EvilBro schreef: ↑wo 18 feb 2026, 12:47
Omdat die keuze arbitrair was. Je had ook een formule af kunnen leiden die uitgaat van een richtingsafhankelijke gamma die verder precies dezelfde resultaten gaf voor alle meetbare verschijnselen. Voor die formule kun je ook zeggen dat het logisch is om die te blijven gebruiken en dan kom je tot de conclusie dat de lichtsnelheid afhankelijk is van de richting waarin die beweegt.
Je zou voor de reizende klok kunnen afspreken om die te synchroniseren met een bepaalde aanname bv dat ik voor elke 2 licht seconden die het licht heen en weer aflegd voor de klok op 1 km afstand afspreek dat die klok dan ook 3.3us tijdsverschil heeft opgebouwd. dan komt mijn lichtpulsje geen 3.3us later dan het sync pulsje, maar gelijk met het syncpulsje en concludeer ik uit de meting dat de lichtsnelheid op de heenweg oneindig was (1km in 0 us) op de terugweg meet ik dan echter 1 km in 6.6 us dus 150000km/s
maar dat komt dan puur omdat ik de klok met de hand heb versteld on een schijnbaar tijdsverschil in te voeren van 3.3 us per km afstand.
Als ik dan de klok weer terug vervoer naar de andere klok toe dan moet ik hem nog een keer corrigeren maar dan de andere kant op want bij aankomst moeten ze immers weer gelijk lopen. Zo krijg ik dus een gemeten lichtsnelheid die verschilt per richting omdat ik zelf aan die klok heb lopen draaien.
Mijn voorstel is dus om niet aan de klok te draaien omdat die immers zelf zijn werkelijke tijdsdilatatie opbouwt.
als je dat doet dan krijg je in mijn beleving dus een veel natuurlijker gedrag met als gevolg dat je een echt lichtsnelheids verschil zou kunnen meten ipv een kunstmatig gecreeerde versie daarvan.dat werkelijke verschil is echter maar femtoseconden werk dus totaal verwaarloosbaar. en als je dat doet meet je dus c in alle richtingen. dus is mijn conclusie dat c ook werkelijk gelijk is in alle richtingen om dat alle andere situaties kunstmatig zijn gecreert door aan de klokken te gaan bijstellen.
Dus mijn keuze is niet arbitrair, maar de enige mogelijke uitkomst als je stelt dat je met ja handen van de klok afmoet blijven en de opbouw van het tijdsverschil aan de klok zelf overlaat.