Puzzel Puzzels
p__
Artikelen: 0

Re: Bewustzijn

Ik betwijfel of je nog steeds niet snapt dat ik het niet over dat mannetje heb, maar dat het mannetje net als in jouw voorbeeld slechts ter verduidelijking is van m'n standpunt.
In jouw verhaal speelt het mannetje de hoofdrol, omdat je het hebt over het bewustzijn van het mannetje:
Ik kan me ook voorstellen dat het mannetje niet een stuk lostrekt, maar er in wegzakt. Door allerlei gangenstelsels, valkuilen en opwaardse krachten blijft het rondtollen/ dolen, oftewel bewust blijft.
In mijn verhaal ging het over het bewustzijn van de hersenen en het kleine stukje. Als je het mannetje weglaat uit mijn verhaal, is er dus nog steeds dezelfde kwestie van hoe het kleine stukje hersenen bewust wordt. Als je het mannetje weglaat uit jouw verhaal blijft er nergens bewustzijn over - het mannetje speelt dus de hoofdrol.
Daar is niet veel inzicht voor nodig, om dat te begrijpen. Het was slechts een andere versie van jouw verhaal, om door middel van jouw manier een ander daglicht op hetzelfde te leggen. Beetje jammer....

Wat is vervolgens dan de reden van dit negatieve reageren ?
Ik reageerde niet negatief maar vroeg gewoon om uitleg, maar dit wilde jij niet geven.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

p__

jdr schreef:Hoe kom je bij het idee dat er één universeel bewustzijn is?

Waarom niet twee of éénentwintigziljard?

Staat dit universele bewustzijn buiten het universum of is het daar deel van?

Ervaart het alleen maar of kan het ook denken?
Bestaat er 1 universum, of meerdere?

Wat bedoel je met 'buiten' het universum?

Kunnen bewuste wezens nadenken? Hoe?
Zou deze aanvullingen graag in jouw eigen woorden horen zodat ik een idee krijg van jouw ideeen hierover, ik moet tenslotte met jou discussieren hierover.

Ik hoef niks uit te leggen want ik heb geen theorie over het bewustzijn.
Ik hoef jou ook niets uit te leggen, ik ben tenslotte geen schoolmeester.

Als jij je niet buiten het materialisme wilt verdiepen, dan heb je die keuze zelf gemaakt.
Geloof jij dat een auto kan veranderen in een hoopje roest?
Geloof jij dat auto's kunnen rijden?

Rijdt 1 autoband?
Ben je overigens van mening dat suikerklontjes niet ontstaan door een

niet-suikerklontje; ofwel enkel door een suikerklontje?

Is de logica die daarop volgt dat suikerklontjes ontstaan uit een universeel suikerklontje?

En zou je als wetenschappelijk bewijs daar voor aan voeren dat suikerklontjes te delen zijn; 'split suikerklontjessyndroom'?
Zijn suikerklontjes onderdeel van het universum?

Kun je ze opslitsen? Hoevaak?

:P :roll: :P [wortel] [wortel]
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jdr

Rechtstreekse antwoorden geven kan behoorlijk eng zijn, of niet P__?

Ben je zo onzeker over je eigen idee?
p__

jdr schreef:Rechtstreekse antwoorden geven kan behoorlijk eng zijn, of niet P__?

Veranderen autobanden ook in roest?

Bang om antwoord te geven?
jdr

p__ schreef:
jdr schreef:Rechtstreekse antwoorden geven kan behoorlijk eng zijn, of niet P__?

Veranderen autobanden ook in roest?

Bang om antwoord te geven?
Autobanden veranderen niet in roest.

Mag ik nu niet-ontwijkende antwoorden op mijn vragen en zo niet, mag ik dan tot de conclusie komen dat jij het ook niet weet met het natuurlijke gevolg dat we jou niet meer hoeven te horen over een universeel universum?
p__

Mag ik nu niet-ontwijkende antwoorden op mijn vragen en zo niet, mag ik dan tot de conclusie komen dat jij het ook niet weet met het natuurlijke gevolg dat we jou niet meer hoeven te horen over een universeel universum?
Vertel jij eens hoe niet-bewustzijn bewustzijn voortbrengt?

En als je dit niet weet, is het natuurlijke gevolg dan dat we jou dan niet meer hoeven te horen hierover?
jdr

De reden dat ik jou deze vragen stel is dat ik jou wil laten zien dat de logica waarop jij jouw theorie van het universele bewustzijn baseert een 'non sequitur' is, maar dat had jij vast ook al in de gaten met het gevolg dat je dit ontwijkende gedrag vertoond.
[1]Uit niets kan niet iets ontstaan, daarvoor kan bewustzijn niet uit niet- bewustzijn ontstaan.
Dit is foute logica, je zegt ermee dat suikerklontjes niet uit niet-suikerklontjes ontstaan.

Dit betekent dat suikerklontjes niet ontstaan uit zijn grondstoffen (dit zijn namelijk niet-suikerklontjes) en ontkent het dat het proces uitgevoerd word door iets anders dan een suikerklontje.

Dit is niet waar omdat jouw logica niet klopt

Het iets kan alles zijn, als het maar geen 'niets' is en aan het eind van dit ontstaansproces de eigenschap 'bewustzijn' geeft.

Dat is de juiste logica die volgt op; 'uit niets kan niet iets ontstaan'.

Het split brain dat jij als wetenschappelijk bewijs voor het universele bewustzijn aanvoerd zegt alleen maar dat bewustzijn gescheiden kan worden door een fysieke knip in de hersenbalk.

Het bewijst geenszins een universeel bewustzijn.

Als jij niet betere argumenten kan aandragen dan deze, dan zegt dat wat over de basis waarop jij je ideeen ontwikkelt; tot nu toe lucht.

Toch vraag je van mij om respect op te brengen voor dit idee, hier heb ik het heel moeilijk mee; het is een bijzonder zware opgave.

Nu kun jij weer bezig gaan met de aandacht afleiden door vragen neer te zetten die mijn theorie (die ik niet heb) zouden moeten neer halen.

Een beter alternatief lijkt me om mij te gaan overtuigen met argumenten die wel wat zeggen.
p__

jdr schreef:Dit is foute logica, je zegt ermee dat suikerklontjes niet uit niet-suikerklontjes ontstaan.

Dit betekent dat suikerklontjes niet ontstaan uit zijn grondstoffen (dit zijn namelijk niet-suikerklontjes) en ontkent het dat het proces uitgevoerd word door iets anders dan een suikerklontje.

Dit is niet waar omdat jouw logica niet klopt

Het iets kan alles zijn, als het maar geen 'niets' is en de eigenschap van bewustzijn geeft.
De vergelijking met suikerklontjes gaat niet op. Alle eigenschappen van suikerklontjes zijn aanwezig in elk onderdeel ervan. Waarom voor bewustzijn een uitzondering maken?
Het split brain dat jij als wetenschappelijk bewijs voor het universele bewustzijn aanvoerd zegt alleen maar dat bewustzijn gescheiden kan worden door een fysieke knip in de hersenbalk.

Het bewijst geenszins een universeel bewustzijn.
Heb ik ook nooit gezegd. Het bewijst alleen dat bewustzijn zich kan splitsen, en terugredenerend is het dus volledig mogelijk dat onze individuele bewustzijns afsplitsingen zijn van het universele. De reden waarom deze mogelijkheid jou niet aan staat, heb je tot nog toe niet kunnen beargumenteren.
Als jij niet betere argumenten kan aandragen dan deze, dan zegt dat wat over de basis waarop jij je ideeen ontwikkelt; tot nu toe lucht.
Als jij geen tegenargument of alternatief kunt bedenken, dan benoem ik jouw weerstand tot lucht, omdat deze dan immers op niets anders gebaseerd is dan een geloofsovertuiging. Overigens heb je exact dezelfde vragen ook al eens in een ander topic aan mij gesteld, en die heb ik toen beantwoord, dus ik raad je aan dat topic nogmaals door te lezen.
Toch vraag je van mij om respect op te brengen voor dit idee, hier heb ik het heel moeilijk mee; het is een bijzonder zware opgave.
Als jij moeite hebt respect op te brengen voor bepaalde filosofische stromingen, dan is dat je eigen probleem. Je doet dan echter heel wat anders dan mij, je laat je dan namelijk door je emoties leiden, terwijl ik gewoon de verschillende stromingen naast elkaar leg en vervolgens kijk welke qua logica en observatie het best aansluit op de realiteit.
jdr

De vergelijking met suikerklontjes gaat niet op. Alle eigenschappen van suikerklontjes zijn aanwezig in elk onderdeel ervan. Waarom voor bewustzijn een uitzondering maken?
De bewering dat elk willekeurige molecuul die te vinden is in een suikerklontje alle eigenschappen bezit die een suikerklontje ook bezit gaat helemaal nergens over.

Dit is echter ook niet waar het om gaat, het suikerklontje dient enkel ter verduidelijking.

Liever zie ik je deze bewering ontkrachten:
Het iets kan alles zijn, als het maar geen 'niets' is en aan het eind van dit ontstaansproces de eigenschap 'bewustzijn' geeft.  

Heb ik ook nooit gezegd. Het bewijst alleen dat bewustzijn zich kan splitsen, en terugredenerend is het dus volledig mogelijk dat onze individuele bewustzijns afsplitsingen zijn van het universele.  
Het was een misplaatste poging om de wetenschap te betrekken in je idee.

Het voegt niks toe aan de aannemelijkheid van een universeel bewustzijn.

Verder zegt het dat het delen van bewustzijn mogelijk word door een fysische knip in de hersenbalk.

In jouw idee van het universele bewustzijn ben ik nog geen hersenbalk tegengekomen.
Overigens heb je exact dezelfde vragen ook al eens in een ander topic aan mij gesteld, en die heb ik toen beantwoord, dus ik raad je aan dat topic nogmaals door te lezen.
Mijn vragen in dat topic waren gericht op het leven na de dood, deze vragen gaan specifiek over het idee van het universele bewustzijn.

Als je wil mag je nu ook de BDE's aandragen als argument.

Verder ben ik nog nieuwsgierig naar de interpretatie van de QM in jouw eigen woorden.

Verder heb ik nog geen argumenten van je gehoord die het idee van het UB aannemelijk maken.
Arn0

Het is logischer dat iets uit iets voortkomt, dan dat iets uit niets ontstaat
Dat vind ik nou echt een rare gedache. Want hoe is dan het eerste 'iets' ontstaan?

Deze aanname spreekt zichzelf tegen. Het is natuurlijk wel zo dat het meeste wat we kennen voortgekomen is uit een (ketting)reactie. Bovendien is dat makkelijker te begrijpen, omdat we volgens mij niet in staat zijn een voorstelling te maken van hoe iets uit niets ontstaat.

Maar goed, als we er vanuit gaan dat alles wat we kennen uiteindelijk voortgekomen is uit het eerste 'iets', kunnen we wel redenen gaan bedenken waarom/hoe het bewustzijn ontstaan is.

Ik heb een paar mogelijkheden in gedachten:
  • -Het bewustzijn was het eerste iets (al lijkt me dat onwaarschijnlijk)

-Het bewustzijn is ontstaan uit complexe chemische reacties die we kunnen definieren als 'leven'.

-Het bewustzijn is ontstaan omdat er meerdere levensvormen ontstonden, die los van elkaar gingen functioneren, waardoor een 'mechanisme' nodig was om de verschillende levensvormen van elkaar te onderscheiden.

-Het bewustzijn is ontstaan omdat er meerdere levensvormen ontstonden, waardoor er een 'mechanisme' nodig was om gelijksoortige levensvormen te herkennen
Het antwoord is 4
p__

jdr schreef:Liever zie ik je deze bewering ontkrachten:

Hoe zou dat te ontkrachten zijn? Als de claim gemaakt wordt dat A uit B voorkomt, dan dient dit verklaard te worden. I cant prove a negative.
Het was een misplaatste poging om de wetenschap te betrekken in je idee.

Het voegt niks toe aan de aannemelijkheid van een universeel bewustzijn.
Misplaatst? Het sloeg de spijker op zn kop! :roll:
Mijn vragen in dat topic waren gericht op het leven na de dood, deze vragen gaan specifiek over het idee van het universele bewustzijn.

Als je wil mag je nu ook de BDE's aandragen als argument.
BDE's en de gerelateerde wetenschappelijke bevindingen ondersteunen zeker het idee van een universeel bewustzijn. Verder heb je ook nog de experimentele bevindingen van het PEAR project en het Global Consciousness Project aan de Princeton Universiteit, de bevindingen van talloze andere instituten en nog veel meer theoriën m.b.t. bewustzijn.
Verder heb ik nog geen argumenten van je gehoord die het idee van het UB aannemelijk maken.
Kun je die mening ook onderbouwen met argumenten? Je kunt natuurlijk wel blijven herhalen dat jij iets niet aannemelijk vindt, maar dit kan net zo goed komen doordat je door het eten van chocola in een slechte bui bent geraakt of iets dergelijks.
Verder ben ik nog nieuwsgierig naar de interpretatie van de QM in jouw eigen woorden.
Zoals je weet is de QM de eerste natuurkundige theorie waarbij de waarnemer ook betrokken bij de meting die verricht wordt. En je zoals je ook wel weet, is bewustzijn onderdeel van de waarnemer en speelt deze dus ook een rol. De vraag is hoe groot deze rol is, en hier heeft men verschillende ideeen over, waaronder die van een UB. Het is niet meer dan logisch dat de meeste natuurkundigen de rol van bewustzijn liever buiten hun experimenten willen houden, de natuurkunde is immers niet het vakgebied met een stortvloed van kennis m.b.t. bewustzijn.

Ik zal (in mijn eigen woorden :wink: ) een paar links plaatsen die je mag doorlezen:

http://www.princeton.edu/~pear/5.html

http://noosphere.princeton.edu/

http://arxiv.org/html/physics/0312012

http://www.tcm.phy.cam.ac.uk/~bdj10/papers/urbino.html

http://www.tcm.phy.cam.ac.uk/~bdj10/mm/art...cles/athens.pdf

http://arxiv.org/abs/quant-ph/0105027

http://www.tcm.phy.cam.ac.uk/~bdj10/papers...s/QMlimits.html
p__

Arn0 schreef:Ik heb een paar mogelijkheden in gedachten:
  • -Het bewustzijn was het eerste iets (al lijkt me dat onwaarschijnlijk)
Waarom lijkt je dit onwaarschijnlijk? Ik zelf bekijk het volledig vanuit een objectief en logisch standpunt, zonder geloof/atheisme erbij te betrekken. Bewustzijn/intelligentie voldoet aan alle eigenschappen die nodig zijn om als eerste iets te bestaan waaruit de rest voortkomt. We hebben allemaal een fantasie, (we kunnen (levensechte)droomwerelden maken), het kan zichzelf voor de gek houden, het heeft creativiteit, het kan waarnemen en begrijpen, zichzelf opsplitsen, als 1 entiteit met zichzelf communiceren, hoeft geen substantie te bevatten, etc.

Puur logisch gezien, biedt bewustzijn/intelligentie alle benodigdheden. En puur logisch gezien, voldoet niets anders aan deze criteria. Daarmee zeg ik niet dat het waar is, maar wel dat het als enig bekende fenomeen over de juiste capaciteiten beschikt om zo'n stunt uit te voeren.
-Het bewustzijn is ontstaan uit complexe chemische reacties die we kunnen definieren als 'leven'.

-Het bewustzijn is ontstaan omdat er meerdere levensvormen ontstonden, die los van elkaar gingen functioneren, waardoor een 'mechanisme' nodig was om de verschillende levensvormen van elkaar te onderscheiden.

-Het bewustzijn is ontstaan omdat er meerdere levensvormen ontstonden, waardoor er een 'mechanisme' nodig was om gelijksoortige levensvormen te herkennen
Allemaal mogelijkheden inderdaad.
jdr

Kun je die mening ook onderbouwen met argumenten? Je kunt natuurlijk wel blijven herhalen dat jij iets niet aannemelijk vindt, maar dit kan net zo goed komen doordat je door het eten van chocola in een slechte bui bent geraakt of iets dergelijks.
Ik heb dit prima onderbouwt met argumenten.

Jij kwam met de volgende zaken die het UB zouden beredeneren:
[1]Uit niets kan niet iets ontstaan, daarvoor kan bewustzijn niet uit niet- bewustzijn ontstaan.  

[2]Splitbrainpatienten zijn het wetenschappelijke bewijs dat bewustzijn opgesplitst kan worden.
Over mijn verklaring waarom [1] een non sequitur is zeg je zelf dat je deze verklaring niet kan ontkrachten.

Hiermee zeg je dat bewustzijn uit alles (niet-bewustzijn) kan ontstaan.

[2]maakt een UB niet aannemelijk, het maakt alleen maar aannemelijk dat bewustzijn opgesplitst kan worden.
BDE's en de gerelateerde wetenschappelijke bevindingen ondersteunen zeker het idee van een universeel bewustzijn. Verder heb je ook nog de experimentele bevindingen van het PEAR project en het Global Consciousness Project aan de Princeton Universiteit, de bevindingen van talloze andere instituten en nog veel meer theoriën m.b.t. bewustzijn.
Waarom ondersteunen de BDE's het idee van een UB?

En welke uitkomsten van de genoemde projecten maken het idee van het UB aannemelijk?

Verder blijf ik het belangrijk vinden dat je de interpreaties van de QM in eigen woorden uit legt.

Ik snap namelijk niks van de QM en mijn gok is dat jij dit ook niet doet.

De QM is materie die zich makkelijk laat misbruiken, juist omdat het ingewikkelde kost is.

Als jij wel begrijpt waarom de QM het UB aannemelijk maakt dan kun je dit ook uitleggen in je eigen woorden.
oktagon

En wat is in combinatie daarmee je ziel?

Een levend mens kan buiten bewustzijn geraken,dus volgens forummers buiten waarneming.

Als een mens sterft,raakt hij buiten bewustzijn maar ook zijn ziel zou zijn lichaam verlaten zoals dat wel wordt gezegd.

Verdwijnt die naar een geestenwereld en wacht evt.op reincarnatie?

En wanneer komt die ziel in een lichaam,is dat zodra een eicel samen wordt gevoegd met een spermatoide en treedt dan ook het bewustzijn in werking?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

p__

Hiermee zeg je dat bewustzijn uit alles (niet-bewustzijn) kan ontstaan.
Ik heb nooit gezegd dat dit kán. Ik besef wel dat er mensen zijn die dit als mogelijkheid zien(ik zelf overweeg het ook wel degelijk als mogelijkheid), maar of bewustzijn daadwerkelijk uit niet-bewustzijn kan ontstaan, dat weet niemand.
[2]maakt een UB niet aannemelijk, het maakt alleen maar aannemelijk dat bewustzijn opgesplitst kan worden.
En daarmee is het dus ook mogelijk dat alle bewuste wezens splitsingen zijn van van 1 overkoepelend geheel.
Waarom ondersteunen de BDE's het idee van een UB?
Dat hebben we in dat andere topic al besproken. Ik raad je opnieuw aan het door te lezen.
En welke uitkomsten van de genoemde projecten maken het idee van het UB aannemelijk?
Enkele voorbeeldjes:
Several million experimental trials investigating the ability of human operators to affect the output of various random physical physical devices have demonstrated small but statistically significant shifts of the distribution means that correlate with operator intention, exhibit repeatable idiosyncratic individual variations, and display consistent patterns of gender dependence, series position development, and internal distribution structure.

This book reexamines the role of consciousness in the light of a new body of experimental data on the interaction of human operators with various technical devices and information-processing systems.   Many philosophical fibers are required to sift these results into a coherent model; but once the essential concepts are in place, human consciousness indeed emerges endowed with an active component.  By virtue of the manner in which it exchanges information with its environment, orders that information, and interprets it, consciousness has the ability to bias probabilistic processes, and thereby to avail itself of certain margins of reality.

http://www.princeton.edu/~pear/5.html
Zoals hierboven staat, bewustzijn kan in afwezigheid van enig fysiek contact waarschijnlijkheidsprocessen beinvloeden naar eigen voordeel. Je weet waarschijnlijk wel dat deeltjes aanvankelijk nonlokale golfjes zijn die zich in een superpositie van meerdere mogelijkheden tegelijk bevinden (denk aan de quantum bit/qubit die tegelijk een 1 en een 0 kan zijn) . Pas wanneer ze gemeten worden stort deze superpositie in en wordt dit golfje een deeltje. Uit bovenstaand soort experimenten is te zien dat het erop lijkt dat bewustzijn dit kan bewerkstelligen. En laat dat nou precies zijn wat een bepaalde interpretatie van de quantum mechanica stelt - dat bewustzijn de golffunctie kan doen instorten.
Several extensive experimental studies of human/machine interactions, wherein the human operators and the target machines are separated by distances of up to several thousand miles, yield anomalous results comparable in scale and character to those produced under conditions of physical proximity.  The output distributions of random binary events produced produced by a variety of microelectronic random and pseudorandom generators, as well as by a macroscopic random mechanical cascade, display small but replicable and statistically significant mean shifts correlated with the remote operators’ pre-stated intentions, and feature cumulative achievement patterns similar to those of the corresponding local experiments.  Individual operator effect sizes distribute normally, with the majority of participants contributing to the overall effect.  Patterns of specific count populations are also similar to those found in the corresponding local experiments.  The insensitivity of the size and details of these results to intervening distance and time adds credence to a large database of precognitive remote perception experiments, and suggests that these two forms of anomaly may draw from similar mechanisms of information exchange between human consciousness and random physical processes.
Raad eens wat het inhoud dat het effect van bewustzijn ongevoelig voor afstand of tijd is?

Juist, dat betekent dat het nonlokaal(universeel) opereert.
Verder blijf ik het belangrijk vinden dat je de interpreaties van de QM in eigen woorden uit legt.
Lees dit maar eens door:
This conclusion can be illustrated in a much simpler example than the experiment described above.  We still assume that an object is represented by a wavefunction prior to an observation.  Now suppose two observers make simultaneous observations of the same object whose color is unknown before the observation. In this case all possible colors must be represented in the wavefunction of the object before it is observed. Then why do both observers observe the same color rather than one observer observing, for example, a red object and the other observing a blue object?  If consciousness collapses the wavefunction, the answer must be that the consciousness of both observers is the same consciousness.  Thus, the consciousness of all sentient observers is the same universal consciousness.  

Now let us consider the same example without reference to quantum theory. As before, let us assume that all objects are observer-created rather than existing in an objective sense, but now there are no wavefunctions before observation. It is easy to see that the consciousness of the observers must be universal consciousness if both observers are to see the same object. Thus, whenever we assume that objects appear only as mental images, not as independently existing objects, the consciousness of the individual observers must be universal consciousness.  Of course, in this example, even the observers themselves must be mental images.

In everyday life, we think that different observers see the same object because the objects are objectively present.  Thus, we are unaware that universal consciousness is the only consciousness that is operating.http://faculty.virginia.edu/consciousness/new_page_9.htm
En:
Suppose two observers simultaneously look in a box in which the wavefunction still has not collapsed. Which observer collapses the wavefunction? It is the same paradox as that of two detectors and two observers in the Stern-Gerlach experiment described in Section 6.5. The only resolution is that the consciousness that collapses the wavefunction must be unitary and nonlocal (universal). This means that what appears to be individual consciousness is in reality universal consciousness. In other words, the consciousness that I think is mine is identical to the consciousness that you think is yours. This does not mean that the contents of your mind are the same as the contents of my mind. These are individual, and depend on our individual sensory mechanisms, brain structures, and conditioning.

...There is only one consciousness. Our consciousness is nonlocal consciousness. My consciousness is identical to your consciousness. Only the contents are different. The entities that we falsely think we are result from identification of this consciousness with a concept in the conditioned mind.http://faculty.virginia.edu/consciousness/new_page_11.htm
Ik heb geen zin om het te vertalen 8) maar het komt er op neer dat als bewustzijn de golffunctie kan doen instorten, dat dit bewustzijn dan universeel moet zijn, en jouw bewustzijn gelijk is aan het mijne.

En als je echt niks snapt van QM, dan is er geloof ik een minicursus ergens op het wetenschapsforum die je kan doorlezen.

Of kijk anders even dit leuke filmpje:

http://video.google.com/videoplay?docid=-4...ntum&pr=goog-sl :roll:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!