svennson: interessant onderwerp, en lof voor je bijdrage in dit topic. Maar serieus, je moet echt eens met Mr. Period & The Bad Boys of Punctiation gaan praten, joh.
http://www.penny-arcade.com/view.php?date=...002-10-11&res=l
http://www.penny-arcade.com/view.php?date=...003-07-07&res=l
http://www.penny-arcade.com/view.php?date=2004-11-03
Voor iedereen grappig trouwens, deze 3 comics.
Maar, on-topic.
@ Dinosaur: jeetje... dat verhaal over die Amerikaanse boot klinkt wel erg vaag. Erg fascinerend, maar als ik het goed begrijp is het helemaal niet betrouwbaar na te trekken of dat hele zaakje wel echt gebeurd is?
Ik bedoel, als de resultaten van dat experiment dan echt zo revolutionair waren, waarom hebben ze er dan nooit verder mee geëxperimenteerd.
In het algemeen: ik vind tijd reizen maar een wazig begrip. Zoals iemand in dit topic al zei, we reizen in principe allemaal in de tijd. Ja okee, de tijd verstrijkt voor iedereen, maar in principe zitten we allemaal in dezelfde "tijdslijn" om het zo maar te noemen. Dat is toch effe wat anders dan naar je eigen verleden reizen, waarvan ik me echt afvraag of het ooit zou kunnen. Zelfs dat verhaal over het NASA experiment met die klok bewijst volgens mij nog niets. Ik bedoel, het feit dat er constant contact mogelijk was met de aarde kun je als een bewijs zien dat er communicatie mogelijk is tussen verschillende 'paden' in de tijdruimte; je kan het echter ook als bewijs zien dat die klok in de ruimte in feite nooit "weg" is geweest uit "ons" tijdruimtepad.
Wat ik me ook afvraag, maar dat is misschien puur hypothetisch: ALS het dan mogelijk zou zijn om naar het verleden te reizen, bijvoorbeeld naar de prehistorie, dan vraag ik me werkelijk af het omknakken van 1 grasspriet zoveel invloed heeft. Ik bedoel, ik ken ook het hele verhaal over het vlinder effect dat aan bod komt in ongeveer elke discussie, boek of film die dit onderwerp raakt. Maar we weten dat de dinosaurussen op een bepaald moment zijn uitgestorven. Zou het omknakken van 1 grasspriet, waardoor in het ergste geval een dinosaurus de hongerdood sterft omdat die grasspriet uitgroeit tot een struik, boom of wat dan ook, daar werkelijk enige substantiële invloed op hebben? Ik bedoel wat maakt 1 dinosaurus meer of minder uit voor het verloop van de geschiedenis? En zijn er niet ontelbaar veel factoren die de hongerdood van dat beest mogelijk maken of juist voorkomen? Dat causale verband is zo fuzzy dat je volgens mij niet echt kan zeggen dat 1 grasspriet daar substantieel iets aan verandert.
Maar nogmaals, ik vraag me af of deze hele verhandeling niet puur hypothetisch is. Want wie zegt dat als er al zo iets bestaat als "naar het verleden reizen" dat je dan in het verleden terechtkomt zoals wij het kennen? Wij gaan er bij gebrek aan meer kennis maar vanuit dat er één bepaald tijdruimtepad is, namelijk datgene wat tot ons 'heden' heeft geleid. Maar stel dat tijdreizen mogelijk is, misschien verandert dan wel letterlijk alles. Misschien kom je wel in een verleden terecht (wat eigenlijk het jaar 1200 ofzo zou moeten zijn) waar de aarde helemaal niet bestaat, en sterf je ter plekke, of zodra je omkomt van de honger.
Of misschien verandert er juist wel helemaal niks... wie zegt dat het überhaupt zo is dat alles wat zich in het heelal of op aarde bevindt causaal aan elkaar hangt waardoor als je het ene doet, dat het andere dan verandert? Ik bedoel: wie zegt dat als jij in het verleden voorkomt dat je moeder je vader ontmoet, dat jij dan ophoudt te bestaan? Das ook maar een theorie op basis van intuïtie, maar waarom zou de materie waar jou lichaam uit bestaat ineens in het niks verdwijnen op het moment dat je een bepaalde stap zet op dat moment? Het is toch niet zo dat er ergens een register wordt bij gehouden of dat er een mannetje achter een beeldscherm zit zo van "Oh wacht, jantje ontmoet marietje niet, dus hmm... dan moet jij... *ZAP* ". Het lijkt heel logisch dat als jantje marietje niet ontmoet, dat het moment dat jij wordt geboren dan nooit aanbreekt. Maar als je zo redeneert, op het moment dat jij in het verleden zit is het moment dat jij geboren wordt überhaupt nog niet aangebroken, dus als die logica opgaat dan kun jij daar op dat moment überhaupt niet zijn.
Nou ja... ik kan nog wel ff doorgaan, ik zal eerst de reacties maar weer ff afwachten.
