oke. maar het ging hier over religie, over godsdienst,niet over spiritualiteit.
En om van het christendom uit te gaan. Alles en iedereen is geschapen door god. maar alleen de mens is in staat deze god te erkennen. Dieren hebben overlevingsdrang enz. Maar de mens heeft een verklaringsdrang, en daarom zoeken veel mensen de verklaring bij god. Afgezien van wat apen en zo kan ik me weinig beestjes voorstellen die zich druk maken over een "hoe". Maar de mens wil alles verklaren. En op het moment dat er geen verklaringen zijn wordt er een godsdienst in het leven geroepen. Zolang er niks verklaard wordt zullen er actieve godsdiensten blijven. En ik denk dat als er op dit moment bewezen wordt hoe alles werkt, en hoe alles zo geworden is, waar alles eindigt, waar je heen gaat nadat je dood gegaan bent. En als je daarna over 1000 jaar hier terug komt. Dat er een totaal nieuwe godsdienst zal zijn. waar dit allemaal netjes ingepast is. Wat dat betreft is het iets menselijks. Maar het is nog steeds iets wat zelf verzonnen is en niet een of andere oerroep. Al zou ik later kinderen krijgen en al zou ik ze nooit over een god of religie vertellen. En ik zou op latere leeftijd over zoiets beginnen zouden ze me uitlachen. Omdat het allemaal zo ontzettend onlogisch is. Ik denk dat godsdienst er vanaf de opvoeding al in moet zitten. Of dat je de verhalen kent en getriggert wordt. Een onwetend persoon zal geen hogere macht aanroepen in doodsangst. Terwijl een persoon die op de hoogte is van een eventuele hogere macht dat wel kan doen.
"In nood leert men bidden" en dat is precies wat een paar miljard mensen hier doen.
wat wij hier nodig hebben is zo'n flitsapparaatje van men in black. Of de vergetelheidsspreuk van harry potter (forgive me)
Zolang niemand iets af weet van een god voelt ook niemand die god, En ik denk dat het decenia, misschien wel eeuwen nodig heeft voordat zo'n rodddel ontstaat. En nog een grotere tijd voordat het aanhangers krijgt. En nog een veel grotere tijd voordat ze zoiemand tot president/koningin benoemen en het gewoon iets algemeens maken. Het is gewoon iets wat zich uitzaait. En iets dat er leuk uitziet, alles verklaart, en dat het eeuwige leven belooft is makkelijk aan te smeren.
religie, het opium van het volk
Ik dwaal volledig af, maar vergeef me, het is al drie uur.
Ik geloof er heilig in dat een beetje nachtrust wel fijn zou zijn.