collegavanerik schreef:Definieer eerst je god, dan gaan we bewijzen (of bewijsbaarheid) testen.
Nou, veel plezier ermee, zou ik zeggen. Nog 19 pagina's non-discussie moet zo geen probleem zijn.
Kom ik meteen weer in opstand: 19 pagina's onder de titel wetenschap en godsbewijs wil nog niet zeggen 19 pagina's non-discussie alleen maar omdat "godsbewijs" in de titel staat. Volgens mij zijn hier in de algemenere filosofische sfeer best wat zinnige dingen gezegd.
@Veertje: vooruit, je hebt gelijk en ik ben ook de beroerdste niet: zo vaak is beter.
ed.: **) 'k zie trouwens dat ik helemaal aan het begin een keer gepost heb:
zpidermen schreef:Zal de wetenschap ooit in staat kunnen zijn om te bewijzen dat God wel/niet bestaat?
Of god bestaat is geheel en uitsluitend afhankelijk van de definitie. De meest concrete godsbeelden treffen we aan bij orthodox gelovigen en dito atheisten, twee groepen die niet alleen daarom zo veel met elkaar gemeen hebben.
Voor wie god definieert als liefde, mysterie, uitdaging, of verzin maar wat, is dit een non issue. Natuurlijk bestaat god, ik heb hem zelf bedacht.
Dat laatste zei Descartes volgens mij ook al: "alleen al het feit dat ik het almachtige, het oneindige KAN bedenken, terwijl het van nature niet in ons wezen besloten is, is een bewijs ervoor dat het bestaat" (mijn verwoording/interpretatie).
Doet me denken aan deze post (al komen jouw post en deze in essentie niet overeen):
smile1 schreef:Kunnen we God niet gewoon met rust laten?
Het is onmogelijk om God vanuit de wetenschap te benaderen omdat de wetenschap alleen maar werkt in termen van oorzaken en gevolgen vanuit waarneembare feiten.
En dat is per definitie mensenwerk.
Een beetje God lacht daarom. Mocht Hij al bestaan, dan zal Hij met genoegen hebben gezien dat de wetenschap die door Zijn schepselen wordt beoefend, noodgedwongen de weg van de waarschijnlijkheid is ingeslagen. Neem de quantum-fysica. Het 'In den Beginne' van de wetenschap is gebaseerd op toeval.
Dat neemt niet weg dat God zich een plaats heeft verworven in een wereld die, om met Max Weber te spreken, nog niet 'Entzaubert' oftewel 'onttoverd' is en voor iedereen die daar bevattelijk voor is een bron is van inspiratie, hoop, liefde en toewijding.
Daarom moeten we Hem koesteren: als eenzame held die de vernietigende werking van de wetenschap door de eeuwen heen heeft getrotseerd en ons de vertroosting geeft die de wetenschap ons niet kan bieden.
De vernietigende werking van de wetenschap bestaat voor mij niet. Het is niet de wetenschap die vernietigt maar de mens die zich afsluit van inspiratie, hoop, liefde en toewijding. God als eenzame held neerzetten, die vertroosting geeft waar de wetenschap dat niet kan, vind ik dus ook te ver gaan.
Ik kan me er wel in vinden om God met rust te laten. Omdat ik persoonlijk het geloof van God zie als een onderdeel van verschillende levensbeschouwingen, valt God ook voor mij niet te concretiseren en daarmee niet te bewijzen. Daarnaast is God voor degene die hem voelt, persoonlijk. En hier loop ik vast want:
De letter doodt, maar de geest maakt levend (2 Kor. 3: 6)
Eerst wilde ik hier aan toevoegen: "soms, de letter maakt ook toegankelijk". Maar toen begon ik de essentie van dit zinnetje ineens te "voelen". Terwijl ik de vorige gedachtengang probeer af te maken valt me (voor de zoveelste keer) op hoe moeilijk ik het ermee heb om
precies op te schrijven wat ik denk in dezen. Ik KAN gewoonweg niets opschrijven zonder, door mijn gebrek aan woorden, een deel van de gedachtengang onrecht aan te doen. Woorden schieten te kort.
Als ik nu eens zeg dat ik denk dat Johan2 gelijk heeft als hij zegt dat het voornamelijk de fundamentalisten en atheïsten (de fundamentalistische atheïsten dan

) zijn die God willen concretiseren omdat dat de enige "tool" is die zij hebben om hun levensbeschouwing door te drukken. En als ik nu eens zeg dat die weg, het concretiseren van God, nergens toe leidt, onrecht doet aan de eigenschappen van de mens, die op zijn zoektocht naar het begrijpen van zijn wereld verschillende wegen inslaat omdat hij nu eenmaal behalve zijn vermogen om te denken ook het vermogen heeft om te
voelen. Samen met mijn eerdere posts over de verscheidenheid van mensen in hun denken, die in de verschillende filosofische stromingen tot uiting komt, heb ik dan daarmee de hele complexiteit van de oorzaken van onenigheid en wederzijds onbegrip dan op zijn minst kunnen aanstippen?
Ik zie mezelf dan ook al helemaal niet in staat om, vanuit een bepaalde levensbeschouwing, een perspectief waarin God geconcretiseerd wordt, te proberen te achterhalen of een godsbewijs mogelijk is of niet.
Dus,
HeavenonEarth (even in bold, om je aandacht te trekken in deze lange post), hoezeer ik ook je poging waardeer om deze discussie een lijn te geven, ik denk niet dat ik in staat ben om daaraan deel te nemen. Ten eerste geloof ik niet (als niet-gelovige!) dat God te concretiseren is. Ten tweede zul je, als je toch wilt proberen God te concretiseren, jezelf moeten verdiepen in een enorme verscheidenheid van visies over God, die allemaal stuk voor stuk komen uit een gevoel, een waarneming die niet te toetsen valt. Persoonlijk wil ik dat helemaal niet.
Want mijn persoonlijke logische, rationele of gevoelsmatige manier om dat wel te doen zou nooit helemaal recht kunnen doen aan de daadwerkelijk visies over God, omdat zij zich, zoals gezegd, binnenin de gelovige bevinden. Daar kan ik nooit helemaal inkruipen, laat staan dat ik het adequaat zou kunnen verwoorden. Alleen al omdat mijn woordgebruik verschilt van de ander. En dat geldt volgens mij niet alleen voor mij maar ook voor anderen.
Een discussie over de "bewijsbaarheid" van God is dus volgens mij al bij voorbaat gedoemd om te verzanden in gedetailleerde welles-nietes sub-discussies, die uiteindelijk alleen maar zullen afleiden van de hoofdzaak.