Puzzel Puzzels
Beryllium
Artikelen: 0

Re: Blunders en ongelukjes

Nou Ronnie, ik geef de voorkeur aan met de mond pipetteren bij niet te gevaarlijke zaken. Perchloorzuur, okee, dat niet. Maar water wel hoor. Ik vervloek die pipetteerbalonnen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Ragbips

ArcherBarry schreef: Vergeet de HELM niet.

zie hier voor waarom.

Wat altijd ook wel practisch werkt is om de zoveel tijd even je inventaris goed na lopen op dingen als gebroken glaswerk, lege chemicaliën, potje vergeten picrine zuur, etc
Haha Bert Visscher is geniaal ja :D

Potje vergeten picrinezuur, volgens mij moet je dat wel járen vergeten als je wilt dat het gaat kristalliseren, en áls het ontploft heb je het volgens mij ook niet al te zacht behandeld...

En over dat pipetteren met de mond, dat moesten wij ook gewoon op school. Sowieso als je dat ding op concentratie brengt voor titreren krijg je echt wel een druppel op je lippen. Verdunde ammoniak op je lippen krijgen is al geen pretje (iemand kreeg het zelfs in zijn mond) en oxaalzuur smaakt ook niet geweldig. Ik snap niet dat ze dat nog doen op scholen. Wat kost zo'n pipetteerballonetje nou...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ArcherBarry

de vragen aan de docent van Ik snap het niet, hoe werkt dit Kwalitatief Uitermate Teleurstellend ding...

Ik kan niet meer tellen hoe vaak ik met de mond heb gepipeteerd. van loog tot PFZ oplossing voor micro en nog veel meer. Hoewel ik nooit wat in mijn mond heb gekregen. Ik snap trouwens niet hoe iemand dat voor mekaar krijgt.

Berylium, hebben jullie daar in het westen niet van die "automatische" stelbare pipetten?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Beryllium

Waar mogelijk gebruiken we Eppendorfs, maar die glazen gebruiken indien enigszins verantwoord zonder ballon.

Op scholen is daar nog een goede reden voor. Enig idee wat voor meuk er in zo'n ballon zit? Één keer een oplossing van 1M HCl in de ballon krijgen en hij is voor altijd getekend en onbruikbaar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
Ronnie_CF

Ik heb mijn eigen ballon, zeer goed apparatuur. Iedereen is er jaloers op :P . Die dingen die op school liggen zijn idd niets waard.
Aegishjalmur

Tijdens het practicum van een project op school, waarbij je vervuiling in een grondmonster moet bepalen, had ik de taak op me genomen om de zware metalen (lood, chroom, kobalt, nikkel en zink) er in te meten.

Ik kook het grondmonster op met koningswater, filtreer het netjes over enzo. stoot ik het om, helft van m'n monster weg en redelijk wat koningswater over m'n klauwen. was er snel bij met afspoelen dus had er verder geen schade aan over gehouden. De gevonden concentratie aan zware metalen was echter niet meer te vertrouwen =p
ArcherBarry

volgende keer voor lood kan je bij x ml water ook een y hoeveelheid kaliumjodide oplossing doen van concentratie z.

hoef je niet te spelen met koningswater.

Daarnaast, gelukkig dat het goed is afgelopen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
ajonker

Toen ik ca. 10 jaar geleden begon bij mijn huidige werkgever, had deze net een nieuwe vloer in het lab laten leggen! Deze was volgens de leverancier chemicaliën-bestendig......... Nou dat bleek na een week al niet zo te zijn, toen een leiding van de vloeistofchromatograaf knapte en er geconcentreerde natronloog (voor de regeneratie van ion exchange membranen) op de vloer kwam!

De vloer was op verschillende plekken aangevreten........maar aangezien het bedrijf dat de vloer had gelegd failliet ging zitten we nu nog steeds met dat aandenken (alleen is dat een beetje weggemoffeld, door plaatsing van grote laboratoriumtafels met kasten eronder)
Ronnie_CF

ajonker schreef: Toen ik ca. 10 jaar geleden begon bij mijn huidige werkgever, had deze net een nieuwe vloer in het lab laten leggen! Deze was volgens de leverancier chemicaliën-bestendig......... Nou dat bleek na een week al niet zo te zijn, toen een leiding van de vloeistofchromatograaf knapte en er geconcentreerde natronloog (voor de regeneratie van ion exchange membranen) op de vloer kwam!

De vloer was op verschillende plekken aangevreten........maar aangezien het bedrijf dat de vloer had gelegd failliet ging zitten we nu nog steeds met dat aandenken (alleen is dat een beetje weggemoffeld, door plaatsing van grote laboratoriumtafels met kasten eronder)
Niet verrasend dat het bedrijf over de kop ging dan :P
Colombo_inc2

Het volgende gebeurde mij een week of 4 geleden:

Ik kwam na jaren weer eens Erlenmeyers met vette watten proppen tegen voor GMO werk. Zo handig als ik ben, pipet in rechterhand met LB medium en links watten prop en Erlenmeyer even afvlammen....

En YES! de fik in de watten. Ik snel met pipet LB medium op de watten pipeteren (wat een zooi :) ). En direct in plastic GMO afval bak gegooid. Deze zit natuurlijk vol met veel papier + ethanol en (lekker slim) het smeulen van de watten prop was genoeg om de fik in de hele bak te krijgen....

Enige paniek water uit de kraan erop, kreeg die afvalbak er alleen niet onder. Dus snel deksel gepakt en dit verstikte de brand gelukkig. De brandmelder was minder gevoelig dan gedacht maar het scheelde weinig of ontruiming van het gebouw was een feit geweest.
Aertsvijand

Niet echt een gevaarlijk ongeluk, maar ook niet fijn: dit jaar in het practicum moesten we ook een vacuümdestillatie uitvoeren, maar de ruimte was beperkt. Gelukkig hebben we pompen waar je twee opstellingen tegelijk aan kon hangen, dus moest je per twee groepen met één pomp werken. Alleen schakelde de andere groep na het testen van het vacuüm de pomp uit vóór de verbrinding te verbreken :cry: En toen stonden we met zn allen alle stukken terug schoon te maken Afbeelding
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU
mjblok

Gisteren Natriummethoxide gemaakt door Natrium in een kolf met methanol te doen. De kolf werd echter gekoeld met een ijsbad en we voegde het natrium toe zonder trechter. En toen viel er dus een brok in het ijsbad. Zuurkast dicht geramd en achteruit gesprongen. Schade viel gelukkig mee. :P
kippenborst

goede reactie!!!! :lol:

ik zou niet weten wat ik zou doen.

ik hoop hetzelfde, maar mezelf kennende zou ik ook nog wel eens kunnen proberen het op te lossen. (dus op de één of andere manier de Na eruit vissen)
accidental oxidizer

ook een mooie kankerverwekkende blunder van een vrouwelijke collega student was de volgende: (laatste les voor de paasvakantie)

Tijdens een practicum moesten we methyloranje maken. Er wordt bij ons doorgaans verwacht dat je het practicum zelf thuis voldoende voorbereid zodanig dat wanneer je het labo binnenkomt je weet wat je te doen staat. En je niet onnodig veel tijd verliest met het lezen van voorschriten ect.

Mijn collega echter had dit niet gedaan en kreeg daardoor haar experiment niet volledig af, ze was net voorbij de toevoeging van dimethylanilline, en had niet beter gevonden dan haar erlenmeyer onafgesloten netjes in een kast te zetten.

het lokaal werd vervolgens afgesloten en pas na de vakantie periode weer geopend. oh wat een heerlijk geurtje toch :D en gezond ook.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

liess_CF

Ik geloof dat ik dit schooljaar tijdens labo het thema water hebben..

ELKE les staat onze leerkracht te dweilen. We gingen het verzepingsgetal van een vet bepalen en we moesten dat dan ook koken met een koeler op.

1 groepje wist dat de afvoer kapot was van hun wasbak en deden toch onverstoorde hun proefje verder.

Ineens liep héél de wasbak over en de hele vloer en zij maar lachen terwijl dit voorkomen kon worden.

Voor de rest heb ik zelf alleen nog maar een maatbeker genomen perongeluk met een gebarsten bodem. Héél mijn kokend waterbad op de grond. Jaja wééral iets met water.

Vorige les wou er een leerling voelen of een kookplaat nog warm was door zijn ganse hand erop te leggen. Niet slim natuurlijk 8-[

Zelf heb ik vooral schrik van bunsenbranders haha, ik krijg dat niet aangezet en ik heb me er ooit eens aan verbrand. Het heeft te maken met gas denk ik. Ik verkies toch een elektrische kookplaat ipv een bunsenbrander..

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!