Helly, vergeet niet dat het met name op en in de buurt van de Noordpool wel meer dan 'iets warmer' is geworden.
Dat is ook niet helemaal waar: op de westkant van de Noordpool is juist meer ijs "gegroeid" daar waar de oostkant smelt!
Moderator: jkien
Helly, vergeet niet dat het met name op en in de buurt van de Noordpool wel meer dan 'iets warmer' is geworden.
Toch niet dat friendsforscience.org?Schijnbaar is mijn bronverwijzing niet bekeken. Daar wordt met woorden en een grafiek aangegeven dat in het verleden CO2 stijging altijd vooraf is gegaan aan temperatuurstijging, terwijl bij de meeste recente temp. verhoging dat niet het geval is.
ja, dat ja. Een non-profit organisatie.Toch niet dat friendsforscience.org?
Voor jou blijkbaar een heilige methode. Maar een grafiek is een grafiek.Ik dacht dat ik duidelijk was omtrend peer-review
Correct, maar dat zegt (nog) niets over menselijk handelen.Helly, vergeet niet dat het met name op en in de buurt van de Noordpool wel meer dan 'iets warmer' is geworden.
Ik snap dat een ieder aan peer-review waarde hecht, ik ook, maar realiseer je wel dat peer-review niet gelijk staat aan waarheidsbepaling of iets in de trant. Zeker niet wanneer het het klimaat betreft.Ik dacht dat ik duidelijk was omtrend peer-review
Dat artikel slaat echter de plank mis, ik ben er van overtuigd dat niet elk wetenschappelijk tijdschrift de zelfde kwaliteit van artikelen heeft en soms is dit peer-review process helemaal niet geweldig.Helly1975 schreef:Correct, maar dat zegt (nog) niets over menselijk handelen.
Ik snap dat een ieder aan peer-review waarde hecht, ik ook, maar realiseer je wel dat peer-review niet gelijk staat aan waarheidsbepaling of iets in de trant. Zeker niet wanneer het het klimaat betreft.
Zie ook leuk artikel over peer-review "waarde": http://www.klimatosoof.nl/node/930
Per definitie zijn modellen niet correct. Er is altijd een fout marge. We hebben het over statistiek, we hebben het over voorspellingen.@DePupereWolf
Je gaf al aan dat de modellen van het IPCC niet perfect zijn.
Mijn uitgangspositie is dat als je iemand van fouten verwijt, je deze goed moet staven. De gene die de fouten aanwijst moet met bewijs komen, niet andersom.Dit vind ik toch opmerkelijk want ik proef in je reactie wel een rotsvast geloof in AGW en het IPCC.
Wat is er mis met een zelfgemaakte website door wetenschappers ? Een grafiek tekenen van de CO2 concentratie uitgezet tegen de temperatuur is niet zo moeilijk. Een fout zou er snel uitgehaald en gecorrigeerd worden.het gaat er om dat bevindingen 'ergens' worden gedrukt, dus niet op een zelfgemaakte website maar liefst bij een wetenschappelijke organisatie zoals Nature, IOP, AAAS, etc. Iedereen kan een grafiek tekenen, maar als deze gepubliceerd is in een gerenomeerd wetenschappelijk tijdschrift, dan heb ik daar al wat meer vertrouwen in.
Blijkt dus dat men bronvermeldingen moet openen en lezen en zelf nadenken en ook met corruptie rekening moet houden.Maar wat nog veel belangrijker is, is de vermelding van bronnen, die weer bronnen vermelden, die weer bronnen vermelden. Daarmee toets je de kwaliteit van een wetenschappelijk artikel. En elk peer-reviewed artikel van een gerenommeerde uitgeverij heeft een lijst van bronvermeldingen aan het eind van het artikel.
Heel goed, maar ik begrijp niet waarom die website meer bevooroordeeld is dan b.v. het IPCC. Als je de geldkwestie in ogenschouw neemt vertrouw ik meer op gepensioneerde non-profit wetenschappers dan op de rest.Ik vertrouw in principe geeneen artikel totdat ik het gelezen heb, maar een grafiek op een bevooroordeelde website krijgt van mij geen vertrouwen.
Bekijk het nou eens van de andere kant, dat het om een website gaat dat concludeert dat CO2 de enige schuldige is, zou dan een website zonder bronnen dat 'zegt' dat het uit 'wetenschappers' bestaat voldoende zijn?Wat is er mis met een zelfgemaakte website door wetenschappers ? Een grafiek tekenen van de CO2 concentratie uitgezet tegen de temperatuur is niet zo moeilijk. Een fout zou er snel uitgehaald en gecorrigeerd worden.
Euh, ja, dat is een van de redenen voor dit forum, om de bronnen na te gaan en de logica te bediscusieren. Het belangrijkste van een model is de methode. Die nooit vermeld staat in andere bronnen.Blijkt dus dat men bronvermeldingen moet openen en lezen en zelf nadenken en ook met corruptie rekening moet houden.
In mijn mening, deze website kan in 0.1 seconden van het web worden gehaald, en is dan nergens meer te vinden, het is niet gepubliceerd, er zijn geen namen die verantwoordelijkheid dragen. Het kan ineens totaal verdwijnen. Juist doordat het IPCC bestaat uit mensen die betaald worden is er meer verantwoordelijkheid. Als blijkt dat ze met nummers hebben gesjoemeld staat dat natuurlijk niet goed op je CV.Heel goed, maar ik begrijp niet waarom die website meer bevooroordeeld is dan b.v. het IPCC. Als je de geldkwestie in ogenschouw neemt vertrouw ik meer op gepensioneerde non-profit wetenschappers dan op de rest.
Geen enkel onderzoek is gratis."It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it."
--Upton Sinclair
Je omzeilt mijn vraag. Om jouw vraag te beantwoorden: een website die concludeert dat CO2 de enige schuldige is sluit ik binnen een seconde weer. Het lijkt erop dat jij friendsofscience.org niet eens geopend hebt. Als je dat wel gedaan zou hebben had je kunnen zien dat er vele te openen 'blokjes; zijn, o.a. een met 'scientific references' waarin een bibliography of peer-reviewed papers en een met 450 peer-reviewed papers skeptical of AGW. Ik vermoed dat je de tijd niet hebt om al die publicaties te lezen, en jouw mening lijkt al vast te staan. Mijn mening ligt nog niet vast. Uiteraard is CO2 een van de broeikasgassen, maar wat er vorige eeuw is gebeurd is een korte periode (vergeleken met de processen die er in het verre verleden zich in de loop van vele duizenden jaren hebben voltrokken (uitzonderingen daargelaten)) en een geringe opwarming om definitieve conclusies te trekken. Je hebt wel gelijk als je zegt dat het voldoende is om er wat aan te doen. Helaas zijn al die protocollen, door de onvermijdelijke verslaving aan fossiele brandstoffen die nodig zijn voor economische groei, een wassen neus. Wat Europa er aan vermindert komt er in China en India tien keer (bij wijze van spreken; het is geen 'wetenschappelijk cijfer', het kan ook 20x, 50x of 100x zijn) zo hard bij.Bekijk het nou eens van de andere kant, dat het om een website gaat dat concludeert dat CO2 de enige schuldige is, zou dan een website zonder bronnen dat 'zegt' dat het uit 'wetenschappers' bestaat voldoende zijn?
Als dat zo is verpakken ze het heel slim. Ze geven edoch aan wat het nadeel is van gefinancierde instanties (op een manier vergelijkbaar zoals gisteren hier uit andere bron was te lezen), en ze hebben vorig jaar een bericht geplaatst dat het bedrag aan subsidie gelden veel groter is dan de smeergelden die olie-maatschappijen er in pompen. Daarom is er bij non-profit organisaties een grotere kans dat ze 'zuiverder' zijn. Ik ben het ermee eens dat het volgende een rol kan en zal spelen: indien een bepaald onderzoeksveld wordt gedomineerd door een netwerk van onderzoekers die samen een verkeerde of foutieve theorie hebben opgebouwd, zodat hun prestige en subsidies afhangen van het overeind blijven van die theorie, dan zal peer review juist iedere corrigerende beweging afremmen. Wanneer peer review opereert in een ideale omgeving met een grote meerderheid aan zeer bekwame en integere onderzoekers, kan het mechanisme vruchten afwerpen. Doch in minder ideale situaties kan de praktijk destructief werken, de persistentie van verkeerde ideeën in de hand werken en corrigerende impulsen in de kiem smoren.Hoe weet je dat het niet een of andere PR-team van een olie-maatschappij is die je voor het lapje houdt.
Maar en zijn veels te veel bronnen om allemaal na te kunnen gaan. Het is meestal een kwestie van selecteren en met je verstand maar ook je hart op zoek te gaan. Als er veel bronnen zijn met tegenstrijdige informatie is het oppassen geblazen. Het voorbeeld van de '450 peer-reviewed papers' die geen definitieve uitspraak over AGW durven doen, spreekt boekdelen of is een leugen.Euh, ja, dat is een van de redenen voor dit forum, om de bronnen na te gaan en de logica te bediscusieren. Het belangrijkste van een model is de methode. Die nooit vermeld staat in andere bronnen.
Ik dacht dat ik hierboven voldoende heb aangegeven wat de bezwaren daar van kunnen zijn, en in de praktijk inderdaad vaak optreden.In mijn mening, deze website kan in 0.1 seconden van het web worden gehaald, en is dan nergens meer te vinden, het is niet gepubliceerd, er zijn geen namen die verantwoordelijkheid dragen. Het kan ineens totaal verdwijnen. Juist doordat het IPCC bestaat uit mensen die betaald worden is er meer verantwoordelijkheid.
Daarom zijn er wellicht vele (jonge?) wetenschappers uit het IPCC gestapt: het werd ze te heet. Ook hier moet ik melden: de aantrekkingskracht van het geld is vaak groter dan een 'zuiver' CV. Hoe vaak is dat in het verleden al gebleken. Als wetenschappers van 40-50 jaar of ouder een baan hebben waarvan ze redelijkerwijze kunnen aannemen dat ze daar tot hun pensioen gebakken zitten, dan zal hun CV ze verder een worst wezen. En aan hun kleinkinderen kunnen ze vertellen dat ze bij een 'gerenomeerde instantie' hebben gewerkt die de mensheid heeft geprobeerd te redden. Geen twijfel mogelijk en de sceptische geluiden zijn door hun gerenomeerdheid netjes de kop ingedrukt. Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat het zo is, maar het zou zo kunnen zijn. Het zou heel begrijpelijk en menselijk zijn. In deze en de vorige alinea's gemelde redenering lijkt me geen speld tussen te krijgen.Als blijkt dat ze met nummers hebben gesjoemeld staat dat natuurlijk niet goed op je CV.
Nee, maar gepensioneerden die een non-profit organisatie oprichten kunnen bijna alles lezen wat er te lezen is, ook de bevindingen van het IPCC. En ze zijn niet afhankelijk meer van een salaris, want hun pensioen-uitkering loopt door en is onafhankelijk van of ze wel of geen duidelijke boodschap te melden hebben. Belangrijk om te weten is dat er maar heel weinig mensen of groepen van mensen de tijd en moeite kunnen nemen om alle onderzoeken die er gedaan zijn te verzamelen en objectief te vergelijken. Waarom ? Uiteraard is het weer een geldkwestie: meestal is er niemand of een instantie die geinteresseerd is of er belang bij heeft om dit soort werk te financieren. Dit heeft o.a. een rol gespeeld bij het onderzoek naar 'hormone-disrupting chemicals' (velen ervan synthetisch zoals DDT en dioxinen maar ook natuurlijke verbindingen aanwezig in veel planten, groenten en fruit) zoals te lezen is in het boek 'Our Stolen Future'. Wie zijn de ideale kandidaten om dit soort onderzoekswerk (verzamelen en vergelijken van studies) te doen, hetgeen vele jaren in beslag kan nemen ?Geen enkel onderzoek is gratis.
Ik heb www.friendsofscience.org bekeken. Het eerste wat ik deed was naar de 'about us' pagina klikken. Daaruit bleek niet wie er achter de website zat, dus ben ik maar naar naar sourcewatch gegaan:Het lijkt erop dat jij friendsofscience.org niet eens geopend hebt. Als je dat wel gedaan zou hebben had je kunnen zien dat er vele te openen 'blokjes; zijn, o.a. een met 'scientific references' waarin een bibliography of peer-reviewed papers en een met 450 peer-reviewed papers skeptical of AGW.
Foute boel Knockingonheavensdoor! Mag ik je - en ook de andere scepticuswannabee's hier! - bij dezen serieus waarschuwen om zoveel vertrouwen te hebben? De AGW discussie is (helaas!) niet een discussie om even 'in te rollen' op basis van de eerste de beste website 'met woorden en grafieken'! :eusa_whistle:Uittreksel schreef:[...]
In the course of an internal review and audit begun in March of 2007, the University determined that some of the research funds accepted on behalf of the Friends of Science "had been used to support a partisan viewpoint on climate change" and had returned unspent grant money on September 10, 2007, according to a Calgary Foundation statement.
[...]
Mechanieker, ik weet niet wat het begrip 'partisan viewpoint' betekent. En als ik het wel wist is het toch verstandig om te verklaren voor degenen die het niet weten. Zoiets als 'vriendjespolitiek' ? Zo ja, van wie ?Mechanieker schreef:Ik heb www.friendsofscience.org bekeken. Het eerste wat ik deed was naar de 'about us' pagina klikken. Daaruit bleek niet wie er achter de website zat, dus ben ik maar naar naar sourcewatch gegaan:
Sourcewatch - Friends_of_Science
Foute boel Knockingonheavensdoor!
Grappig, een waarschuwing met een vraag. En dan zijn er nog die sceptici die uit het IPCC zijn gestapt en ontelbare andere wetenschappers die sceptisch zijn. Zijn dat allemaal wetenschappers die smeergelden van oliemaatschappijen ontvangen ? Denk van niet. Dan kun je antwoorden door te schrijven dat de wetenschappers die niet sceptisch zijn verreweg in de meerderheid zijn, maar dan herinner ik weer aan de drijvende kracht de verkeerde kant op die uit kan gaan van peer-reviews als er niet sprake is van een ideale situatie. Een ideale situatie zal in de praktijk bijna nooit optreden. Dat is een waarschuwing met een uitroepteken.Mag ik je - en ook de andere scepticuswannabee's hier! - bij dezen serieus waarschuwen om zoveel vertrouwen te hebben?
Wie zegt dat het voor mij de eerste de beste website is ? Niemand weet hoeveel websites ik heb bekeken. Ik weet nu dat het ook geen non-profit organisatie schijnt te zijn, maar hoogstwaarschijnlijk (ik word steeds voorzichtiger; wie is er nog te geloven) wel gepensioneerden die op een andere manier een vast inkomen hebben. En tijd hebben voor het verzamelen en bestuderen van bronnen van alle mogelijke vakgebieden die een rol kunnen spelen.De AGW discussie is (helaas!) niet een discussie om even 'in te rollen' op basis van de eerste de beste website 'met woorden en grafieken'!
Ik vroeg me ineens af (nadat ik vorig bericht verstuurd had) of alle sites die reclame maken voor produkten ook bij voorbaat 'foute boel' zijn. Er is een site die dat doet en die bevat toch ontnuchterend cijfermateriaal dat klopt en uitspraken die waar zijn en/of zeer voorstelbaar zijn.Mechanieker schreef:Ik heb www.friendsofscience.org bekeken. Het eerste wat ik deed was naar de 'about us' pagina klikken. Daaruit bleek niet wie er achter de website zat, dus ben ik maar naar naar sourcewatch gegaan:
Sourcewatch - Friends_of_Science
[...]
In the course of an internal review and audit begun in March of 2007, the University determined that some of the research funds accepted on behalf of the Friends of Science "had been used to support a partisan viewpoint on climate change" and had returned unspent grant money on September 10, 2007, according to a Calgary Foundation statement.
[...]
Foute boel Knockingonheavensdoor! Mag ik je - en ook de andere scepticuswannabee's hier! - bij dezen serieus waarschuwen om zoveel vertrouwen te hebben?
laat duidelijk zijn dat ik geen scepticuswannabee ben. Ik ben gewoon sceptisch. A wannabee zou suggereren dat ik eigenlijk een alarmist en doemscenario roeptoeter zou zijn die eigenlijk sceptici zou willen zijn.Foute boel Knockingonheavensdoor! Mag ik je - en ook de andere scepticuswannabee's hier! - bij dezen serieus waarschuwen om zoveel vertrouwen te hebben? De AGW discussie is (helaas!) niet een discussie om even 'in te rollen' op basis van de eerste de beste website 'met woorden en grafieken'! :eusa_whistle:
Nogmaals het rapport zelf niets mis mee, uitgangspunten zijn uiterst dubieus!.
Ik heb ook de *inhoud* van de FriendsofScience site bekeken. Mijn oordeel is dat het gaat om al dan niet bona-fide *onbegrip* over de methodes en conclusies van klimaatwetenschappers c.q. het IPCC. IPCC conclusies en stellingen worden uit verband gerukt of ronduit verkeerd geinterpreteerd. Goed: Als het nu zo zou zijn dat de FriendsofScience een gevestigd, gerenomeerd wetenschappelijk instituut was zonder politieke of commerciele belangen dan zou ik er wellicht tijd voor vrij maken om de fouten die FriendsofScience (al dan niet bonafide) maakt aan te wijzen, maar omdat blijkt dat FriendsofScience 'partisan viewpoints' verkondigd en via omwegen fondsen ontvangt vanuit de olieindustrie en daarom geen gebruik meer mag maken van universitaire fondsen heb ik totaal geen zin om me daarmee te vermoeien. Bronnen als FriendsofScience schaar ik direct onder het kopje: "Onbenul, wartaal en/of politieke propaganda" en diskwalificeer ik dus direct.Ik vroeg me ineens af (nadat ik vorig bericht verstuurd had) of alle sites die reclame maken voor produkten ook bij voorbaat 'foute boel' zijn. Er is een site die dat doet en die bevat toch ontnuchterend cijfermateriaal dat klopt en uitspraken die waar zijn en/of zeer voorstelbaar zijn.