Wel grappig dat je het nu hebt over emergentie en een aquarium, want ik heb bv. nog wel een screensaver die vissen toont die voldoen aan twee simpele regels en emergent gedrag vertonen als je ze bij elkaar zet (Artificial Life: als je wilt mag je die wel van me hebben, erg leuk).
Emergentie is een concept uit de systeem-theorie en het is, zoals al eerder gezegd, een beschrijving op een hoger nivo van gedrag dat je op een lager nivo ziet. Maar met bewustzijn is dat anders. Misschien is het een emergentie, maar dat weet je niet, net zo goed als je ook niet weet dat het niet zo is, want we kennen wel het gedrag op het lagere nivo (het individuele gedrag van neuronen), maar we hebben geen flauw benul hoe dat het bewustzijn zou kunnen verklaren. Ik word eigenlijk heel saai, want ik verkondig steeds hetzelfde en eigenlijk valt er in dit stadium van wetenschappelijke ontwikkeling gewoon ook niet meer te zeggen over het bewustzijn. hebben jullie het boek van Jarsin gelezen waar deze hele thread mee is begonnen? Dat is een puur functioneel model en hij beweerd ook het bewustzijnsmechanisme te hebben ontdekt en het is zeker een leuk boek (evolutionair gezien is het zeker de moeite waard), maar als je niks zegt over de subjectieve ervaringen, kun je net zo goed aardappelen gaan schillen, want dan zeg je niks wezenlijks over het bewustzijn. En in de cognitie-wetenschap is dat al net zo erg. Daar worden de mooiste modellen gepostuleerd, maar ze brengen ons geen moer dichter bij werkelijk begrip van ons subjectief leven
Puzzels