Puzzel Puzzels
phoenixofflames
Artikelen: 0

Re: Bestaan van hel onwaarschijnlijk

de grijze muis schreef:Jezus als de hocuspocusman. Nee symbolen. Zoals dit brood gebroken wordt, zo wordt mijn lichaam gebroken, zoals deze wijn vloeit, zo zal mijn bloed vloeien. Kortom, herinner je dat en denk aan mij en aan alles wat ik jullie geleerd heb bij je maaltijd en breng dat in de praktijk.

Edith Stein mag volgens de Roomse/pauselijke leer als gedoopt jodinnetje juichen voor Gods troon en de andere 6 miljoen arme drommels mogen eeuwig tandenknarsen in de letterlijke hel, die ze net achter de rug meenden te hebben. Heb ik dat goed begrepen?
Idd, we brengen het in de praktijk. Wie mijn Vlees niet eet en mijn Bloed niet drinkt, zal een gemeenschap met mij hebben.

wat achter de rug meenden te hebben?

Zij die gedoopt zijn en in staat van genade hebben, gaan naar de hemel. Zij die niet in staat van genade sterven, gaan naar de hel. Zie die wil in staat van genade sterven en een doopsel van begeerte of bloed hebben, gaan naar de hemel. Zie die onwetend zijn, worden geoordeeld volgens hun geweten en volgens de natuurwet.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

phoenixofflames

qrnlk schreef:In welk opzicht kan eeuwige gevangenschap, martelen en pijnigen ooit een passende straf zijn voor welke (per definitie tijdelijke) overtreding dan ook? De straf zou niet proportioneel zijn tot de overtreding. Straf geven we hooguit als motivatie om het in de toekomst beter te doen, het heeft geen zin om iemand echter te motiveren het in de toekomst beter te doen indien deze persoon geen toekomst meer heeft. Een liefdevolle rechtvaardige god zou ze laten sterven en vergaan. Alleen een sadist zou leiden laten voortduren.

Interessante vraag: Is jouw god volgens jouw almachtig? Kan deze dan deze zielen vernietigen? Is een dergelijke euthanasie dan niet liefdevoller dan zinloos en uitzichtloos lijden te laten voort duren? Als iemand een huisdier heeft die continue pijn heeft en er is niets aan te doen, dan is het toch liefdevol om deze uit zijn leiden te verlossen? Indien daarom een mens al zo voor zijn dieren zorgt, waarom zou God dan niet net zo liefdevol zijn met betrekking tot de mensen die niet te herstellen zijn? God is toch liefde?

Mensen zullen de consequenties van hun eigen keuzes en die van anderen moeten dragen, zo zit de realiteit in elkaar. Maar er is geen reden om hier een letterlijke hel aan toe te voegen: Het dient geen doel immers.

True, maar een letterlijke hel lijkt mij niet iets dat door God bedacht is maar eerder een gedachtespinsel van zondige mensen die zo hun eigen daden konden rechtvaardigen; Wellicht is het zelfs geïnspireerd door de demonen om mensen op een dwaalspoor te brengen en tegen god te laten lasteren.

Als we kijken naar wat bijvoorbeeld David overkwam zal god, zelfs als hij ons vergeeft, ons geen vrijstelling geven van de consequenties. Daarnaast zal waarachtig berouw ons aanzetten tot werken die bij berouw passen, ons aanzetten om de dingen recht te zetten en de schade te herstellen.
Verborgen inhoud
Door werken kan niemand vergeving of herstel verdienen, dit zijn vrije gaven van God. Maar de werken zijn een openbare demonstratie van het onzichtbare innerlijk, het een kan niet bestaan zonder het andere, want de gedachten en de daden vullen elkaar aan.

De gedachten van een onsterfelijke ziel en een brandende hel stammen voornamelijk van uit de Griekse filosofie die toen in Israël populair werd. Jezus parodie van de rijke man en arme lazarus bevalt zo veel onzinnig en onrealistisch overdrijvingen dat hij het overduidelijk niet erg serieus nam.

Inderdaad, de mens is sterfelijk, hij is voor zijn leven van zijn omgeving afhankelijk: Hij heeft zuurstof, water, voedsel, beschutting nodig. Het is slechts door God kracht dat de mens kan blijven leven. Elke poging tot onafhankelijkheid van God zal als gevolg hebben dat de mens oud word en sterft.

Direct overgenomen uit de leer van Plato, een Grieke filosofie, zonder enige basis in de bijbelboeken.

Dat kun je inderdaad niet letterlijk, het is dan ook figuurlijk bedoeld. Voornamelijk met betrekking tot hun die weten wat hun te wachten zou staan.
De straf is zeker proportioneel. Een oneindig goed is beledigd geweest en deze rechtvaardigheid kan alleen zo voldaan worden. Jezus zegt: Wie gelooft is gered, wie niet gelooft is reeds veroordeeld. Hij is streng hoor. De mensen gaat uit vrije wil naar de hel. God vergeeft alles hier op aarde he als we berouw tonen en ons willen beteren. Maja, blijkbaar wil niet iederen zich beteren en toont niet iedereen berouw over zijn zonden. God is niet alleen liefdevol, maar ook oneindig rechtvaardig.

Tuurlijk kan hij dat. Maar hij vernietigt niet wat Hij geschapen heeft. Ook Satan is niet vernietigd. De rechtvaardigheid eist gewoon een eeuwige straf. Het is vreselijk om in de handen van de goede God te vallen. Vreselijk voor zij die Hem verwerpen. God is goed, maar voor de mensen van goede wil.

Het dient het doel van de rechtvaardigheid. Het goede verdient beloning en het kwade straf. Een oneindig kwaad verdient een oneindige straf.

En zij die zullen buitengeworpen worden? De dwaze maagden? Of de boom die geen vruchten draagt die in het vuur zal worden geworpen? Of 'Ga weg van mij vervloekten, in het vuur dat bereid is voor de duivel en zijn engelen'?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

qrnlk
Lorentziaan

Volgens mij wacht annihilatie ook voor Satan en al zijn medestanders.

Annihilatie is natuurlijk ook een eeuwig durende straf, en rationeel gezien is deze straf bovendien meer dan voldoende. (more)

Mijn vraag is vooral waarom jouw god degelijke onherstelbare personen bewust in leven zou houden?

Ezechiel 33:11
Zowaar Ik leef, zegt de Oppermachtige HERE, de dood van de goddelozen doet Mij geen genoegen. Integendeel, Ik wil graag dat de goddeloze zijn zonden de rug toekeert en in leven blijft.

Met welk doel martelt jouw god de mensen in de hel? Waarom zou hij ze überhaupt pijn willen doen? Wat voor rationeel doel of zin heeft iets dergelijks? Wat probeert hij er mee te bereiken?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
phoenixofflames

qrnlk schreef:Volgens mij wacht annihilatie ook voor Satan en al zijn medestanders.

Annihilatie is natuurlijk ook een eeuwig durende straf, en rationeel gezien is deze straf bovendien meer dan voldoende. (more)

Mijn vraag is vooral waarom jouw god degelijke onherstelbare personen bewust in leven zou houden?

Ezechiel 33:11

Met welk doel martelt jouw god de mensen in de hel? Waarom zou hij ze überhaupt pijn willen doen? Wat voor rationeel doel of zin heeft iets dergelijks? Wat probeert hij er mee te bereiken?
Hij wil idd de dood van de zondaar niet. Maar wat zegt Hij daarna?

Integendeel, Ik wil graag dat de goddeloze zijn zonden de rug toekeert en in leven blijft.

Idd. Zijn zonden de rug toekeert. Berouw toont en zich voornemen nooit meer te zondigen.

Zegt God dat die de goddelozen niet zal straffen? Hij zegt dat Hij de dood niet wilt van de mensen van goede wil.
qrnlk
Lorentziaan

Stel dat terwijl jouw god een ziel in die hel aan het martelen is deze opeens berouw ontwikkeld? De ziel is volgens jouw onsterfelijk dus de persoon leeft in essentie nog, heeft alleen geen lichaam meer, ik neem tenminste aan dat het de ziel is die berouw heeft niet het lichaam? Anyway, jouw god is dus deze ziel aan het martelen en deze ziel heeft opeens berouw en wil biechten (hij kan dit notabene bij god zelf doen) en vraagt om vergeving. Wat zal jouw god nu doen?

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
de grijze muis

phoenixofflames schreef:Idd, we brengen het in de praktijk. Wie mijn Vlees niet eet en mijn Bloed niet drinkt, zal geen gemeenschap met mij hebben.

wat achter de rug meenden te hebben?

Zij die gedoopt zijn en in staat van genade hebben, gaan naar de hemel. Zij die niet in staat van genade sterven, gaan naar de hel. Zie die wil in staat van genade sterven en een doopsel van begeerte of bloed hebben, gaan naar de hemel. Zie die onwetend zijn, worden geoordeeld volgens hun geweten en volgens de natuurwet.
(Ik neem aan dat je geen wilde schrijven

Wat achter de rug hebben? Waarom vraag je dat? Ik verwijs toch duidelijk naar de concentratie/vernietigingskampen, of was dat niet duidelijk? Of ben je een bewonderaar van Williamson en ontken je het, of was je gewoon ff in de war?

Ik gaf als voorbeeld Edith Stein, het heiligverklaarde RK knuffeljodinnetje, die een vreselijk lot onderging.

Volgens jouw pauselijke leer is zij zonder vagevuur onmiddellijk in de hemel opgenomen, waar zij nu eeuwig moet juichen voor Gods troon en het Ave Maria als een nachtegaaltje mag kwelen.

Je spreekt over hen die onwetend zijn en geoordeeld worden volgens hun geweten en volgens de natuurwet, wat je dan ook onder het laatste mag verstaan.

Waarom zeg je niet direct en openlijk dat joden volgens de Roomse leer helemaal niet onwetend zijn, volgens de Stellvertreter zijn zij immers Christusmoordenaars, die de verdoemenis over zich zelf hebben afgeroepen.

Zij gaan dus volgens de Roomse leer naar de hel om daar eeuwig verdoemd te zijn en eeuwig te wenen en te tandenknarsen.

Of zit ik er helemaal naast?
phoenixofflames

Stel dat terwijl jouw god een ziel in die hel aan het martelen is deze opeens berouw ontwikkeld? De ziel is volgens jouw onsterfelijk dus de persoon leeft in essentie nog, heeft alleen geen lichaam meer, ik neem tenminste aan dat het de ziel is die berouw heeft niet het lichaam? Anyway, jouw god is dus deze ziel aan het martelen en deze ziel heeft opeens berouw en wil biechten (hij kan dit notabene bij god zelf doen) en vraagt om vergeving. Wat zal jouw god nu doen?

De zielen in de hel kunnen geen berouw meer hebben. Na de dood, blijft de ziel ahw in de toestand waarin ze gestorven is. ALs je in staat van doodzonde sterft, blijf je ook zo. Na de dood, stopt alles. De periode waarin je de kans had, is voorbij. In de hel is er alleen haat. Het is te laat trouwens om berouw te tonen na de dood. De zielen in hel zijn daar omdat ze God haten, omdat ze geen berouw willen tonen. Daarom zijn ze daar juist.. Vanwege de verstoktheid van hun hart. Nooit in eeuwigheid zal er ook maar 1 ziel vanuit de hel berouw hebben. ( Dat is juist waarom ze daar ook eeuwig zitten )

Ieder mens heeft overvloed aan genade om heilig te worden. Iedereen. Jij, ik, mijn buurman, iedereen.

Jezus is gestorven om ons te verlossen en de sacramenten zijn de toepassing van dat Kruisoffer. God wil dat het via de biecht gaat. 'Wier zonder gij vergeeft, hun zijn ze vergeven. Wier zonden gij behoudt, hun zijn ze behouden'
phoenixofflames

de grijze muis schreef:(Ik neem aan dat je geen wilde schrijven

Wat achter de rug hebben? Waarom vraag je dat? Ik verwijs toch duidelijk naar de concentratie/vernietigingskampen, of was dat niet duidelijk? Of ben je een bewonderaar van Williamson en ontken je het, of was je gewoon ff in de war?

Ik gaf als voorbeeld Edith Stein, het heiligverklaarde RK knuffeljodinnetje, die een vreselijk lot onderging.

Volgens jouw pauselijke leer is zij zonder vagevuur onmiddellijk in de hemel opgenomen, waar zij nu eeuwig moet juichen voor Gods troon en het Ave Maria als een nachtegaaltje mag kwelen.

Je spreekt over hen die onwetend zijn en geoordeeld worden volgens hun geweten en volgens de natuurwet, wat je dan ook onder het laatste mag verstaan.

Waarom zeg je niet direct en openlijk dat joden volgens de Roomse leer helemaal niet onwetend zijn, volgens de Stellvertreter zijn zij immers Christusmoordenaars, die de verdoemenis over zich zelf hebben afgeroepen.

Zij gaan dus volgens de Roomse leer naar de hel om daar eeuwig verdoemd te zijn en eeuwig te wenen en te tandenknarsen.

Of zit ik er helemaal naast?
Ja. De hemel is een toestand waar men participeert aan God zelf, aan Zijn eigen oneindig inwendig geluk maw het voortbrengen van de Zoon door de Vader en het ademen van de Vader en de Zoon van de H. Geest.

Iedereen die Jezus niet aanvaard is verdoemd. Ik zei het al: "Wie gelooft is gered, wie niet gelooft is reeds veroordeeld." God wil dat we Zijn Zoon (h)erkennen als Messias, Zoon van God, anders zijn we sowiezo reeds veroordeeld. De joden, net zoals ieder ander persoon, die Jezus niet aanvaard als Verlosser en God, is veroordeeld.

De Kerkvaders zeggen dat het vuur van de hel nog een verstrooiing, een goedheid van God. Het ergste is dat je bij je dood God ziet hoe Hij is, hoe goed Hij is en dat je Hem veracht hebt en door je eigen schuld naar de hel gaat. Het gemis van God is het ergste.
Caithlin

De zielen in hel zijn daar omdat ze God haten
Maar iemand die God niet haat, maar ook niet in Hem geloofd en toch berouw heeft voor zijn 'zonden', waarkomt hij/zij dan terecht? Vooral als er wel een 'geloof in iets' is, maar niet kan verwoorden/verklaren wat dat iets is.

Gaat zo'n persoon ook naar de hel?

Is er überhaupt wel iemand zonder zonde? Wat voor de 1 een leugentje om bestwil is, is voor de ander iets verschrikkelijks.

En hebben we niet allemaal wel eens een mug doodgemept, of een spin/mier/wesp/bij, ook 'kinderen van God'.

Zitten we dan niet allemaal vol zonde? Want hoe blij ben je als je die irritant zoemende mug plat hebt om 3.00 AM en je verder kan slapen.

Of 'telt' dit niet, omdat het geen mens is ;)
de grijze muis

phoenixofflames schreef:Ja. De hemel is een toestand waar men participeert aan God zelf, aan Zijn eigen oneindig inwendig geluk maw het voortbrengen van de Zoon door de Vader en het ademen van de Vader en de Zoon van de H. Geest.

Iedereen die Jezus niet aanvaard is verdoemd. Ik zei het al: "Wie gelooft is gered, wie niet gelooft is reeds veroordeeld." God wil dat we Zijn Zoon (h)erkennen als Messias, Zoon van God, anders zijn we sowiezo reeds veroordeeld. De joden, net zoals ieder ander persoon, die Jezus niet aanvaard als Verlosser en God, is veroordeeld.

De Kerkvaders zeggen dat het vuur van de hel nog een verstrooiing, een goedheid van God. Het ergste is dat je bij je dood God ziet hoe Hij is, hoe goed Hij is en dat je Hem veracht hebt en door je eigen schuld naar de hel gaat. Het gemis van God is het ergste.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag of je begrepen heb wat ik bedoelde met de 6 miloen joden die reeds een hel achter de rug hadden.

Nu moeten ze nog voor eeuwig branden volgens de pauselijke leer, die maar heel weinig met christendom heeft te maken, maar slechts op machtswellust gebaseerd is.

Aan het hoofd van de eerste kerk in Rome stonden oudsten. Nergens in de Bijbel staat geschreven dat Petrus in Rome was, zelfs Paulus spreekt er niet over toen hij aldaar was.

Geloof jij niet dat de holocaust in die mate bestaan heeft net als Williamson dat niet doet, omdat je mijn bedoeling niet leek te begrijpen of niet wilde begrijpen ? Een hel achter de rug , hen aangedaan door de Roomse Hitler en dan nogmaals een hel bij een andere satan!

Het Unum Sanctum slechts voor de Roomsen met uitsluitend hun doop en de biecht. Zelfs zonden aan god opbiechten is niet genoeg, het moet aan een priester anders geldt het niet en hup de hel in en maar tandenknarsen tot in aller eeuwigheid.

Volgens het 2de Vaticaans Concilie vindt de Roomse kerk de Islam, het Hindoeisme en het Boedhisme een aanvaadbare weg om tot God te komen. Dat is nu ineens niet meer zo met die typisch Duitse paus. Terug naar het Concilie van Trente met zijn onbijbelse afgoderij.

Als iemand werkelijk de plaatsbekleder is, nog sterker, er wordt nu immers van plaatsvervanger gesproken, dan hoeft die persoon toch niet onfeilbaar verklaard te worden, zoals sinds 1970 het geval is met ex cathedra afkondigingen.

Dit heeft niets met christendom te maken, het is een cult en een wereldse macht, zie ook concordaat met Mussolini en Hitler.

Soms denk ik dat Phoenix hier een grote grap uithaalt, door lezers alhier met de lachverwekkende Roomse cathechismus kennis te laten maken, waar hij zelf niet in gelooft.

Hoe kan men verworden tot een dergelijke pauselijke robot, zo geindoctrineerd.

Liever Turks dan Paaps, denk ik weleens. Toch ook maar niet, die hebben immers de Armeniers een hel op aarde bezorgd.
qrnlk
Lorentziaan

Ik herhaal dan dat annihilatie een veel logischer interpretatie is dan een letterlijke hel.

Vooral omdat de bijbel duidelijk stelt dat de doden zich van niets bewust zijn (dus ook geen plezier of pijn) in sheol [LXX: Hades; Hel, graf, etc]. (Job 14:21, Pred. 9:5, 10)

Hoe lees jij Matt 10:28? Ik zie het als dat hoewel mensen wellicht ons huidige leven kunnen beëindigen ze niet in staat zijn om het door God beloofde nieuwe leven zonder einde te beëindigen, maar God is in staat om beide te beëindigen.

De bijbel is vrij duidelijk: De dood is annihilatie, niets van de mens overleeft de dood. De doden bevinden zich slechts in onze en Gods herinnering. Vergelijk ook 1 Tim 6:12-16, waar duidelijk staat dat alleen God onsterfelijk is! Wij dus niet!

De eerste leugen die door Satan geuit werd was "Gij zult beslist niet sterven" (Gen 3) hier legde hij het zaadtje voor de gedachte dat de mens in een andere vorm zou verder leven na dat het lichaam was gestorven; Satan was de oorspronkelijke bedenker van de misleidende gedacht dat de ziel onsterfelijk zou zijn.

Rom 6:23 De loon van de zonde is de dood. Niet een vorm van oneindig leven in een martelkamer genaamd hel. De gave van God is echter leven zonder einde. Indien dit echter een gave is, dan betekend dit dat wij niet onsterfelijk zijn. Hebr 2:14-15 De dood als een instrument van de duivel; Het was geen onderdeel van God's plan met de mensheid. 1 Kor 15:24-26 De dood als vijand, een vijand van het leven.

De houding van Jezus tegenover de dood is in schril contrast met de houding van bijvoorbeeld Socrates die wel in een onsterfelijke ziel geloofde. (Lees Plato's Phaedo. De basis voor deze misleidende ontkenning van de dood vind haar directe oorsprong dan ook niet in de bijbel maar in de Griekse filosofie en heeft vandaar uit de oorspronkelijke christelijke leer besmet.)

Markus 14:32-41 Jezus, bewust dat hij nu de dood -- het machtigste wapen van de duivel -- moest ondergaan, hij wenst dat hem dit bespaart had kunnen blijven. De stress van het moment en de angst (Hebr 5:7) voor wat komen gaat is overweldigend, hij vraag zijn discipelen om te waken zodat hij niet alleen is, hij vraagt zijn vader om een alternatief. Hij wil niet sterven. Waarom zou hij de dood zo vrezen indien deze voor hem slechts een overgang naar de hemel zou betekenen? Omdat de dood annihilatie betekende! Vanaf zijn dood tot dat God hem opnieuw als geest schiep bestond hij niet: Hij was waarachtig dood: nihil of niets geworden. Hij leeft nu; dezelfde als voordien, maar toch ook weer anders.

Nergens in de bijbel staat dat de mens een onsterfelijke ziel zou hebben, juist het tegenovergestelde: De ziel die zondigt zal sterven, alleen God is onsterfelijk en het ontkennen van de dood was de eerste leugen die Satan vertelde. De ziel is de mens zelf, de persoon, en deze is sterfelijk. En daarmee is de hel (sheol, of hades) het graf van de mensheid, niet een martelkamer.

phoenixofflames

qrnlk schreef:Ik herhaal dan dat annihilatie een veel logischer interpretatie is dan een letterlijke hel.

Vooral omdat de bijbel duidelijk stelt dat de doden zich van niets bewust zijn (dus ook geen plezier of pijn) in sheol [LXX: Hades; Hel, graf, etc]. (Job 14:21, Pred. 9:5, 10)

Hoe lees jij Matt 10:28? Ik zie het als dat hoewel mensen wellicht ons huidige leven kunnen beëindigen ze niet in staat zijn om het door God beloofde nieuwe leven zonder einde te beëindigen, maar God is in staat om beide te beëindigen.

De bijbel is vrij duidelijk: De dood is annihilatie, niets van de mens overleeft de dood. De doden bevinden zich slechts in onze en Gods herinnering. Vergelijk ook 1 Tim 6:12-16, waar duidelijk staat dat alleen God onsterfelijk is! Wij dus niet!

De eerste leugen die door Satan geuit werd was "Gij zult beslist niet sterven" (Gen 3) hier legde hij het zaadtje voor de gedachte dat de mens in een andere vorm zou verder leven na dat het lichaam was gestorven; Satan was de oorspronkelijke bedenker van de misleidende gedacht dat de ziel onsterfelijk zou zijn.

Rom 6:23 De loon van de zonde is de dood. Niet een vorm van oneindig leven in een martelkamer genaamd hel. De gave van God is echter leven zonder einde. Indien dit echter een gave is, dan betekend dit dat wij niet onsterfelijk zijn. Hebr 2:14-15 De dood als een instrument van de duivel; Het was geen onderdeel van God's plan met de mensheid. 1 Kor 15:24-26 De dood als vijand, een vijand van het leven.

De houding van Jezus tegenover de dood is in schril contrast met de houding van bijvoorbeeld Socrates die wel in een onsterfelijke ziel geloofde. (Lees Plato's Phaedo. De basis voor deze misleidende ontkenning van de dood vind haar directe oorsprong dan ook niet in de bijbel maar in de Griekse filosofie en heeft vandaar uit de oorspronkelijke christelijke leer besmet.)

Markus 14:32-41 Jezus, bewust dat hij nu de dood -- het machtigste wapen van de duivel -- moest ondergaan, hij wenst dat hem dit bespaart had kunnen blijven. De stress van het moment en de angst (Hebr 5:7) voor wat komen gaat is overweldigend, hij vraag zijn discipelen om te waken zodat hij niet alleen is, hij vraagt zijn vader om een alternatief. Hij wil niet sterven. Waarom zou hij de dood zo vrezen indien deze voor hem slechts een overgang naar de hemel zou betekenen? Omdat de dood annihilatie betekende! Vanaf zijn dood tot dat God hem opnieuw als geest schiep bestond hij niet: Hij was waarachtig dood: nihil of niets geworden. Hij leeft nu; dezelfde als voordien, maar toch ook weer anders.

Nergens in de bijbel staat dat de mens een onsterfelijke ziel zou hebben, juist het tegenovergestelde: De ziel die zondigt zal sterven, alleen God is onsterfelijk en het ontkennen van de dood was de eerste leugen die Satan vertelde. De ziel is de mens zelf, de persoon, en deze is sterfelijk. En daarmee is de hel (sheol, of hades) het graf van de mensheid, niet een martelkamer.
Het gaat over zij die de ziel doden. Zij die mensen in staat van doodzonde brengen...

In een ziel in staat van genade woont God. Als wij een doodzonde begaan, jagen wij ahw God weg uit zijn eigen huis. Een ziel in staat van genade is idd dood, lelijk, zwart, vuil en zelfs satanisch. Een ziel in staat van genade schittert meer dan heel het heelal samen omdat God erin woont. Er zijn mensen die andere mensen tot doodzonde willen aanzetten en zo de ziel doden. We moeten niet diegenen vrezen die het lichaam doden. Zolang wij in staat van genade zijn, kan er ons eigenlijk niets ergs overkomen. De blijde boodschap.

Ahja?

12(A)Fight the good fight of (B)faith; (C)take hold of the eternal life (D)to which you were called, and you made the good (E)confession in the presence of (F)many witnesses.

Het eeuwig leven staat altijd symbool voor de hemel omdat de hel geen leven is idd. In dat opzicht zijn ze dood.

God had gezegd: Indien gij van deze boom eet, zult gij sterven. Lichamelijk en geestelijk ( doodzonde )

Idd, de dood is een straf voor de erfzonde.

De dood. De eeuwige dood is de hel. De tweede dood weet je nog.

Hij vraagt zijn apostelen om te bidden zodat ze niet zouden in bekoring vallen. Jezus als God weet wat Hij zal moeten lijden en vraagt de Vader dat als het mogelijk is dat die kelk zou voorbijgaan. Het is eigen aan de menselijke natuur om lijden te vermijden. Waarom? Omdat het een aantasting is van onze menselijke natuur. Jezus is God. Hoe kan Hij dan ineens niet zijn? God kan niet ineens niet zijn.

Heden zult gij met mij zijn in het paradijs zegt Jezus tegen de goede moordenaar. Heden. Dat is toch niet over 3 dagen?
qrnlk
Lorentziaan

De verwijzing naar eeuwig leven en dood in die tekst lees ik nu dus als letterlijk. Vooral ook omdat elders wordt gezegd dat de zachtmoedigen de aarde zullen beërven en er eeuwig om zouden verblijven.
Heden zult gij met mij zijn in het paradijs zegt Jezus tegen de goede moordenaar. Heden. Dat is toch niet over 3 dagen?
Helaas is de oorspronkelijke tekst onduidelijk. Je kunt hier even goed "ik zeg u heden:..." van maken als ook "ik zeg u: heden..". Welke interpretatie je acceptabel vind is vooral gekoppeld aan wat je al verwachte, wat ons weer terug brengt bij de vraag mbt de veronderstelde (on)sterfelijkheid van de ziel.

Wellicht zou je kunnen aangeven aan de hand van de bijbel waarom je er van overtuigt bent dat de ziel (nefesh, psuche) onsterfelijk zou zijn? En natuurlijk hoe jij ruach/pneuma in dit verband ziet.

de grijze muis

Nog een uitspraak van de satan middels de slang in Genesis.

Gij zult als God zijn.(indien de mens het gebod overtrad)

De paus noemt zich Vicarius Filii Dei, dwz Plaatsvervanger van de Zoon van God.

Volgens de RK leer is Jezus goddelijk, Nicea, Chalcedon, gevolgd door Trente. De paus heeft zich onfeilbaar laten verklaren in 1870, Hij zit als God in de tempel van God.

Hij beschikt over wie er na de dood naar de letterlijke hel of letterlijke hemel gaat, Unam Sanctam, doop en biecht als de verplichte en belangrijkste sacramenten. Zonden opbiechten aan God is niet genoeg, dat telt niet, het moet door tussenkomst van een priester.Volgens het evangelie is deze katholieke cathechismus godslasterlijk, opgesteld door een machtsblok dat een concordaat sloot met Mussolini en Hitler, die voor zovelen een hel op aarde heeft geschapen.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

phoenixofflames

de grijze muis schreef:Nog een uitspraak van de satan middels de slang in Genesis.

Gij zult als God zijn.(indien de mens het gebod overtrad)

De paus noemt zich Vicarius Filii Dei, dwz Plaatsvervanger van de Zoon van God.

Volgens de RK leer is Jezus goddelijk, Nicea, Chalcedon, gevolgd door Trente. De paus heeft zich onfeilbaar laten verklaren in 1870, Hij zit als God in de tempel van God.

Hij beschikt over wie er na de dood naar de letterlijke hel of letterlijke hemel gaat, Unam Sanctam, doop en biecht als de verplichte en belangrijkste sacramenten. Zonden opbiechten aan God is niet genoeg, dat telt niet, het moet door tussenkomst van een priester.Volgens het evangelie is deze katholieke cathechismus godslasterlijk, opgesteld door een machtsblok dat een concordaat sloot met Mussolini en Hitler, die voor zovelen een hel op aarde heeft geschapen.
Jezus zegt aan Petrus: Gij zijt de rots en op deze steenrots zal ik Mijn Kerk bouwen. Pausen zijn er altijd geweest. Vanaf Petrus. Idd. De Paus is de plaatsvervanger van God op aarde. Net zoals wij een onzichtbaar Hoofd hebben, hebben we een zichtbaar hoofd.

De Paus is alleen onfeilbaar als hij spreekt in naam van de Kerk, in zake moreel en zeden en iets definitiefs voor alle mensen en alle plaatsen wil regelen. Dan alleen is die onfeilbaar.

God beslist wie er naar de hemel of hel gaat. De priesters zijn er om het verlossingswerk van Jezus voort te zetten. De sacramenten toe te dienen. De priesters zijn er om de mensen te redden, niet om ze naar de hel te halen. Jezus heeft zelf gewild dat de zonden aan de priester beleden werden.

'En hij blies over hen en sprak: wier zonden gij vergeeft, hun zijn ze vergeven. Wier zonden gij behoudt, hun zijn ze behouden'. Jezus wil werken door zijn priesters. Wil tegenwoordig komen in de hostie door de priester. Jezus deelt Zijn Goddelijke macht mee aan de priesters.

Concordaten zijn belangrijk om de mensen te beschermen. Het algemeen goed gaat voor.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!