Puzzel Puzzels
svennson
Artikelen: 0

Re: lichtsnelheid

StrangeQuark schreef:Binnen relativiteit is duidelijk wiskundig bewezen waarom het niet zou kunnen. De Maxwell equations zeggen ook dat je niet even snel als een lichtstraal zou kunnen gaan. Vele experimenten geven aan dat de materie zich gedraagt zoals het zich zou moeten gedragen volgens de relativiteit. Materie wordt dus zwaarder naarmate het richting de lichtsnelheid gaat, en de tijd gaat trager naarmate het sneller gaat. Als je dit zou door trekken tot naar de lichtsnelheid toe dan zou je oneindig zwaar moeten wegen. Het begint dus langzaam aan oneindig veel energie te kosten om weer sneller te gaan zodra je vlak bij de lichtsnelheid zit. Je zult dit dus nooit kunnen bereieken. Zelfs al zou je dit bereiken dan zou de mensheid acuut uitgestorven zijn omdat de tijd voor de stilstaande observeerder enorm snel gaat. Dus je zou het zelfs niet kunnen navertellen.

Binnen de huidige weteschap lijkt het erop zowel theoretisch als experimenteel dat dat nooit gaat lukken.

Echter er zijn wel diverse theorieen waardoor je de natuurwetten zou kunnen omzeilen zoals wormholes (je gaat niet de daadwerkelijke snelheid maar je neemt een shortcut) buiging van de ruimte om je heen (warp) en uiteindelijk volgens een hoogst speculatieve theorie binnen string theory zou je tijd en ruimte kunnen manipuleren als je energieen ter groote van de planck energie hebt, maar dat is a van je langzaldieleven niet te bereiken voor ons en hoogst speculatief.

Ik snap heel goed wat je zegt maar ik vind je redenering wat krom. Er was destijds ook geen theoretisch of experimenteel wetenschappelijk bewijs dat een gsm absoluut niet zou kunnen en dat een laptop niet mogelijk zou zijn. Het is een veraderlijke val voor de wetenschapper om in te vallen, maar ik durf toch te zeggen dat de wetenschap wel wat verandert is tov 100 jaar geleden, kwa ideeen over het universum. Dit bedoel ik absoluut niet dom of arrogant, maar kwantummechanica lijkt keer op keer weer eng accuraat de werkelijkheid te beschrijven, idem dito voor relativiteit. Ik denk dat de fundering voor de wetenschap wel gelegd is en dat het voornamelijk nu de diepere achtergrond erachter ontrafelen is. Binnen de huidige natuurwetten kan je niet sneller dan het licht, je kan misschien truucjes vinden, maar binnen de huidige wetten is het niet mogelijk.
Ik wist ook wel dat ik net geen supergrote theorie uitgevonden had het is enkel niet juist om te zeggen dat je 100 % zeker bent dat het zo is .

je kunt nooit met volle preciesie zeggen wat niet kan , de vergelijking met de laptop enzo was echter illustratief een slaant bij nader inzicht niet op heel erg veel ...

echter blijf ik er ten stelligste ervan overtuigd dat het moet mogelijk zijn om 'materie' op een extreem hoge snelheid die dicht erbij komt (bij de lichsnelheid) ,

echter heb ik teweinig achtergrond info om een duidelijk theorie te schrijven , ik vond het enkel leuk om de stelling eens te tonen aan de geleerden op dit forum :shock:

net als ik het leuk vind dat jij me kunt wijzen op de fout die ik gemaakt heb in denk wijze

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Phillip

StrangeQuark, met al respect, maar dat lees ik niet graag:
misschien komt het omdat ik maar een domme hollander ben
u zijt, net zoals vele andere Nederlanders, waardige mensen.

het probleem ligt bij de taalgebruik.

indien ik niet duidelijk overkom, dan is het mijn fout.

iets bespreken is altijd gemakkelijker, dan iets uit typen.

mijn grammatica is ook niet van het beste, hoor maar ... als iedereen zijn best doet, dan moet dat gelukken.

ik zeg:"wees waardig, gij mens in uw doen en kunnen. wees trost wat je kan"

----

laserstralen qua dataoverbrenging: zie forum

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...r=asc&&start=20

(daar zul je lezen, dat er een mogelijkheid is. beslist lezen.))
Ten tweede zijn ...
akkoord. is van mij niet goed omschreven. een tweede poging :wink:

*wat weten we nu zekerlijk?

=> De groepssnelheid het gene waar het om gaat met dit soort dingen is altijd langzamer of even snel dan 'c'

dus, moet er een andere manier gevonden worden, zoals 'Warp Drive'

bij mij weten, is dat tot nu toe SF. (ik noem dat: hypothese)

en mijn vraag: zou deze hypothese, door wetenschappers, herleidt kunnen worden tot een waardig theorie?

->is het mogelijk om op Warp drive te gaan? theoretisch gezien .

daarna moet de vraag gesteld zijn: 'is deze theorie "haalbaar"??

-> kan de mens het maken? Praktijk.

als duidelijkheid: volgens de 5 technologische proces:

1)behoefte probleem

2)zoek naar oplosssing

3)een keuze maken uit de 'mogelijke oplossingen' en vervaardigen.

4)het testen. kijken of het werkt.

5)beoorelen. werkt het of niet

indien het werkt=> zeg dan, Heureka!

indien niet, terug naar puntje 2)

----

wat ik bedoel met 'theorie', theorie is als volgt:

in principe is in theorie, alles mogelijk.

stel: 'ik zou graag twee olifanten willen plaatsen op de grootste wolkenkrabber van de wereld.

is dat mogelijk?

volgens mijn 'theorie', is dat mogelijk. ( ik wil het graag op een blaadje papier teken.)

maar is het zinvol? uiteraard niet, hé

dus=> deze 'theorie' wordt herleid tot zinloze theorie.

(noem het: een fantasie.)

wat is dan 'theorie', praktijk

bevoorbeeld Warp:

de theorie zegt: 'vouw de tijd-grens op'

zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Warp-technologie

niemand weet of dit 'kan' werken?!

(vandaar het blijft:theorie)

maar is het zin vol?

dan zeg ik ongetwijfeld: ja!

dus, er moet gezocht worden naar 'een praktijk'.

vandaar dat ik zei: 'theorie praktijk'

(ik zou beter zeggen= van theorie naar praktijk gaan)

----

wat betreft 'geld', StrangeQaurk,..

net zoals Brenel.

(misschien ken jij zijn docusleven niet, hé. maar ik heb ooit, op Discovery Channel zijn levenswerk gezien.

dat mens heeft gestorven op zijn levenswerk. -het maken van de grootste metalen boot. om te reizen tussen engeland en australië-)

ja m'n beste... ook al ben ik géén waardige wetenschapper... ik zou mijn leven ervoor geven.. op zoek naar de 'ultieme grens'=>final frontier.

en ten andere... gij moet niet bang zijn. wees dapper!

[zoals Julius Casear ooit zei tegen de Galliërs: 'van al mijn strijden, waren jullie de dappersten'! -Gallië was Nederland;Vlaanderen;..]

als laatste: mijn veronschuldiging mocht dit overkomen als off-topic,...

maar 'there must be a way'

(u gelooft er ook in, dat er een manier is... om het Heelal te verkennen)

----------------

waar ik tot nu toe nog géén antwoord had, is

'energie uit Black enery halen'

mijn qoute:
als ik het juist heb, dan is er toch 'energie' in de ruimte, maar we weten niet wat voor energie het is. vandaar noemt men zwarte energie.  

zie: http://www.natuurwetenschappen.nl/modules....article&sid=726  

en moest men nu die 'energie' kunnen opvangen of ontrekken, naar een soort gigantisch bol?  

(ik berust deze vgl met den Van den Graaf bol. het slaat toch ook elektronen op.)  
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

mistolio

1.Als wij" de mens , massa "het lichtsnelheid niet zouden aankunnen waarom omzeilen wij deze dan niet, Vb massa"mens" omzetten naar energie, en terug naar massa eenmaal terplaatse.

2. maar wat zijn we er dan mee . eenmaal het lichtsnelheid te hebben bereikt

dan doen we er nog vele jaren over om intersante sterren of andere hemel-l te ontmoeten.

3. het universum, Bedrog ? . denk van wel. het ziet er totaal anders uit dan NU.

wij kunnen toch maar alleen het licht waar nemen, miljoenen lichtjaren hiervandaan lachen ze ons uit , met andere woorden. Niemand weet hoe het heelal er NU uit ziet , dus geen kaart geen reis, hoe pak je deze dan aan. Gokken ? of een lichtsnelheid per lichsnelheid. ' t zal wel zijn :roll:
Wouter_Masselink

En hoe zou je de mens om willen zetten in energie, verplaatsen over een zeer grote afstand en dan weer omzetten naar een massa die nog steeds herkenbaar is als een mens? Heisenberg zal hierbij in ieder geval om de hoek komen kijken. Dit is niet zo makkelijk op te lossen als in Star Trek door een Heisenberg compensator in te bouwen.
"Meep meep meep." Beaker
Assassinator

Binnen relativiteit is duidelijk wiskundig bewezen waarom het niet zou kunnen. De Maxwell equations zeggen ook dat je niet even snel als een lichtstraal zou kunnen gaan.
ja volgens onze huidige kennis, maar wat zegt dat nou??
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Wouter_Masselink

Assassinator schreef:

ja volgens onze huidige kennis, maar wat zegt dat nou??

Dat zegt alles. Een dergelijk argument als 'ja, maar we weten nog niet alles, misschien kan het wel.' is goedbekeken een non-argument. Alle bewijzen wijzen op een bepaalde uitkomst. Het zou mogelijk kunnen zijn dat er ooit een andere interpretatie aan kan worden gegeven. Echter zolang hier geen theorie en/of bewijzen voor zijn moet het worden beschouwt als een onmogelijk iets.
"Meep meep meep." Beaker
Assassinator

hehe, zoals je zelf al zei "when we ASSUME we make an ASS out of U and ME", dus neem nix zomaar aan, dat beinvloed de manier van denken negatief (omdat je bij voorbaat denkt dat het onmogelijk is)

het heden van de wetenschap zegt bar weinig over de toekomst daarvan, is maar goed ook.

en niet dat ze btw in star trek een loopje nemen met de natuurwetten, als ze daar sneller willen dan het licht dan moeten ze eerst een vage dimensie in (dat sub space voor de trekkies), ik bvraag me af of ze zoiets ooit zullen vinden, maar zoals de wetenschap nu staat kunnen we niet sneller dan het licht in ons bekende universum, alleen we kennen nog maar zo weinig.

- Robert Heinlein -
Wouter_Masselink

hehe, zoals je zelf al zei "when we ASSUME we make an ASS out of U and ME"
Ik neem niet aan dat sneller dan licht onmogelijk is. Wiskundige formule's en experimentele data bevestigen dit. Het is meer een aanname om ervan uit te gaan dat we ooit nog een keer sneller dan het licht kunnen reizen dan dat het een aanname is dat dit niet zal gebeuren.

Wat absoluut niet wil zeggen dat we dus de zoektocht op moeten geven. Er moet dan een alternatief worden gevonden (worm-hole etc.)
"Meep meep meep." Beaker
ArjenvS

Ik vind dat assassinator wel gelijk heeft eigenlijk. Met je laatste zin bevestig je wederom dat je aanneemt dat de hypothese klopt. Dat is ook wat men aanneemt voor fotonen bijv. Dat ze massaloos zijn omdat ze zichzelf met de lichtsnelheid voorbewegen. Je kan het ook andersom beredeneren uiteraard: ze hebben geen massa en dus gaan ze met de lichtsnelheid. Het rare is alleen dat er wel degelijk deeltjes bestaan gezien licht afbuigt naar een planeet. Dat houdt in dat er massa bestaat en dus zelfs fotonen niet met lichtsnelheid kunnen gaan...volgens precies dezelfde aannames.

Dit levert uiteraard een klein dilemma op. Gezien je met dezelfde aannames tot twee totaal verschillende conclusies komt moet er iets mis zijn met de aannames.
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein
Bart

ArjenvS schreef:Ik vind dat assassinator wel gelijk heeft eigenlijk. Met je laatste zin bevestig je wederom dat je aanneemt dat de hypothese klopt. Dat is ook wat men aanneemt voor fotonen bijv. Dat ze massaloos zijn omdat ze zichzelf met de lichtsnelheid voorbewegen. Je kan het ook andersom beredeneren uiteraard: ze hebben geen massa en dus gaan ze met de lichtsnelheid. Het rare is alleen dat er wel degelijk deeltjes bestaan gezien licht afbuigt naar een planeet. Dat houdt in dat er massa bestaat en dus zelfs fotonen niet met lichtsnelheid kunnen gaan...volgens precies dezelfde aannames.  

Dit levert uiteraard een klein dilemma op. Gezien je met dezelfde aannames tot twee totaal verschillende conclusies komt moet er iets mis zijn met de aannames.
Lijkt me weer een typsich geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. De 'hypothese' relativiteitstheorie is gebaseerd op correcte wiskunde met de enkele aanname dat de de lichtsnelheid in vacuum in elk inertiaal stelsel gelijk is. Deze 'aanname' volgt weer uit het feit dat wij de lichtsnelheid vrij nauwkeurig kunnen berekenen uit de electrische en magnetische permeabiliteit. Aangezien dit constanten zijn die niet afhangen van het inertiaalstelsel en ether niet bestaat (Michelson - Morley experiment) wordt deze 'aanname' in het algemeen geaccepteerd door wetenschappers. Verder hebben experimenten met deeltjes in deeltjesversnellers uitgewezen dat de relativiteitstheorie in die gevallen zeker op ging.

Niet alleen massa, maar ook energie wordt afgebogen door gravitatie. Dit volgt uit de algemene relativiteitstheorie.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
EvilBro

ArjenvS

Okee, dan een andere vraag: hoe kun je testen of iets dat geen massa heeft toch wordt aangetrokken door de zwaartekracht? Ik dacht dat de hele formule juist aantoonde dat er massa nodig is om aangetrokken te worden door de aarde.

(f=m.a)

Klaarblijkelijk bvegrijp ik niet hoe energie (zonder massa) gebogen kan worden door gravitatie. Heeft iemand zin om mij wat in te lichten?

~Albert Einstein
Bart

Newton's wetten gelden niet op die schaal!

De algemene relativiteitstheorie zegt dat massa de ruimte kromt. Aangezien een deeltje (massa of massaloos) altijd de kortste route neemt, beweegt deze dus met de kromming mee en buigt dus van zijn 'rechte lijn' af. Ook dit is experimenteel al waargenomen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Assassinator

Lijkt me weer een typsich geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. De 'hypothese' relativiteitstheorie is gebaseerd op correcte wiskunde met de enkele aanname dat de de lichtsnelheid in vacuum in elk inertiaal stelsel gelijk is.
maar, kennen wij alle inertiaalstelsels? (wat het ook mogen zijn) en die wiskunde, is die dan compleet? kennen wij alle wiskunde, weten wij alles al? nee, zonder twijfel, op dit moment kunnen we wel aannemen dat we niet sneller kunnen dan het licht in het voor ons bekende heelal met de voor ons bekende natuuwetten, alleen dat betekend niet dat we niet ooit sneller dan het licht kunnen, wie weet wat voor natuurkundige breakthrough we hebben in de toekomst, en de toekomst is heeeeeeeeeel lang :roll:

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

ArjenvS

Bart schreef:Newton's wetten gelden niet op die schaal!

De algemene relativiteitstheorie zegt dat massa de ruimte kromt. Aangezien een deeltje (massa of massaloos) altijd de kortste route neemt, beweegt deze dus met de kromming mee en buigt dus van zijn 'rechte lijn' af. Ook dit is experimenteel al waargenomen.
En dit is dus ook mijn punt. Het heeft dus niets met massa te maken dat die verbuiging optreed. Er is dus sprake van een massaloze verschijning die verbuigt. Maar iets dat geen massa heeft kan geen deeltje zijn. Of snap ik de definitie van deeltje verkeerd?

~Albert Einstein

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!