Ik zeg het middelpunt is wel degelijk te meten. Helaas niet door ons met de huidige middelen. Maar als we in staat zijn om stelsels van ons te zien verwijderen dan is het ook mogelijk om ze terug te brengen naar een punt van origine. Het punt op de ballon waar de oorspronkelijke eruptie heeft plaatsgevonden.
Zelf heb ik een een ballon in een vacuümkamer opgeblazen in een schoenendoos. Meteen kreeg de vraag waarom die schoenendoos. Mijn antwoord was simpel. Om te ontstaan is er ook een ruimte nodig om te ontstaan. Zelfs wanneer dit in een vacuüm zou zijn.
Wetenschappelijk gezien is het verklaren van het Universum tot op heden pure speculatie, Het is net als Columbus die vol overtuiging was dat er geen rand was op de aarde waar je vanaf zou vallen. Soms probeer ik juist een gewoon te kijken naar de basis van waaruit alles is opgemaakt. En dan zie je dat natuurkundig gezien alles eigenlijk bestaat uit een bol en draait alles rond. Niemand zal kunnen ontkennen dat dit een feit is. Maar is misschien ook mogelijk dat dit ook voor het Universum geldig is?
Zelfs de ontdekking van het Higgs-deeltje zet een aantal theorieën over het Universum op losse schroeven. De ontdekking hiervan heeft natuurkundig gezien meer vragen dan antwoorden opgeleverd. Want alleen al het bestaan ervan zou enorme implicaties en complicaties opleveren.
Voorlopig zullen we denk ik allemaal moeten toegeven dat het speculeren blijft. Waar ligt het middelpunt? Heeft het Universum een grens? En zoja waarin is het Universum dan ontstaan? En als er geen grens is dan, zou ik niet eens meer kunnen ophouden met vragen bedenken.
Het vraagstuk Universum is en blijft helaas en of misschien ook wel weer gelukkig een raadsel waar nog heel heel lang vele geleerden het moeilijk mee krijgen.
Puzzels