Moderator: Rhiannon
God heeft de kip geschapen, en tóen pas legde díe kip een ei..
Raar maar waar: de kip wordt eventjes geschapen en legt daarna zomaar een ei...God heeft de kip geschapen, en tóen pas legde díe kip een ei..
Het is een populaire maar eigenlijk foutieve metafoor. Er lijkt op het eerste gezicht geen twijfel mogelijk dat het ei de kip voorafging.
Dus toch dat ei, maar om een reden die we nog niet in zoveel woorden hadden gesteld meen ik......Mysterie ontrafeld: eerst ei, dan kip
Gepubliceerd op vrijdag 26 mei 2006
Eerst was er het ei, daarna pas de kip. De vraag die de mensheid al eeuwen bezighoudt is door een Britse filosoof en wetenschapper opgelost.
Zijn redenering lijkt plausibel. Genetisch materiaal kan moeilijk evolueren tijdens het leven van een organisme. Daarom moet de eerste vogel die kip werd, eerst hebben bestaan als embryo in een ei.
Pikorde
Met dat argument staaft de wetenschapper zijn stelling. "Wij kunnen zonder enige twijfel besluiten dat de eerste levende materie, die deel uitmaakt van die soort, een ei moet zijn. Het ei was er noodzakelijkerwijs voor de kip", aldus John Brookfield, professor in genetische ontwikkeling aan de Universiteit van Nottingham. De pikorde is duidelijk. Het organisme in het ei had het dna van een kip. Dus eerst het ei en dan de kip.
Wetenschapsfilosoof David Papineau en voorzitter van de Britse federatie voor kippenkwekerijen (Great British Chicken), Charles Bourns, ondersteunen de stelling van Brookfield. Volgens Papineau moet de eerste kip gekomen zijn uit een ei, uitgebroed door een ander wezen. Maar het ging volgens hem wel degelijk om een kippenei, omdat het ei het embryo van een kip bevatte.
Struisvogelei
Ik ga er vanuit dat een kippenei een kip bevat, aldus Papineau. Als een kangoeroe een ei legt waar een struisvogel uitkomt, dan gaat het om een struisvogelei en geen kangoeroe.
Links:
The chicken or the egg
Which Came First
© 2006 Planet Internet
Geen sluitend bewijs, wel een goede hypothese die ik steun.Jan van de Velde schreef:http://www.planet.nl/planet/show/id=434614...16247/sc=38d6c0
Dus toch dat ei, maar om een reden die we nog niet in zoveel woorden hadden gesteld meen ik...... [rr]Mysterie ontrafeld: eerst ei, dan kip
Gepubliceerd op vrijdag 26 mei 2006
Eerst was er het ei, daarna pas de kip. De vraag die de mensheid al eeuwen bezighoudt is door een Britse filosoof en wetenschapper opgelost.
Zijn redenering lijkt plausibel. Genetisch materiaal kan moeilijk evolueren tijdens het leven van een organisme. Daarom moet de eerste vogel die kip werd, eerst hebben bestaan als embryo in een ei.
Pikorde
Met dat argument staaft de wetenschapper zijn stelling. "Wij kunnen zonder enige twijfel besluiten dat de eerste levende materie, die deel uitmaakt van die soort, een ei moet zijn. Het ei was er noodzakelijkerwijs voor de kip", aldus John Brookfield, professor in genetische ontwikkeling aan de Universiteit van Nottingham. De pikorde is duidelijk. Het organisme in het ei had het dna van een kip. Dus eerst het ei en dan de kip.
Wetenschapsfilosoof David Papineau en voorzitter van de Britse federatie voor kippenkwekerijen (Great British Chicken), Charles Bourns, ondersteunen de stelling van Brookfield. Volgens Papineau moet de eerste kip gekomen zijn uit een ei, uitgebroed door een ander wezen. Maar het ging volgens hem wel degelijk om een kippenei, omdat het ei het embryo van een kip bevatte.
Struisvogelei
Ik ga er vanuit dat een kippenei een kip bevat, aldus Papineau. Als een kangoeroe een ei legt waar een struisvogel uitkomt, dan gaat het om een struisvogelei en geen kangoeroe.
Links:
The chicken or the egg
Which Came First
© 2006 Planet Internet
Deze benadering in tweevoud van Jan van de Velde, meen ik, vind ik erg sterk.ongerijmde benadering:
uit een ei komt niet noodzakelijk een kip
uit een kip komt wel een ei
Ergo: het ei was er dus eerst.
evolutie-benadering:
de meeste vissen en insecten, reptielen, kippen en andere vogels, vogelbekdier en mierenegel, allen leggen eieren. De meesten waren er eerder dan de kip
Ergo: het ei was er dus eerst.
De gerijmde benadering geeft hetzelfde resultaat als de ongerijmde. Kan niet missen.