En dat we alle stappen van atomen naar bewustzijn nu (nog?) niet kunnen beschrijven betekent niet dat we naar snelle en pasklare alternatieve verklaringen hoeven te grijpen, omdat die gewoon sneller beschikbaar zijn of wat dan ook
Het feit dat dit nog niet gelukt is, en niets erop wijst dat dit ooit wel zal lukken, is wel degelijk reden om alle alternatieven serieus te nemen. Met naar pasklare antwoorden grijpen heeft het dus niets te maken. Voor de wetenschap zou het inderdaad erg handig zijn als bewustzijn voortkomt uit materie. Maar alleen omdat dit handig is voor de wetenschap, betekent dit nog niet dat de realiteit zich daar iets van aantrekt.
Wanneer je trouwens aanvoert dat alle eigenschappen en interacties die we kunnen waarnemen in de wereld psychologisch van aard zijn ('in onze hoofden zitten', en puur van onze interpretatie afhangen) heb je volgens mij een standpunt dat noch te weerleggen, noch te bewijzen valt. Maar misschien loop ik nu vooruit op de discussie...
Ok ik begrijp nu wat je bedoelt, maar van dit laatste stukje weet ik niet of dat klopt en of deze positie inderdaad onhoudbaar is.
Is het niet zo dat de eigenschappen van alles wat we zien inderdaad te herleiden zijn naar de fundamentele eigenschappen van materie? Stel je ziet bijv. een auto, dan is het natuurlijk ondoenlijk voor ons om die exact te beschrijven(of begrijpen/bevatten) in termen van interacties van de fundamentele eigenschappen (bijv. auto is dan: de rangschikking van 12 miljard atomen die op locatie x, en y in aanraking komen met de 80 triljard atomen van z, etc.). Let op dat je daarmee niet zegt dat de auto zelf puur psychologisch is, maar wel dat de schijnbaar nieuwe eigenschap 'auto' psychologisch van aard is. Is dit onhoudbaar? (ik weet het niet)
Of bedoelde je dat het onhoudbaar is dat ook die fundamentele eigenschappen psychologisch zijn? Dat is misschien wel zo als je jezelf als enige bron van bewustzijn neemt, maar niet wanneer je een universele bron neemt. In dat laatste geval kunt je alle atoompjes in het universum zien als bestaande uit 'ervaringen'. Wij mensen bestaan hier dan ook uit, en als wij naar atoompjes kijken, dan gebeurt er niets meer dan dat die ervaring contact maakt met de onze. Het zijn dan dus subjectieve ervaringen, die zodra ze waargenomen worden, objectief worden. Als alles wat we zien ergens uit moet bestaan, dan hoeft dit dus niet een of andere fysieke oersubstantie te zijn, maar kan dat net zo ongrijpbaar zijn als de ervaringen die je zelf hebt.