Om meer nieuwe spiektrukken te leren kkennen heb ik besloten regentaat te worden.
Ik heb alvast in mijn loopbaan als student, vooral in de middelbare school, het volgende uitgeprobeerd:
* gewoon naast je kijken, meestal krijg je daar maar een gewone waarschuwing voor.
* het antwoord vragen, slingeren ze 'zwijgen!' naar je hoofd, maar ondertussen heb je mss al het geluk gehad een antwoord te ontvangen.
*een gom gebruiken, daar heeft niemand me ooit op betrapt, hoe vaak de gom ook heen en weer ging.
* Bij een bepaalde leerkracht latijn werden de vragen op een blaadje gegeven en moest je die beantwoorden op een toetsenblad van school. De Vorm van de vraagstelling en dus ook de antwoorden was dus altijd ongeveer hetzelfde. We schreven de vertaling van de teksten die we zouden moeten vertalen in die vorm op een foefelden dat tussen de andere antwoordbladen.En overschrijven maar.
*In een boek schrijven dat je mocht gebruiken helpt oook vaak.
* bij een mondelinge overhoring frans moest je vooraan naast de leraar gaan staann, dan kon je gewoon de antwoorden van het briefje in zijn hand aflezen.
* met de punt van je passer de antwoorden en formules in je geodriehoek krassen, dat zie je nauwelijks en je geodriehoek lijkt niet gevaarlijk.
* Ooit heb ik een heel klein volgeschreven spiekbriefje in mn doorschijnende pen gestooken, maar ik heb dat maar tijdens de toets in mn zak gestoken zonder het te gebruiken.
* Bij sommige leerkrachten lukt het wonderwel je toets of examenbladen door te geven, vooral als je er veel hebt. Je laat er een vallen en de ander raapt het op, of je vraagt een nieuw kladblad aan iemand anders, want de jouwe zijn op.
*Als iedereen echt door elkaar luidop de antwoorden van een toets of test gaat zeggen, en iedereen werkt mee, dan durft de leerkracht ingeval hij/zij niet al te moedig is, geen straffen uitdelen.
*Op je handpalm schrijven werkt ook, maar met mn zweethanden wil dat wel eens uitlopen.
er zijn er vast nog meer

, maar ik kan me ze nu niet meer herinneren.
Een leerkracht die je graag mag helpt ook veel.
De leerkracht biologie/ chemie mocht me wel, op het mondeling examen biologie stelde hij een vraag waar ik totaal geen antwoord op wist: 'Heeft het iets te maken met evolutie?' Hij: nee niet echt, denk nog eens na ik : 'ik weet het echt niet' Hupla, dat verdiende dus een 2/10. Terwijl de anderen bij tien seconden denken een nul toegeslingerd kregen

. Gelukkig was ik anders wel goed in biologie.
De zelfde examenperiode; ik had om redenen het examen chemie niet kunnen meedoen en moest dat de dag na de examens gaan inhalen; ik had bijna niet kunnen leren, maar kreeg een fantastisch voorstel aangeboden, als ik het examenn niet maakte kreeg ik 50%.

wat zou je doen, als je weet dat meer dan de helft gebuisd was 8)
Ahja

het is ook zo leuk als je mensen kunt helpen