hebben liggen uitstoten, dan hadden we nu niet geleefd. Als iets niet echt strikt noodzakelijk is, dan zou ik het niet doen, maar als ge toch zin zou hebben om iets te doen dat vervuilend kan zijn... het zij zo. Een vliegtuig zal niet minder vliegen als gij beslist om geen ticketje te kopen. En als dat vliegtuig éénmalig een paar duizend kilometers heeft gevlogen, dan heeft die meteen zoveel brandstof verstookt als jij gedurende 1 jaar. Daarbij, als we toch zo een tekort aan olie hebben, dan moet ge vanaf nu alles wat ook maar synthetisch is, en dat is heel wat, achterwege laten. Zaken als zeep, computers, shampoos, deurklinken en dergelijke meer, worden eveneens gemaakt uit aardolie-derivaten. Brandstof is een, weliswaar belangrijk percentage van rafinage, maar stoppen met olie pompen, heeft meer gevolgen dan alleen het stilvallen van uw wagen.Jan van de Velde schreef:Waar het mij om gaat is de idee dat kleine dingen niet zouden helpen, het "wat maakt dat ene......... nou uit".
Ook iets kleins keer 6,5 miljard maakt wel degelijk iets uit.
Drankkartons zijn zowel gemaakt uit synthetische stoffen met papierbijmenging... maar als we glazen flessen gebruiken, die om de zoveel tijd hersmolten worden met brandstof, hebben we ook ons aandeel in de CO2 uitstoot. Kortom, het heeft weinig zin om uzelf veel confort te ontzeggen. Tenzij u een moestuin aanlegt, uw woning uit leem en bananenbladen optrekt, een waterput boort en een dynamo door middel mankracht laat draaien, is de hoeveelheid werkelijke besparing die u uitoefend op de olieproductie nihil.
Maak uzelf vooral niets wijs: elke besparing is een economisch gegeven om uw geweten te sussen, de held van de natuur zult ge er zeker niet door worden. Als ge het uitdrukt in de vorm van "ik bespaar geld" ipv in de vorm van "ik bespaar energiekosten en daarmee ook CO2", dan mag u voor mijn part doen wat u niet kan laten aan "ecologische maatregelen".
Puzzels