Puzzel Puzzels
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

Re: Links- of rechtshandig

Er schijnt een correlatie te zijn tussen linkshandigheid en aanleg voor exacte wetenschap en origineel/creatief denken
Dit zijn twee verschillende zaken. Ik dacht dat het vooral om het laatste ging. Mijn ervaring is dat mensen die zeer goed zijn in exacte vakken juist minder creatief zijn. Maar dat is puur anekdotisch bewijs/eigen ervaring, niet gegrond in empirisch onderzoek.

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Links59

Bedankt voor jullie reactie’s ik ben er trots op dat ik alles zo goed kan met mijn linker hand.
Jammer dat ik geen foto kan mee sturen van mijn handschrift. Ik heb nu een volle vrouwen handschrift. Het verbaasde mij dat ik het zo goed kon.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

Bedankt voor jullie reactie’s ik ben er trots op dat ik alles zo goed kan met mijn linker hand.
Als je alles met links moet aanleren lijkt me dat lastig geweest ja.
Ik heb nu een volle vrouwen handschrift.
Wat bedoel je precies met een vol vrouwenhandschrift? Dat je weer volledig kunt schrijven zoals eerder met je rechterhand?

Je kunt overigens gewoon foto's uploaden door op 'bijlagen' te klikken en een bestand up te loaden.
Xilvo

Creatief is een vaag begrip. Iedereen kan een tekening of schilderijtje maken, een zelfverzonnen melodietje op een instrument leren spelen. Degenen die dat regelmatig doen zijn die mensen die er plezier in hebben. Dan is creativiteit niet veel meer dan creatief bezig zijn leuk vinden.

Of je goed wordt heeft deels met aanleg te maken maar zeker zoveel met vaak doen, oefenen.

Overigens vergt goed bedrijven van exacte vakken ook de nodige creativiteit.
R_Bena
Beheer

Xilvo schreef: wo 16 apr 2025, 10:57 Creatief is een vaag begrip. Iedereen kan een tekening of schilderijtje maken, een zelfverzonnen melodietje op een instrument leren spelen. Degenen die dat regelmatig doen zijn die mensen die er plezier in hebben. Dan is creativiteit niet veel meer dan creatief bezig zijn leuk vinden.

Of je goed wordt heeft deels met aanleg te maken maar zeker zoveel met vaak doen, oefenen.

Overigens vergt goed bedrijven van exacte vakken ook de nodige creativiteit.
Heb je gelijk in. Het was ook vrij zwart-wit gesteld.

Ook is het zo: hoe zou je creativiteit precies moeten meten?
Xilvo

R_Bena schreef: wo 16 apr 2025, 11:21 Ook is het zo: hoe zou je creativiteit precies moeten meten?
Dan zou je eerst een behoorlijke definitie van creativiteit moeten hebben. Meestal wordt iemand die iets "creatiefs" doet creatief genoemd, ongeacht de kwaliteit van de producten van die creativiteit. Ook is die kwaliteit vaak lastig objectief vast te stellen.
R_Bena
Beheer

Xilvo schreef: wo 16 apr 2025, 11:27
R_Bena schreef: wo 16 apr 2025, 11:21 Ook is het zo: hoe zou je creativiteit precies moeten meten?
Dan zou je eerst een behoorlijke definitie van creativiteit moeten hebben. Meestal wordt iemand die iets "creatiefs" doet creatief genoemd, ongeacht de kwaliteit van de producten van die creativiteit. Ook is die kwaliteit vaak lastig objectief vast te stellen.

Daarom. Bovendien is het ook verbonden aan context. Als iemand een experimentele test zou moeten doen om creativiteit te meten, meet je dan bijvoorbeeld ook het vermogen van iemand in het echte leven die creatieve oplossingen moet verzinnen om uit een benarde situatie te geraken, of meet je slechts wat ie kan bij die test? M.a.w: wat is de validiteit? Lastig lastig.
HansH

bij creativiteit denk ik vooral aan waardevolle ideen waar anderen blijkbaar niet op komen zoals bv patenteerbare uitvindingen. je moet daarvoor 'out of the box' en origineel kunnen denken. dat is immers ook de definitie van patentwaardig namelijk dat de 'skilled person in the art' niet in staat is om het te bedenken. anders kon iedereen met de benodigde voopleiding het.
R_Bena
Beheer

HansH schreef: wo 16 apr 2025, 11:39 bij creativiteit denk ik vooral aan waardevolle ideen waar anderen blijkbaar niet op komen zoals bv patenteerbare uitvindingen. je moet daarvoor 'out of the box' en origineel kunnen denken. dat is immers ook de definitie van patentwaardig namelijk dat de 'skilled person in the art' niet in staat is om het te bedenken. anders kon iedereen met de benodigde voopleiding het.
Wat vind je dan van kunst (of wat als kunst wordt aangemerkt - het is ook maar een bepaalde groep die bepaalt wat kunst is blijkbaar), waarbij zaken worden vertoond die geen praktisch nut hebben? Met bijvoorbeeld het dadaïsme als extreme vorm. Of Panamarenko die objecten maakt die in de fantasie kunnen vliegen maar niet werkelijk kunnen vliegen?
Gast

Hier bij stuur ik een foto van mijn handschrift
Bijlagen
Hier hebben jullie een foto van mijn handschrift.
Hier hebben jullie een foto van mijn handschrift.
R_Bena
Beheer

Je hebt gisteren een blessure opgelopen en schrijft sinds een dag links? Eerder stond namelijk 'ooit heb ik een blessure opgelopen'? Of misschien dateert deze tekst van een tijd terug?

Ik begrijp eerlijk gezegd de context niet zo goed. Is het een tijdelijke blessure waardoor je tijdelijk met links moet schrijven of moet je noodgedwongen de rest van je leven met links schrijven.
Xilvo

HansH schreef: wo 16 apr 2025, 11:39 bij creativiteit denk ik vooral aan waardevolle ideen waar anderen blijkbaar niet op komen zoals bv patenteerbare uitvindingen. je moet daarvoor 'out of the box' en origineel kunnen denken. dat is immers ook de definitie van patentwaardig namelijk dat de 'skilled person in the art' niet in staat is om het te bedenken. anders kon iedereen met de benodigde voopleiding het.
Resultaat van creativiteit kan maar hoeft niet waardevol of nuttig te zijn. Patenteerbaarheid is wel een heel nauw criterium.
Musea hangen vol met resultaten van creativiteit, niets daarvan is patenteerbaar.
Gast

R_Bena schreef: wo 16 apr 2025, 13:06 Je hebt gisteren een blessure opgelopen en schrijft sinds een dag links? Eerder stond namelijk 'ooit heb ik een blessure opgelopen'? Of misschien dateert deze tekst van een tijd terug?

Ik begrijp eerlijk gezegd de context niet zo goed. Is het een tijdelijke blessure waardoor je tijdelijk met links moet schrijven of moet je noodgedwongen de rest van je leven met links schrijven.
Sorry ik had het idd verkeerd vermeld dat was een jaar geleden. Mijn rechterhand was ik afgelopen weekend op gevallen vingers verstuikt
Gast

Ik zal beter op letten excuus Xilvo

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Gast

R_Bena schreef: wo 16 apr 2025, 13:06 Je hebt gisteren een blessure opgelopen en schrijft sinds een dag links? Eerder stond namelijk 'ooit heb ik een blessure opgelopen'? Of misschien dateert deze tekst van een tijd terug?

Ik wil nu voortaan links gaan schrijven. Ik krijg dan een mooier handschrift.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!