Puzzel Puzzels
JanMeut
Artikelen: 0

Re: [Religie] Het grote religie topic

Er is in principe geen probleem tegen een combinatie van wetenschap en geloof in één persoon. Ik werp mezelf meteen op als voorbeeld en bewijs.

Dat wil niet zeggen dat elke vorm van geloof samengaat met wetenschap.

Als je bijvoorbeeld niet de wetenschappelijke theorie accepteert dat de aarde een bol is omdat je dat niet kan rijmen met het Bijbelse "wateren onder de aarde" en "hoeken van de aarde" zal het erg moeilijk zijn om sterrenkunde op wetenschappelijk niveau te beoefenen. Maar er zijn maar erg weinig christenen die nog steeds beweren dat de aarde plat is.

Met name Orthodox, Rabiaat of ander extremistisch gelovigen vinden het moeilijk om de exegese van de Bijbel te herzien als dergelijke feiten aan het licht komen. Zie bijvoorbeeld de verschillende discussies over evolutie op dit forum. Deze worden door sommige gelovigen afgewezen omdat het tegen de Bijbel in zou gaan, maar het gaat niet per sé tegen de Bijbel in, maar wel tegen een bepaalde uitleg daarvan.

Sommige orthodoxe gelovigen beschouwen hun uitleg van de Heilige Schrift als even belangrijk als God en de Bijbel zelf, sterker nog, denken dat er maar een uitleg mogelijk is, zonder zich te realiseren dat ook zij elke generatie kleine wijzigingen aanbrengen in de exegese.

Maar net zo als ook de meeste orthodoxe Christenen nu wel geloven dat de aarde een bol is zal die Evolutie op termijn ook wel geaccepteerd worden, de vraag is of wij dat nog meemaken.

ads

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Anonymous

Gast schreef:Dus je sluit het bestaan van reincarnatie totaal uit terwijl er geen bewijs is dat het niet zo is.
Jij bent degene die daarin gelooft, jij bent degene die reincarnatie als waarheid beschouwt. Wat heeft jou overtuigd dat dat zo is? Je argument van hypnose, ok, ik daag je uit. Geef 1 voorbeeld en ik zal trachten dat te weerleggen.
Dat ik der in geloof...heb ik niet gezegt....maar ik sluit het niet uit.

Er zijn gewoon te veel dingen niet niet wetenschapelijk te verklaren zijn.

Bijvoorbeeld de

Itjing Het 5000 jaar oude orakel boek

Tarot

Rune stenen

_Deze bovenstaande gaan er van uit dat toeval niet bestaat.

Astrologie(en dan bedoel ik niet de horoscoop uit de krant)

Handlezen

Iriscopie

- met deze bovenstaande kan je iemands karakter uitpluizen en voorspellen wat er op jouw weg komt.(of je daar dan wat mee doet is wat anders)

Piramide-energieën

Het paranormale (mijn schoonvader is dat ook en ik krijg een sterk vermoeden dat mijn jongste zoon 3 dat ook heeft en wel in de vorm van de 6th sence(I see dead people!))

Hoe kwamen de maya's, egyptenaren aan hun wijsheid, ondanks onze technologische vooruitgang denk ik toch dat het geen vooruitgang van de mens is.

Er zijn simpel weg teveel dingen onverklaarbaar.

Dus kan ik ook niets uitsluiten of aanvaarden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

Oja en dat houd mij momenteel het meest bezig

2012

Vanuit de Itjing komen ze op deze datum

Vanuit de soemerische beschaving komen ze uit op deze datum

Vanuit de egyptische beschaving komen ze uit op deze datum

Vanuit de maya beschaving komen ze uit op deze datum

Vanuit de vrijmetselaars orde komen ze uit op deze datum

Is dat dan toeval.

http://www.diagnosis2012.co.uk/

Dit is een database waar je voor jaren lees plezier hebt aangaande het onderwerp 2012

Maarre ff ontopic

Geloof en religie zijn niet het zelfde.
JanMeut

Hoe kwamen de maya's, egyptenaren aan hun wijsheid
Deze volken konden zich, dankzij de plaatselijke ideale omtandigheden, makkelijker ontwikkelen. Ze hoefden er niet een nomadenbestaan op na te houden, omdat er voldoende voedel aanwezig was. Zo ontstond in deze gebieden (maar er zijn er nog een paar) als eerste landbouw. Vervolgens konden mensen vrijgesteld worden van de primaire taken zodat er ook mensen waren die kennis konden ontwikkelen.

Hun kennis is niet zo bijzonder vergeleken met de onze, ze waren ons indertijd wat voor, maar de laatste eeuwen hebben we ze royaal ingehaald.
zeus

Gast schreef:Oja en dat houd mij momenteel het meest bezig

2012

Is dat dan toeval.
Toeval? Nee, dit is wetenschap, astronomie is waarschijnlijk een van de oudste wetenschappen die de mens bestudeert. Het is bewonderenswaardig dat laag technologische volkeren in staat waren om dergelijke astronomische gebeurtenissen zeer exact te voorspellen. Dat meerder volkeren uit verschillende tijden die de sterrenhemel bestudeerden, deze gebeurtenis voorspelden is dan ook logisch. Wat is er nu hier zo onverklaarbaar aan? Niets, enkel de mythes en speculaties die eruit worden afgeleid.
Het paranormale (mijn schoonvader is dat ook en ik krijg een sterk vermoeden dat mijn jongste zoon 3 dat ook heeft en wel in de vorm van de 6th sence(I see dead people!))
Wat bedoel je hiermee? :shock:
Anonymous

Hoe kwamen de maya's, egyptenaren aan hun wijsheid
Deze volken konden zich, dankzij de plaatselijke ideale omtandigheden, makkelijker ontwikkelen. Ze hoefden er niet een nomadenbestaan op na te houden, omdat er voldoende voedel aanwezig was. Zo ontstond in deze gebieden (maar er zijn er nog een paar) als eerste landbouw. Vervolgens konden mensen vrijgesteld worden van de primaire taken zodat er ook mensen waren die kennis konden ontwikkelen.

Hun kennis is niet zo bijzonder vergeleken met de onze, ze waren ons indertijd wat voor, maar de laatste eeuwen hebben we ze royaal ingehaald.
Ingehaald??

Der is meer ellende dan ooit tevoor!!!

Toch zijn we nog steeds niet in staat om graniet zodanig te verwerken als in de graftombe van de piramide van cheops.

Er is werkelijk geen vloeitje tussen de naden te krijgen.

Als we dat met de hedentendaagse techniek zouden willen namaken duurt het veels te lang om de graniet zo perfect te bewerken en naadloos op elkaar aan te sluiten.

We verzieken met zen alle de hele planeet ...noem je dat vooruitgang?

In china zijn overigens ook honderden piramides die nog veel ouder zijn en bij Japan hebben ze piramides gevonden die nu onder water zijn.
Anonymous

zeus schreef:
Gast schreef:
Oja en dat houd mij momenteel het meest bezig

2012

Is dat dan toeval.
Toeval? Nee, dit is wetenschap, astronomie is waarschijnlijk een van de oudste wetenschappen die de mens bestudeert. Het is bewonderenswaardig dat laag technologische volkeren in staat waren om dergelijke astronomische gebeurtenissen zeer exact te voorspellen. Dat meerder volkeren uit verschillende tijden die de sterrenhemel bestudeerden, deze gebeurtenis voorspelden is dan ook logisch. Wat is er nu hier zo onverklaarbaar aan? Niets, enkel de mythes en speculaties die eruit worden afgeleid.
Wat bedoel je hiermee? :shock:
Dat het paranormale wetenschappelijk niet te verklaren is.

Mijn schoonvader heeft o.a. al mijn kinderen bij voorbaat voorspelt op papier ....na ons trouwen in dichte envelop aan ons gegeven met de mededeling dit pas te openen op ons 33 verjaardag(dat was afgelopen jaar)... In die envelop stond de geboorte datum van onze kinderen de laatste twee is een tweeling.

Mijn jongste zoon roept met name snachts dat die man die daar staat weg moet....maar der staat niemand!!!!
DePurpereWolf

Anonymous schreef:Dat het paranormale wetenschappelijk niet te verklaren is.

Mijn schoonvader heeft o.a. al mijn kinderen bij voorbaat voorspelt op papier ....na ons trouwen in dichte envelop aan ons gegeven met de mededeling dit pas te openen op ons 33 verjaardag(dat was afgelopen jaar)... In die envelop stond de geboorte datum van onze kinderen de laatste twee is een tweeling.

Mijn jongste zoon roept met name snachts dat die man die daar staat weg moet....maar der staat niemand!!!!
Inderdaad, paranormaal is niet te verklaren en hoort daarom ook niet thuis in een wetenschappelijk forum waar we alles proberen te analyseren gebaseerd op feiten.
Alexander Hartmans

Geloof zit niet in je overtuigingen, maar in je hart.
Je hart, niet alleen de moter van het lichaam is ook de voelbare graadmeter van de enkele gedachte. Dus wat je denkt wordt vertaald via een gevoel, dus ook het hart. Dus die redenatie gaat niet op zeus
Zolang godsdiensten bestaan, zal het verdeeldheid zaaien. En zolang de mensheid verdeeld is, is ze bezig met falen. Dit is wat ik vrees en geloof.
Behoef geen verdere uitleg.
Alexander Hartmans

spiritualiteit = geestelijke levenshouding
Euh, zo kan je dat ook uitleggen, ik denk eerder geestelijke ontwikkeling het beste zou passen, levenshouding is daar slechts een onderdeel van.
Alexander Hartmans

Jap schreef:I Tjing is dat religie?

5000 jaar oude boek der wijsheid.Boek der wijsheid.

Wat is wijsheid. "Ik ben te jong om wijs te zijn, maar ik ben de oud om jong te zijn, wat is dan wijsheid (Alexander Hartmans, 2004).
zeus

De voelbare graadmeter van de enkele gedachte?

Wat betekent dit? :shock:

spiritualiteit = geestelijke levenshouding

Dit is slechts een definitie uit de Van Dale. Enkel en alleen om te stellen dat spiritualiteit bij geloof en religie aanleunt. Daar waar gesteld werd dat de mens een spiritueel wezen is, stelde ik dat het een intellectueel wezen is. Een spiritueel wezen lijkt me het zelfde als een religieus wezen en ik kan me daar nie echt in terug vinden.
Alexander Hartmans

Leuke gast schreef:reincarnatie geeft de illusie dat we meerdere kansen krijgen op aarde. We zouden hier zijn om te leren, ofzo.

Het is veiliger om vanuit te gaan de we hier maar '1' kans op aarde krijgen. Leren is niet nodig, je weet zelf al wat goed en slecht is.
Alle kennis is aangeleerd, afgeleerd en weer her-aangeleerd, dat het juist of onjuist zou zijn, is een kwestie van scherpte en alertheid. Het is zielig om te gaan zeggen: als ik het leven overnieuw mocht doen, dan zou ik het anders doen. Lulkoek, prietpraat. Je kan je schuldig voelen omdat bepaalde handelingen je geweten test wat je aankan en je principes niet omver kan gooien, maar zelfmedelijden uitten over hetgeen jouw overkomt is onzin. Ik heb geen spijt van de dingen die ik in mijn leven heb gedaan, als ik fouten heb gemaakt, kan ik deze in dit leven van leren. Sommige denken dat ze 47 leven hebbben om tot een hogere fase te komen, dit esoterisch denken is eveneens lariekoek en prietpraat. Jezelf een rookworst voorhouden is jezelf voor de gek houden, wordt wakker, leer van je fouten en ga door met je korte leven, want meer is er niet.
Alexander Hartmans

Anonymous schreef:
OneStepForward schreef:
Jap schreef:
Maar inmiddels lijkt deze oude tegenstelling tussen "geloven" en "zeker weten" te zijn achterhaald. Uit een recent Brits onderzoek bleek, dat verrassend veel wetenschappers in het bestaan van God geloven. Sterker nog: geloof in God wordt door sommige wetenschappers- en niet de minste- als een aannemelijke en verdedigbare intellectuele stellingname gezien.

Heb je hiervan misschien voor mij een bron met onderzoeksresultaten?

(heb ik niet 1,2,3 op de site kunnen vinden. :shock: )

Nope zover was ik ook nog niet, ik lees niet zo snel ik ben maar een eenvoudige timmerman net als Jesus ;)

Jezus was geen timmerman, maar zijn pleeg vader?

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

JanMeut

Toch zijn we nog steeds niet in staat om graniet zodanig te verwerken als in de graftombe van de piramide van cheops.

Er is werkelijk geen vloeitje tussen de naden te krijgen.

Als we dat met de hedentendaagse techniek zouden willen namaken duurt het veels te lang om de graniet zo perfect te bewerken en naadloos op elkaar aan te sluiten.
Flauwekul, dat kunnen we aanzienlijk beter dan toen en ook sneller (daar zijn ze wel even mee bezig geweest!). Wel is het knap dat ze dat toen met hun beperkte kennis en middelen ook al redelijk goed konden.
We verzieken met zen alle de hele planeet ...noem je dat vooruitgang?
Vooruitgang is wat mij betreft hier neutraal, we gaan vooruit, misschien niet altijd ten goede. Voor de discussie is het niet relevant, het zegt niets over het onderwerp.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!