Die situatie die jij beschreef, van 1 deeltje, is ondenkbaar. Als er 1 deeltje is, dan wordt dit deeltje namelijk niet waargenomen/gemeten(QM), met als gevolg dat het zich nonlokaal bevindt en ook geen deeltje meer te noemen is, maar een golfje.jdr schreef:Ik heb moeite met jouw manier van discussieren; waarom het deeltje in tweeen breekt is niet relevant.
Jij begrijpt precies wat ik bedoel maar hebt de akelige gewoonte je in de meest onwaarschijnlijke bochten te wringen om toch je gelijk maar te halen.
Het waarom doet er wel degelijk toe.Natuurlijk is het zo dat aan breken een proces vooraf gaat wat beweging betreft.
Ik had evengoed een tweede deeltje kunnen verzinnen dat plotsklaps op het toneel verschijnt.
Het waarom doet er niet toe.
Beweging is in feite niets meer dan iets dat een veranderende positie heeft ten opzichte van iets anders. Als jij dan een hypothetische situatie bedenkt waarbij niets anders is, geen beweging is, geen positie is (en dus ook geen tijd is), dan heb je het over een pre-bigbang situatie of een andersoortige fantasie, maar geen situatie in het bekende universum waar natuurwetten gelden.
Het is netzoiets als dat ik zeg dat er eerst 'niets' is, en vervolgens plotsklaps wel 'iets' is, en dat 'iets' dus emergent is en geen fundamentele eigenschap van materie.
Je zei anders wel dat rijden en bewegen geen fysische componenten hebben.Ik zeg niet dat beweging een psychologisch verschijnsel is, enkel het begrip is psychologisch, daar ligt een behoorlijke nuance.
Onze vastelling van dit verschijnsel is psychologisch, het verschijnsel zelf niet.
Wat hebben ze dan wel voor componenten?
Puzzels