Puzzel Puzzels
Lala
Artikelen: 0

Re: Vertel eens wat over jezelf

Daar ben ik het dan niet mee eens, maargoed, zoals gezegd: dat is offtopic. Die discussie hoort hier niet thuis, maar onder wetenschapsfilosofie :D
Appareo decet nihil munditia?

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

ypsilon

Verder off-topic, maar:
Wat doet het Filosofie-topic trouwens op een wetenschapsforum?

Filosofie is geen wetenschap.
Daarover kun je dus je ei kwijt in het filosofieforum zélf 8-)

Welkom trouwens :D

@Symone: een beetje later, maar ook: welkom. Leuk om er nog een gamma bij te hebben :D
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

DePurpereWolf

roestvrijstaal schreef:Wat doet het Filosofie-topic trouwens op een wetenschapsforum?

Das nogal een uitdrukking, filosofie is de oudste wetenschap die er is. Plato, Aristoteles, Pythagoras, noem ik toch enkele wetenschappers op die zich allen in de filosofie. Logica, waarop alle wetenschappen zijn gebaseerd, is een onderdeel van alle wetenschappen.

Het is dus de papa van wetenschappen.
Herodotus

Als logica, de basis van allle wetenschappen, de "papa" is,

wie is dan de "mama"?

De namen van de kinderen zijn al bekend...
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
ferry

roestvrijstaal schreef:Wat doet het Filosofie-topic trouwens op een wetenschapsforum?

Voor ik reageer wil ik graag een onderbouwing horen waarom filosofie geen wetenschap zou zijn.
Herodotus

omdat wetenschap een onderdeel van filosofie is?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
roestvrijstaal

Ha Ferry,

Je reactie is, dat je pas reageert wanneer je antwoord krijgt.

Je vraagt : Waarom is filosofie geen wetenschap? – een heel goede vraag.

Waarschijnlijk krijg ik wederom een *offtopic* waarschuwing, want wat is de status van je vraag?

maar allez...

Wanneer we jouw vraag willen beantwoorden is het in de eerste plaats belangrijk te weten wat een wetenschap is, wat de wetenschap doet. Dat heb ik proberen uit te leggen in mijn ‘epistel’. Iets is een wetenschap wanneer er iets te falsificeren valt.

Valt er in de filosofie iets te falsificeren?
roestvrijstaal

Wetenschap is het systematisch ontwerpen van de werkelijkheid met het oog op de mogelijkheid van calculatie. Dat laatste is niet zozeer rekenen met je zakjapanner, maar dat kan zijn rekenen op, rekenen met, rekening houden met, rekeningrijden, drinken op rekening, etcetera...

Calculatie is rationeel.

Niet omdat wij calculeren, maar omdat (wij berekenend zijn èn) berekend zijn.

Niet door Onze Lieve Heer, maar 'door' de natuur.

(Zo zijn) wij zijn rationeel.

Een effect is geen resultaat van ons handelen, wij zijn zelf effecten. Wij zijn 'listig' (mechanee in het grieks).

We zijn er.

Hosanna!

De wetenschap heeft geen fundamenten nodig. Waar is wat werkt.

De wetenschap richt zich in op haar succes.

Het (pragmatisch) succes volstaat.

Fundamenten zijn overbodig.

Vriendelijke groeten

RVS
DePurpereWolf

Ja, dat klinkt allemaal erg als 'logica'.
roestvrijstaal

Ja, maar jongen, je moet g o e d lezen!

[[[een andere weg: De Amerikaan Daniel Dennett zegt bijvoorbeeld dat een biologische verklaring een pragmatische redenering is.

Neem bijvoorbeeld deze website, het wetenschapsforum. Als je hier een hele grote, succesvolle jongen (of dame) wilt worden moet je een beetje vriendelijk doen tegen de moderators - anders wordt het niks. Dat heeft met natuurwetten niks te maken, zo gaan die dingen gewoon.

Volgens Dennett is een evolutionaire verklaring een rationele redenering. Alleen: "alsof". (Je moet net doen "alsof" er een economische designer is.)

Hoe kun je iets evolutionair verklaren?

Volgens Dennett gaat dat op dezelfde wijze als waarmee je het bestaan van autosleutels verklaart.

Dat een auto gestart wordt met een sleutel heeft een reden. Het heeft temaken met het feit dat je auto’s waardevolle dingen vindt, dat auto’s makkelijk gestolen worden, dat er bepaalde kosten en baten zijn om de sleutelsmeden wel of niet op een economisch verantwoorde manier sloten te laten maken, etcetera. Zo verklaar je dat er autosleuteltjes zijn. Dat zijn de dingen die je moet doen als je iets wilt. Dat is totaal iets anders dan een mechanische of wetmatige regelmatigheid.

Je kunt het alleen doen met the benefit of hindside. Je kunt nooit van tevoren weten dat als dit, dan dat.

]]]
existence

Zal ik mezelf ook maar is voorstellen dan,

kheb me vandaag hier aangemeld op deze site.

ben 22 jaar studeer HLO medisch (2de jaar) en Ayurveda (indiaase geneeskunde) 4e jaar.

Interessen:

Verdiep me in Tai chi quan, speel bansuri (indiaase bamboefluit).

Toekomst:

Omdat ik naast een emoitionele ook een logische gedachtegang hebt, wil ik na deze opleiding (eigenlijk wil ik dat allang) sterrenkunde/astronomie/ruimtevaartkunde/geologie/astrologie/archeologie studeren.

klinkt emotioneel :D , maar heeft iemand ook zoiets? Dat je aan de ene kant echt wetenschappelijk bent ingesteld maar aan de andere kant ook een sociale bijdrage aan de maatschappi wilt leveren? En valt dat wel te combineren?
gerhard

hallo ik heet gerhard en ben 16 jaar oud geboren op 05-05-1991 hebt een lichte handycap en adhd dat in me hoofd zit me hobby's elektronica als er mensen zijn die mij elektronica willen uitleggen en er tijd voor hebben graag
Jona444

Hallo

Ik ben Jona Von Hessen, mijn achternaam doet vermoeden waar ik vandaag kom ik ben samen met mijn ouders 5 jaar geleden verhuisd naar vlaanderen. Ik lees heel graag en ben heel erg nieuwschierig. Sport is niks voor mij dus van die kant hoef je van mij geen hobby's te verwachten. Wel ga ik graag wandelen maar wel op een mooie plaats zoals een bos ofzo niet een drukke stadsbuurt. Ik ben graag bij vrienden dus das ook zeker een hobby?
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Klauwkikker

Hoi, ik ben Klauwkikker(henny), 47 jaar en autodidact.

Mijn interesses zijn: geschiedenis, informatica, filosofie.

Ik ben een man en kom uit Nijmegen

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

WalterB

Hoi iedereen :D

Ik ben Walter, 14 jaar oud en doe de HAVO. Ik woon in Leiden en zit daar ook op school. Mijn hobbys zijn hockey, webdesigning, geschiedenis (vooral de Middeleeuwen) en tennis.

Mischien leuk om erbij te vermelden (als het mag :D )

Website's: edit ypsilon: geen persoonlijke websites

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!