Puzzel Puzzels
JanMeut
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

Er is wereldwijd niet genoeg aanbod van PPO als we besluiten met z'n allen ons te laten vervoeren door koolzaadolie.

Dat lijkt me inderdaad een onhaalbare zaak. Maar je kan in elk geval een deel van de brandstoffen uit plantaardige bron betrekken. Samen met andere oplossingen kan je zo een toekomstig mobiliteitsprobleem wel kleiner maken.
β-Damascenon en maneschijn

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Wezel

Volledig mee akkoord. Ik denk niet dat we moeten hopen op één of twee enkele energiebronnen die voor het grootste deel van onze energievoorziening zullen zorgen. Alle beetjes helpen, voor zover ze een bepaalde rendabiliteitsdrempel overschrijden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

Misschien heb je hier iets aan:

www.ppo.nu
Germen

Koolzaadolie is idd een probleem (gemiddelde opbrengst 1300 kg olie per ha per jaar), maar indien biomassa wordt vergist tot bioethanol kan het weer wel.

Ik zal even voorrekenen:

een hectare snijmaïs produceert plm 50 ton vers materiaal = 17 ton droge stof = plm 15.000 liter ethanol per hectare per jaar. Hierop kan je ongeveer 200.000 kilometer per jaar rijden, voldoende voor vijf a zes auto's dus. Voor alle Nederlandse auto's zouden we zo een oppervlakte van 15.000 km2 nodig hebben, ongeveer de helft van ons landbouwareaal. Veel, maar behapbaar. Zeker als de bioethanolproductie wordt verplaatst naar Rusland, waarvan de oppervlakte met 17 miljoen vierkante kilometer zo'n 500 maal die van Nederland is.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
JanMeut

15.000 km2 nodig hebben, ongeveer de helft van ons landbouwareaal
Dat is aanzienlijk meer dan de helft van ons landbouw areaal (dan heb ik het over NL), dat is bijna de helft van het Nederlandse landoppervlak. Ons landbouw areaal ligt onder de 10.000 km2
Zeker als de bioethanolproductie wordt verplaatst naar Rusland, waarvan de oppervlakte met 17 miljoen vierkante kilometer zo'n 500 maal die van Nederland is.
Het Russische landbouwareaal is ongeveer 1,3 mln vierkante kilometer groot.

Als je bedenkt dat dit roofbouw pleegt op de grond en de zoetwaterreserves en er ook gegeten moet worden vraag ik me af in hoeverre je hier op kunt rekenen.

Bron o.a.: http://www.nationmaster.com/country/rs/Agriculture
Anonymous

15.000 km2 nodig hebben, ongeveer de helft van ons landbouwareaal
Dat is aanzienlijk meer dan de helft van ons landbouw areaal (dan heb ik het over NL), dat is bijna de helft van het Nederlandse landoppervlak. Ons landbouw areaal ligt onder de 10.000 km2
Zeker als de bioethanolproductie wordt verplaatst naar Rusland, waarvan de oppervlakte met 17 miljoen vierkante kilometer zo'n 500 maal die van Nederland is.
Het Russische landbouwareaal is ongeveer 1,3 mln vierkante kilometer groot.

Als je bedenkt dat dit roofbouw pleegt op de grond en de zoetwaterreserves en er ook gegeten moet worden vraag ik me af in hoeverre je hier op kunt rekenen.

Bron o.a.: http://www.nationmaster.com/country/rs/Agriculture
I am sorry to correct you. Van de Nederlandse landoppervlakte is 50% in gebruik als landbouwgrond (half verdeeld tussen akkerbouw en melkveehouderij). We praten dan over 20.000 vierkante kilometer grond. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland#Lan...chap_en_klimaat

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland#Lan...chap_en_klimaat

Verder: door een verstandige exploitatie van de naaldwouden, bijvoorbeeld door selectieve kap van volgroeide bomen, kan er biomassa op een veelvoud van de landbouwoppervlakte worden geoogst.
Helly1975

Germen schreef:Ik zal even voorrekenen:  

een hectare snijmaïs produceert plm 50 ton vers materiaal = 17 ton droge stof = plm 15.000 liter ethanol per hectare per jaar.
Germen,

Kan je mij ook verifeerbare getallen geven van het geen je stelt, niet dat ik je niet geloof, maar ik vind dit altijd leuke rekensommentjes, en wil graag om die reden graag de verifeerbare getallen zien. Zeker qua snijmais en inwendige enegie!.

wat ik weet is dat Nl een oppervlakte heeft van 41.526 km2 ik weet even niet of het ijsselmeer hier bij hoort. maar op http://www.animalfreedom.org/paginas/infor...e/veeteelt.html onderste alinea wordt aan landbouwgrond gestelt 192.304,5 hectare of te wel 1.923 km2!. Dit is info van een " milieu club" nou zijn dit niet de meest betrouwbare. dus graag objectieve bronnen.
B__

Germen schreef:Koolzaadolie is idd een probleem (gemiddelde opbrengst 1300 kg olie per ha per jaar), maar indien biomassa wordt vergist tot bioethanol kan het weer wel.  

Ik zal even voorrekenen:  

een hectare snijmaïs produceert plm 50 ton vers materiaal = 17 ton droge stof = plm 15.000 liter ethanol per hectare per jaar. Hierop kan je ongeveer 200.000 kilometer per jaar rijden, voldoende voor vijf a zes auto's dus. Voor alle Nederlandse auto's zouden we zo een oppervlakte van 15.000 km2 nodig hebben, ongeveer de helft van ons landbouwareaal. Veel, maar behapbaar. Zeker als de bioethanolproductie wordt verplaatst naar Rusland, waarvan de oppervlakte met 17 miljoen vierkante kilometer zo'n 500 maal die van Nederland is.

Dus auto's rijden ook prima op ethanol, of moet je hier een speciale motor voor hebben?
Alles kan als t maar leuk is..
Cycloon

Volgens mij moet je voor ethanol een andere motor hebben omdat ethanol vrij rap ontvlamt volgens mij ...
Anonymous

Germen schreef:Koolzaadolie is idd een probleem (gemiddelde opbrengst 1300 kg olie per ha per jaar), maar indien biomassa wordt vergist tot bioethanol kan het weer wel.  

Ik zal even voorrekenen:  

heb je hier de bestuiving van bijen bijgerekend? dit kan 40% meer opleveren;) wij zijn thuis imker en nu staan we volgend voorjaar/zomer met de hele bijenvereniging bij een boer. wettelijk is het maximum 4 kasten per hect. reken maar uit als je ongeveer 35 kasten hebt staan.

overgens heb ik hier zonet gelezen dat koolzaad een plant is die per seizoen bloeit. dit is zo maar er zijn meerdere soorten gekweekt zodat er dus meer opbrengst is over een langere tijd;)

rub
Helly1975

heb je hier de bestuiving van bijen bijgerekend? dit kan 40% meer opleveren;) wij zijn thuis imker en nu staan we volgend voorjaar/zomer met de hele bijenvereniging bij een boer. wettelijk is het maximum 4 kasten per hect. reken maar uit als je ongeveer 35 kasten hebt staan.

Bijen bestuiven snijmais? leg me dat eens uit.
JanMeut

I
am sorry to correct you. Van de Nederlandse landoppervlakte is 50% in gebruik als landbouwgrond
Dat mag altijd, ik zal voortaan weer trouw bij het CBS buurten:

2000: ± 23.260 km2

Dus als je 15.000 km2 nodig hebt voor brandstof zit je al ruim boven de 60%.

Om het geheel nog even te completeren:

Nederland heeft een oppervlakte van 41.530 km2 als je het binnenwater en buitenwater meerekent.

Zonder dat water kom je op 7740 minder uit.

Natuurlijk moet je ook meerekenen dat je voor het draaien van de Nederlandse landbouw, met name de veeteelt, ook vele duizenden km2 buiten Nederland gebruikt. Het Nederlandse veevoer komt voor een aanzienlijk deel uit zuid oost azië. We plegen dus al roofbouw op de wereld, als je ook nog eens het huidige autopark op hernieuwbare brandstof uit de landbouw wilt laten rijden wordt dat nog erger.
Joachim

Anonymous schreef:
Wouter_Masselink schreef:Hoezo? Er is toch duidelijk gezegd dat het rijden op zonnebloem olie ILLEGAAL is?

Is dit nog niet gezegd, dan bij deze:

Rijden op een brandstof waar geen brandstofbelasting over is betaald is illegaal!

OP privé tereinen mag je echter zelf weten wat je verstookt in je auto.
ILLEGAAL ?? Het ministerie van financien promoot het rijden op boi-diesel,

en per 1-1-'06 is alle illegaliteit er af omdat er dan officeel op deze onbelaste brandstof gereden mag worden. Dit lag/ligt in de lijn die 'Brussel' al lang aangeeft voor boi-diesel gebruik. Wat nu dus het geval is is een overgangsfase die mijns inziens binnen de 'gedoog-zone'

van de brandstofwetgeving valt. (aanloopperiode)

Volgens andere sites heeft het ministerie van finacien al bevestig dat

plantenolie is VRIJGESTELD van accijns.
kan je hier een bronvermelding bijgeven ? heb je het over belgië ?? ;) ;) ;) ;) ;) :shock: :?: ;)
True knowledge is knowing that you know nothing
Anonymous

Kan elke diesel op koolzaadolie rijden?
Niet elke diesel, nee.

Als je natuurrubberen lijdingen in je diesel hebt lopen is het

geen aanraader om op biodiesel te gaan rijden.

Als je syntetisch rubber hebt dan elke diesel op BIO-diesel rijden.

Er is trouwens wel een verschil tussen zonnebloem olie en BIO-diesel!

Groet,

Ierdwyfke

ads

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

BOBOGO

Diesel is in de loop van de tijd veel verfijnder geworden. De motoren ook. Zoiets ruws als koolzaadolie kunnen ze niet aan. Dit geld dus niet voor oude diesels.

Helaas kan ik Wouter hierin geen gelijk geven. Ik rijd zelf in een VW Passat 1.9 TDI met 115 PK uit 2000. Heb al 15000 km gereden met een mix van 50% PPO en 50% dinodiesel.

De VW heeft al een voorverwarmt dieselfilter en is geschikt voor biodiesel.

Helaas wordt het weer kouder en van de winter zal ik zonder aanpassingen terug moeten in mijn verhouding, maar hoop dat voordat de winter toeslaat nog aanpassingen te kunnen doen, want dan zal de voorverwarming niet genoeg zijn op het filter.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!