Ik noemde het postmodern omdat het een weg is na het (moderne) kritische denken over de schrift. Je neemt de historische kritiek serieus, maar toch heb je een ontvankelijkheid voor de Bijbel als een Woord van God. Dit is denk ik wat Ricoeur de 'tweede naiviteit' noemt, het wetenschappelijk-kritische denken heeft (terecht) een einde gemaakt aan de zogenaamde 'eerste naiviteit'.
OK, zo kan ik er me leven, al spreek ik liever niet van gelovigen
ná, maar van gelovigen
ván het moderne kritische denken, aangezien dat denken immers goeddeels is vormgegeven door
insiders en niet door
outsiders en bovendien niet is afgesloten, maar nog gewoon voortgaat. Terzijde: ik vraag mij af of eventuele meelezers wel doorhebben dat de term 'tweede naiviteit' van (de gelovige) Ricoeur niet negatief bedoeld is (na het ene simplisme nu het volgende), ondanks uw duidelijke vervolg:
Hoe kan een verhaal waar zijn waar je historisch-kritisch gezien moet zeggen dat het waarschijnlijk niet in werkelijkheid zo gebeurd is? De tweede naiviteit heeft weer een ontvankelijkheid voor bijbelverhalen geleerd, die de historische-kritiek niet bagetalisseerd... Ik zie deze weg (nog) niet. Ik kan de creatieve manier van bijbellezen waarderen, maar voor mij klinkt er geen stem van hoger hand.
Moet dat dan? Reeds in onze taal kan in de uitspraak
God spreekt mij aan de actie zowel van
God als van
mij komen. Datzelfde zien we bij termen als
inspiratie,
Begeisterung e.d.
Ik zie geen openbaring gebeuren, ik zie slechts creatieve manieren om de Bijbel op het eigen leven toe te passen. Ergens ervaar ik dat als een gemis. Misschien blijf ik nog teveel in het historisch-kritische denken hangen. Ik weet het niet.
Maar ik zie het historich-kritisch denken niet als een belemmering tot geloof, of inspiratie, of hoe u het noemen wilt; integendeel zelfs. En ik blijf aanhikken tegen uw term
creatief [lezen], alsof ik de verhalen zou omvormen om ze weer acceptabel te maken. Dat echter is de methode van de middenorthodoxie, die niet kan accepteren dat er voor moderne begrippen gruwelijke opvattingen in de bijbel staan en daarom probeert alsnog een andere draai aan verhalen te geven. Ik lees niet creatief, maar letterlijk, in de zin van pogend te achterhalen wat een schrijver bedoeld kan hebben.
Ik probeer daar bijvoorbeeld in discussie met Crossword (elders op dit forum) uit te komen.
Ik doe niet meer dan één discussie en vind dat dat me al te veel tijd kost, maar lees het wel (en verbaas me wel over uw waardering voor Philipse).
De wetenschap brengt ons ver, maar niet zo ver dat het mij een verhaal biedt om mee te leven. Want het "evangelie naar Dawkins" is geen evangelie. Maar helaas, ik kan niet uit de wens naar een mijzelf overstijgend verhaal een evangelieverhaal hoog gaan houden, dan heb ik het idee alsof ik mezelf probeer te foppen.
Welk evangelieverhaal? Dat van de satisfacitie o.i.d.? Heb ik ook niets mee. Of het verhaal van hoop, vermaning, aansporing, inspiratie enz. Stel u tevreden met vragen en verlang niet naar antwoorden.
Ik weet echt niet wat er met dit topic aan de hand is, maar blijkbaar kan het echt niet zonder mekaar alles en nog wat naar de kop te smijten.
Ik vind dat nogal meevallen. Het was al weer lang geleden dat hier iemand voor potentieel massamoordenaar of vijand van de rede werd uitgemaakt.
Basbos, het maakt niet uit of jij dat beledigend bedoelde, het is duidelijk dat Antoine het als een belediging aanvoelde.
Zou er
iemand zijn die de kwalificatie kleinzielig
niet als beledigend zou aanvoelen dan? Volgens mij hebt u even de pointe van mijn sarcastisch bedoelde antwoord gemist:
dat het natuurlijk niet uitmaakt of men het (on)gelóóf of de (on)gelóvige kleinzielig of een enemy of reason noemt (alsof (on)geloof een eigen leven zou hebben, buiten mensen om). En daarom is dit:
"Geloof (een abstractie) is the enemy (hier geen persoon) of reason (weer een abstractie)". Ik heb nooit gezegd dat gelovigen (personen) vijanden van rationaliteit zouden zijn. Ik had dat kunnen zeggen, maar zover wou ik niet gaan, omdat ik daarmee gelovigen van kwaadwilligheid zou beschuldigen, hetgeen in de meeste gevallen onterecht zou zijn geweest.
dan ook gewoon flauwekul, apekool.
Maar waar komt het misverstand vandaan? Dat is hetzelfde als vragen waarom negatieve kwalificaties in een discussie over geloof véél eerder als beledigend worden ervaren dan in een discussie over b.v. politiek. Vrijwel geen enkele PvdA'er/SP.A'er zal zich gekwetst voelen als een PvdV'er/VB'er hem of haar een onbenul noemt, of omgekeerd. Zelfs het feit dat Wilders minister Vogelaar knettergek noemde baarde nog nauwelijks opzien.
Waarom dan ligt dat alles bij geloofskwesties zoveel gevoeliger?
In de eerste plaats omdat geloof véél minder tot het domein van de
opinies/visies behoort dan tot het domein van de
identiteit (net als etniciteit, nationaliteit, geaardheid, karakter e.d.). Daarom ervaart de gelovige kritiek op zijn geloof veel nadrukkelijker als kritiek op hemzelf dan een stemgerechtige dat zal doen bij kritiek op zijn partij. Opinies zijn minder persoonlijk en omdat A47 kennelijk geen verschil ziet/voelt met geloof, kan hij makkelijker volharden in zijn misvatting dat kritiek op iemands geloof geen kritiek op de persoon zelf is.
In de tweede plaats omdat geloof een containerbegrip is. Wat A'47 onder geloof verstaat kan mijlenver afstaan van wat de gelovige ervaart. Als hij niet specifieker aangeeft wát hem precies niet bevalt, ligt zijn opmerking ook om die reden meer in het verlengde van een opmerking als
Turken zijn dom.
In de derde plaats omdat het bij geloof, als het tenminste niet enkel gewoonte of sleur is, veelal om
gevoel en
ervaring gaat en niet om dogma's en leerstellingen, waarover makkelijker en minder emotioneel valt te discussiëren. Door veel gelovigen wordt de relatie tot God als zéér
persoonlijk ervaren en onttrekt zich daardoor, net als liefde of verliefdheid, goeddeels aan de ratio.
Dat geloof met emotie te maken heeft snapt A'47 wel, maar hij geeft daar een nogal absurde draai aan:
Geloof is geen visie, het is een emotionele toevoeging aan een visie die de visie beschermt tegen kritiek.
A. bedoelt hier met geloof kennelijk zoiets als het instituut Geloof (naar analogie van het instituut kerk), waar iedereen te pas en te onpas een beroep op kan doen om zichzelf als slachtoffer van discriminatie te etaleren, of om abjecte uitspraken te legitimeren (als in
Ik mag dit of dat zeggen, want het is mijn geloof).
Maar goed, de bottom line blijft dat kritiek op een opinie gelijk staat aan kritiek op degene die die opinie uit.
Basbos, ... Het is duidelijk dat je het christelijk geloof serieus neemt, maar jij kunt dat doen terwijl je uitgaat van een God die niet werkelijk bestaat. In jouw optiek is God als Wezen een verzinsel, maar als synoniem voor het goede tussen mensen wel te gebruiken.
Zo ver ga ik overigens nier hoor. Weliswaar
neem ik aan dat de mens God geschapen heeft, maar weten kan ik dat niet. En daarom kan ik met dezelfde overtuiging als u zeggen dat God mij aanspreekt (zie boven), zonder te (hoeven) weten hoe die relatie nu precies in elkaar zit.
Voor mij persoonlijk is het moeilijk om de zin van zo'n vorm van geloof in te zien.
Voor wie gelooft dat Jezus voor onze zonden is gestorven etc., is dat inderdaad problematisch.
Ik denk aan hen die de verschillende boeken waaruit de Bijbel zou worden samengesteld, hebben geschreven. De vraag die bij mij opkomt is hoe de schrijvers van deze boeken in het leven stonden. Verzonnen zij een God omdat daar een noodzaak toe bestond, bijvoorbeeld om een volk bij elkaar te houden?
Dat laatste zeker ook ja (Bab. Ballingschap), maar ik zou nooit spreken van het verzinnen van een God, maar van het verzinnen van verhalen rond God, voortkomend uit een Godsbesef dat veel ouder is dan welk verhaal ook
Ook vraag ik me af welke rol Jezus heeft in een geloof waarbij er van een Godspersoon geen sprake is.
Nadruk op de rol van Jezus als
mens is zo oud als het Christendom zelf.
Het is jammer dat het materialisme zo'n grote invloed heeft kunnen krijgen. Het werkt nog steeds door en heeft heel wat mensen van hun geloof in een levende God afgeholpen. Hele generaties groeien op die slechts zijdelings iets over het christelijk geloof te horen krijgen en dan meestal in negatieve zin. Sommigen stellen dat we voor deze ontwikkeling dankbaar moeten zijn. Ik denk dat die 'verworvenheid' een vorm van zelfbedrog is waaruit men ooit zeer onplezierig zal ontwaken.
Helemaal mee eens, al hebben wij waarschijnlijk een andere voorstelling van dat ontwaken en zie ik een massale terugkeer naar de kerk niet noodzakelijkerwijs als een verbetering. De VS levert het beste bewijs dat geloof en materialisme volgens sommigen uitstekend samen kunnen gaan, helaas.